Vandaag weer gemeten. Dit doe ik elke woensdag middag. Ik dacht misschien wel eens leuk om de waardes en correctie's die ik doe te posten.
2.40 mixed reef:
Saliniteit: 1025-35
KH: 8.8, prima waarde. Wel gecorrigeerd met 27,7 ml EZ-Buffer om hem weer naar de 9 te sturen. Doseer ook verhoogt van 4 ml per dag naar 6 ml op een dag. 2x 1 ml in de nacht en 4 x 1 ml overdag.
NO3 van 37.3 naar 33.9 gegaan. Iets te hoog nog
PO4 van 0.14 naar 0.11. Bijna op target.
Zit op 40 ml EZ-Carbon per dag, stap D10. PO4 moet ik waarschijnlijk volgende week gaan bijgeven. Zodra mijn NO3 rond de 20 schommelt, bouw ik EZ-Carbon wat af.
Calc zit op 465, mooie waarde. Deze had ik vorige week gemeten.
Magn zit op 1470. Nog iets te hoog, maar niet schokkend. Stuur hem verder niet bij.
Ik voeg verder dagelijks 1,37 ml Mangaan en 0,37 ml Jodium toe aan dit systeem.
Waterwissel 14 ltr om de 2 wkn als ik mijn wierenfilter schoonmaak of 1 ltr als ik mijn koolstof pellets filtertje schoonmaak. Ik draai 400 gr koolstof pellets op deze bak die ik om de 3 wkn vervang.
Trofis Anenemonenbak:
Saliniteit tegen de 1026-36 aan. Iets te hoog, kleine correctie gedaan met 500 ml zoutwater eruit en 750 ml osmose DI water erin.
KH: 10 momenteel, vorige week was deze 10.2. Deze laat ik op natuurlijke manier omlaag gaan. Waarom hij zo hoog was weet ik niet, voeg niks toe om dit te verhogen.
NO3: 2.7. Dit is te laag momenteel, wil hem rond 6 hebben. Dagelijks voeg ik 1 ml NO3 toe.
PO4: 0.06, is perfect momenteel.
Calc: Is 511 momenteel, ook aan de hoge kant en laat ik op natuurlijke manier omlaag gaan.
Magn: Is 1515 en ook aan de hoge kant. Ook deze laat ik op natuurlijke manier omlaag gaan.
Waterwissel 6 a 7 ltr bij het schoonmaken van mijn wierfilter om de 2 wkn. Voor de koolstof pellet filter hoeft dat niet. Op dit bakje draai ik 50 gr koolstof pellets en vervang dit ook om de 3 wkn.
Volgende mnd komt er op de 2.40 nog een Biomaster 600 T op te staan met ook Eheim voorfiltratie. Deze pomp gaat mijn UV-c voeden van water. En mogelijk de zwarte achterwand, lukt dit laatste niet, dan wordt dat in maart.
Gr. Ed