Wat is er nieuw

Zeilvinpleco ziek

🌹 Roos

Member
Lid geworden
19 september 2022
Leeftijd
31
Hallo iedereen,
Recent nam ik een aquarium van iemand over met een zeilvin pleco en enkele andere vissen.

Eerst was Charlotte zoals we haar noemen een heel actieve vis die blij werd bij het zien van eten.

Toen ik vorige week op stond viel me op dat ze op haar rug op de bodem van het aquarium lag. Ze had een versnelde ademhaling en ik merk ook op dat ze doffe plakjes op haar huid heeft. Ook eet ze niet meer en nu ik haar buik deze morgen zie is ze erg ingevallen. Ook haar zeilvin is ineens niet meer in 1 geheel.

Ik wil haar echt helpen en heb al gestuurd met een dierenarts voor vissen maar deze is nu op verlof. Kan iemand helpen?

Wat kan ik doen om haar terug gezond te krijgen? Water is vers, filter werd schoongemaakt…

Ik wil haar echt niet verliezen.

Fotos helpen, hoe groot is de bak? wat zit er nog meer bij? wat zijn de waterwaardes?

Ik betwijfel namelijk of je bak groot genoeg is voor een pleco. Vaak worden ze bij alle bakmaten aangeraden in winkels terwijl ze toch echt veels te groot worden. Mogelijk kan je filter hierdoor niet bijhouden en is de vis zo ziek geworden?

2B5B7732-BBFD-45D2-B875-F4BACA3FE6A8.jpeg

Bijlagen

• C79C2480-1047-4BC4-93A6-37BFDC6085DC.jpeg
    C79C2480-1047-4BC4-93A6-37BFDC6085DC.jpeg
    276.6 KB · Weergaven: 115
Dit is hoe ze er nu aan toe is. Bak is tot 1,5 m groot in lengte. Heeft al 8 jaar in die bak geleefd zonder enig probleem. Was er altijd happy in… maar nu ze niet meer eet en zo verzwakt is op korte tijd stel ik mijn vraag hier. Op de foto zie je hoe ingevallen ze is en de doffe plekjes op haar huid.

Bak is trouwens 2 dagen geleden proper gemaakt maar krijg enkele plekjes niet van de ramen met mijn magneet.

ze ziet er erg mager uit. En witte vlekken zijn vaak een schimmel. Al kan ik het hier niet goed zien.
Goede waterwissel helpt mogelijk. Probeer courgette te voeren aan een vork misschien eet ze dat nog?

Kan je je waterwaardes delen? En wat voor filtratie gebruik je en wat zit er nog meer in?
En wat is de temperatuur?

Bak is trouwens 2 dagen geleden proper gemaakt maar krijg enkele plekjes niet van de ramen met mijn magneet.
Ik neem aan dat de vis toen al niet meer in goede doen was?

Klopt. Maar het niet meer zwemmen was er toen nog niet aan te zien.

Ik neem aan dat de vis toen al niet meer in goede doen was?
In 2 dagen valt een vis niet zo veel af, dus ik ben het met je eens. Zelf geen pleco kenner maar deze heeft in ieder geval honger. Rode mug is erg vet, maar geen idee of ze dit ook eten.

Ik ben echt een leek en de vorige eigenaar heeft me nooit iets verteld over waterwaardes. Enkel dat het water ververst moet worden en met het vuile water de filter en attributen uitpoetsen en ik had eten meegekregen. Ik ga courgette halen en straks langs de dierenwinkel om de waardes in mijn water te kunnen meten.

Water is nu een 25 graden.

Oh nee! Het filter uitpoetsen? Daar ben je vrees ik een beetje verkeerd voorgelicht. Die drab in je filter helpt juist je bak schoon te houden. Zolang het water er nog goed doorheen loopt niets doen aan het filter. Als de doorstroming beperkt wordt dan alleen de spons een beetje uitknijpen. Vooral niet brandschoon maken. Dan gaan alle filterbeestjed dood

Ik ben echt een leek en de vorige eigenaar heeft me nooit iets verteld over waterwaardes. Enkel dat het water ververst moet worden en met het vuile water de filter en attributen uitpoetsen en ik had eten meegekregen. Ik ga courgette halen en straks langs de dierenwinkel om de waardes in mijn water te kunnen meten.
Hoeveel waterververs je en hoevaak doe je dat?
welke vissen zitten er nog meer bij?
en welke filtratie pomp heb je?

Ik vermoed dat je filtratie te weinig is voor de bakmaat en je vissenbestand. Wat voor filterpomp heb je? (mogelijk aftelezen ergens op de pomp?)
Plecos hebben eigenlijk een nog grote bak nodig en ze vervuilen heel erg. Als je hier nog meer vervuilende vissen bij hebt (ik heb geen idee wat je nog meer hebt?) en maar 1 pomp dan zou het aan je waterwaardes kunnen liggen.

Laatst bewerkt:
Dag Roos, mooie vis heb je daar zitten! Wat vervelend dat het er niet zo goed mee gaat, sinds de verhuizing.

Geeft je vis nog ontlasting?
Hoe ziet deze er uit?
Wat geef je haar te eten?

Ook haar zeilvin is ineens niet meer in 1 geheel.
Kun je beschrijven hoe de rugvin er uit ziet? Is het ingescheurd? Of lijkt het meer aangevreten of afgerot?
De doffe plekken, is dat constant, of wisselt dat wat van grootte, plek, en kleur?
Hoe lang zwemt de vis al rond met deze symptomen?

En deze vis zit samen met andere vissen toch? Hoe is het daarmee? Zie je de andere vissen snel ademen, aan het oppervlak hangen, gebrek aan eetlust, of iets anders?

Hoeveel waterververs je en hoevaak doe je dat?
welke vissen zitten er nog meer bij?
en welke filtratie pomp heb je?
Dit zijn belangrijke en goede vragen van @Nekko.
De hoeveelheid vissen in je bak, je filtercapaciteit, en de inhoud van je bak moeten met elkaar in balans, verhouding zijn, om de waterkwaliteit gezond te houden.
Als je in verhouding meer vis in je bak hebt zitten dan je filter aan kan, zal je water dus niet genoeg gefilterd worden, waardoor je vissen dus eigenlijk in hun eigen rioolwater blijven zwemmen.

Ik ga courgette halen en straks langs de dierenwinkel om de waardes in mijn water te kunnen meten.
Goed dat je even gaat laten meten, ik zou je dan ook willen adviseren om testen te kopen (druppeltests zijn betrouwbaarder) Specifiek belangrijk om te weten wat de no2, no3 en nh3/4 waarden zijn, omdat die iets kunnen vertellen over je stikstofcyclus (het proces van je filterbacteriën die je water filteren).

Haar rugvin lijkt echt ingescheurd.
Dit was eerst op 1 plek en nu begint dit op een tweede.
Maakt geen ontlasting en wil echt niets eten.
Plekken blijven.
Er zitten 5 guppies bij in de bak.

De andere vissen doen het prima trouwens! Geen verkleuringen, goede eetlust en beweeglijkheid,…

kan je fotos van de vin sturen?

Het belangrijkste lijkt me om haar -naast waterwaardes meten en bijsturen- op dit moment aan het eten te krijgen. Mijn pleco is gek van broccoliroosjes, vooral de bloemetjes, en (gekookte) mosselen. (bijvoorbeeld zakje zeevruchten uit de diepvries).
Het is het proberen waard, want dat beestje is bezig te verhongeren, naast welk ander probleem ook...

kan je fotos van de vin sturen?
Om even toe te lichten waarom dit van belang is; een aangetaste vin kan mogelijk duiden op vinrot, of een beschadiging. Het ziet er beiden net even wat anders uit, daarom kan een foto erg helpen om vast te stellen waar dit door kan komen.

Het belangrijkste lijkt me om haar -naast waterwaardes meten en bijsturen- op dit moment aan het eten te krijgen.
Ben ik geheel met je eens. De vraag is waarom de vis niet wil eten. En of dat mogelijk door een ziekte of parasiet komt.
Alle hongerstakende vissen die ik heb gehad, bleken dat allemaal te doen door een worm of parasiet, vandaar dat ik daar toch wat door vraag naar de situatie.
Als waterkwaliteit goed is, behuizing goed, en de vin is geen vinrot-vin, dan lijkt de kans me groter dat het mogelijk om een worm of parasiet gaat. Als eetlust volledig ontbreekt en ademhaling snel is, denk ik dan richting kieuwworm.

Hoe lang is je vis al in hongerstaking, Roos? En is de volledige interesse voor voer ook weg? Of sabbelt ze er nog wel even aan?
En wat geef je de vis normaal gesproken te eten? En hoe vaak?
En hoe laat?

Als je naar de kieuwen van je vissen kijkt. Guppen, maar ook je L-nummer. Houden ze die dan dicht, of misschien aan één kant dicht? Gaan ze snel open en dicht? Zwemmen je guppen of L-nummer wel eens in de uitstroom van je filter? Of hangen ze aan het wateroppervlak?
Hoe is het gedrag van je vis wanneer het licht uit is?

Wat je in de tussentijd nog kunt proberen is een gekookt (en gepeld!) erwtje te geven. Bij sluiers wordt dat wel eens gegeven omdat het de stoelgang bevordert, en ook L-nummers zijn er dol op.
Kook je even een diepvrieserwtje in je magnetron in een kopje water voor drie minuten, dan even afkoelen, velletje er af, en dat voeren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan