Zelf aquarium bouwen


E

Emmbillie

Guest
Hoi iedereen,
Na een hoop mislukt marktplaatsen met te hoge prijzen, lelijke bakken, verkeerde maten, te ver rijden enz. enz. denk ik er over na zelf een aquarium te maken inclusief ombouw.
De maten wilde ik 50x50x35 houden, voldoende voor mijn leuke Florida kreeft.
Uiteraard maak ik dan gelijk zelf een achterwand, maar dat nu ter zijde.

Het punt is dat ik graag plexiglas wil gaan gebruiken. Maar omdat dat vrij prijzig is, en het aquarium slechts van de voorkant te bekijken zal zijn, vroeg ik me af wat de opties zijn voor de onder/zij/achterkanten. Met welk materiaal kan je verder, in combinatie met een plexiglas voorruit, een stevige waterdichte bak maken (is dat überhaupt wel mogelijk?)

Voordat ik bestel wil ik graag zeker weten dat ik goed materiaal gebruik, en als het niet anders kan gebruik ik wel gewoon glas.

Ik upload zo een foto van het ontwerp, ben nu mobiel dus kan volgens mij geen foto posten :D
 
plexiglas is niet te kitten met aquariumkit, het houd misschien een jaar maar gaat gegarandeerd lekken. ik zou glas gebruiken
En voor die maten hoef je niet duur uit te zijn
 
plexiglas is niet te kitten met aquariumkit, het houd misschien een jaar maar gaat gegarandeerd lekken. ik zou glas gebruiken
En voor die maten hoef je niet duur uit te zijn

Goede tip,bedankt!
Plexiglas op plexiglas kan wel maar is weer zo enorm duur. Dan ga ik me even verdiepen in glassoorten en maten.
 
Zo te zien zijn er een aantal Posts verdwenen, dan bij deze een update van de plannen tot nu toe. Achter dit plan sta ik nu volledig, dus ga ik er lekker mee aan de slag!

Ik heb voor 90 euro een aquarium besteld bij Pets Place, 80x30x40.
Wat betreft de kosten voor zelf van glas een aquarium maken van dat formaat ben ik €15,- duurder uit, maar heb nu wel daarvoor in de plaats garantie op een lekvrije bak, filter, verlichting en verwarming erbij.
De kosten die ik kwijt zou zijn aan een 50x50x30 zelfbouw incl. ombouw zouden zo'n 150 euro bedragen, dus heb ik nu 50 euro tot mijn beschikking voor de ombouw (die echt niet zoveel gaat kosten) en nog een restje geld over voor een mooie achterwand.
Nog een voordeel is dat ik er wat liters op vooruit ga, wat inhoud dat ik helemaal los kan gaan op een gedetailleerde en imposante achtergrond.

Tot nu toe heb ik slechts een ontwerpschets gemaakt, aangezien ik de maten van de bak niet tot op de mm weet. Soms zijn ze net een millimeter kleiner dan aangegeven en ik wil erg graag een strak professioneel uiterlijk krijgen :)
Morgen komt de bak binnen, dan ga ik een plannetje maken voor de maten.

E6sxPPG52os-y__rJ7PNDsQj22fwrxzq.jpeg


Tot nu toe is mijn idee om het van 9mm hardhout multiplex te maken, dit nogmaals goed behandelen met een lak.
Ik twijfel nog tussen alles netjes plamuren en strak wit te verven, wat in een eventuele verandering van inrichting van het huis nog goed zal staan, of een wat moeilijker te combineren afwerking van laminaat.
Beide vind ik mooi, al vind ik wel dat een witte ombouw de achterwand wel sterker naar voren zal laten komen.
Maar goed, daar kan ik altijd nog over nadenken wanneer de ombouw af is, dan heb ik een wat reëler beeld van het geheel.

De lampen van de bestelde bak ga ik van de lichtkap demonteren en in de ombouw plaatsen, net als een RGB led strip die in een huidig bakje van me zit.
De nieuwe bak komt op een bar te staan met de rechterkant naar de muur, dus zal ik aan de linkerkant een luik maken waar de bedrading evenals een stekkerdoos in verscholen word. Zo heb ik uiteindelijk maar één zichtbare kabel, en dat vind ik wel fijn.
Verder kan het ook functioneren voor potjes voer o.i.d.

Als achterwand maak ik een stuk dat zowel de achterkant als zijkanten beslaat, aangezien ik ongeveer 96 liter tot beschikking heb en als minimum 60 liter nodig ben voor de florida kreeft die er in komt, kan ik best een mooi uitgebreid ding er voor maken.
Het idee is dat ik verder geen decoraties er in hoef te doen, aangezien mijn florida kreeft dametje zelfs anubiassen (!) eet, zouden planten ook moeilijk worden.
Gelukkig heb ik nog een hele hoop limnobium dat als kool groeit in de andere bak, dus wanneer ik daar teveel van heb (en dat is eigenlijk elke 2 weken wel) gooi ik er een hoop bij de kreeft in. Kan zij lekker snoepen en goed voor haar water :D
Het ontwerp van de achterwand ben ik nu nog niet uit.
Wel ga ik holle boomstructuren maken waar zij lekker in kan schuilen en waar ik de verwarming en filter in kan verstoppen, deze zijn ook hol van boven dus makkelijk schoon te houden. Verder wil ik er ook nog rotspartijen in verwerken en wat plateau's zodat mevrouw een mooi uitzicht heeft van haar domein.
Maar dat is nog voer voor de toekomst. Eerst de ombouw!
 
zijn inderdaad wat posten verdwenen oorzaak wordt onderzocht
ben benieuwd naar je project succes

groet
jaap
 
Zet ik deze er nog een keer in. Deze meneer bouwt een aquarium van Plywood (Multiplex). Hij heeft dat in een aantal afleveringen op YouTube gezet. Hier aflevering 1:

 
Dat is altijd leuke informatie om te hebben :)

Tot zover ben ik nu. De ombouw staat grotendeels in elkaar, het glazen aquarium past er precies in met 1 millimeter speling.
Bovenop komt nog een klep uiteraard, en aan de zijkanten komen deurtjes en planken.
Ik heb hardhout multiplex 9mm gebruikt en met houtkit aan elkaar bevestigd, het staat als een huis.
Op de onderplaat kunnen ik en mijn vriend samen staan wat toch een gewicht van ongeveer 140 kg samen is.

Daarnaast ben ik me nu aan het verdiepen in fineersoorten, aangezien zo'n houtkleur toch best mooi bij de wand past.
Dus op het moment nog even twijfelen tussen wit schilderen wat goedkoper is en in eventuele toekomstige interieur ook makkelijk past, of wat meer besteden aan fineer en daar een mooi effect mee krijgen. Nog even nachtje over slapen dus.

Het ontwerpen van een achterwand is nu in de schetsfase, daar zal ik binnenkort ook wel een update over doen.
We hebben ook besloten om zelf een onderkast te maken van ongeveer 100x35x40 cm, van 22mm dik MDF.
Zal dat het gewicht een beetje kunnen houden, denken jullie? Ik denk dan toch wel aan zo'n 150 kg.

De kat vind het in ieder geval ook reuze interessant.. de voorkant was hier nog niet vastgekit, trouwens.
De plaat die op de bovenkant ligt is om het geheel vast te klemmen, dit word later de klep.

ICncOVe4BuQghMtvotxuXOTyFnFDVXrY.jpeg


ICncOVe4BuQghMtvotxuXOTyFnFDVXrY.jpeg
 
Waarom fineer? Als je geen schroeven info naden hebt kan je evengoed met blanke lak werken. Dan heb je ook nog de natuurlijke hout structuur.

Verder wel zeer mooie vorderingen!
 
Of eventueel voor de blanke lak nog een beits gebruiken om het hout nog wat te kleuren, als dat de kleur de reden voor het gebruik van fineer zou zijn. Fineer (netjes) plakken is volgens mij wel een kunst op zichzelf hoor.
 
De reden voor fineer is dan omdat ik ten eerste notenhout erg mooi vind, vooral de wat grijzere soorten.
In combinatie met epoxyhars vind ik dat echt schitterend, maar ook vies duur helaas.
Schroeven gebruik ik niet, ik heb pattex geen schroeven en spijkers.
Gelukkig kan dit omdat er alleen op de onderplaat van de ombouw kracht komt te staan, de wanden e.d. staan zo'm 1 mm van de wanden van de glazen bak af. Een soort omhulsel.

Aan lakken heb ik inderdaad ook gedacht, maar omdat ik multiplex gebruik zie je dat dan wel, en dat vind ik jammer. Op korte termijn zal het niet opvallen, maar vrees dat ik als pietje precies daar me uiteindelijk aan ga storen ;) Tenzij jullie daar nog suggesties voor hebben uiteraard!

Fineer heb ik vaker gebruikt, maar dat was voor kleinere projecten (modelbouw voor ruimtelijke studies tijdens mijn opleiding voor ruimtelijk vormgever) dus weet natuurlijk niet of dat op zo'n groot formaat er goed uit komt te zien.

Tja verder.. is wit schilderen nog een optie. Is wel lekker waterbestendig en neutraal van kleur, maar ergens vind ik de kast er dan goedkoper uit zien.
En dat terwijl ik een behoorlijke fan van witte bakken ben :D
 
Fineren is een kunst op zich. Wat voor soort wil je gebruiken? Het echte fineer, dus gestoken of gezaagde plakken hout van ca. 1 mm dik is op zo'n oppervlak niet makkelijk te lijmen. Ik weet niet of je constructie al verlijmd is, maar anders zou je de delen een voor een tussen dikke platen kunnen klemmen en op die manier het fineer erop lijmen. Hou er rekening mee dat je aan beide kanten fineer moet lijmen, want anders trekt je multiplex krom.
Een andere optie is hpl met fineer. Dan kan je je multiplex met bisonkit insmeren en de achterkant van de hpl ook en met een flinke klap van een hamer stukje voor stukje erop slaan, letterlijk. Werkt ook prima.
 
Wat een gaaf project!
 
Dat is altijd leuke informatie om te hebben :)

Tot zover ben ik nu. De ombouw staat grotendeels in elkaar, het glazen aquarium past er precies in met 1 millimeter speling.
Bovenop komt nog een klep uiteraard, en aan de zijkanten komen deurtjes en planken.
Ik heb hardhout multiplex 9mm gebruikt en met houtkit aan elkaar bevestigd, het staat als een huis.
Op de onderplaat kunnen ik en mijn vriend samen staan wat toch een gewicht van ongeveer 140 kg samen is.

Daarnaast ben ik me nu aan het verdiepen in fineersoorten, aangezien zo'n houtkleur toch best mooi bij de wand past.
Dus op het moment nog even twijfelen tussen wit schilderen wat goedkoper is en in eventuele toekomstige interieur ook makkelijk past, of wat meer besteden aan fineer en daar een mooi effect mee krijgen. Nog even nachtje over slapen dus.

Het ontwerpen van een achterwand is nu in de schetsfase, daar zal ik binnenkort ook wel een update over doen.
We hebben ook besloten om zelf een onderkast te maken van ongeveer 100x35x40 cm, van 22mm dik MDF.
Zal dat het gewicht een beetje kunnen houden, denken jullie? Ik denk dan toch wel aan zo'n 150 kg.

De kat vind het in ieder geval ook reuze interessant.. de voorkant was hier nog niet vastgekit, trouwens.
De plaat die op de bovenkant ligt is om het geheel vast te klemmen, dit word later de klep.

y5RwNjDOuQZxvYpwF5-3b4vCjjLaX9t1.jpeg


y5RwNjDOuQZxvYpwF5-3b4vCjjLaX9t1.jpeg


Mooi hoor, dit alles!
Denken jullie er wel aan dat MDF en vocht niet echt vriendjes zijn?
 
Denk dat recht toe recht aan fineren nog best mee valt hoe complex het is..
Word pas zeuren als je rondingen wilt fineren..

Qua meubel zou ik toch voor een iets vochtbestendiger hout kiezen dan MDF
Beste blijft multiplex naar mijn idee denk ook wel dat 12mm dik genoeg is dan voor het gewicht van een 80cm bakje
 
Mooi hoor, dit alles!
Denken jullie er wel aan dat MDF en vocht niet echt vriendjes zijn?

Ja hoor, met 2 lagen grondverf en 3 lagen buitenlak uiteindelijk zou dat best goed moeten komen ga ik van uit! :D
Het komt ook niet in contact met water, en het water wat met verversen op de grond valt dweil ik altijd gelijk op. Ivm de kat en de hond, anders lopen die het hele huis nat.

Ik heb toch 18mm gekozen, toch lekker stevig en wat goedkoper. Vanavond post ik foto's van hoe het er nu voor staat, de ombouw is in elkaar gezet, nu het onderstel even in elkaar schroeven.

Tot nu toe erg tevreden.
Bedankt voor jullie reacties!
 
Bij deze de update tot nu toe, toch al een beetje trots dat ik dit met minimale hulp van mijn vriend toch even netjes in elkaar heb weten te zetten.
De scharnieren ga ik nog wel vervangen, nog even wachten op PostNL

De ombouw alleen:

IMG_2567.JPG


De ombouw inclusief onderkast:

IMG_2573.JPG


7xPOARHOUWOsNQuNqq1uhUIXhn041cH7.jpeg
 
Goed bezig! Erg mooi nu al!
 
Dank jullie wel!
Heb al een beginnetje gemaakt aan de achterwand.
Morgen ga ik grondverf en witte lak voor buiten halen van Flexa Expert, leek mij de beste keuze voor verf.
Tenzij iemand een betere soort weet?
Dit is niet iets waar ik op wil besparen, 35 euro voor een liter vind ik prima, dus kom maar op met suggesties :)
 
Tijdens het drogen van de grondverf bezig met de achterwand

IMG_2574.JPG


IMG_2579.JPG
 
Jemig.. jij bent wel zeer handig.

En die achterwand word zo te zien ook al prachtig.

Top :thumbs:
 
Dank jullie!
Ondertussen is de vorm van de achterwand af, nu met tegellijm besmeren.
De eerste laag lak zit ook al over de ombouw heen :D

Ik heb de gaten er in gemaakt voor het filter, de verwarming en een led spotje. Mooi weggewerkt maar makkelijk te bereiken.



IMG_2588.JPG
IMG_2589.JPG
IMG_2590.JPG
IMG_2591.JPG


IMG_2593.JPG
 
Mooi zeg, ziet er vakkundig gemaakt uit!

Mooi ontwerp ook :)
 
Ziet er erg mooi uit, ik ben benieuwd naar het eind resultaat.
 
Volgens mij ben jij ook zo een type die als je ergens aan begint niet meer kan stoppen met werken :D
 
Dit is zowat het snelst en mooiste ruwe ontwerp dat ik tot nu toe gezien heb ! Zo fijn afgewerkt ook wauw echt prachtig! voor mijn volgende achterwand kom ik bij jou aankloppen :p
 
Dit is zowat het snelst en mooiste ruwe ontwerp dat ik tot nu toe gezien heb ! Zo fijn afgewerkt ook wauw echt prachtig! voor mijn volgende achterwand kom ik bij jou aankloppen :p

Nou van harte welkom! :D
Iedereen bedankt. Inderdaad, als ik bezig ben wil ik nog wel eens tot diep in de nacht doorgaan.
De eerste laag tegellijm zit er op, morgen alle kiertjes in de achterwand extra opvullen en van de ombouw de kleppen er op plaatsen.
Maandag komt een plaat plexiglas om het aquarium af te dekken binnen.
Moet er niet over nadenken dat als condens via de ombouw schadelijke stoffen terug het water in brengt. Dus dan maar zo, 2 deurgreepjes er aan monteren en wat gaatjes in boren voor zuurstof.
Het aquarium past op de millimeter in de ombouw, en als onderplaat heb ik een stuk uit een yogamat geknipt (een van mijn goede voornemens dit jaar was om yoga uit te proberen, maar ik heb niet eens een proefles gehad :D)
Tot nu toe staat het er zo bij, helaas door onze vloer een beetje scheef, maar daar ga ik aankomende week mee prutsen om het toch recht te krijgen.


IMG_2601.JPG
 
Wow, jij gaat snel!
Zeer mooi gemaakt, je achterwand! Echt knap en met oog voor detail!
Je ganse ombouw/inbouw is zeer mooi en vakkundig gemaakt en dat allemaal op een snel tempo... :petjeaf:
Respect hoor!
Ik volg je vorderingen alleszins, zeer benieuwd naar het eindresultaat maar het is nu al meer dan veelbelovend...
Ik kan me voorstellen dat het pas echt moeilijk wordt voor jou wanneer de bak moet indraaien en je even geduld moet hebben... :engel::D
Alleszins: je kreeft wordt verwend, one lucky lobster!!

Een vraagje: ben je begonnen met een massief stuk piepschuim of heb je stukken aaneen gelijmd?
Snijd je alles uit met een breekmesje of gebruik je ook ander materiaal?
 
Dat ziet er mooi strak afgewerkt uit! :)
 
Wow, jij gaat snel!
Zeer mooi gemaakt, je achterwand! Echt knap en met oog voor detail!
Je ganse ombouw/inbouw is zeer mooi en vakkundig gemaakt en dat allemaal op een snel tempo... :petjeaf:
Respect hoor!
Ik volg je vorderingen alleszins, zeer benieuwd naar het eindresultaat maar het is nu al meer dan veelbelovend...
Ik kan me voorstellen dat het pas echt moeilijk wordt voor jou wanneer de bak moet indraaien en je even geduld moet hebben... :engel::D
Alleszins: je kreeft wordt verwend, one lucky lobster!!

Een vraagje: ben je begonnen met een massief stuk piepschuim of heb je stukken aaneen gelijmd?
Snijd je alles uit met een breekmesje of gebruik je ook ander materiaal?

Dankjewel! Gelukkig kan ik een hele hoop water overzetten van een grotere bak naar deze, het filter draait ook al in haar huidige bak dus het overzetten kan heel snel gebeuren. Al vaak gedaan en het gaat altijd goed gelukkig :)
Het ergste vind ik de week uithard tijd van de epoxy hars! Dat wachten, brrr

Het piepschuim haal ik gewoon in 5 cm dikke platen bij de bouwmarkt, houtlijm er tussen en vast zetten met tandenstokers. Nachtje laten drogen en met een stanleymes de groffe vormen er uit snijden, maar sommige dingen bouw ik ook uit aparte stukjes op. Zolang je maar een stevige basis hebt die duidelijk laat zien wat de vorm word kan je er van alles bij aan plakken/prikken!

De hele gedetailleerde vormen doe ik met een soldeerbout. Ook om oppervlakten glad en sterker te krijgen, of met een punt voor de nerven van de boom. Kan gewoon onder je afzuigkap in de keuken met deze kou :D
 
Gelukkig kan ik een hele hoop water overzetten van een grotere bak naar deze, het filter draait ook al in haar huidige bak dus het overzetten kan heel snel gebeuren. Al vaak gedaan en het gaat altijd goed gelukkig :)

Haha, ik had kunnen weten dat je ook dit al ingecalculeerd had en een snelle oplossing had voorzien!
Sneldroog-epoxy staat waarschijnlijk op je verlanglijstje qua noodzakelijke uitvindingen... :D

Bedankt voor je antwoorden alleszins.
Ik vroeg het me al af wat je deed met eventuele dampen omdat ik zag dat sommige stukken 'gesmolten' zijn en ik inderdaad de indruk kreeg dat je binnenshuis aan het werk was.
Waar een dampkap al niet goed voor is!

Komen er ook andere bewoners bij de kreeft eigenlijk of heeft ze de bak voor zich alleen?
 
Haha, ik had kunnen weten dat je ook dit al ingecalculeerd had en een snelle oplossing had voorzien!
Sneldroog-epoxy staat waarschijnlijk op je verlanglijstje qua noodzakelijke uitvindingen... :D

Bedankt voor je antwoorden alleszins.
Ik vroeg het me al af wat je deed met eventuele dampen omdat ik zag dat sommige stukken 'gesmolten' zijn en ik inderdaad de indruk kreeg dat je binnenshuis aan het werk was.
Waar een dampkap al niet goed voor is!

Komen er ook andere bewoners bij de kreeft eigenlijk of heeft ze de bak voor zich alleen?


De dampen zijn niet lekker nee, maar omdat het piepschuim zo poreus is valt het in principe erg mee hoeveel plastic je wegsmelt.
En sneldrogend epoxy, dat zou briljant zijn! :D
De kreeft komt er lekker alleen te zitten. Misschien in de toekomst nog garnaaltjes, maar dat denk ik niet want ze heeft een best pittig karakter.
Als ik voor de bak kom staan gaat ze al uitdagend naar me toe lopen en haar scharen laten zien :D heerlijk
 

Terug
Bovenaan