Wat is er nieuw

Zelf bodemcapsules maken

Robbejan

Member
Lid geworden
30 juli 2025
Leeftijd
38
In mijn bakken gebruik ik geen voedingsbodem maar heb bij het opstarten wel klei, lateriet en ik meen leem op de bodem aangebracht. Ik weet je kleibolletjes in de bodem kan drukken (na eerst invriezen) en dat er capsules te koop zijn.
Nu heb ik zelf nog flink wat lege capsules liggen (vegan) voor zelf dosering van supplementen en nog zakjes klei.
Zijn deze capsules ook geschikt om in een aquarium in de bodem te drukken of is een ander soort?

Ik weet dat @tuinkabouter ze ook zelf maakte. Hij kan je daar misschien meer over vertellen.

Ik zou denken dat die dingen een beetje hetzelfde zijn. Maar goed Wouter heeft er misschien meer onderzoek naar gedaan.

Wat goed! Ik ga het gewoon proberen. Als gelatine capsules kunnen, wil ik het er wel op gokken dat de vegan variant ook gebruikt kan worden.

Ik gebruik die van @hes91 en die doen het waanzinnig goed in mijn bak.

Wat goed! Ik ga het gewoon proberen. Als gelatine capsules kunnen, wil ik het er wel op gokken dat de vegan variant ook gebruikt kan worden.
Gelatine is geen probleem, word binnen een paar dagen afgebroken door het bodemleven.

Is het eigenlijk bekend wat er precies in zit? Zitten er ook bronnen van stikstof en fosfor in?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan