Wat is er nieuw

Zelf Co2 maken.....

Jonalies

Well-known member
Lid geworden
5 april 2021
Leeftijd
70
Ik heb me reeds veel ingelezen over de verschillende manieren om zelf Co2 te creëren, ook hier op het Forum ! Maar het is zo uiteenlopend dat men uiteindelijk niet meer weet wat het juiste is !!
Was is jullie voorstel ??
Alvast bedankt voor de reacties 😉

Je hebt 2 gekende mogelijkheden om bio-co2 te maken.
ik gebruik de suiker/gist methode maar je heb ook de banking soda met citroenzuur.
Op beide kun je een aquarium van 20 tot+500l bevoorraden van co2.
Omdat beide moeilijk af te regelen zijn ben ik een voorstander om een 1% omgekeerd bakje te gebruiken.
Indien je dan een co2 overproductie hebt ontsnapt het teveel aan co2 aan de oppervlakte.

Je hebt 2 gekende mogelijkheden om bio-co2 te maken.
ik gebruik de suiker/gist methode maar je heb ook de banking soda met citroenzuur.
Op beide kun je een aquarium van 20 tot+500l bevoorraden van co2.
Omdat beide moeilijk af te regelen zijn ben ik een voorstander om een 1% omgekeerd bakje te gebruiken.
Indien je dan een co2 overproductie hebt ontsnapt het teveel aan co2 aan de oppervlakte.
Hoi, ik heb idd. de 2 mogelijkheden gelezen.. en naar ik begrijp verkiest u de suiker/gist methode... ik heb een aquarium van 180l. Welke verhouding moet ik dan nemen aub ? Ik vraag dit aan u om zeker te zijn ! Alvast bedankt 👍

Zover ik weet bepaald de afmeting van dat bakje hoeveel co2 je toevoegt en waar de ph op uit zal komen. Is 1% bij een grote bak dan niet erg weinig van het oppervlak?
Zover ik mij herinner van mn eigen bio co2 zit je al snel aan een wat groter bakje vast.

Zover ik weet bepaald de afmeting van dat bakje hoeveel co2 je toevoegt en waar de ph op uit zal komen. Is 1% bij een grote bak dan niet erg weinig van het oppervlak?
Zover ik mij herinner van mn eigen bio co2 zit je al snel aan een wat groter bakje vast.
Tja, 1% is klein....Ik denk dat het best is om van klein te beginnen en bekijken hoe de reactie is in de Dropchecker.... ??

Ja meestal start men met zo n 1% en als dat te weinig is dan rustig werken met een wat groter bakje.

Op een +-200l aquarium zou ik met 2x 1,5l petflessen (waarvan ik om de week een mengsel ververs) werken daar doe je +-150gr suiker ik en 2a3 gr droge gist je vult de fles verder met +-1l kraanwater.(of tot iets onder waar de fles begint te versmallen, dit is een ruimte die je vrij hoort te houden want bij de co2 productie zal daar +-1/2 gistingsschuim ontstaan .
een 1% bakje is meestal voldoende om de drpchecken mooi groen te krijgen.
Blijft de dropchecker toch te blauw/groen je filter uitstroom iets meer richten naar het bakje.
Het duurt tot dag 2a3 voor de co2 productie optimaal is en gaat tot +- dag 10 zeer goed.
Om de grote fluctuaties in co2 productie op te vangen werk je met 2 flessen en vervang je per week 1fles het suiker/gist mengsel.

Zelf heel lang geleden begonnen met 12gr CO2-wegwerpflessen (te duur) > DIY bio-CO2 > CO2-installatie (2 kg) tijd-geschakeld > CO2-installatie (6 kg) Ph-gestuurd (huidig)

Ben nieuwsgierig wat jullie ervaringen zijn m.b.t. de CO2-productie van bio-CO2 m.b.t. de wisselende omgevings/kamer-temperatuur, vooral in de warme zomermaanden?

Laatst bewerkt:
Hier is in de winter onze kamertemperatuur 20° en vanaf dag 2 tot dag 12 een goeie overproductie aan co2 (wat de bedoeling is met het omgekeerde bakje).
In de zomer als de temp +25° is start het stukken vlugger 1/2dag en een nog veel hogere co2 productie tot 8a9 dagen verder.
Dan is de 2de fles eigenlijk al gebruik en zo blijft de co2 toevoeging redelijk constant door de tijd .
Wenst je iets hogere co2 waarde uitstroom meer naar bakje richten of overstappen naar een groter bakje.

Zelf heel lang geleden begonnen met 12gr CO2-wegwerpflessen (te duur) > DIY bio-CO2 > CO2-installatie (2 kg) tijd-geschakeld > CO2-installatie (6 kg) Ph-gestuurd (huidig)

Ben nieuwsgierig wat jullie ervaringen zijn m.b.t. de CO2-productie van bio-CO2 m.b.t. de wisselende omgevings/kamer-temperatuur, vooral in de warme zomermaanden?
Hier is het nooit voor mij gevoel een succes geweest maar ja dat komt door mn ongeduld denk ik en ik werkte met 1 fles. Als door een hogere temp in de zomer de productie hoger is dan zal dat imo niet veel mogen uitmaken want door het oppervlak van het bakje zal het meerdere ontsnappen naar het oppervlak.

Hier is het nooit voor mij gevoel een succes geweest maar ja dat komt door mn ongeduld denk ik en ik werkte met 1 fles. Als door een hogere temp in de zomer de productie hoger is dan zal dat imo niet veel mogen uitmaken want door het oppervlak van het bakje zal het meerdere ontsnappen naar het oppervlak.
Het is een co2 systeem met zijn beperkingen, maar eens je het afgesteld krijgt kan het volgens me 99% van de aquarium (max verlichting intensiteit +- 45-50l umen/watt) een gelijkaardige resultaat geven als met co2 drukflessen.

-De schommelingen in co2 productie kun je gemakkelijk opvangen door met 2 flessen te werken en om de week 1 mengsel ervan te vervangen.

-De maximaal opgebouwde co2 waarde (geel/groene co2 continu test) wanneer er geen verbruik/licht plantengroei kun je ook wel (deels) bijsturen.

Zelf pas ik die methode suiker/gist met omgekeerd bakje al +15jaar toe .
1 omdat het werkt
2 zeer goedkoop en in ieder hoek van de straat/warenhuis is er suiker/gist te kopen.

Zelfs als er bij mee eventueel een groter met zwaardere verlichting dan mijn huidig aquarium komt zal het op suiker/gist zijn in combinatie met co2 drukflessen ( bij ons in de club in werking gezien)

Laatst bewerkt:
Ja ik werkte met 1 fles en had er ook weinig geduld voor Rinzo.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan