Wat is er nieuw

Zelf een kweekstelling maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter StephanT
  • Startdatum Startdatum
S

StephanT

Guest
Na een hoop drukte ben ik een beetje ruimte aan het maken ik wil zelf een kweekstelling maken nu heb ik allemaal bakken naast elkaar dus dat kost wat ruimte.

Nu lees ik bij iedereen dat ze de stellingen van gamma of praxis gebruiken, nu was mijn vraag heb deze nu gevonden bij praxis

praxis opbergrek

Deze kan 175 kg per plank dragen.

Graag hoor ik van jullie wag tips of opmerkingen.

Tja , kan 175kg dragen ... maar hoe , er wordt natuurlijk geen rekening gehouden met kruip van het legbord .
Doorbuiging speelt in een garage ofzo ook geen rol , boeit niet dat een plaat 1 of 2 cm doorbuigt .
Iets wat voor een aquarium natuurlijk nefast is .
Der zullen er vast zijn die dat doen , ik in elk geval niet .
Waar moet een frame aan voldoen : massa en stabiliteit (accidenteel tegen aan lopen,blijven hangen)
Zie ik daar niet in terug .
Welk formaat bakken wil je er op gaan zetten ?

Ik wil zoiezo de planken wel vervangen door ander hout dit met betrekking tot eventueel lekken van water etc. Er staat ook nog een ander die kan 265 per plank dragen gewoon voor me gevoel zou ik voor die gaan.

Heb nu allemaal 60 cm bakken staan dus die zullen daar ook in kopen of eventueel van die aqua 40 3 stuks naast elkaar.

Die plann kunn eens 175 kg houden is totale onzin heb ze hier ook staan
Heb der misschien 100kg op staan en ze zijn al door gebuitgt

Wat niet zegt dat ze geen 175 kg kunnen hebben...
De vleugels van een vliegtuig buigen ook door en ik ben blij dat ze dat doen!

Wat Erwin schrijft is veel belangrijker, de invloed van dat doorbuigen op de bodemplaat van een bak.

~ Ivo

Ik heb een beetje zitten speuren op internet en zal de bodemplaten dan vervangen voor betonplex, dan moet het toch zeker wel bestendig wezen tegen doorbuigen.

Hier en daar misschien in de hoeken wat verstevigen.
En waarschijnlijk ga ik dan voor de zwaardere variant die per plank 265 kg per plank zou kunnen houden, dit verstevigen met betonplex dan moet het goed komen denk ik.
Iemand anders misschien nog tips?

Ja dat is duidelijk, maar dat een plaat na X kg een beetje meebuigt zegt niet dat 'ie het opgegeven gewicht kan niet hebben. En d�t is wat je beweerde.

~ Ivo

Zal zo een stelling zeker verankeren aan de wand. Just in case.

Tja wat belasting aangaat 1,75 kg maar hoe ? !75 verdeel over heel het oppervlak gelijkmatig ? Of op 1 enkele vierkante cm ?

Sowieso is spaanplaat legbord niet heel handig met water...

De zware versie met andere legborden moet het best gaan doen.

Als ik het goed zie, zegt die 175 kg per legbord vooral iets over wat de constructie als geheel en de hoekpunten per legbord in het bijzonder aankunnen. Oftewel kies je om doorbuigen te voorkomen voor een minder (niet) buigend materiaal, dan ben je af van wat volgens mij het voornaamste probleem is (zie Erwin).

En inderdaad, als het maar even kan wil je dit wel verankeren.

Heb trouwens zo'n constructie ook wel eens bij iemand gezien met zwaar spul beladen.

Wel tussen 9 en 11 gaan vandaag als je de mooie korting wil Stephan 😉

~ Ivo

Ik heb zelf ook zo�n stelling gebruikt, ik had hem verstevigd met multiplex platen (zijn watervast)
dit gaat prima, ik heb op 1 plank een 80 cm aquarium staan, en op een andere 2 keer een 45 cm aquarium.
overigens ga ik de stelling verkopen, dus mocht je hem over willen nemen, hoor ik het wel

groeten Matthijs

Ik heb ook eens zo'n stelling gehad waar ik aquaria op had, op elke plank had ik een bak staan van geloof ik 80x40x40 (Inhoud=128Liter). Dit ging prima. Zelf zou ik marktplaats zo nu en dan eens in de gaten houden, soms staan er wel mooie stellingen op. Zo heb ik een oude winkelstelling kunnen kopen met 3 bakken van 1.20 met alles erop en eraan voor �200.

Deze ziet er bijvoorbeeld op het eerste gezicht wel netjes uit (Wel even je hoofd draaien 😛 ): http://link.marktplaats.nl/m878672269

Het heeft wat tijd gekost, maar nu eerst een update.
De stelling staat het is inderdaad de stelling geworden van de praxis met het draagvermogen van 265 kg per plank.

De planken heb ik vervangen door betonplaten 18mm met een toplaag erop voor het eventuele water. Verder zijn de zijkanten en de achterkant bekleed mef hout en intussen al geverfd, tevens onder iedere plank een led strip van 80 cm bevestigd.

In totaal zijn het drie lagen geworden met op elke plank een 2x een aquaria van 45x45x30 cm, dus in totaal 6 bakken.
Verder heb ik de bakken gevuld, deze staan nu in te draaien.

Zal volgende week nog een foto posten, hoe het er nu bij staat.

Wat ludger zegt klopt inderdaad.. ik heb op marktplaats ook voor 150 euro een winkelkweekstelling met 9 bakken kunnen scoren.

ben erg benieuwd hoe je stelling geworden is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan