Zelf ledverlichtings balken gemaakt

Discussie in 'Verlichting' gestart door Ab Halma, 8 jan 2019.

View Users: View Users
  1. Ab Halma

Ab Halma

Lid geworden:
    30 nov 2018
    Moi,

Vanavond druk gehad met mijn ledverlichting voor de 2meter bak.
    Vanmiddag eerst 3 kunststof strips gekocht die gebruikt worden om gasbeton blokken op te lijmen. (Ytong blokken) deze op lengte gezaagt en de strips er met siliconen kit op gelijmd. (Strips wel getest)
    Morgen de rest doorverbinden en aansluiten en vervolgens kijken of ik de tc420 kan proggen.
    Het zijn rgb strips en warmwite 24 volt strips. Leverancier natuurlijk mijn vriend Alie.

2. Patrix

Patrix

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Houd er wel rekening mee dat de lichtsterkte van die strips snel achteruit gaat.
    Zelf gebruik ik ze ook, maar toen ik een nieuwe naast één neerlegde die al al een jaar gebrand had, schrok ik toch wel van het verschil.
    Of je moet ze op 50% laten branden, dan kun je ze na een jaar op 80% zetten voor hetzelfde effect:D

dus helemaal vastkitten is misschien niet zo'n goed idee omdat je ze relatief snel moet vervangen, de prijs daarentegen is dan weer heel mild.

3. TS
    TS
    Ab Halma

Ab Halma

Lid geworden:
    30 nov 2018
    Bedankt voor je reactie,
    Zelf dacht ik er ook al aan om met laag vermogen te beginnen en dan later opvoeren , om die reden ook flink wat strips erboven .
    Dat geeft wat speelruimte.

Ik heb ze gekit met siliconenkit op plastic dat kun je vrij gemakkelijk met een scherpe beitel er weer afsteken, strips is dan ook fijn steek je in een baan weg.

4. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Het is überhaupt geen goed idee om leds op 100% vermogen te zetten. Veel aanbieders van de betere merken hebben zo al een ingebouwde beperking. Mijn JBM Balken branden ook maximaal zo rond de 95 tot 98%. Met de stripjes heb ik ook gewerkt op een planten kweekbakje, ze hielden het zo'n drie maanden vol waarna de eerste leds al sneuvelden. Daarbij hebben ze nooit op vol vermogen gedraaid. De waarschuwing van Patrix kan ik daarom alleen maar ondersteunen!

5. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Ben wel benieuwd naar foto’s hoe het er uit ziet allemaal

6. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    +1

7. TS
    TS
    Ab Halma

Ab Halma

Lid geworden:
    30 nov 2018
    Het onmogelijke doen we direct wonderen duren wat langer,

Fotoos van het geheel plaats ik zsm moet er even tijd voor hebben.

8. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Als ik dit zo lees duurt het wat langer dus je gaat voor een wonder? Dat maakt me nog meer benieuwd...
    depositphotos_9065980-stock-photo-angel-emoticon.jpg

flipper34 vindt dit leuk.
  9. TS
    TS
    Ab Halma

Ab Halma

Lid geworden:
    30 nov 2018
    Voor mij wel een wonder want ik ben met dingen bezig waar ik nog nooit mee gewerkt heb en moet alles willen lukken goed overdenken.
    Fotoos van een en ander zsm.

10. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Nooit zo’n last van gehad..
    Maak altijd foto’s van m’n werk om te zien waar het mis is gegaan als iets niet goed (meer) werkt

flipper34 vindt dit leuk.
  11. Patrix

Patrix

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Bij mij gaan ze toch wel 2 jaar mee, nog geen uitval gehad eigenlijk (maar wel aanzienlijk zwakker na die 2 jaar) ik gebruik ze ook alleen maar in de ochtend en avond, alles bij elkaar zo'n 5 uurtjes, en dan op half vermogen ong.

maar ach, voor die 1.50 per meter mag je ook niet klagen

Laatst bewerkt: 9 jan 2019
    Ab Halma vindt dit leuk.
  12. Patrix

Patrix

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Dat is iig een goed uitgangspunt, zo heb je er wel lang plezier van.

13. TS
    TS
    Ab Halma

Ab Halma

Lid geworden:
    30 nov 2018
    Gisteravond tot 23:00 uur bezig geweest , er brak een draad af van een rgb strip en dat weer solderen is een crime. Maar het is me gelukt en tevens geleerd dat strips vrij kwetsbaar zijn.:oops:

14. Patrix

Patrix

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Ja, die 4 draadjes zitten heel dicht op elkaar.
    Je kan er ook een nieuwe connector op plaatsen, die zijn los te koop.

15. TS
    TS
    Ab Halma

Ab Halma

Lid geworden:
    30 nov 2018
  16. TS
    TS
    Ab Halma

Ab Halma

Lid geworden:
    30 nov 2018
    Lang gewacht stil gezwegen nooitgedacht maar toch gekregen.

Hier de beloofde fotoos.
    Op wat afwerkpuntjes na gereed.
    Btw moest er een rgb strip afhalen en weer oplijmen wat vlekkeloos ging, scherpe beitel er onder door en dat ging prima.
    En ze doen het ook nog.
    In ieder geval een leerzaam project nu bezig met de tc420 maar eerst even inlezen.
    En voor een juiste info controller voeding ledstrips en ytong strip nog geen 100€ en een zee van licht.

17. Patrix

Patrix

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Komen die strippen op een dekruit te liggen? gezien de blote verbindingen

18. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Je zou dit inderdaad moeten isoleren hetgeen uitstekend gaat met zo'n verwarmd lijmpistool.

19. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Moet zeggen dat dit wel heel erg extreme hobbybob is hoor..

Die strips zijn niet water bestendig om mee te beginnen, de plakstrip van de strips zal waarschijnlijk los gaan weken als je de strips niet vast hebt gekit, de kroonsteentjes en andere verbindingen zullen gaan oxideren met mogelijke uitval tot gevolg.

Als je echt de juiste informatie had verzameld had je iets veel mooiers gehad voor die €100..

20. TS
    TS
    Ab Halma

Ab Halma

Lid geworden:
    30 nov 2018
    Goh knap dat je dat allemaal kan zien op de foto.
    Het zijn namelijk waterdichte strips en met kit op de kunststof strips gelijmd .
    Ik zei dus dat er nog wat afwerkpuntjes waren en dat is vanmiddag gedaan en wel alle losse bdrading vastgezet met siliconen kit en alles waar water nog wel zou kunnen komen , de kroonsteentjes onder andere waterdicht afgekit en alles verder afgewerkt.
    Zoals het nu is zijn alleen de de aansluitingen van de kabels nog niet gekit maar die worden waterdicht gemaakt als alles aangesloten is en gebruikt gaat worden. Prima voor elkaar dus en bovenal veilig.

Wat een beetje jammer is dat alles wat hier niet in het straatje past afgezeken moet worden en ook jij moet eens leren lezen.
    Ik ga de mods hier vragen mijn account weg te halen evenals alles wat ik hier geplaatst heb.

21. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Uuuhhmmm ja dat kan ik idd zien aan de foto’s
    Dit zijn gewoon ledstrips die in een silicone hoesje zijn geschoven, dat ga je met geen enkele hoeveelheid kit goed waterdicht krijgen.
    De rgb zijn misschien ingegoten maar de witte zeker niet.

Maar ook op kroonsteentjes gaat kit niet werken ben ik bang, en waarom zou je die dicht kitten? Dan kan je het beter vast solderen en afwerken met een krimpkous als je er toch niet meer in kan met een schroevendraaier.

Maargoed kan het verder ook niet helpen dat jij gigantische voeten hebt, blijkbaar ben je erg snel op je teentjes getrapt..

MaestroCygni vindt dit leuk.
  22. willem666

willem666

Lid geworden:
    18 okt 2015

Lighten up, Ab! (:thumbs: Hehe, het is toepasselijk en het rijmt zelfs ook! :))

Trek het je niet zo persoonlijk aan.
    Tip (van emotieloze willem): Be a duck! Water doesn't wet a duck, does it? Be a duck!! ;)
    (Echt met de beste bedoelingen, hé Ab! Voor de duidelijkheid)

Er zal altijd wel commentaar komen als je iets post, je moet dat niet leuk vinden maar het is echt niet hetzelfde als "afgezeken" worden.
    Meestal is dat met de beste intenties. Dus je mag dat nooit persoonlijk opnemen.

In dit geval komt kritiek extra hard aan omdat jij er duidelijk je werk van gemaakt hebt en het resultaat er op zich best mag wezen.
    Dus dan hoor je natuurlijk liever geen "negatieve" commentaar.
    Maar je moet beseffen dat er heel veel mensen DIY gaan met leds én dat de kwaliteit van het resultaat (zeker voor optimale platengroei) vooral bepaalt wordt door kwaliteit van de gebruikte leds, nooit door de kwantiteit.

Maar misschien is het ook goed om te specificeren wat de specs van de gebruikte leds zijn, in welke bak ze komen (waterhoogte is belangrijk) en wat je beoogde plantenbestand is.
    Het hangt namelijk allemaal wat samen: boven een low tech bak met de juiste planten kan dat zeker werken en is het waarschijnlijk prima.
    Maar als je doel een plantenbak vol veeleisende planten is dan zal dat vermoedelijk niet volstaan...
    Zoals Tuinkabouter aangeeft: je moet misschien nog wat extra research doen als (zeker als je voor goede plantengroei gaat)...
    Gewoon de realiteit, dat is geen kritiek op jou persoonlijk, hé!

Je gaat toch niet weglopen bij het minste zuchtje tegenwind zeker? Be a duck!

Laatst bewerkt: 10 jan 2019 om 18:33
  23. Patrix

Patrix

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Ja, laat jezelf niet zo gaan, als jij tevreden bent is het toch goed?

Je had bijvoorbeeld wel alle uiteinden van de strips gelijk kunnen houden en dan de bedrading om de rand heen kunnen buigen en dan alles aan de achterzijde van de goot in een lasdoosje kunnen koppelen.

Kon je geen waterdichte warm witte led strip vinden? die zijn er wel hoor.

En het vermogen is nog wel aardig wat denk ik zo, het grootste deel is 120 led's per meter toch? en dat maal 30 schat ik? dan praat je toch zeker over 3000 led's = ruim 700 watt, de tc420 kan maar 500 watt hebben op 24 volt.

Maar als je niet op vol vermogen gaat zou het kunnen

Laatst bewerkt: 10 jan 2019 om 19:14
  24. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Zelf heb ik ook dingen zelf gebouwd, soms tegen adviezen in, maar ook met wisselend succes. Jij probeert dit ook, niks mis mee! Daarom heroverweeg je beslissing, de mensen hier bedoelen het goed al schrijft men het soms niet al te fijnzinnig op.... Zeg ik voor iedereen; sorry!

willem666 en Patrix vinden dit leuk.
  25. TS
    TS
    Ab Halma

Ab Halma

Lid geworden:
    30 nov 2018
    @benvo,

Het schijnt hier lastig te zijn om een account te verwijderen maar goed dat geeft mij de gelegenheid om nog te reageren.
    Commentaar kritiek is niet iets waar ik moeite mee heb , het is de manier waarop het gebeurt.
    En wel de manier waarop het gebeurt. Vooraleerst moet een zeker iemand eerst eens goed leren lezen en het ook willen begrijpen zonder eerst zijn mening te ventileren. Op aan merkingen altijd welkom maar als ik het reeds vermelde niet nodig.
    Vanaf het eerste berichtje geef ik aan dat ik aan het experimenteren ben met de totale bouw omdat ik van mening ben dat een aquarium houden een hobby is die behalve erg mooi maar ook erg duur is en dat wordt door de commerciele belangen hier in stand gehouden.
    Om nu inhoudelijk even terug te komen op het onderwerp ledverlichting , ik heb 2 soorten ledstrips besteld een dus ingegoten de ander met een hoesje om te kijken wat op termijn de verschillen zijn oftewel hoe lang houden ze het vol ze moeten spatwaterdicht zijn en ze gaan immers niet onderwater.
    Goed afkitten (wat ik echt wel kan en prima gelukt is) is dus mooi maar ook niet zo,n grote eis want zo gevoelig zijn ze ook weer niet het verkort hooguit de levensduur. Na so wat het spul is niet duur en valt er wat uit geen probleem voor weinig weer goed spul.
    Voor de grap heb ik gisteren het bad vol laten lopen en ze laten branden in het bad ging prima en de kabel aansluitingen waren niet afgekit.
    Kroonsteentjes heb ik gebruikt om eventuele vervanging simpel te maken en de kit die erop zit is gemakkelijk te verwijderen en zo weg te snijden / drukken want kit hecht op kunsstof niet zo best maar wel heel goed als lijm te gebruiken. Krimpkousjes ben ik weer niet zo van gecharmeerd zijn ook vaak niet 100% waterdicht maar goed zoals gesteld dat geeft ook niet.
    Led strips geven best veel licht en met de overkil die ik erboven krijg ruim voldoende en in combinatie met de tc420 goed te doen.

Ben ook wel van mening dat de extreem te dure ledbalkjes die er gelikt uitzien mooier zijn maar wat kan dat schelen je ziet ze meestal niet.
    Tevens corroderen deze dingen ook ze zijn ook niet waterdicht( damp) en hou je deze onderwater denk ik niet dat ze het nog doen.
    Wie test dit even?

26. TonHageraats

TonHageraats Beheerder Beheer

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Ik heb een paar strips van HVP welke los op de stabilisatie balken liggen, en al meerdere malen er brandend af gestoten zo de bak in, nooit een probleem mee gehad.

NicoleE en Ab Halma vinden dit leuk.
  27. TS
    TS
    Ab Halma

Ab Halma

Lid geworden:
    30 nov 2018
    Zou je zsm mijn account kunnen verwijderen eveals mijn bijdrages hier.
    Bvd

28. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Mijn hvp strips zijn ook al onder water geweest en leven nogsteeds.

NicoleE vindt dit leuk.
  29. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Maareh ab..

In al jouw research dat jij hebt gedaan aangaande jouw verlichting ben je niet 1 keer tegen gekomen dat de stripjes in silicone hoes verre van waterdicht zijn?

Kwaliteit van de leds is weinig over te zeggen zo op de foto dus dat doe ik ook niet.

Wat wel zo is dat het erop lijkt dat je gebruik maakt van 5050 ledjes, wat eigenlijk betekent dat als jij een wat hogere bak hebt je in de problemen kan komen met planten die op de bodem groeien, zelfs in een lowtech aquarium.

Althans als je planten wilt laten groeien..

30. Patrix

Patrix

Lid geworden:
    16 feb 2014
    Toch geven ze daar ip68 voor, de ingegoten strips 67
    Als je de uiteinden dicht kit lijkt het me wel waterdicht toch?

Ab Halma vindt dit leuk.
  31. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Nee helaas, de kit hecht slecht op de silicone hoes waardoor er damp in de hoes kan komen en deze alsnog voor ellende kan zorgen.
    Het probleem in een aquarium is niet zo zeer het spetteren en stof indringing maar eerder warme natte lucht die erin trekt.

32. Marc1969

Marc1969

Lid geworden:
    16 jul 2018
  33. TS
    TS
    Ab Halma

Ab Halma

Lid geworden:
    30 nov 2018

Nogmaals , dit is een bewuste keuze geweest (zie bovenstaande reactie) volgens mij is het verschil spatwaterdicht en de ander echt waterdicht.
    Ze hebben hooguit spatwater en zijn dus dicht genoeg en wat openkwam door afknippen echt wel goed dichtgekit royaal met kit geweest ze doorstonden de onderwatertest glansrijk en verder wacht ik rustig af wat ervan komt. Tis ook maar 24 volt dus ook wel veilig. Patrix stelt dus het juiste.
    Ik heb ze uiteraard al getest en er komt van alle strips een zee van licht dus denk wel dat er een overvloed van licht is dus haast wel zeker dat ik moet dimmen. Het enige wat een nadeel kan worden is verkleuring van de mantel maar met veel licht over wat ik verwacht ook geen probleem en anders maar vervangen.

Het zijn 5054 epistar leds 120 per meter voor uw info.

Kijk en dat wil ik even kwijt ,ik heb veel gelezen hier en elders, noem het research en wat ik tegenkom is de vele tegenstrijdigheden op elk vlak of dat nu om filtratie voeding licht of wat dan ook maar gaat maakt niet uit heel erg veel verschillende meningen en maar weinig meningen gelijk daar loop je als herintredent aquarium houder tegen aan .
    Dus lees ik veel noem het research en trek mijn eigen conclusies.
    Zo heb ik ook gelezen ledstrips van alie helemaal fout, nou denk ik effe doorlezen en ja de epistar die zijn goed die moeten het zijn laat ik die net tegenkomen en SPATwaterdicht prima toch kost weinig en gewoon proberen kan ik zien wie van de tig verschillende meningen gelijk had/hebben.
    En indien niet goed andere proberen door de lage kosten simpelweg de moeite nieuwe bestellen slopen/ bouwen en verder kijken.
    Overigens ik heb zo,n beetje de hele techniek van mijn aquarium bij alie gekocht en het verbaast me niet eens het is hetzelfde als dat je hier in nederland bij de shops koopt alleen het merk is anders.
    Maar het grote voordeel is wel de prijs scheelt vaak meer dan tweederde van de prijs in nederland en veelal meer.
    Nadeel iets snel willen hebben gaat niet , het snelste was bij mij een week en heeft totaal een maand geduurd dat alles binnen was.
    En de planten gaan groeien zeker met mijn speciale meststof:!

34. FvdP

FvdP

Lid geworden:
    23 mei 2018
    Eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje kinderachtig, dat je omdat 1 iemand kritiek heeft, meteen wil worden verwijderd etc, terwijl er zat mensen het interessant vinden wat je doet.
    Je kan er ook voor kiezen om er niet op te reageren.
    Iedereen is vrij om zijn mening ergens over te hebben ook al is het niet precies wat je wil horen en ook al is het niet op de manier die je verwacht.

Ik vind zelf ook dat het er redelijk amateuristisch uitziet, maar je geeft zelf ook al aan dat je aan het experimenteren bent en dit nog nooit gedaan hebt.
    Kortom je kan er alleen maar van leren ook met kritiek van mensen die dit wel erg professioneel doen.

Buiten bovenstaande vind ik het sowieso knap dat je het gewoon doet en probeert, ik zelf zou dat bijvoorbeeld niet zo snel doen omdat ik niet goed zou weten hoe te beginnen.
    Als jij er tevreden mee bent en het uiteindelijk goed licht geeft dan is dat toch mooi om te laten zien en met die informatie kan je een volgende keer iets mooiers/beters maken.
    Kortom gewoon lekker door posten op dit forum, iedereen is erg behulpzaam en er is een hoop kennis waar je alleen maar van kan leren.

NicoleE en Marc1969 vinden dit leuk.
  35. Marc1969

Marc1969

Lid geworden:
    16 jul 2018
    Wat hij zegt!!