Zelf onderkast bouwen


iloveyoujoof

Member
Lid geworden
15 juni 2021
Berichten
24
Leeftijd
27
Hey hey mede aquarianen!!

Binnenkort ga ik mijn kamer verbouwen. Waardoor ik meer ruimte krijg voor een giga aquarium. (Lees: ongeveer 350 liter hahaha!)
Hiervoor wil ik dan graag zelf een onderkast maken. Want pfoeh die kasten zijn duur! Maar nu weet ik eigenlijk niet zo veel van hout en het hele proces af. Dus hebben jullie wellicht leuke tips? En welk hout kan ik het beste gebruiken?

Groetjes, Amber aka Joof
 
Ben je wel technisch want het is een leuk plan maar gelet op het gewicht moet het wel een stevige kast worden want anders kun je er een boel ellende van krijgen.
Ik koop om die reden dan ook een kast erbij of kijk op MP/kringloop voor een geschikte kast.
 
Mocht je toch zelf willen bouwen hier het advies direct van mijn vader de timmerman met 40 jaar ervaring:

Goedkoop: Skelet bouwen van 2x3-duims constructiebalken. Schroeven van 4x80mm gebruiken, plus een bruislijm. Goed recht hout gebruiken, natuurlijk, maar hoeft niet perfect. Mag enkel absoluut niet getordeerd hout zijn. (Dat betekend dat het hout geen wokkel-buiging mag hebben).
Het skelet moet er uitzien als een doos, en aan de bovenkant is het wijs 1 of 2 extra dwarsbalken te plaatsen voor het dragen van het aquarium. Staanders in de kast zijn niet vereist, maar een schot in het midden is altijd wijs.
Daarna bekleden met multiplex naar keuze en goed lakken om te beschermen tegen waterschade. (En hem mooi te maken natuurlijk)

Extra mooie kast: maken van eiken hardhout, volgens hetzelfde principe. Hout hoeft niet al te dik te zijn. Eikenhout is ijzersterk.

Naar mijn persoonlijke ervaring: als je goed zoekt heb je een zeer goede kast van marktplaats voor dezelfde prijs als de materialen.

Op mijn "start to finish" topic staan fotos van een grenen tv meubel die me 3 tientjes kostte. Daar staat al twee maanden een 440 liter bak op.
 
Ik heb vuren panelen en wat mdf op maat besteld en in elkaar gelijmd. Met lamello verbinding, maar je kan ook lijmen en schroeven. Met 28 mm vuren heb je geen skelet nodig. In mijn links onder mijn bericht kan je zien hoe ik het gedaan heb (de 60x40x40).
 
Hoe eenvoudig kan het zijn SAM_0563.JPG SAM_0565.JPGSAM_0609.JPG
meubel bestaat uit meubelpaneel 18 mm en de achterwand uit watervast triplex 18 mm
zijwanden 2x18 mm en tussen midden schot 2m18 mm
boven plaat 40 mm werkblad
1655661853941.jpeg
bak 5 en half jaar zonder problemen
gewicht totaal 1600 kg
 
Hoe eenvoudig kan het zijn Bekijk bijlage 345162 Bekijk bijlage 345161Bekijk bijlage 345163
meubel bestaat uit meubelpaneel 18 mm en de achterwand uit watervast triplex 18 mm
zijwanden 2x18 mm en tussen midden schot 2m18 mm
boven plaat 40 mm werkblad
Bekijk bijlage 345166
bak 5 en half jaar zonder problemen
gewicht totaal 1600 kg
Spaanplaat? Daar krijg ik de kriebels van, zeg. Één keer een ongelukje met water en de hele rataplan stort inéén.
Wel mooi gedaan. Zolang het droog blijft geen probleem.
 
Spaanplaat is er ook gewoon in de waterbestendige variant.
een goed werkblad kan je uren onder water houden zonder enige gevolgen.

Mijn kast is van watervast mdf ook zonder frame.
als je er een achterwand inzet en de kast opdeeld in stukken van ca. 60cm zoals flipper ook heeft gedaan kan het eigenlijk niet mis gaan bij een bak met een diepte tot een cm of 70
 
"Watervast MDF" en "Watervast Spaanplaat" is een verkooptruuc. Inwendig zijn ze gewoon net zo vatbaar als normaal MDF of Spaanplaat, maar er zit een 'waterdichte' coating op. 'Waterdicht' alszijnde "Als je pech hebt is hij het niet."
Mijn vader is al ruim 40 jaar scheepstimmerman en die zegt (ook met nieuwer MDF/Spaan) "Waar water is, geen persplaat gebruiken."
Is het risico simpelweg niet waard, wat mij betreft. Goed om te weten dat fabrieksbakken op spaanplaat meubels komen. Voor dat soort troep ga ik dat geld niet neertellen. Ik houdt het wel bij een mooi antiek TV meubel. Oerhollandse kwaliteit.
 
"Watervast MDF" en "Watervast Spaanplaat" is een verkooptruuc. Inwendig zijn ze gewoon net zo vatbaar als normaal MDF of Spaanplaat, maar er zit een 'waterdichte' coating op. 'Waterdicht' alszijnde "Als je pech hebt is hij het niet."
Mijn vader is al ruim 40 jaar scheepstimmerman en die zegt (ook met nieuwer MDF/Spaan) "Waar water is, geen persplaat gebruiken."
Is het risico simpelweg niet waard, wat mij betreft. Goed om te weten dat fabrieksbakken op spaanplaat meubels komen. Voor dat soort troep ga ik dat geld niet neertellen. Ik houdt het wel bij een mooi antiek TV meubel. Oerhollandse kwaliteit.

En toch vallen die fabrieksmeubels niet in elkaar als men eens een ongelukje heeft? als ik jou mag geloven pleurt de hele bende in elkaar als je een maatbekertje water omstoot in je kast...

En niet om lullig over te komen: maar als men al 40jaar iets doet wil dat niet zeggen dat zijn of haar mening daarin heilig is, men kan bijvoorbeeld leunen op oude gedachtengangen of kennis die allang achterhaald is.
 
Nee, met een keer een plasje water stort de boel niet in elkaar. Maar je kan er rustig van uit gaan dat een hardhouten/metalen kast nog staat als het filter onverhoopt defect gaat en de hele boel leeg-hevelt. Dan is je spaanplaat kast aan gort. Daar kun je op vertrouwen.
 
Nee, met een keer een plasje water stort de boel niet in elkaar. Maar je kan er rustig van uit gaan dat een hardhouten/metalen kast nog staat als het filter onverhoopt defect gaat en de hele boel leeg-hevelt. Dan is je spaanplaat kast aan gort. Daar kun je op vertrouwen.
Ojee:eek::eek: dan had mijn kast al zeker vier keer in elkaar gestort na defect filter of los geschoten slang en nee het ging zeker niet om een plasje water dat ga je niet redden met een aanvoer druk van 1000 liter
Valt allemaal wel mee is nog steeds volledig intact zonder hobbels of wat dan ook.
Meubelpaneel kan meer hebben als je denkt wordt nu beter geproduceerd als vroeger.
 
Van mijn vorige Eheim scubaline 450 was het vlakke gedeelte waar de bak opstond ( en ook nog in een kunststof rand ) hoekprofiel niet watervast, na een lekkage langs de voorruit werd het draagvlak wat bij benadering 25 mm.Dik was ging uitzetten naar enkele mm. Meer.

De onderkast, achter de deurtje's was weer wel waterbestendig, heel vreemd.

Probleem met spaanplaat / meubelplaat is dat je bij een ernstig lekkage niet direct iets ziet, dat duurt iets langer dan een week, of nog langer.

Het blijft geperst hout wat nogmaals bij een wat langdurige blootstelling aan water immer een zuigende werking laat zien.

Neemt niet weg dat vele meubels inderdaad van geperst hout om het zomaar even te noemen gemaakt zijn, maakt verder niet uit want lekkage's daar hebben we weinig last van tot het dus wel gebeurt, en dan maar hopen dat de waterschade miniem is.

Het probleem bij dit hout zit om maar even in vaktaal te spreken aan de kopse kant. Het verven van die zijde heeft ook weinig nut omdat het de verf ook opzuigd, probeer maar eens.
Je kan zelf ook een test uitvoeren van en met een teststukje en dit behoorlijk nat maken aan de kopse kant en dan het resultaat afwachten.
 
Treb je hebt gelijk wat langdurige vocht blootstelling aan hout materiaal betreft maar dat geld ook voor ieder houtproduct wat onbeschermd is
zeker het populaire steigerhout of ieder ander soort kan niet tegen vocht.
Maar om nu te stellen dat bij vocht contact de boel in elkaar stort das zoals een mede forum lid stelt das is wel erg krap door de bocht.
Als je de boel opruimt en afdroogt gaat het prima en ja ook als het eens een nachtje duurt.
 
<knip zinloze toevoeging>
 

Terug
Bovenaan