Wat is er nieuw

Zelf terrassen maken met holletjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Garnaalkardinaal
  • Startdatum Startdatum
G

Garnaalkardinaal

Guest
Ik heb een tijdje terug ergens gelezen over het zelf maken van terrassen met holletjes voor in het aquarium met plexiglas (geen idee meer waar, maar vond dit een leuk idee) en heb hier een aantal vragen over voordat ik ga starten met zo'n project.
Ik wil graag het zwarte color zand van de hornbach gebruiken op de bodem en overweeg om terrassen te maken door gebogen plexiglasstrips in te smeren
met aquariumlijm of kit en deze met hetzelfde zand te bedekken. Nu vraag ik me af of dit verstandig is of dat het een schurende werking gaat hebben op vissen die er langs schieten. Heb in het verleden wel zand in verf gestrooid voor een agility-wip voor de hond juist om een ruw oppervlakte te creëren met veel grip, maar in het aquarium staat veiligheid voorop en wil geen beschadigde vissen.

Als iemand uitsluitsel kan geven over of mijn geplande werkwijze überhaupt verstandig is komt het volgende dilemma naar voren: ik zou graag holletjes voor de apistigramma borelli en gangetjes voor de pangio kuhlii willen toevoegen. Voor de p. Kuhlii geen probleem: stukjes pvc pijp zullen prima zijn, maar weet niet goed hoe groot/diep holletjes voor de apistogramma moeten zijn en hoe groot de ingang moet worden. Iemand suggesties?

Voor het zicht zou ik zowel het eerste stukje van de pvc pijpjes als de gehele binnenzijde van de holletjes met zand willen bedekken. Ook hierbij is het dus van groot belang dat het veilig is voor de vissen.

Mij is het nooit gelukt om zand+lijm 100% dekkend te krijgen. Het kan juist lelijk worden als je eindresultaat vooral lijm is met wat zandkorrels. Ik heb er daarom voor gekozen om zwart PVC te gebruiken als terrassen'dividers'. Dat valt al minder op.

Voor de vissen maakt het echt niet uit. Die kunnen zich altijd wel ergens aan schuren.

Ik zou gewoon meerdere diameters/dieptes plaatsen voor de zekerheid. Veel ruimte hebben de vissen vaak niet nodig.

Ik heb overigens het bruine Hornbach zand. Achteraf gezien had ik zwart ook wel overwogen, of een mengsel van bruin en zwart.

1589098017372.png

1589098039672.png

1589098098496.png

1589098141611.png

Mij is het nooit gelukt om zand+lijm 100% dekkend te krijgen. Het kan juist lelijk worden als je eindresultaat vooral lijm is met wat zandkorrels. Ik heb er daarom voor gekozen om zwart PVC te gebruiken als terrassen'dividers'. Dat valt al minder op.

Voor de vissen maakt het echt niet uit. Die kunnen zich altijd wel ergens aan schuren.

Ik zou gewoon meerdere diameters/dieptes plaatsen voor de zekerheid. Veel ruimte hebben de vissen vaak niet nodig.

Ik heb overigens het bruine Hornbach zand. Achteraf gezien had ik zwart ook wel overwogen, of een mengsel van bruin en zwart.

Waar is jouw fotoalbum ? Die kan je toch niet verstopt houden voor je AF vrienden.

Waar is jouw fotoalbum ? Die kan je toch niet verstopt houden voor je AF vrienden.
Moet ik nog steeds een keer aanmaken... Komt nog! Het is bijvoorbeeld nog een gigantische zooi in mijn aquariumkastjes. Wil ik eerst even netjes hebben ;-)

Wat een prachtig beplante bak! Je hebt voetjes gemaakt voor je terrassen zie ik? Had je de terrassen nog opgevuld met wat anders naast het zand?

Nog meer mensen met zelfgemaakte terrassen?

Heb niet echt terassen maar het wel grindroosters gebruikt om te zorgen dat de soil niet teveel verplaatst. Je kan daar natuurlijk ook een heel gangen stelsel in bouwen. Mijn Kuhlis vinden de soil onder mijn hardscape al leuk genoeg volgens mij.

Wat een prachtig beplante bak! Je hebt voetjes gemaakt voor je terrassen zie ik? Had je de terrassen nog opgevuld met wat anders naast het zand?

Nog meer mensen met zelfgemaakte terrassen?
Dank je.
Ja mijn terrassen staan 'los' en zijn dus niet aan het glas gelijmd. Vandaar de voetjes. Ik dacht dat ik ze misschien nog zou willen verplaatsen, maar dat is tot nu toe niet het geval geweest.
Het achterste terras is best hoog, meer dan 20 cm dus het is niet goed om dat geheel met zand te vullen. Dat gaat dichtslibben en dan komt er onderin geen zuurstof meer en krijg je allerlei ongewenste rottingsprocessen.
Wat ik daarom heb gedaan: Lavasplitsteentjes in panty's op de bodem neergelegd. Alleen de bovenste 5-7 cm is zand. Werkt goed, alleen sommige planten wortelen zich door de panty heen en zitten soms best vast. Dat is een nadeel.

Hier zie je de panty's met lavasteentjes liggen. Geheel vooraan was het uiteraard niet nodig want daar is het niet zo diep qua zand.

1589101472542.png

Als je terras zichtbaar is, dus geen planten die je ervoor kunt zetten dan zou je ook kunnen overwegen om deze te beplakken met steentjes. Dit heb ik vroeger eens gedaan bij een van mijn aquaria 10 jaar geleden (deze heb ik allang niet meer).

full

Dat is leuk

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan