Zelfbouw 1000x400x400 zonder zichtbare techniek


2

209198

Guest
Vroeger hadden mijn ouders een lange tijd een aquarium. Nu ik op mezelf woon wil ik eigenlijk wel weer een aquarium.

Nu vind ik veel aquaria er nogal belabberd uit zien door:

- Waardeloos materiaal gebruik (ABS kappen enz)
- Slechte vormgeving (veel aquariumbouwers lijken in de jaren 90 zijn blijven steken)
- Zichtbare filtertechniek

Zelf ben ik erg gecharmeerd van de Fluval Edge aquariums:
At4E70QRgLnGQr3w0YucD7ErY0JlfcaS.jpeg


Maar deze aquariums zijn eigenlijk net een tikkie te klein om fatsoenlijk vissen te houden. (23L en 46L)

Nu was ik dus opzoek naar een vergelijkbaar iets qua vormgeving.

Eisen:
- Mooi materiaal gebruik
- Strakke vormgeving
- goed weggewerkte filtertechniek (externe filter in een kastje is geen optie)
- Aquarium zonder meubel

Hier had ik dus een topic over geopend totdat mij de volgende suggestie werd gedaan:
nilo1804 zei:
BiOrb Life 60L

of wat vind je van een standaard glazen bak met deze lampen;
http://www.aquareus.nl/aquareus-c-120_275_122_307.html (zoiets)

en met een hang on filter;

http://www.ebay.com/itm/Fish-Tank-2-Pin ... 0953594808

achterwandje erachter (of gewoon zwart verven) en je ziet er niet meer van.

dan krijg je zoiets;

http://www.youtube.com/watch?v=-nvQcLY04V4


of je neemt een bodem filter.

en als de lampen niet voor voldoende warmte zorgen (of als ze uit staan) dan kan je een verwarmingsmatje onder het aquarium leggen.

Van hang on filters had ik nog niet gehoord. Ik zag meteen interessante mogelijkheden en een leuk projectje om mijn product design portfolio (ik studeer Industrial Design aan TUDelft) aan te vullen.

Snel even een schetsje gemaakt:
At4E70QRgLnGQr3w0YucD7ErY0JlfcaS.png


De behuizing van het licht en de pomp kan ik waarschijnlijk maken van aluminium aangezien ik een maatje heb die veel met alu profielen werkt. Denk dat het zo best een strakke bak kan worden :)

Maten: 1000mm x400mm x400mm
Feedback is welkom aangezien ik ongetwijfeld zaken over het hoofd zie.

Wanneer ik alles een beetje helder heb zal ik een technische tekening+renders maken. :)
 
Verwarming meer ruimte geven.
Anders knalt het ,door te weinig stroming..
 
Qua materialen heb ik geen idee, alleen als je hem toch zelf maakt.... Waarom dan maar 40 diep en 40 hoog?
Dat zou ik zelf iets ruimer nemen, denk dat dat mooier is.
 
Niekserr zei:
Qua materialen heb ik geen idee, alleen als je hem toch zelf maakt.... Waarom dan maar 40 diep en 40 hoog?
Dat zou ik zelf iets ruimer nemen, denk dat dat mooier is.
- Zelf glas kitten zie ik niet zo zitten. Ik gebruik dus graag een standaard bak als basis
- Ik heb maar beperkte ruimte.

Bertus zei:
Verwarming meer ruimte geven.
Anders knalt het ,door te weinig stroming..
Hoe bedoel je? Ik had de bedoeling om alleen de bedrading van de verwarming door een goot te laten lopen. Het verwarmende deel wordt dus verspreid over de gehele bodem.
 
Misschien nog even handig om te vermelden: Ik zou er graag Malawi Cichliden in willen houden.

Qua uitstraling zou ik er graag een erg cleane minimalistische bak van maken. Dus zonder achterwand. Dit maakt het allemaal wat frisser, minder massief en wat minder aanwezig in de woonkamer.

Bakinrichtingen die mij aanspreken zijn:

Hardscaping-3.jpg

hardscapembunarealm.jpg


Nu vraag ik mij alleen nog wel een aantal zaken af. Wellicht dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

- Is er een bepaalde stijlnaam voor dit soort aquaria? Hardscape?

- Aan welke eisen moet de filtering voldoen wanneer ik een aantal cichliden wil houden in dit aquarium? Is dit mogelijk met een hang on filter?

- Bij een aquarium zonder deksel en bovenrand, heb je daar nu erg veel last van bij verdamping? Zo, ja...is dit storend? Levert dit lelijke kalkranden op? Zo ja, zijn die kalkranden makkelijk weg te werken zonder dat je het hele aquarium moet legen?

- Aan welke eisen moet de LED-verlichting voldoen? Hoeveel Lumen, welke kleurtemperatuur is aan te raden?
 
Ik denk dat je de stijl "Iwagumi" wel kunt waarderen. Takashi Amano is hier een meester in, moet je maar eens zoeken op Youtube, die heeft de meest fantastische tanks ingericht ( vind ik dan)

Ik heb mijn bak ook heel minimalistisch ingericht, zwart grind op de bodem, grijze breuksteen gekocht bij tuincentrum ( laat je niet verleiden om een godsvermogen uit te geven aan handgehakt gesteente uit mount Fujii of weet ik het waar ze het vandaan halen) .

Bij www.azaqua.nl kun je wellicht ook wel slagen voor je inrichting/filters etc
 
Ik heb nog absoluut niet gekeken naar welke filters/verwarming etc ik moet gebruiken. Maar ik heb voor mezelf even een concept gemaakt van hoe ik het er ongeveer uit wil laten zien:

khj5AQ5.jpg


Feedback/input is welkom!
 
Mooi!!!!!! Is zo'n hang on filter echter wel genoeg om een grote bak mee te filteren? Als je toch kiest voor een extern filter , houd dan rekening met in- en uitstroom buizen qua dikte.
 
En wil je de bak ook open laten van boven of wil je er dekplaten inleggen? Als je deze van helder glas zou maken dan zijn deze practisch onzichtbaar en heb je toch je bak afgesloten voor stof
 
Er komt toch wel condens op maar dat hoort erbij.
 
het liefs gebruik ik geen dekglazen. door condens ziet dat er snel lelijk uit. Het liefst houd ik alles open
 
Dat kan, maar houd daar rekening mee met je viskeuze. Sommige vissen hebben de neiging om te springen.
 
Ik zat net even te kijken naar Hang On filters en ik ben zojuist de Eheim 2042 Liberty 200 tegengekomen met de volgende specificaties:

For aquariums up to approx. 200.00 l
Pump power (50 Hz) per hour of approx. 320.00 l
Pump power (50 Hz) per hour to about 760.00 l
Power(50 Hz) to 4 watt
Filter volume 0.65 l
Width 195.00 mm
Height 180.00 mm
Depth 135.00 mm
Voltage 230 volt
Standard power plug EUR
Packing 3 Part (s)
Packing dimensions(Width) 14.10 cm
Packing dimensions(Height) 20.00 cm
Packing dimensions(Depth) 18.90 cm
Freshwater yes
Sea water yes
For outdoor use no

120404060427.jpg


Zal dit voldoen in een 160L aquarium waarin Cichliden worden gehouden?
 
Cichliden zijn vervuilers, dus zou ik er mss toch zo 2 nemen, niet?
 
als je de balk boven je aqua iets hoger/breder maakt zou je zelfs door middel van een opvoerpomp je water kunnen filteren in de overhangende bak.

je hang on filter is lang niet voldoende, die zou ik zelfs niet op een 60 cm laten draaien met cichliden. ik zou zelf een filter bouwen of voor een extern filter gaan die je door je kolf aan de zijkant laat gaan.
 
ppaul zei:
als je de balk boven je aqua iets hoger/breder maakt zou je zelfs door middel van een opvoerpomp je water kunnen filteren in de overhangende bak.

je hang on filter is lang niet voldoende, die zou ik zelfs niet op een 60 cm laten draaien met cichliden. ik zou zelf een filter bouwen of voor een extern filter gaan die je door je kolf aan de zijkant laat gaan.
Hmm zelf ook nog een filter bouwen lijkt mij wel erg tricky. Een extern filter wil ik niet aangezien ik niet met slangen wil werken. Hang on filters hebben niet voldoende capaciteit voor een Cichlidenbak dus?

Nu kan ik de verticale bak natuurlijk ook spiegelen. Zodat de grote verticale kap in het aquarium kan staan, en de dunne kap aan de buitenkant komt.

Ik zou dan in dit verticale deel een binnenfilter kunnen plaatsen. Zou een model zoals dit voldoende kunnen zijn voor een cichlidenbak van 160L?

120403050426.jpg

EHEIM POWERLINE XL


For aquariums of about. 200.00 l
For aquariums up to approx. 0.00 l
Pump power (50 Hz) per hour of approx. 1,200.00 l
Pumping head approx. (H max at 50 Hz) 2.00 m
Power(50 Hz) to 28 watt
Filter volume 0.70 l
Width 75.00 mm
Height 335.00 mm
Depth 80.00 mm

Of

0kGntX2ymf1udXtewMKplWuorHKmSSwD.png

FLUVAL U4

Suitable for aquariums from 130 to 240 L (34 to 65 US Gal)
Wattage: 12 W
Output: 1000 L (260 US Gal)
Dimensions (L x W x H): 11 x 10 x 33 cm (4.5 x 4 x 13 in)
 
Ik zou toch kiezen voor een extern filter, of nog beter, een bioloog.
 
Ow, je wil echt geen extern filter. In dat geval zou ik kiezen voor een filter met een zo groot mogelijke capaciteit. Ik heb in mijn bak het interne filter ( bijgeleverd) van Juwel draaien en het filter is echt bar en bar slecht. Ik heb er nu een extra filter bij draaien ( extern) en nu is de waterkwaliteit wel goed. Met alleen een intern filter vond ik het heel lastig om mijn water mooi helder en schoon te houden. Nu weet ik niet veel van chicliden af, maar als het net van die vervuilers als sluierstaart-goudvissen zijn dan heb je echt niet genoeg aan een intern filter.
 
Sterrekind zei:
Ow, je wil echt geen extern filter. In dat geval zou ik kiezen voor een filter met een zo groot mogelijke capaciteit. Ik heb in mijn bak het interne filter ( bijgeleverd) van Juwel draaien en het filter is echt bar en bar slecht. Ik heb er nu een extra filter bij draaien ( extern) en nu is de waterkwaliteit wel goed. Met alleen een intern filter vond ik het heel lastig om mijn water mooi helder en schoon te houden. Nu weet ik niet veel van chicliden af, maar als het net van die vervuilers als sluierstaart-goudvissen zijn dan heb je echt niet genoeg aan een intern filter.
Bij cichliden zeggen ze toch dat je 4x per uur de gehele bak moet kunnen filteren dus dan zou je een filter nodig moeten hebben met een capaciteit van 4*160=650L/h?

Dan lijkt mij een filter die 1000L per uur draait wel afdoende :)
Of zit ik ergens nog compleet mis? :')
 
Nee, de berekening klopt volledig, alleen de filters van Juwel ( de interne) zijn niet zo goed, althans, dat is mijn ervaring. Mijn filter had afdoende moeten zijn voor mijn bak ( zat er immers ingebouwd) maar bij lange na kreeg ik het water niet mooi schoon met de juwel. Ik weet niet hoe het zit met andere merken interne filters :)
 
Je kan wel van 1 ding zeker zijn,
als je geen externe filter(potfilter)ga gebruiken bij een Cichlidenbak dan zit je na een 6 tal maanden te klooien en ga je het alsnog doen of van visbestand veranderen.

Zo'n binnenfilter is veel te licht, en dan mag er nog opstaan dat ze 1000 liter per uur filtert.

In zo'n bak dan moet je ofwel over de bodem filteren(uitvoer bovenaan het wateropp. en invoer net boven de bodem, dit onder elkaar.
Ofwel zorg je dat je bv. links bovenaan de uitvoer hebt zitten en rechts onderaan dan de invoer.
 
houd er rekening mee dat bij de gegevens die de pomp bouwers geven altijd berekend worden op nul last
dus zonder slangen en filtermaterialen
dat houd in dat bv een filter waar van gezegd wordt dat hij 1500 l/u verwerkt in werkelijkheid maar tussen de 600/900 l/h
verwerkt en dit bij een schoon filter media
over het algemeen loopt de opbrengst nog veder terug als de filtermedia en slangen vervuilen

mvg

jaap
 
Je kunt het kopen van een filter vergelijken met het kopen van een auto. De opgegeven getalletjes komen niet overeen met de realiteit. Pas wanneer je deuren, spoilers, stoelen, spiegels, dak en andere zaken van de auto afsloopt zul je het verbruik van 1 op 20 met wind mee en dan ook alleen als het volle maan is kunnen behalen.

Geldt ook voor filters.
 

Terug
Bovenaan