Zelfbouw 170x70x70


Pietkonijn

Well-known member
Lid geworden
28 september 2018
Berichten
193
Hier zijn we weer met een nieuw diy-project. Het vorige ontwerp werd helaas afgekeurd en heb ik moeten stoppen.

Dit ontwerp sprak meer aan en hier zijn we dan. Eerst en vooral heb ik het vorige meubel afgebroken op het skelet na. Dit bleek goed dienst te doen als zaagtafel. Verder heb tot nu toe geen nieuw hout moeten aankopen, wat natuurlijk een troost is op het vorige.

Ik heb er deze keer voor gekozen om enkel met platen te werken. Dit werkt veel gemakkelijker dan om een skelet heen bouwen en qua draagkracht maak ik me weinig zorgen. Zeker als je naar de meubels kijkt van enkele merken...
Als iemand hier toch zijn twijfels bij heeft hoor ik het natuurlijk graag.

Hier een totaalplaatje, de deuren hangen nog niet op en staan los ertegen.

IMG_20190401_125237866.jpg


De linkerkast, hier voorzie ik plaats voor alle voer en prullaria
IMG_20190401_125400746.jpg


De rechter kast voor CO2, extern filter,...
IMG_20190401_125451027.jpg


In de middenste ruimte komt waarschijnlijk een bioloog te staan.
Binnenkort gaat de primer er op!
 
Dat gaat wel goed komen , voor mij is het uitschuifsysteem van de linkse en rechtse kast nieuw.
Gaat dat noch verder uitgebreid worden met lagers of een rol.
Ik zou wel kiezen voor een lekker dik bovenblad
 
Ziet er goed uit zo, en indd leuk die uitschuif kasten, ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken.
 
Dat ziet er netjes uit! Hou je wel rekening met de slangen als je de la opentrekt?
 
Dat gaat wel goed komen , voor mij is het uitschuifsysteem van de linkse en rechtse kast nieuw.
Gaat dat noch verder uitgebreid worden met lagers of een rol.
Ik zou wel kiezen voor een lekker dik bovenblad
De schuifkasten worden idd elk opgehangen dmv laderails voorzien voor 80kg (ik vermoed dat dit berekend is per paar)
Het bovenblad wordt inderdaad stevig!
 
Dat ziet er netjes uit! Hou je wel rekening met de slangen als je de la opentrekt?
Achter de schuifkast is nog een 10cm ruimte voor de slangen en een kabelgoot.
Edit: sorry te snel gelezen, de slangen ga ik inderdaad lang genoeg moeten laten en hopen dat ze niet afknikken als ik de kast inschuif. Dat zal de praktijk moeten gaan uitwijzen...
 
Laatst bewerkt:
Hoe groot is de overspanning boven de middelste 2 deuren?
78 cm, hiervoor heb ik 2 aluminium hoekijzers voorzien van 70x40x3mm die ik over de diepte verdeel, zou dit voldoende zijn denk je? Hier komt nog een meubelpaneel op van 18mm en dan het multiplex aquarium, ook van 18mm multiplex.
 
Geen idee, en het zal vast goed komen maar het leek zo veel.
Denk dat je met je aluminium en bovenplaat al een heel eind komtqua starheid
 
Denk dat de laden je tegen gaat vallen je zult de filter pomp toch op zijn tijd moeten schoonmaken en dan over zon hoge rand tillen jij liever als ik
Je had het je zelf makkelijker kunnen maken door te werken met een los front en een uitschuifbare plank maar das maar mijn idee
Tevens had je beter de midden staanders uit 1 geheel kunnen maken en dichter naar elkaar zetten 78 cm is behoorlijk veel en je loopt kans op doorzakken bodemplaat en de lat voor breder en net zo dik als je la omlijsting maken
Maar voor de rest leuk bezig ben benieuwd hou het totaalplaatje wordt :foto::D:D
 
Denk dat de laden je tegen gaat vallen je zult de filter pomp toch op zijn tijd moeten schoonmaken en dan over zon hoge rand tillen jij liever als ik
Je had het je zelf makkelijker kunnen maken door te werken met een los front en een uitschuifbare plank maar das maar mijn idee
Tevens had je beter de midden staanders uit 1 geheel kunnen maken en dichter naar elkaar zetten 78 cm is behoorlijk veel en je loopt kans op doorzakken bodemplaat en de lat voor breder en net zo dik als je la omlijsting maken
Maar voor de rest leuk bezig ben benieuwd hou het totaalplaatje wordt :foto::D:D
Hmm je bedoelt toch het randje onderaan wat zo'n 10 cm is he? Misschien kan ik er nog een plank bovenop maken dat ik hem er af kan schuiven. Goed punt!

De middelste steunen heb ik zo gemaakt om hout te kunnen recupereren en zijn met 6 deuvels aan elkaar verlijmd. Als ik hout over heb kan ik er nog een extra plaat tegen schroeven, maar den ben ik ruimte kwijt voor het bioloog...
 
Hmm je bedoelt toch het randje onderaan wat zo'n 10 cm is he? Misschien kan ik er nog een plank bovenop maken dat ik hem er af kan schuiven. Goed punt!

De middelste steunen heb ik zo gemaakt om hout te kunnen recupereren en zijn met 6 deuvels aan elkaar verlijmd. Als ik hout over heb kan ik er nog een extra plaat tegen schroeven, maar den ben ik ruimte kwijt voor het bioloog...
Probleem is bij verlijmde delen je weet nooit wat het gaat doen ben er zelf altijd voorzichtig mee zeker bij staanders
Trouwens als je een bioloog gaat gebruiken had je beter kunnen kiezen voor een stalen frame daar kun je wat meer ruimte in maken als met een houten constructie zonder dat dit erg dik wordt qua hout dikte
daarnaast moet je nu zorgen dat je de kast goed vochtbestendig op de plaats waar je de bioloog gaat zetten ivb verdamping vocht en een ongelukje zit in een klein hoekje (overlopen bioloog)
 
Voor die natte vloer ga ik passen, dan maak ik er nog een plaat tegen aan beide kanten. Die ruimte & de 2 deurtjes binnenzijde behandel ik iig met epoxy. .Bedankt voor de input!
 
Probleem is bij verlijmde delen je weet nooit wat het gaat doen ben er zelf altijd voorzichtig mee zeker bij staanders
Trouwens als je een bioloog gaat gebruiken had je beter kunnen kiezen voor een stalen frame daar kun je wat meer ruimte in maken als met een houten constructie zonder dat dit erg dik wordt qua hout dikte
daarnaast moet je nu zorgen dat je de kast goed vochtbestendig op de plaats waar je de bioloog gaat zetten ivb verdamping vocht en een ongelukje zit in een klein hoekje (overlopen bioloog)
Dat overlopen valt wel mee als je alles goed inregelt en voldoende hevelstoppen hebt.
En je vulkraan niet lekt trouwens..
 
Dit blijft wel staan, juwel onderkasten hebben een zwakkere constructie, zijn gemaakt van slechter materiaal en die blijven ook staan.
 
Dat is waar maar gezien het materiaal en de dikte van het materiaal zie ik geen problemen. Ik kwam laatst nog een topic tegen die een mdf kast had gemaakt voor een bak van 200cm (topic is volgens mij al 5 jaar oud) en die bleef ook staan.
 
Ik ga sowieso nog verstevigingen aanbrengen, hetzij de alu profielen, hetzij 4x7 vuren die ik nog heb liggen. Beter safe than sorry en je ziet het achteraf toch niet meer. Foto volgt...
 
Dat is waar maar gezien het materiaal en de dikte van het materiaal zie ik geen problemen. Ik kwam laatst nog een topic tegen die een mdf kast had gemaakt voor een bak van 200cm (topic is volgens mij al 5 jaar oud) en die bleef ook staan.
Dat topic heb ik ook gezien en dat was echt knap gedaan.
 

Terug
Bovenaan