Zelfbouw achterwand (alweer)


E

Emmbillie

Guest
Van mijn vorige bouw had ik nog erg veel materialen over, dus na een paar dagen worstelen tegen de jeukende handen ben ik weer begonnen met het maken van een achterwand.

Deze is net als de vorige 80x40 cm, misschien dat ik hem over een x aantal weken de oude wand laat vervangen, of door verkoop.

Helaas geen foto's gemaakt van het proces van piepschuimplaat Nasr vorm, maar uiteraard leg ik het graag uit voor degenen die nieuwsgierig zijn!

Groetjes!

IMG_3004.JPG
IMG_3002.JPG
IMG_3003.JPG
IMG_3001.JPG
 
Gaaf zeg, toch wel benieuwd hoe je dit stadium hebt bereikt? Heb je dat allemaal met een stanleymesje zitten uitsnijden?
 
Gaaf zeg, toch wel benieuwd hoe je dit stadium hebt bereikt? Heb je dat allemaal met een stanleymesje zitten uitsnijden?

De grovere vormen wel inderdaad, de fijne lijntjes heb ik gesmolten met een soldeerbout!
 
Dat gaat zo te zien weer een meesterwerk worden,succes!
 
Dat gaat zo te zien weer een meesterwerk worden,succes!

Dankjewel! Dat hoop ik :D
Deze gaat wel leuk worden. Misschien dat ik hen de oude wel verkoop en deze lekker hou ;)

Nu bezig met de basiskleuren, tegellijm en acrylverf gemengd. Word het lekker stevig van.

IMG_3145.JPG
 
Gaaf zeg, net echt! Maar neem je geen bodem?
 
Gaaf zeg, net echt! Maar neem je geen bodem?

Bedankt!
Jawel hoor, uiteraard niet bijzonder veel, zo kan je het wat beter zien (onderkant).
Met een laagje van 2cm hebben de bodembewoners dan ook nog een beetje te graven.

IMG_3146.JPG
 
Ondertussen ben ik zo ver

IMG_3161.JPG
 
Wow! Wat een kunstwerk!
 
Het ziet er inderdaad prachtig uit, maar ik vraag me wel af waar je eventueel filter in en uitlaat hebt. Heb je met dit ontwerp wel voldoende stroming door de gehele bak?
 
Ik zal het demonstreren ;)
Het word een zeer onderbezette bak, waarschijnlijk voor een aantal cpo kreeftje of Florida kreeft.

Het is een 96 liter bak, incl schterwand vermoed ik plusminus 70 liter, met een filter geschikt tot 200 liter.

Ruimte voor het filter, incl filter:
IMG_3164.JPG

IMG_3165.JPG


Filterinlaat en uitstroom
IMG_3166.JPG

IMG_3167.JPG


Zo ook een tijd terug bij een andere onderbezette bak gehad. Ging prima!
 
Voor zo'n bezetting op dat aantal liters zou ik me er ook niet zo'n zorgen over maken hoor.
 
Bedankt :)
De tegellijm en verf laat ik voor de zekerheid even een weekje drogen aangezien ik nu een andere opdracht heb.
Daarna in de epoxy en klaar!
Ik heb nog wel wat piepschuim over, wellicht dat ik nog kleine ddcoratiestukjes ga maken voor de verkoop. Uiteraard zal ik dat ook posten.
 
Eindelijk vandaag het moment.
Na 10 dagen droogtijd voor de epoxy ben ik stevig bezig geweest.
Oude wand er uit, verkocht voor een paar tientjes, nieuwe wand er in.
Vanmiddag heb ik het geheel vast gekit en later de naden gedicht.
Dit heb ik met Tec7 gedaan, zodat het kreeftje morgen in de bak kan.
Ze zit nu in een emmer met filter en verwarming, voor 1 nachtje.

Van tevoren heb ik uitgebreid getest hoe de epoxyhars reageert met water, en heb niet of nauwelijks aanslag.
De aanslag die er zat, gelukkig op de achterkant wat toch afgekit is, heb ik gemakkelijk met natuurazijn kunnen verwijderen.
De voorkant is er erg goed door gekomen.

Ik wacht nu nog een uurtje of 2, dan spoel ik het kort af met water en dep het droog.
Morgenochtend de bak vullen, koolfilter er op, in de middag de bak weer leeg, vullen met ingedraaid water, weer met kool filteren en dan kan kreeftje savonds haar nieuwe huisje betrekken.

Erg blij met het resultaat, ik ben meer tevreden met deze wand dan de vorige.

Een before en after picture:

Before:
IMG_3006.JPG


After:

IMG_3343.JPG
 
Wauw! Waanzinnig mooi geworden. Echt heel creatief!
 
Bedankt iedereen!
De nieuwe wand valt Kreeftje volgens mij wel in de smaak.
Ik had verwacht dat de verhuizing haar zwaar zou vallen imdat ze de vorige keer zich ook drie dagen verscholen hield, maar ze at, ging graven, en mij natuurlijk 'aanvallen' binnen 15 minuten na het overwennen.

Nu hopen dat mijn vingers niet teveel meer gaan kriebelen om meer achterwanden te maken, zo ondertussen is alles hier al vol ;)

IMG_3358.JPG
IMG_3359.JPG
IMG_3360.JPG
IMG_3361.JPG


IMG_3362.JPG
 
ziet er erg netjes uit. kreeftje valt lekker op.
 

Terug
Bovenaan