Wat is er nieuw

Zelfbouw aquarium 90x110

• Onderwerp starter Onderwerp starter Caedes
  • Startdatum Startdatum
C

Caedes

Guest
Na een verhuizing en mijn kamer volledig overhoop gegooid te hebben staat mijn kleine Vision 180 nu zielig in de hoek. Ten eerste ben ik een beetje klaar met die ronde voorruit en ten tweede kan je nu eigenlijk vanaf geen enkele kant goed naar het aquarium kijken.

Daarom ben ik van plan een nieuw aquarium te maken. Het lijkt me erg mooi om een (bijna) vierkant aquarium te hebben alleen zijn deze exemplaren niet of nauwelijks te vinden op Marktplaats en de bekende aquariumbouwer vragen naar mijn mening bizarre prijzen. Zie bv http://www.aquariumbouwer.nl/prijzen/ov ... k-aquaria/ voor een 100x100x50.

Nu wil ik dus zelf een bak gaan maken van 90x110x40/50 cm. Ik ben van plan om het glas zelf te kopen en te lijmen alleen nu heb ik hierover een aantal vragen.

- Welke glasdikte heb ik hiervoor nodig? Volstaat 10mm?
- Hoeveel en waar zou ik stabilisatiestrips moeten plaatsen?
- Aanvullende vraag op de vorige vraag; zou het veel schelen om in plaats van 50cm een hoogte van 40cm te maken?
- Kan de bodem uit 1 geheel bestaan of zal dat uit meerdere glasplaten bestaan?

Ik hoor graag van de (ervaren) aquariumbouwers onder u!

Caedes

Vraag 4. Bodem uit 1 geheel maken.
vraag 3. Qua gewicht is 40 lichter, Wat wil je gaan houden? schildpadden, of welke vissen?
Vraag 2 . op 1.10 kan je 1 of 2 strippen plaatsen.
Vraag 1. 8 mm is dik genoeg voor deze maat.

Lijk mij dat deze antwoorden toch wel ergens te vinden zijn.

OK tnx Bertus. Waarschijnlijk wat scholenvisjes, niks heel bijzonders/groots.

Nou er is zeker wat te vinden maar ik begon een beetje te twijfelen toen ik die prijzen van vierkante aquaria zag.. Dacht dat ik misschien wat over het hoofd zag/ iets niet wist. Dus beter even hier vragen dan dat ik er dadelijk achter kom dat ik iets heb gemist en de bak uit elkaar geklapt is

Ik heb geen ervaring met het zelf maken van een bak, echter als ik prijzen bekijk van verschillende commerci�le bouwers vraag ik me af of het verstandig is om zelf een bak te maken.
Als voorbeeld hierbij een linkje van een aanbieder (weet niet of forumbeheerder dit toe staat).

http://www.amazoo.nl/aquarium-prijslijst

Gr Ronald

Samen met een bevriend schilder/glaszetter zou ik ook mijn aquarium op maat maken, zou een stuk schelen namelijk... dacht ik.
Uiteindelijk wat offertes opgevraagd bij wat bedrijven en dat was amper duurder dan zelf plakken, plus je krijgt garantie!

RC Vlieger zei:
Ik heb geen ervaring met het zelf maken van een bak, echter als ik prijzen bekijk van verschillende commerci�le bouwers vraag ik me af of het verstandig is om zelf een bak te maken.
Als voorbeeld hierbij een linkje van een aanbieder (weet niet of forumbeheerder dit toe staat).

http://www.amazoo.nl/aquarium-prijslijst

Gr Ronald

Het probleem is met dit soort van site's dat als je een buitemaat wil hebben, bv. 130x80x60, dat je dan gemakkelijk 25% meer betaald, terwijl enkel het glas anders wordt gesneden en er geen meerwerk is.

Tnx voor de reacties. De "standaard" bakken zijn lang en niet erg diep of hoog. Nu wil ik een bijna vierkant aquarium en de link die ik gaf in mijn openingspost ( http://www.aquariumbouwer.nl/prijzen/ov ... k-aquaria/) vraagt 750 euro voor zo'n soort aquarium.. Ik ga sowieso nog even offertes opvragen bij de verschillende bouwers maar zelf plakken ben ik klaar voor nog geen 200 euro. Ik houd jullie op de hoogte!

ik was voor 140x80 en 60 hoog een totaal van �275,- kwijt in 10mm glas met een bodem uit 2 delen en 3 trekstrips (zijkanten en midden)

Mooi formaat 🙂 Die lengte past hier helaas niet meer. De offerteaanvragen zijn de deur uit, ik houd jullie op de hoogte!

Caedes zei:
Mooi formaat 🙂 Die lengte past hier helaas niet meer. De offerteaanvragen zijn de deur uit, ik houd jullie op de hoogte!

ben benieuwd schat zo rond de 350 euro

mvg

jaap

flipper34 zei:
Caedes zei:

ben benieuwd schat zo rond de 350 euro

mvg

jaap

Kom je volgens mij niet mee toe.

Nummer 1 is binnen:
"Kosten met 10mm glasdikte 225,-"

Caedes zei:
Nummer 1 is binnen:
"Kosten met 10mm glasdikte 225,-"
zo das netjes zeg je geeft zelf aan voor een kleine 200 euro de bak te kunnen maken
als deze prijs inclusief garantie is
dan zou ik het wel weten :6

mvg
jaap

das volgens mij een nette prijs!

Dat is zeker een nette prijs, al helemaal als ik ze vergelijk met de andere offertes (allemaal rond de 400 euro). Uiteindelijk heb ik toch besloten om het zelf te gaan maken omdat die goedkope bak helemaal in een uithoek in Groningen is en de verzend/ophaalkosten dusdanig hoog zijn dat het alsnog erg duur wordt. Voor nu laten mijn financi�n het ook niet bepaald toe dus ik ben nu op zoek naar glazenzetters die nog oud glas hebben staan in hun loods. Meer updates volgen!

Al glas gevonden ondertussen?..

Heb nu een bouwer gevonden die 10mm glas wil doen voor 200 euro wat ook nog redelijk aan te rijden is. Waarschijnlijk ga ik dat gewoon doen 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan