Zelfbouw interne filter


ME86

Well-known member
Lid geworden
12 november 2017
Berichten
175
Leeftijd
37
Hallo allemaal

Zoals sommigen onder jullie al weten heb ik problemen met de filtering in mijn aquarium.

Omdat ik geen goede ervaringen heb met externe filters wil ik heel graag enkel met interne filter(s) werken.

Aquarium: 240cmx18cmx55cm (lxbxh). +/- 180 l

Huidige situatie: 2x fluval U3 interne filter (elk 600l/h) met telkens een spraybar naar de voorruit gericht.

Nu ben ik aan het twijfelen om deze 2 fluvals te vervangen door 2X U4 van 1000 l/h om meer stroming te hebben. Maar ik twijfel eraan of dit voldoende kan zijn? Iemand een idee hierbij?

Een andere optie is om zelf een interne filter te bouwen. Het is te zeggen, ik heb van een ander aquarium de interne filterbox al. Deze bestaat uit 3 vakken. Zou het mogelijk zijn om hier te werken met een circulatiepomp van 2000 of 3000 l/h en dan met 2 uitgangen te werken zoals op de tekening hieronder?
Ik twijfel eraan of de hele inhoud van het aquarium de filter zal bereiken?

zelfbouw filter intern.png
 
Dat is een optie.
Je kan ook met 1 uitgang werken en aan de andere kant van je bak een wavemaker plaatsen om het water weer terug te “Sturen”
Dat heb ik vaker gezien bij modellen als een “12gal long” of nog groter en lager dan met 2 uitstromen werken
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Dat is een optie.
Je kan ook met 1 uitgang werken en aan de andere kant van je bak een wavemaker plaatsen om het water weer terug te “Sturen”
Dat heb ik vaker gezien bij modellen als een “12gal long” of nog groter en lager dan met 2 uitstromen werken

Is er een bepaalde stromingspomp die je kan aanbevelen? Hoe 'sterk zou deze best zijn? Heb hier nog geen ervaring mee :daisy:
 
Je zegt dat je werkt met een spraybar. Hoe lang is deze?

Komt deze ook tot aan de andere kant van de bak?
 
Je zou het bv. met deze Eheim StreamON Plus kunnen proberen. Die 2.40m nekt jou om voldoende stroming in de lengte te krijgen. Met deze pomp krijg je daar wel beweging in, zodat het water aan het einde weer naar voor gaat rollen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Je zegt dat je werkt met een spraybar. Hoe lang is deze?

Komt deze ook tot aan de andere kant van de bak?

Op elke filter staat er eentje van ongeveer 1.10m. De filters staan tegenover elkaar en de spraybars staan telkens tegen de voorruit gericht.
 
Stel nu dat ik aan één zijde een juwel bioflow 3.0 filter plaats met een eccoflow pomp van 1000 l /h (in plaats van de standaard 600l). En aan de andere zijde een stromingspomp van 1000 l/h, bijvoorbeeld deze:
https://www.aquastorexl.nl/sicce-nano-voyager-1000-l-h.html
Zou dit voldoende zijn qua stroming?
 
Apartje maat, 18cm :). Bijna letterlijk een levend schilderij.

Een optie is ook een glasplaat in een hoek te maken, zodat je een soort interne bioloog krijg, doormidden van een overloop. De opvoerpomp zit dan dus in je aquarium.
Deze pompt het water weer naar de andere kant van je aquarium.

Dit moet haast wel werken lijkt mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86

Terug
Bovenaan