Zelfbouw meubel


Amarantha

Well-known member
Lid geworden
22 februari 2013
Berichten
283
Ter introductie: Ik heb enorm veel plezier beleeft aan mijn klein garnalen bakje. Het was een bakje van 40x30x30, maar het had een aantal nadelen. Er zat geen lichtkap op en er zat een klein, niet al te goed werkend intern filtertje in. Hierdoor stond het bakje niet al te charmant in de woonkamer met een geknutseld 'tijdelijke' oplossing met een lamp boven het aquarium. Rond kersttijd moet het bakje plaatsmaken voor de kerstboom en hij is eigenlijk niet teruggekeerd vanwege voorgenoemde zaken.

Ondertussen zijn we bijna een jaar verder en het idee om een garnalenbakje te houden is nooit weggegaan. Ook de kinderen vonden het jammer dat deze er niet meer was, ze vragen er nog regelmatig om. Ruimte in huis om een fatsoenlijk kastje neer te zetten was er tot voor kort niet. Tot voor kort dus, onze jongste zat eigenlijk nooit meer in de box die nog in onze woonkamer stond. Deze is daarom uit elkaar gehaald en verbannen naar de zolder (de box dus h�, niet onze jongste ;) ).

Het probleem was echter wel dat er in de box een la zat waar we nog heel veel speelgoed van de kinderen in 'verborgen' hadden. Dit heeft dus nu geen plaats meer. Dus heb ik mijn vrouw aangeboden om een kastje te gaan maken waar we weer wat kinderspullen in kwijt kunnen. Daarbij gelijk opgemerkt dat op de bovenkant dan wel een aquariumpje kan komen met garnalen. De bedoeling van mij was om dan een kant en klaar aquarium bij de hornbach te kopen van 60x30x30. Deze is daar voor �45,- te koop inclusief verlichting, verwarming en interne pomp. Vrouwlief stemde in (in ieder geval met het kast idee, en ja is nu eenmaal ja ;) ) dus ik zal een poging wagen om een kast te maken.

Veel inspiratie opgedaan op dit forum en kwam voor mijn ontwerp uit bij http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1556258&gonew=1#UNREAD Ik heb dit ontwerp schaamteloos gebruikt voor het 'ontwerp' van mijn eigen kast. De hoofdlijnen zijn hetzelfde, ik heb alleen een iets andere maatvoering gebruikt en een iets ander accent aan de zijkanten en deurtjes aangebracht. Ik hoop dat leon1988 me kan vergeven dat ik zijn ontwerp heb geleend ;).

Voor alsnog is het alleen de tekening van wat het zou moeten worden, zal straks even het ontwerp posten.

Met vriendelijke groet,
 
Hierbij het ontwerp.

Het frame:

568289amarantha_0_82_frame.jpg


De kast zoals deze moet gaan worden:

847873amarantha_0_82_meubel.jpg


De maten staan er niet bij, het is de bedoeling dat het bovenblad 1.20 m breed wordt en 47,5 cm diep. Het blad steekt iets (2,5cm) over aan de voor- en zijkant.

De hoogte inclusief blad is 90cm.

Het is de bedoeling dat op dit kastje een via marktplaats aangeschafte ferplast capri 80 komt te staan, met als filter een eveneens via marktplaats aangeschafte tetratec externe filter.

Totaal komt het aquarium + externe filter �5,- duurder uit dan een nieuw aangeschafte 60x30x30 bij de hornbach. Geen slechte deal denk ik zo.
 
geen enkel problem... staat niet voor niks hier op het forum ;)

Ziet er goed uit!
 
Leon1988 zei:
geen enkel problem... staat niet voor niks hier op het forum ;)

Ziet er goed uit!

:thumbs:

En dank u... Nu de uitvoering nog :)
 

Terug
Bovenaan