zelfbouw, zuinig en haalbaar?


ornatus

Active member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
42
Leeftijd
39
Hallo,

een nieuw projectje:
even wat feiten dan wat vragen:

Aquarium 200x60cm grondopp en 40cm hoog (32cm waterstand) +- 380liter

momenteel 2x1500liter potfilter en tanganyika bestand, maar aan het onderhoud van de filters te zien kan deze vermoedelijk zeer makkelijk op 1 filter draaien. echter worden de vissen wat te groot, en ben ik wat uitgekeken op de rotsen.
bovendien wil ik wat minder gaan verbruiken.

idee:
er een rivierbedding/hillstream/... open aquarium met planten die uit de bak komen zelf een achterwand maken die over de rand komt waarin dan planten kunnen geplaatst worden of keien ( de wand zowel in als uit het aquarium laten overlopen en behandelen met epoxi)
onverwarmd is de eerste opzet en werken met floodlights en makkelijke planten ( ik heb ook nog een jbl nature ledbalk liggen als bijkomende optie)

onverwarmd visbestand:
eerste idee was rainbowshiners met chinese danio(albino)
2de idee, een bak voor een grotere bende aphistogramma borelli (met een bijvis)

eventueel lichtjes bij te verwarmen dus, maar met een nopen bak is dit niet zo praktisch vermoed ik.

praktijk:

moelijkheid 1: filtering

eerste idee was achter het aquarium een bioloog te bouwen uit betonplex(meerkamerfilter principe vijver) 200x20x40cm (iets hoger opzij en aan nde achterkant zodat er een natuurlijke "waterval kan ontstaan) op die 20cm extra kan ik gaan beplanten en werken met een vrij zuinig pompje vermoedelijk. eerste vak wat dieper dan de andere zodat deze als "bezinkbak" kan dienen
nadeel is dat de bak meer vooruit komt, en als ik die ga beplanten ik vrijwel moeilijk in de filter kan voor onderhoud.

2de idee was een soort doorstroomfilter te maken principe dakgoot (200x10x10 cm ongeveer) en dit bovenop de bak zetten, en opvoerpompje die het door de goot laat lopen met filtermateriaal en aan de andere kant laten uitlopen in de bak

beiden hebben het voordeel dat ze open zijn en zuurstof aan de bacterien kan, nadeel is zorgen dat de boel niet overloopt, en er weinig stroming in de bak zal zitten.

makkelijkst is natuurlijk 1 potfilter, maar die zijn niet zo zuinig en is in principe een gesloten riolering...

ik heb ook nog een tunze turbelle e jet 1602 die ik in de bak kan hangen met een sponsfilter eraan ( goede doorstroming) maar weinig filtervolume.


Ik sta open voor alle idee'en, en wil gewoon even nagedacht hebben over de mogelijkheden. Ik heb heel wat materiaal liggen, maar hoef dit niet te gebruiken, een andere zuinige goede oplossing is ook steeds welkom, ik wil een goede filtering bekomen aan een zuinige oplossing.
aquael heeft bv zeer zuinige buitenfilters maar mss kan het nog zuiniger en "betere filtering" mits wat knutselwerk

O niet onbelangrijk, de bak is voorzien rechtsvoor en linksachter van een boring( is nu wel dichtgekleefd maar kan wel terug open)
 
Beschouw je hele bak maar eens als een filterend geheel.
Niks erboven of eronder je kunt met de spullen die je hebt keihard door de bodem zuigen en er planten opgroeien.
 
Ik wil wel begrepen worden, ik heb geen juist gespeld en bedoel alles goed.
Kijk ik heb dit zelf de laatste tijd uitgeprobeerd voor energiezuinig, anders gaat me hobby naar de gallemiese het zijn hier 6 bakken met een globale 1.5 kuub aan stromend water, nu wel alles op zgn kamertemperatuur en verversen met koud uit de kraan om ze voortebereiden naar de winter.
 
Leuk project.

bij serieuse hillstream aquaria (echt veel stroming) wordt vaak gebruik gemaakt van een dubbele bodem constructie. Zodat het water van links naar rechts stroomt door de bak, en dan tussen de dubbele bodem weer terug naar de pomp(en). Of andersom natuurlijk. Dit geeft het effect van een bodemfilter, zeker als ook de ruimte tussen de bodems voorzien wordt van grof filtermateriaal is een extern biologisch filter niet meer nodig.
 
ja idd, dit had ik ook al gevonden, maar dan hou ik niets meer van hoogte van de bak over, en echt hillstream is niet de bedoeling met de planten, en voor de mogelijke vissen ook niet( de rainbowshiners hebben wel wat stroming nodig) maar ik heb er in mn vijver zitten en ze houden ook wel van de mindere stromingsplaatsen zo te zien. en mocht ik naar de borelli ofzo gaan hebben die minder stroming nodig, dus dit wil ik niet doen, ik wil een "betere" optie zoeken dan een potfilter
 
een houten bioloog lijkt me een drama met afdichten. en als gevolg daarvan ws ook niet erg goedkoop, Bovendien is een bioloog een enorm warmtelek omdat er veel oppervlakte is waar water kan verdampen. Dus als je ervoor kiest iets te verwarmen ben je meer energie kwijt dan met je potfilters. Ook kwa pompvermogen heb je meer nodig omdat je meer opvoerhoogte hebt.

een intern filter/bioloog verwerkt in de achterwand zou een optie kunnen zijn, je haalt dan de maximale stroming uit je pompen omdat weerstand in slangen/leidingen en opvoerhoogte geen factor meer zijn.
Nadeel van intern filteren is natuurlijk het schoonmaken.
 
Bak vullen, al het bodem substraat naar de achterkant schuiven mbv een lineaal of iets.
Ook van de zijruiten af, alles achter naar het midden en daar kun je dan dit
1661206906904748096185.jpg
al in geen maanden meer omkijken naar.
 
dat ken ik niet en snap de bedoeling ook niet helemaal, wat heb je daar in het midden staan?
een betonplex bak kan volgens mij wel, want er bestaan ook betonplex aquariums, en ik kan het materiaal goed bewerken+ vrijwel gratis aan geraken. het isoleert ook beter dan glas. Verdampen is idd een probleem bij het verwarmen, maar minder bij onverwarmd (zowiso als ik zou verwarmen komt overal een dekruit op)
Opvoerhoogte lijkt me met een "bioloog" boven of achter het aquarium juist beter te zijn dan onderaan in de kast.

als ik het goed heb, en de theorie klopt zie ik het zo:

feitelijk zie ik het als bv een biobox of een interne glazen filterbak maar dan achter het aquarium.
een doorvoer in U vorm onderaan beide bakken, zo komt de waterstand in beide telkens gelijk te staan. en op de uitstroom een pomp die het water terug in het aquarium pompt. Bij uitval stroom gebeurd er niets(niets dat kan overlopen). enkel mocht er bv te weinig water in het aquarium staan of teveel verdampt zijn, dan kan de pomp de laatste kamer van de filterbak leegtrekken.

shallow tank.jpg
 
Zelfbouw is prima tr doen. Ik kom niet helemaal uit je tekening, echter. Waar zit aanzuig en retour?

Betonplex is prima als ombouw, maar zou het zelf niet direct in contact met water laten komen. Als er ook maar ergens geen perfecte afdichting zit gaat het langzaam aan gort, en dat merk je nooit op tijd.
Ook is betonplex veel duurder dan glas. (Al is dat in dit grval gren probleem omdat je er gratis aan kunt komen?)

Voor glas is 8mm prima voor dit formaat, maar je kan uit voorzorg de voor en onderplaat 10mm houden. Die krijgen het meest te verduren. (Onderplaat in geval van verhuizen)
 
In het midden is een filterpompje in de bodem geplaatst.
Zodoende het bodemsubstraat er iets intensiever bij benut als biomassa, dat gaat hier echt naar mijn volle tevredenheid.
 
En tja wat is een filter, iets dat filtert dus en dat kan groot of klein, intern of extern maar het gaat er uiteindelijk om dat het bijdraagt aan het aquariumevenwicht.
Het liefst helder water en vissenpoep veranderen in plantenmest.
 
ja idd maar er moet voldoende filtering zijn natuurlijk en voldoende stroming( die het vuil rondstuurt) de betonplex bak kan ik met epoxi afwerken (heb ik liggen) of zelfs met vijverfolie bekleden( heb ik ook nog over van mn vijver)

links heb je de aanzuig door de bodems, daar zou ik een kraantje tussen zetten om water af te laten zodat het grove vuil(bezinksel) afgevoerd kan worden.(links dus)

rechts zou er dan een gewoon opvoerpompje komen met een buis in het aquarium terug ( weggewerkt als watervalsysteem)

stroming in de bak zou ik met een stromingspompje kunnen doen, of ik heb ook nog een tunze turbelle e jet pomp liggen die voor stroming kan zorgen, en bijkomend kan ik hier een schuimfilter van maken. die verbruikt wel iets meer dan een gewoon stromingspompje maar heeft de extra filterende werking
 
In het midden is een filterpompje in de bodem geplaatst.
Zodoende het bodemsubstraat er iets intensiever bij benut als biomassa, dat gaat hier echt naar mijn volle tevredenheid.
Maar zo zuig je toch al het vuil je bodem in ? Dit zal nooit volledig door de bodem trekken tot in het pompje? Of ben ik nou gek :x?
 
Nou dat vuil wordt dan automaties hypersnel in de bodem voor ons afgebroken.
Die pomp hoeft practisch niet meer onderhouden te worden omdat we zo de bodem vd bakken erbij als ondergeschat medium hebben bij ingezet.
Echt waar dit is een handige uitvinding, zou ik zeggen probeer het maar eens uit en dan ondervind je het vanzelf.
Gewoon de bodem naar achter en erin een (binnen)filter(tje) .
De bodem slibt niet dicht juist andersom de hele bak raakt verademd
 
Nou dat vuil wordt dan automaties hypersnel in de bodem voor ons afgebroken.
Die pomp hoeft practisch niet meer onderhouden te worden omdat we zo de bodem vd bakken erbij als ondergeschat medium hebben bij ingezet.
Echt waar dit is een handige uitvinding, zou ik zeggen probeer het maar eens uit en dan ondervind je het vanzelf.
Gewoon de bodem naar achter en erin een (binnen)filter(tje) .
De bodem slibt niet dicht juist andersom de hele bak raakt verademd
Hmm ja ik snap de insteek.. bij mij past het sowieso niet meer vanwege beplanting. Maar ben je niet bang dat de bodem zo finaal dicht slibt en er dus uiteindelijk het tegenover gestelde gecreëerd word. Minder zuurstofrijk water door de bodem dus minder nitrificerende baccies ?

En ja ik weet van bodem filters maar dat is dan toch een iets andere opstelling/werking dan zoals het in jouw geval zou zijn.

Verder geen aanval ben wel oprecht geïnteresseerd!!
 
Dit is al 9 maanden zo ik heb erniets anders mee gedaan, de bodem rondom dat kleine filtertje die heeft er met succes voor gezorgdt dat ik al die tijd alleen maar voer , ververs en het raam afentoe schoonmaken.
 
ziet er idd leuk gedaan uit. en die stroming komt enkel van dat filtertje? heb je dan genoeg oppervlaktebeweging... nog nooit gezien dit filtergebeuren, snap ook niet dat dit zo kan werken, maar blijkbaar bewijst jou bak het tegendeel. hmm
 
ziet er idd leuk gedaan uit. en die stroming komt enkel van dat filtertje? heb je dan genoeg oppervlaktebeweging... nog nooit gezien dit filtergebeuren, snap ook niet dat dit zo kan werken, maar blijkbaar bewijst jou bak het tegendeel. hmm
Google maar eens op bodemfilter aquarium, is al een jarenlang toegepaste techniek, dat is dat van Edwin niet anders
 
Dit is al 9 maanden zo ik heb erniets anders mee gedaan, de bodem rondom dat kleine filtertje die heeft er met succes voor gezorgdt dat ik al die tijd alleen maar voer , ververs en het raam afentoe schoonmaken.
Bekijk bijlage 347534
Doet mij een beetje denken aan md, en dan in de zin van, je hebt genoeg bacteriën in je bodem, en plantenmassa en vis om het stabiel te krijgen. Ik persoonlijk vraag me dan wel af of dit resultaat komt door het filtertje in de bodem, vermoed ergens dat jij met jouw omstandheden hetzelfde resultaat hebt als je het filter nu gewoon ergens in een hoek duwt niet in de bodem. Maar dat is voor jouw makkelijker te testen dan voor mij nu :p
 

Terug
Bovenaan