Wat is er nieuw

Zelfs na 20 jaar weer 'n aquarium

Javis

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2024
Leeftijd
68
Goedendag,

Mijn naam is Jan Visser (what's in a name zoals de Fransen zeggen) en ik kon het echt niet laten om weer 'n aquarium in te richten. Ik ben kort geleden verhuist naar 'n groter appartement met 'n mooi hoekje waar geen streep direkt zonlicht komt. Zojuist het aquarium (100x50x60} voor iets meer dan 'n kwart gevuld nadat ik de eerste plantjes er in geplaatst had (voornamelijk bodembedekkers) in Flora Base Pro Colombo ( op aanraden van de aquarium winkel. Het bleek dat ik er na 20 jaar niet echt meer veel van wist. B.v. 'Aquascaping' nooit van gehoord.... ;-) Ik dacht namelijk eerst nog wat meer mos en wortelstokplantjes op het hout te lijmen voordat ik het aquarium helemaal vul. Nu is er 'n prangende vraag gerezen : hoe nu verder omdat de verwarming in het filter zit (Eheim Pro 4+ 350T) en ik het nog niet kan laten draaien. Het aquarium staat dicht bij 'n radiator, hier in de woonkamer is het +- 22 graden. Zullen de plantjes ( Riccia fluitans, Micranthemum monte carlo, Pogostemon deccanensis, Vallisneria Spiralis en div. Anubias) 'n paar dagen overleven met alleen woonkamer temperatuur ? ( het water was +- 24 graden tijdens het vullen).

Waar ik niets over kon vinden is wat te doen met de Invitro Riccia en monte carlo. De bosjes zitten vast op 'n soort ring, is dat de gel waar het op groeit en moet dat er af voordat het geplaatst wordt ? Dat is nauwelijks te doen..... Het kleeft ook heel erg. Ik heb er allemaal plukjes van gemaakt en die maar hier en daar in de soil gestoken....Kon het jammergenoeg niet aan de aquarium zaak vragen want gesloten tot dinsdag..

Mijn dank is groot voor enig licht op deze twee prangende vragen !

M.v.g.,
Jan

welkom allereerst.

De ‘glaswol’ of ‘gel’ van de plantjes spoel ik er altijd onder de stromende kraan vanaf.

Dank je, Albert ! Ja, daar was ik al bang voor.... Met stengel- of wortelstok plantjes zou ik dat ook doen maar met deze bodembedekkers is 't 'n heel bosje op een 'plak' van dat spul. Ik vond 't erg moeilijk op dat er af te krijgen en de plantjes niet allemaal stuk te maken... Het kleeft ook zo erg. Ik heb de plantjes dus maar met de gel er nog min of meer aan in de soil geduwd. Lukte ook moelijk met 'n pincet omdat het zo plakt dus dan maar met de hand. Kan het echt kwaad als er nog wat van dat gel aan de plantjes zit, denk je ?

Nogmaals dank !

M.v.g.
Jan

Bij invitro plantjes spoel ik in wasbak die ik vol zet met water als ze in gel staan. Je kunt er mooi hele kleine plukjes van maken, dus niet in 1 klompje planten. Corné zal je het heel goed uit kunnen leggen, maar hieronder al wat fotootjes van hoe ik het aanpakte.

Klompje waar de gel al zo goed als uit is gespoeld.
IMG_1118.JPG

Losse plukjes die geplant werden.
IMG_1116.JPG

En hier nog meer soortjes al losse plukjes geplant.
IMG_1119.jpg

Plantjes kunnen prima op kamertemperatuur. Een aquarium verwarmen doe je feitelijk alleen als vissen daarom vragen.

Gel in de bodem kan niet zoveel kwaad, het is immers gel waar voeding in zit. Maar normaal spoel je het onder de kraan eraf en 'scheur' je de plantjes in klompjes gewoon uit elkaar, om ze vervolgens met een pincet in de bodem te duwen. Probeer plukjes van een cm te scheuren en zet deze ongeveer 2cm uit elkaar.

Wil je beter resultaat wat betreft de bodembedekkers, zoals Micranthemum monte carlo of Hemianthus Cuba, is het vele malen efficiënter om ze op laten groeien van een dry-start

Welkom Jan en wellicht weet @Cornelius een wijze om dat van de wortels af te krijgen.
Dank je, John ! En dank voor de tip, ik heb 't Cornelius gevraagd. En al antwoord gehad ook ! 👍

Nicole en Cornelius bijzonder hartelijk dank !!

Pak van m'n hart om het zo maar eens te zeggen. Ik had niet gedacht dat dat gel zo zou plakken. Maar ik heb de Invitro bosjes inderdaad allemaal uitelkaar getrokken en met enige afstand van elkaar geplant (niet zo mooi 'in line' als bij jou, Nicole.. ;-). Na het vullen met water kwamen er maar 'n paar boven drijven dus dat viel heel erg mee. Terug gezet met pincet, leek wel veel minder te plakken. Ook heel blij met het feit dat ik 'n beetje rustig aan kan doen met het verder vullen van het aquarium en dat de plantjes geen hinder ondervinden van het nog niet verwarmde water.

@ Cornelius: bodembedekkers op laten groeien van 'n 'dry-start'..... wat bedoel je daar precies mee, Cornelius ?.....

Nogmaals zeer bedankt voor de reacties, heel blij mee ! 😎
M.v.g.
Jan

@ Cornelius: bodembedekkers op laten groeien van 'n 'dry-start'..... wat bedoel je daar precies mee, Cornelius ?.....
Een drystart wil zeggen dat je in een aquarium, nog zonder water, de bodembedekkers gaat opkweken.
En als de plantjes zijn door geworteld en een mooi tapijtje hebben gevormd ga je pas de bak afvullen en/of de andere planten erbij plaatsen.
Omdat je in deze fase geen water hebt toevoegt heb je geen last van algen, geen waterwissels elke 2 tot 4 dagen etc, geen NH4 piek, geen vissen die je planten ontwortelen. En daarbij is de bak ook volledig gerijpt op het moment dat je het water toevoegt. Dat duurt meestal een week of 4.
De bacteriën zijn na ongeveer 3 weken goed ontwikkeld. Dus de NH4 is nu omgezet tot NO3 en heeft nu tal van bacteriën om deze laag te houden.
Dat is ook de reden dat een week na het afvullen de bewoners erin kan plaatsen; vissen of garnalen. Deze methode maakt het leven in de hobby veel gemakkelijker en met een beetje geduld ziet de bak er erg mooi uit met vrijwel geen werk. En de kans op succes komt in de buurt van 100%.
Mits je een bodem gebruikt die voorzien is van voeding zoals een voedingsbodem of aquasoil, wat CEC eigenschappen heeft. Met een grind/zand bodem voorzien van capsules, kleibolletjes e.d. werkt deze manier slecht.

Welkom op het AF.

Een drystart wil zeggen dat je in een aquarium, nog zonder water, de bodembedekkers gaat opkweken.
.....
Hartelijk dank, Cornelius ! Zoiets ben ik op YT nu weer *niet* tegengekomen... ;-)

Dat klinkt goed en ook praktisch omdat je het allemaal goed in de gaten kan houden en desgewenst bij kan sturen. Wèl veel geduld nodig. Maar het is toch wel zo dat je de plantjes nat moet houden, benevelen af en toe ?.... Deze methode is voor mij 'te laat' omdat ik het aquarium al gedeeltelijk gevuld heb en redelijk content ben met 't resultaat.

Leuk idee voor 'n eventuele volgende bak of misschien wel 'n tweede....hehe

Nogmaals dank, zeer interessant om te weten ! 👍

Dank voor 't welkom, Ed en Frisian ! Het ziet er naar uit dat ik hier 'n hoop ga leren !

Btw, Apistogramma Ramirezi (die nu waarschijnlijk anders heet.... ? ) is altijd mijn favourite aquarium visje geweest. Machtig mooi en lief beesie ! 😎

En als de plantjes zijn door geworteld en een mooi tapijtje hebben gevormd ga je pas de bak afvullen en/of de andere planten erbij plaatsen.
Omdat je in deze fase geen water hebt toevoegt heb je geen last van algen, geen waterwissels elke 2 tot 4 dagen etc, geen NH4 piek, geen vissen die je planten ontwortelen. En daarbij is de bak ook volledig gerijpt op het moment dat je het water toevoegt. Dat duurt meestal een week of 4.
De bacteriën zijn na ongeveer 3 weken goed ontwikkeld. Dus de NH4 is nu omgezet tot NO3 en heeft nu tal van bacteriën om deze laag te houden.
Dat is ook de reden dat een week na het afvullen de bewoners erin kan plaatsen; vissen of garnalen. Deze methode maakt het leven in de hobby veel gemakkelijker en met een beetje geduld ziet de bak er erg mooi uit met vrijwel geen werk. En de kans op succes komt in de buurt van 100%.
Mits je een bodem gebruikt die voorzien is van voeding zoals een voedingsbodem of aquasoil, wat CEC eigenschappen heeft. Met een grind/zand bodem voorzien van capsules, kleibolletjes e.d. werkt deze manier slecht.
Leerzaam! Weer wat geleerd.😊

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan