Wat is er nieuw

zeoliet

• Onderwerp starter Onderwerp starter smidsy
  • Startdatum Startdatum
S

smidsy

Guest
Beste allemaal,
Ik heb op mijn bak de teratec ex 1200 plus draaien, de bak is een rio 180, het filtermedium zit er vanaf onder gezien alsvolgt in:
Bak 1 keramische pijpjes met een spons
Bak 2 bio balletjes
Bak 3 zwarte sponsen 2 stuks
Bak 4 spons/active kool/ witte spons

Nu heb ik een paar vraagjes, hoevaak moet de active kool worden vervangen?
En zeoliet heb ik gehoord dat het goed werkt als je net opstart met de bak voor de ineens grote belasting op te vangen.. Hoeveel heb ik er van nodig en in welke bak kan ik het het beste plaatsen, en wanneer moet deze dan weer verwijderd worden??
Wat zijn de nadelen van zeoliet??
Groet Erik.

Ik zou de kool eruit halen. Dat is meer voor na een medicatiekuur bijvoorbeeld.

De kool zat er al bij, en wat mij is verteld diende deze ook om het water mooi helder te krijgen/ houden...

smidsy zei:
De kool zat er al bij, en wat mij is verteld diende deze ook om het water mooi helder te krijgen/ houden...

Dat klopt ook wel.
Zeoliet vangt idd nh3/4 uit.Maar ook stoffen die juist nodig zijn voor een plantenbestand.Voor jouw aquarium zou 1 mandje gevuld met zeoliet ruim volstaan. Eenmaal verzadigd kun je zeoliet regenereren met zout,en weer opnieuw gebruiken.Wanneer het verzadigd is zal je moeten uitvinden.Bedenk wel dat mocht je ooit zout aan het aquarium toevoegen om welke reden dan ook,zeoliet ook reageert.Met als gevolg een hoger nh3/4 gehalte.Iig eerst het zeoliet uit je filter verwijderen.

Oke, maar is het verstamdig om zeoliet toe te voegen, of eigenlijk niet nidig, en alleen kool ook goed??
En het kan wel samen gebruikt worden??

Is eigenlijk allemaal niet nodig en kan je beter sponzen of ander goed filtermateriaal voor de bacteri�n in de plek doen.

Staat ook in de link van John idd.

Door onderzoek in Amerika werd vastgesteld dat zeoliet van uitstekende kwaliteit in filtersystemen na een aantal weken overtollig werd.

Dus advies is...
Niet doen, ook niet bij het toevoegen van redelijk wat vervuilende malawi cichlides...

Gewoon je bak niet te vol plempen met vis want anders helpt het allemaal sowieso niks.

In mijn ogen meer nadelen dan voordelen.Ik zou liever een keer extra waterverversen.

Dat was ik ook niet van plan, en wat is dan het advies, gewoon alleen over pijpjes, ballen, sponsen en koolfilteren...
De vissen plaatsen en na 2 dagen verversen.. Daarna na 3 dagen, dan na 4, dan na 5 en zo naar eens in de week gaan??

Het betreft een pas opgestarte bak?

Geen kool...
Hoeveel vissen ga je in 1 keer plaatsen?

Ja zoals te lezen is in het forum over algen... Hij draait nu bijna 4 weken...
Hoezo geen kool??
Ik denk aan 2xm en 5xv pseudotropheus saulosi (misschien 1xv extra..)
En 1xm en 2xv van de labidochromis caerleus white.
Dus 10 a 12 vissen van ong 4 a 5 cm...

Heb het begin nog ff gelezen maar er zit dus al kool in het filter,lekker laten zitten dan.
Als het niet meer actief is voor wat het eigenlijk bedoeld is werkt het nog wel als gewoon filtermateriaal waarin bacteri�n zich nestelen.
Zou nu niks meer aan je filter veranderen als het al die tijd ook al zo meeloopt.

Top, dus als ik t goed begrijp filtert het nu, omdat t actief is, als die activiteit eraf is werkt t eigenkijk net zoals de pijpjes en balletjes en nestelen de bacteri�n zich erin??
Dus de opzet van mijn filter is goed en voor het toevoegen van ong 11 vissen is zeoliet niet aan te raden en heeft t meer na als voordelen??

Ja na enige tijd gaat het net als andere steenjes (filtermedia) werken in je filter. De bacterien zullen daaraan hechten. In een goed draaiende bak is zoiets niet nodig is mijn mening.
Een zwarte spons heeft dit ook. Als die is uitgewerkt dan gaat deze ook uitsluitend als een gewone blauwe spons werken.

Dan denk ik dat ik het zo allemaal laat draaien...
En het is dus verstandig om als ik de vissen toevoeg, wel 2 dagen later water te verversen, en dan 3 dagen enz enz?? Dan zou het goed moeten komen?? Dan is geen toevoeging van zeoliet nodig...

Ik zou gewoon met een paar visjes beginnen en dan om de week het bestand een klein beetje uitbreiden. Zo kan de bacteriecultuur zich ook rustig aanpassen aan de grotere belasting.

Heb zelf geen ervaring met ze maar heb begrepen dat ze het beste allemaal in 1 keer in de bak moeten.
Zijn vissen die nogal bazig zijn en geen nieuwe vissen meer accepteren als ze eenmaal gesetteld zijn oid.

Ja klopt, dat was dus ook mijn onderliggende gedachte achter mijn vraag 8f er dan een toevoeging vam zeoliet in mijn filter zou moeten.
Maar 11 vissen in 1 keer en dan een 2 dagen later verversen en daarna 3 dagen enz enz zou ook wel goed moeten gaan zonder toevoeging??

Beste is om te meten en aan de hand van de resultaten het verversen op afstemmen.

Oke, maar kun je die veranderingen niet beter voor blijven... Als je de verandering ziet ben je vaak al te laat toch? ?

Valt ook wat voor te zeggen idd maar als je regelmatig meet en je ziet iets oplopen wat niet wenselijk is ben je nog op tijd.
Beetje erop los verversen terwijl het misschien totaal niet nodig is brengt weer onnodig stress voor de vissen.

Ja dat is dan ook wel weer zo.. Hahaha

Volgens mij denk je wat te moeilijk en heb je ook gepraat met verkopers.

Een filter is gewoon simpel een 'bacterie huis'. Of je dit nu doet met knikkers of met buisjes, daar maakt in principe niet zo veel uit. Feit is wel dat knikkers maar een heel klein oppervlakte hebben, en die keramische buisjes heeel veel. Dus zijn buisjes beter dan knikker.

Actief kool moet je er uit doen, dat filter alle stoffen er uit, dus ook de goede.

Gewoon een spons gebruiken met keramische buisjes zou ik zeggen.

Goed, als je dat hebt gedaan, je filter 1 week tot 1 maand laten draaien. Langer is beter, maar wel saaier 🙂.

Gooi er na 5 dagen gewoon wat voer in, terwijl er geen vissen in zitten. JE filter went aan afvalstoffen.

Na dus 1 week of langer doe je de eerste vissen er in, de vissen die het minst belastend zijn. Wacht 1-2 weken en doe de volgende vissen er in.

Alles in 1 keer moet je niet doen, want dat kan je filter niet aan.

Ook niet te veel verversen (in het begin), want je bak moet stabiel worden. Als je elke keer 60% er uit haalt in het begin wordt het niet stabiel.

Pas als de vissen er in zitten zou ik pas een x een beetje de bodem afzuigen.

Geduld is een schone zaak 🙂.

Euhm...
Ik heb niet met verkopers gesproken, en ik ben 4 weken geleden bbegonnen met een lege bak, en hier 2 weken daarna zonder vissen erin te hebben wat voer verkruimeld. Er zijn groene algen in mijn bak gekomen, maar helaas ook blauwe, het filtermateriaal wat er bij het filter geleverd wordt kan ik toch van uitgaan dat dit goed is?
En aangezien ik malawi wil gaan houden lijkt het mij niet verstandig dit mondjes maat te doen.....

De groene horen in zo n bak dacht ik. Nu weet ik welke bak van jouw is (uit het andere topic dacht ik) 😉.

Ja inderdaad, de helaas slaat op de blauwe...
met de rest ben ik wel blij, is alleen maar goed voor de toekomstige bewoners...

smidsy zei:
Euhm...
Ik heb niet met verkopers gesproken, en ik ben 4 weken geleden bbegonnen met een lege bak, en hier 2 weken daarna zonder vissen erin te hebben wat voer verkruimeld. Er zijn groene algen in mijn bak gekomen, maar helaas ook blauwe, het filtermateriaal wat er bij het filter geleverd wordt kan ik toch van uitgaan dat dit goed is?
En aangezien ik malawi wil gaan houden lijkt het mij niet verstandig dit mondjes maat te doen.....

Het filtermateriaal zal niet slecht zijn. Maar ze leveren er nooit het beste spul bij, logisch. Dan gaat de prijs van het filter omhoog en dan verkoopt men dat filter niet.

Het beste zijn de keramische buisjes. Die hebben een veel groter oppervlak dan plastic spul. Je voelt ook echt dat het anders aanvoelt.

Mijn tip zou zijn, haal gewoon een zak via internet. (niet bij de bekendere shops, want die maken er veel winst op) en doe er een paar sponzen in en klaar.

Van onder naar boven gezien
Bak 1 keramische pijpjes met een spons
Bak 2 bio balletjes
Bak 3 zwarte sponsen 2 stuks
Bak 4 spons/active kool/ witte spons

Er zitten wel al buisjes in....
jij zegt dat ik nog 1 mand die met het kool en de sponzen zou moeten vervangen voor nog meer keramische buisjes??

Is gewoon prima zo,als je 10 mensen gaat vragen hoe je het beste je filter kan inrichten krijg je gemiddeld 6 verschillende antwoorden! 😉

Thanks, dan ga ik van dit antwoord uit 😉
En ik laat hem lekker draaien zo!!!

Ik ben het helemaal eens met Seabait. Dat is ook het leuke aan het forum, geloof niet alles direct, maar doe iets met wat je hoort 🙂.

Ik zat voor de grap eens te googelen op actief kool:
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/actieve-kool

Als je dit leest weet je pas echt wat je in je filter stopt (als het klopt wat er staat, ik neem aan van wel).

De vraag is dus, wil jij hetgene er uit filteren wat daar staat?
Ik weet niet wat 'Pesticiden' zijn. Het leuke is om dat dan ook weer uit te zoeken, want dit filter jij er wel uit.

Ik weet wel dat Nitraat en Nitriet niet te hoog moet zijn in je bak. En dit is dus niet wat jij er uit filtert met actief kool.

Om zomaar te gokken wie er gelijk heeft, zou ik je ook niet aanraden. Als je 10 dingen hoort, is het leuk om die 10 dingen uit te zoeken ipv te gokken wie er nu gelijk heeft.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan