Wat is er nieuw

Ziek??

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jeff1987
  • Startdatum Startdatum
J

Jeff1987

Guest
Hallo sinds een paar dagen hebben mijn 2 (zoenvissen) veel luchtbelletjes op hun lichaam. Het begon op de staartvin maar nu vrijwel over het hele lichaam. Vraag me af wat het is.
Ben zelf net gestart met aquaria houden dus ben nogal een leek wat dat betreft!
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
 
Heb je er een foto van en wat meer informatie over je aquarium (grootte, visbestand, waterwaardes, verversbeleid, filtering etc.)?
 
Kan volgens mij de foto niet erop zetten vanaf mijn iphone. Waardes heb ik net gemeten die zijn allemaal tip top in orde filtering word gedaan door standaard filter van de RENA AQUARIUM FISHOME MET AFDEKPLAAT 60X30X41.
Aquarium staat nu 1.5 maand eerste 2 tot 3 weken zonder vis daarna langzaam begonnen met vis toe te voegen. Er zitten wat guppen in 4 black molly's 2 algeneters 1 clownbotia 2 zoenvissen en 3 goerami's hoorde later al dat de goerami's er beter niet in hadden kunnen zitten maar ik metk geen problemen op met deze vissen en andere
 
Zien de 'luchtbelletjes' er zo uit?

nfQVLA_o3gD9PIFoejGVm8CKlgAd8RD2.jpeg
 
Ja daar lijkt het wel op maar dan in iets minder mate
 
Dan vermoed ik dat het witte stip is. Zoek er wat info en foto's van op zodat je jezelf ervan kan verzekeren dat het daadwerkelijk witte stip is. Het kan behandeld worden met Esha Exit of Colombo Aquaboline.

Witte stip ontstaat voornamelijk als vissen een verminderde weerstand hebben, met name door stress. Het verspreidt zich snel en kan dodelijk zijn.

Waar de stress vandaan komt is niet moeilijk te bepalen: de vissen die je hebt passen helaas niet in je aquarium en ook niet bij elkaar.

Zoenvissen kunnen 25-30 cm. worden en zijn dus alleen geschikt voor grote aquaria (vanaf 200 cm.). Ze zijn territoriaal en hebben graag het oppervlak alleen voor zichzelf.

Clownbotia's (zeer gevoelig voor witte stip) zijn scholenvissen die in het wild met honderden exemplaren leven. Ze worden 25-35 cm. en zijn ook alleen geschikt voor zeer grote aquaria.

Black Molly's zijn geschikt voor aquaria vanaf 100 cm. met een zouttoevoeging. Zonder zout zijn ze erg gevoelig voor schimmel en witte stip. Net als guppen zijn ze te druk om bij territoriale vissen als gourami's te houden.

Welke soort gourami's heb je naast de zoenvissen?

Welke algeneters heb je? De meeste soorten eten amper alg en sommige veel verkochte worden erg groot (30-50 cm).

Al bij al, een erg stressvolle situatie voor de vissen.

Ik zou ze eerst behandelen tegen witte stip en vervolgens een beter thuis zoeken voor de vissen die niet in je bak kunnen en een mooi visbestandje uitzoeken dat wel in je bak kan.
 
Ok� dankjewel voor je info! Het is toch eigenlijk te kansloos voor woorden dat je bij de betere aquarium zaken gewoon in de maling word genomen nee hoor meneer geen probleem kan makkelijk bla bla bla. Als jij je knip maar trekt dan past alles bij elkaar! Ik ga ze behandelen en een beter thuis voor ze Zoeken! Nogmaals dank!
 
Ik zou zeker voor de zoenvissen en de Botia s ander onderdak gaan zoeken. Daar is de bak echt te klein voor.
Dus ik ga wel mee in wat Jones heeft geschreven net.
 
Er staat op mijn bon trouwens gourami red coral en de algeneters zijn pracht vin..?? Nogmaals ik ben een leek en dacht goed ge�nformeerd te zijn.:-(
 
Jeff1987 zei:
Ok� dankjewel voor je info! Het is toch eigenlijk te kansloos voor woorden dat je bij de betere aquarium zaken gewoon in de maling word genomen nee hoor meneer geen probleem kan makkelijk bla bla bla. Als jij je knip maar trekt dan past alles bij elkaar! Ik ga ze behandelen en een beter thuis voor ze Zoeken! Nogmaals dank!

Heel goed van je hoor. Ja die wijze van verkopen herken ik ook van onze eigen lfs. Die beweert ook dat alles bij elkaar past en in een jampot kan.
Zakkenvullers vind ik dat.
 
Zien je andere gourami's er zo uit?

0000482_royal_red_gourami_trichogaster_lalius.jpeg

Dan is het de rode kweekvorm van Trichogaster lalius. Zeer gevoelige visjes die vaak besmet zijn met het Irido-virus. Ze worden best op een graad of 22 gehouden in een rustige, vol beplante bak en in haremverband. Persoonlijk vind ik dat ze pas vanaf 80 cm. gehouden kunnen worden met enkel bodembewoners, maar je kan het proberen in 60 cm...
Je hebt dan wel een speciaalbakje, maar een wat meer gevarieerd visbestand is leuker voor beginners.

Veel verkopers hebben dollartekens in hun ogen en het welzijn van de vissen interesseert ze niet, zoals hier weer pijnlijk duidelijk wordt. Daarom adviseren we beginners om het advies van winkels links te laten liggen en zelf veel informatie op te zoeken en die informatie hier te dubbel-checken voor een visje aangeschaft wordt. Dat scheelt een hoop ergernis en teleurstelling voor de aquariaan en minder stress voor de vissen.


Is dit je algeneter?

http://www.google.com/m?q=prachtvin+alg ... hannel=new

Dat zijn scholenvissen die in te kleine aquaria erg agressief worden naar soortgenoten en soms medebewoners. Daardoor wordt vaak geadviseerd om ze solitair te houden, terwijl mijns inziens de enige juiste oplossing is om ze in een ruime bak (vanaf 150 cm) met minimaal 10 soortgenoten te houden. Een erg onbegrepen visje.

No worries, Jeff. We leiden je er stap voor stap doorheen en over een tijdje heb je een mooi bak met visjes die zich prettig voelen 🙂
 
Ja Jones dat zijn precies de 2 die ik heb🙂 ik zit er bijna over na te denken de vissen er allemaal uit te halen en opnieuw te beginnen met nepvissen;-) haha nee gekheid . Heb zojuist exit toegevoegd aan het water en druk opzoek naar een nieuw baasje voor de vissen als clownbotia,gourami, en zoenvissen zodra ze schoon zijn van wit stip zal ik ze weg doen. En gaan kijken voor een beter visje voor dit formaat aquarium.

Heb nu al zoveel spijt dat ik een 'kleine' bak heb genomen al is hij al groter dan wat ik in gedachte had voor ik de winkel on stapte.

Kan jij me vertellen welke vissen ik nu echt goed kan combineren in mijn formaat aquarium. Het begon door 2 jaar lang 'gezeur' van mijn vriendin maar ik geloof dat ik zelf de aquaria koorts flink te pakken heb! FANTASTISCH!!
 
Laat je niet uit het veld slaan. Het is een ontzettend leuke hobby en degenen die niet 'verkeerd' begonnen zijn, zijn op 1 hand te tellen 😉. Maar al doende leert men.


Heb je een luchtpompje? Extra zuurstofvoorzienig is gunstig voor de vissen als je behandelt met medicatie. De uitstroom van de filter boven het oppervlak zetten helpt ook.

Met een 60 cm. bak heb je niet veel opties, maar toch best wat keuze. Kijk vooral naar visjes die 2 a 3 cm. worden. Eventuele koppelvisjes mogen wat groter zijn. Gourami's vind je leuk? Een koppeltje Trichogaster chuna is prima geschikt voor je bak. Deze kan je combineren met 10 stuks Corydoras pygmaeus of habrosus op de bodem en een schooltje visjes in het midden, bijv. 10 stuks Hyphessobrycon amandae of Microdevario kubotai. Er zijn meer opties hoor! Dit is een voorbeeldje van een leuk gevari�erd bestand voor een 60 cm. bak.

Dwerggarnalen zijn erg leuke, actieve diertjes die een hoop rommel opruimen. De vuurgarnaal en de varianten die daaruit gekweekt zijn, zijn het makkelijkst. Ze zijn in een hoop kleuren verkrijgbaar: geel, wit, blauw, rood, oranje, rood/wit, oranje/wit... you name it. Het is maar net wat je leuk vindt.

-edit:
Hier kan je de bakmaat invullen en dan krijg je een lijst te zien van visjes die in jouw bak passen: http://aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp
Let wel op! Vaak zijn de maten erg krap genomen, vraag dus even hier na of de visjes die je op het oog hebt het daadwerkelijk naar hun zin zullen hebben in een 60 cm. bak.
 
Bedankt voor de link! Super daar kan ik wat mee! Al ben ik stiekem al aan het kijken of ik toch niet een grotere bak ga aanschaffen. Iemand tips voor een adresje waar ze betaalbaar te verkrijgen zijn?
 
Nou Jeff, leuk hoe je alles oppakt, en fijn dat je er plezier in hebt, heel veel succes met het vinden naar een huisje voor je huidige vissen, en succes met je bestand :thumbs:
 
Jeff1987 zei:
Bedankt voor de link! Super daar kan ik wat mee! Al ben ik stiekem al aan het kijken of ik toch niet een grotere bak ga aanschaffen. Iemand tips voor een adresje waar ze betaalbaar te verkrijgen zijn?

Waarom niet op Marktplaats kijken?
Vul je postcode in. en afstand.
 
Op Marktplaats kan je inderdaad aan goede bakken komen voor een klein prijsje. Bijna al mijn bakken komen van Marktplaats.

Wil je toch liever een nieuwe, dan is Pet's Place zo'n beetje de goedkoopste aanbieder van Nederland.

Ook van deze kant complimenten voor hoe je het oppakt. Dat zien we hier (te) vaak anders :thumbs:
 
Zojuist een bod gedaan op GROTE HOEKAQUARIUM AANGEBODEN LEEG OF GEVULD INCL VISSEN EN TOEBEHOREN.
1.28HOOG EN 82DIEP EN 1.23BREED.

Hier kan wel wat in toch? Want eigenlijk :-D
Zou ik toch wel heel graag ciclide hebben daar is deze bak wel voor geschikt toch? Dan kan ik eerst eens rustig verder met deze vissen die ik nu heb en dan later ooit nog eens gaan kijken voor ciclide.? Helemaal top hoe iedereen je hier probeert te helpen trouwens! Dank allemaal
 
Welke cichliden zou je graag willen? Die uit de grote Afrikaanse meren (stenen en amper planten), andere Afrikaanse cichliden (hout en veel planten) of Zuid/Midden-Amerikaanse cichliden (hout en weinig planten)?
 
Pas op : 1,28 hoog????? da's een hele rare verhouding wateroppervlak tov inhoud !!!!
 
Ja dat zag ik al maar is dus incl de kast eronder;-) zou dan wel graag uit de Afrikaanse meren willen!
 
Geeft niks vast genoeg andere mensen die dat wel kunnen, zal ook nog wel een poos duren voor ik daaraan begin 😀 bedankt voor nu in ieder geval hoop dat mijn visjes snel weer de oude zijn!
 
De exit slaat al aardig aan op een paar visjes 1 zoenvis nog niet helemaal lkkr dosis verlaagd maar gaan er nog even mee door! Hopen dat de beestjes straks weer lkkr rond kunnen zwemmen. Blijft toch een ... Gezicht als ze zo suf op de bodem liggen alsof ze net een fles rum op hebben.
 
Gelukkig gaat het al wat beter 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan