Wat is er nieuw

Zieke betta

Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Leeftijd
26
Ik heb mijn betta’s nu al een tijdje en alles ging super goed maar nu heeft mijn mannetje een probleem.
Ik kwam vandaag bij de bak en Galaxy gedroeg zich vreemd (hing aan het wateroppervlak redelijk stil) wat niks voor hem is. Dus gelijk goed gekeken en toen viel mij dit op;
A22C2746-BC7C-4781-B378-BC995672DF55.jpeg
D80DFCF0-64EA-41AB-A815-81ADD89077A1.jpeg
bij de rugvin zit een wittige plek alsof er schimmel groeit. Nu vraag ik mij af of er iemand is hier op het forum die weet wat dit is en wat ik (nog meer) zou kunnen doen om het te behandelen. Ik heb al eSHa 2000 gebruikt (25 druppels in 60 liter) volgens de bijsluiter. Ook heb ik easylife Voogle gebruikt in de dosering voor erg zieke vissen.
Eten doet Galaxy trouwens nog wel alleen hij gedraagd zich erg lusteloos en ziek.

Ik ben geen kenner maar als het pluizig is dan lijkt het inderdaad op schimmel.

Inderdaad pluizig/harig is vaak schimmel. Is meestal iets secundairs. Heeft er een wondje onder gezeten?

Gezien de plaats op de rug lees wat info over columnaris/zadelrug ziekte. Staan foto s om te vergelijken.

https://www.gdaquarium.nl/c-4228095/ziekten-door-bacterien/

Inderdaad pluizig/harig is vaak schimmel. Is meestal iets secundairs. Heeft er een wondje onder gezeten?

Gezien de plaats op de rug lees wat info over columnaris/zadelrug ziekte. Staan foto s om te vergelijken.

Columnaris is toch een bacterie en de "gewone" schimmel toch niet? Of wordt dat ook door een bacterie veroorzaakt?

Zou kunnen dat hij zich ergens aan open gehaald zoals de stenen, maar dat heb ik verder niet gezien. Gister (leek er) nog niks aan de hand. Het is inderdaad pluizig/donzig. Heb naar columnaris gekeken maar het is echt anders van structuur dus lijkt me geen bacterieël iets.

Heb naar columnaris gekeken maar het is echt anders van structuur dus lijkt me geen bacterieël iets.
Ik dacht ook zelf dat de Columnaris niet echt pluizig is zoals we vaker zien.

Columnaris is toch een bacterie en de "gewone" schimmel toch niet? Of wordt dat ook door een bacterie veroorzaakt?

Columnaris is inderdaad bacterieel en schimmel niet. Het is beide wit en ligt als ware op de vis.

Een gewone schimmel komt ook ergens door. Het kan zijn een wondje die gaat infecteren (bacterieen) en gaat er schimmel op groeien.

Witte plekken op de rug is echt een columnaris plekje. Dit gaat heel snel en kan ze beter zelf inschatten door te vergelijken met foto s en ze ziet of het snel uitbreid of niet.

Toen mijn beta ooit vastgezeten had in een stuk decoratie had hij op precies dezelfde plek een schaafwond waar later schimmel op kwam. Kan dus iets van een wondje zijn geweest doordat hij vast zat.

Wat sneu, sterkte.

Dat is balen. 😢
Weet niet wat er nog meer in je aquarium zit maar zou wel even preventief flink wat water gaan verversen desnoods bactopur erin laten om ziekte kiemen alsnog te doden.

Sterkte

Dat is balen. 😢
Weet niet wat er nog meer in je aquarium zit maar zou wel even preventief flink wat water gaan verversen desnoods bactopur erin laten om ziekte kiemen alsnog te doden.

Sterkte
Zeker balen 🙁.
er zitten verder geen vissen in het aquarium. Alleen 114 garnalen en een aantal baby’s daarvan. Ik was inderdaad vanplan om flink te verversen en behandelen en daarna Brownie (mijn vrouwelijke betta) te verhuizen naar dit grotere aquarium. Zou behandelen met bactopur nodig zijn of is bijv. over carbon filteren in combinatie met flinke waterwissel voldoende?

Kool haalt geen ziekte zaken eruit. Een waterverversing haalt zeker zaken eruit maar is het voldoende. Ik durf het niet te zeggen. Ik weet ook niet of je garnalen tegen AB kunnen.

Als de garnalen er geen probleem mee zouden hebben zou ik de hele mik mak kuren omdat het columnaris geweest kan zijn gezien het sneller verloop. Ik weet ook niet of garnalen gevoelig zijn voor columnaris. Totaal geen verstand van garnalen. Vergeet ook losse spulletjes niet die je in meerdere bakken gebruik.

114 garnalen. Jij kan goed tellen :DD

Kool haalt geen ziekte zaken eruit. Een waterverversing haalt zeker zaken eruit maar is het voldoende. Ik durf het niet te zeggen. Ik weet ook niet of je garnalen tegen AB kunnen.

Als de garnalen er geen probleem mee zouden hebben zou ik de hele mik mak kuren omdat het columnaris geweest kan zijn gezien het sneller verloop. Ik weet ook niet of garnalen gevoelig zijn voor columnaris. Totaal geen verstand van garnalen. Vergeet ook losse spulletjes niet die je in meerdere bakken gebruik.

114 garnalen. Jij kan goed tellen :DD
Ik heb bactopur direct besteld iig. Is hier nergens bij de dierenwinkel te verkrijgen helaas en die ik nog had waren over datum.

zou even googlen of garnalen columnaris kunnen krijgen.

& jazeker ik heb er de tijd voor genomen toen ik de garnalen gevoerd had. Ooit 20 garnalen gekocht dus ze hebben

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan