Zieke discus


Lennard_J

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2017
Berichten
243
Leeftijd
33
Hoi allemaal
Vandaag kwam ik thuis van werk en schrok ik mij wezenloos. Een discus ernstig ziek (denk ik)
Hij heeft een opgezette buik en schuiven die open staan
Het lijkt op buik waterzucht maar weet niet of dat zo is en of dat er iets aan te doen is

Help wat moet/kan ik doe

001AF0B5-3A1A-4080-B593-840A17A6E6CC.jpeg
4766D67C-149C-423B-81B8-5C1F55C29C38.jpeg
 
At de vis nog?
Wat voer je?
Welke watertemperatuur?
Hoeveel ververs je?
Hoe is het gedrag? (schuw en/of schrikkerig)
Hoe is de kleur? (donker)
Hoe ademt hij (video)
Heb je een microscoop?

Ik heb het fenomeen buikwaterzucht nog nooit gezien bij een discus. Ook staan zijn schubben niet uti, in mijn persoonlijke beleving.

Meestal duidt een dikke buik bij een discus op wormen. Vind het wat lastig te zien, maar wat is die wit achtige pluk op zijn buik?

edit: verstopping is ook nog een mogelijkheid.......
 
Zover ik weet at deze vis wel nog
Ik voer diepvriesvoer
Droog voer jbl granomix
Hikari vibra bites

nu is de themperatuur 28,6
Ik ververs 2x in de week 50% water (400L aquarium)

gedrag wel okey
Laatste dagen wel wat afgezonderd van de groep.

kleur wel donkerder

ik heb geen microscoop


 

Bijlagen

  • IMG_3053.MOV
    10.3 MB
Wat het precies is durf ik niet te zeggen, weet wel 99,9% zeker dat deze het niet zal redden.
Je kan het nog ff aankijken, maar zou niet te lang wachten om de vis in kwestie te helpen.. om het maar even netjes te zeggen :))
 
Dus deze is niet meer te redden ?

wat is een fijne manier om ze naar de vissen hemel te helpen
Nu in deze jaren vissen houden nog nooit hoeven te doen en vindt het ook lastig
Maar waarschijnlijk wel het beste
 
Ik durf zo ook niet te zeggen wat het is..... maar denk wel een beetje in de hoek van wormen en/of verstopping

De kans dat deze vis het gaat redden, acht ik ook zeer klein.
Maar als je een Q bak hebt, dan kan je hier de vis nu per direct inzetten en kuren met Levamicil of Nematol of zelfs Tremazol, ik weet niet wat je in huis hebt.
Voor het loslaten dan nog even de buik masseren.

Maar denk dat je wat rijkelijk aan de late kant bent nu.......
 
Dus deze is niet meer te redden ?

wat is een fijne manier om ze naar de vissen hemel te helpen
Nu in deze jaren vissen houden nog nooit hoeven te doen en vindt het ook lastig
Maar waarschijnlijk wel het beste

Het is wat cru, en uiteraard volledig aan jezelf.
Ik maak zelf echter liever een vis af, dan te wachten tot die uit ellende uit zichzelf heengaat.

Vis in een bak aquarium water incl x aantal druppels kruidnagel olie... slapen ze in.
Vis uit de bak halen, en met 1klap goed de kop inslaan.
Vis uit de bak halen, en in 1snee de kop eraf.

Zeker die laatste 2 methode zijn met grotere vissen gevoelsmatig lastiger, wel het effectiefst.

iig nooit doen:
Vis invriezen
Vis verbranden

Blijf je wel nog met de kwestie zitten... wat is het (geweest) en kunnen mijn andere vissen het ook onder de leden hebben?
Preventief een breed spectrum middel inzetten is een optie, de vis in kwestie kan echter ook gewoon het enige geval zijn.

@sschot is wel echt onze discuskenner, en die is er helaas al niet zeker van.
Maar wellicht reageert zometeen nog 1 van onze andere discusvrienden.
 
Ik durf zo ook niet te zeggen wat het is..... maar denk wel een beetje in de hoek van wormen en/of verstopping

De kans dat deze vis het gaat redden, acht ik ook zeer klein.
Maar als je een Q bak hebt, dan kan je hier de vis nu per direct inzetten en kuren met Levamicil of Nematol of zelfs Tremazol, ik weet niet wat je in huis hebt.
Voor het loslaten dan nog even de buik masseren.

Maar denk dat je wat rijkelijk aan de late kant bent nu.......
Ja natuurlijk geen excuus maar inderdaad erg druk met werk en minder tijd gehad voor aquarium

de genoemde medicatie heb ik helaas niet
 
Het is wat cru, en uiteraard volledig aan jezelf.
Ik maak zelf echter liever een vis af, dan te wachten tot die uit ellende uit zichzelf heengaat.

Vis in een bak aquarium water incl x aantal druppels kruidnagel olie... slapen ze in.
Vis uit de bak halen, en met 1klap goed de kop inslaan.
Vis uit de bak halen, en in 1snee de kop eraf.

Zeker die laatste 2 methode zijn met grotere vissen gevoelsmatig lastiger, wel het effectiefst.

iig nooit doen:
Vis invriezen
Vis verbranden

Blijf je wel nog met de kwestie zitten... wat is het (geweest) en kunnen mijn andere vissen het ook onder de leden hebben?
Preventief een breed spectrum middel inzetten is een optie, de vis in kwestie kan echter ook gewoon het enige geval zijn.
Dankjewel
Ik nijg dan ook naar de kruitnagel Methode

werkt dit ook met echte kruitnagel of moet het de olie zijn
 
Welke worm medicatie heb je wel in huis?

Kan je een Q bak met luchtpomp en verwarming (liefst ook met controller) opzetten (heb je dat in huis)?
 
Ik zou bij alles wat je ook doet, mocht de vis het niet redden, deze wel (laten) opensnijden, zodat je weet wat er loos is en of je de rest wel of niet moet behandelen
 
Welke worm medicatie heb je wel in huis?

Kan je een Q bak met luchtpomp en verwarming (liefst ook met controller) opzetten (heb je dat in huis)?
Ik heb nog wel een bak luchtpomp en verwarming. Geen controller

Ik moet over medicatie zeggen dat ik niet veel heb volgens mij ook niks om te ontwormen
Medicatie:
Omnipur
Gyrodol
Spirihexol
 
Ik zou bij alles wat je ook doet, mocht de vis het niet redden, deze wel (laten) opensnijden, zodat je weet wat er loos is en of je de rest wel of niet moet behandelen
Ja dat was mijn planning ook als hij het niet red dan wil ik ook weten waaraan
Al moet ik het zelf doen dan ga ik wel snijden
 
En een huisgemaakt voer van de aquariumzaak waar runderhart in zit

Tsja, met alle positieve respect, maar dan is de kans voor mij 99% dat je wormen en darmproblemen hebt.

Vis in Q bak. Temperatuur omhoog naar 32 graden. Buik masseren.

Gyrodol -> tegen kieuwwormen en ook tegen lintwormen
Spirihexol -> tegen flagellaten

Ik acht de kans groot dat je ook flagellaten hebt, maar zonder microscoop niet te beoordelen. Ik zou de gok wagen en een dosis op basis van de inhoud van de Q bak toevoegen

Ik zou nog kijken of je morgen een middel tegen nematoden kan halen

Als het na vannacht heel slecht gaat, kan je natuurlijk ook morgen denken, tot hier toe en niet verder, maar dat is aan jou. Een discus kan veel hebben en als hij nog resent gegeten heeft dan gaat tie op zich niet zomaar dood......
 
en een keuze gaan maken, in mijn persoonlijke beleving

runderhart voeren en temperatuur naar 30+ graden
temperatuur onder de 30 graden en geen runderhart (of ander hart) voeren

Het vet van het hart is onder de 30 en eigenlijk de 32 graden voor een vis niet te verteren. Het zal vast heel erg schoon gemaakt hart zijn, helemaal vet vrij........... , maar toch
 

zeg niet dat je het niet wist.......
 
Tsja, met alle positieve respect, maar dan is de kans voor mij 99% dat je wormen en darmproblemen hebt.

Vis in Q bak. Temperatuur omhoog naar 32 graden. Buik masseren.

Gyrodol -> tegen kieuwwormen en ook tegen lintwormen
Spirihexol -> tegen flagellaten

Ik acht de kans groot dat je ook flagellaten hebt, maar zonder microscoop niet te beoordelen. Ik zou de gok wagen en een dosis op basis van de inhoud van de Q bak toevoegen

Ik zou nog kijken of je morgen een middel tegen nematoden kan halen

Als het na vannacht heel slecht gaat, kan je natuurlijk ook morgen denken, tot hier toe en niet verder, maar dat is aan jou. Een discus kan veel hebben en als hij nog resent gegeten heeft dan gaat tie op zich niet zomaar dood......
Ik heb hem nu in een 57 L bak zitten met verwarming en luchtpomp

verder heb ik deze bak gedoseerd met gyrodol en spirihexol

verder de buik wat gemasseerd hopelijk goed gegaan


morgen maar even verder
 

zeg niet dat je het niet wist.......
Dat heb ik ook niet verteld

het aquarium staat normaal op 30/31 graden maar staat in een aanbouw waar het met deze warme dagen nog warmer wordt hierdoor heb ik 1 verwarming uitgetrokken gelaten om het iets omlaag te krijgen en later vergeten weer in te steken

verder geef ik datrunderhart voer niet vaak
Denk zeker half jaar geleden voor het laatst

Maar goed al bij al gaat het toch wel goed heb regelmatig ook weer eitjes en ze zien er top uit

helaas met deze Corona tijd ook erg druk met werk en naast de geplande onderhoud momenten heb ik te weinig tijd gehad
Is geen excuus maar wel helaas de realiteit

nu wil ik zorgen dat het visje geen pijn meer heeft en als kan er boven op komt
 
Ow sorry vergeten te reageren
Meteen sochtens toen ik wakker werd lag de patient dood in zijn q bak

Ik heb hem daarna nog in de vriezer gelegd omdat ik niet meteen kon beginnen met snijden
smiddags op de terug weg van werk ben ik naar mijn vaste aquarium speciaal zaak gegaan waar ik het voorval uitgelegd heb
Daar gaven ze aan dat de combinatie van medicatie giftig is en dat deze waarschijnlijk hier aan is overleden

verder denken hun dat het een inwendige bacterie is en geen wormen

thuis aangekomen ben ik begonnen met het openmaken van de vis
Buiten al het viezigheid kon ik zelf geen wormen vinden (ik ben een leek op dit gebied dus kan mij natuurlijk altijd vergissen)

Ik ben op moment erg waakzaam op de andere vissen. Op het moment heb ik nog 9 discussen van deze 9 zijn er 8 die heel snel op het voer af vliegen en goed eten en geen rare dingen laten zien


1 discus is niet te happerig op eten maar blijft wel alle andere discussen aanvallen als ze in de buurt komen

verder is deze vis niet schuw en vaak promonent voor aanwezig in het aquarium

Ik was voor dit alles net begonnen met behandelen tegen huid parasieten (gyrodol) omdat er 1 was die jeuk bewegingen maakte

omdat met dit medicijn combineren niet kan wacht ik deze kuur af (4dagen)

veranderd de situatie nieten blijft deze discus niet eten dan moet ik verder kijken naar de situatie
(Alle tips en ideeen zijn natuurlijk welkom)
 
Ik zag later dat ik daar inderdaad niet goed had geformuleerd met als gevolg dat je beide medicatie's hebt toegevoegd, dat had ik niet bedoeld maar verkeerd getypt.

Wel balen! Hopelijk met de rest geen gedoe maar voorspoed
 
Ooo sschot kan gebeuren is niemand schuld was allang blij dat er advies kwam en ik had moeten door vragen er staat niet dat ik bijde had moeten doen

Wat gebeurd is is gebeurd nu hopen dat het vooruit gaat en deze 1 discus ook weer gaat eten
Vandaag 50% ververst en de 2de keer de gypnol voor de eitjes die zouden uitkomen toegevoegd

over een paar dagen zal er verbetering zijn anders op naar het volgende tot hetweer goed gaat
 

Terug
Bovenaan