zieke guppie


Vaak lees je dat een no2 boven de 3-5mg voor de meeste vissen schadelijk kan zijn. Het ligt er ook aan hoe gevoelig een vis is en hoelang de nitriet in je bak aanwezig is. In principe moet die zoals je vast wel weet 0 zijn maar tijdelijk een lage no2 waarde is vaak niet fataal voor de vissen.

Zit nu medicatie in het aquarium.

NO 2 kan voor even wel, maar hij meet nu NO 2 mooi op 0 maar NH 3 op 0,5.

Als de medicatie de bacterieen heeft gedood gaat eerst de NH3 oplopen en later pas de NO 2. Hetzelfde als een opstart. Met zieke vissen en medicatie in het water wil je geen NH 3 zien. 0,5 is geen crisis maar je wil het niet op laten lopen. Dit kan heel snel oplopen als je geen bacterieen meer heb.

Beste is om op doseerdagen meteen te verversen. In bijna alle kuren moet je om de dag doseren, moet je dan vanwege waardes toch verversen op een rustdag haal je werkzame stoffen eruit zodat je moet bijdoseren.

Maar heeft gelukkig de druppeltestjes gekocht en kan zelf meten.
 
vandaag zit de kuur er op maar visjes dje niet ziek waren zijn nu wel ziek

maar wat me gisteren is opgevallen dat ze witte slijmerige poep hebben.

ik heb wat onderzoek gedaan en het zou een heel goed kunnen zijn dat ze darm parasieten hebben.

die symptomen komen redelijk over een met de symptomen die mijn vissen vertonen
 
Vervelend dat het niet heeft geholpen. Ik ben geen echte kenner (gelukkig) dus wellicht dat Michelle of een ander lid je iets meer kan zeggen.
 
Het is me nu niet geheel duidelijk of je met ESHA gekuurd heb of met wat anders?

De andere vissen zijn nu ook ziek. Wat zie je nog meer dan de witte ontlasting? Uiterlijk en gedrag.

Witte ontlasting kan flagelaten zijn maar ook stress en verschijnsel na medicatie dus eerst even posten wat je nu gebruikt heb?

Graag ook even je NH3 en NO 2 posten.
 
ik heb gekuurd et sera omnipur

ik zie witte ontlasting dode vis had wat vlekken en gedrag of ze hangen boven in een hoekje of ze liggen op de grond ook knijpen ze dan de vinnen bij elkaar en de meeste vinnen zijn aan het scheuren
 
Ben je wel aan het verversen om de NH 3 naar beneden te krijgen? Je ga pas rond de derde week de NO 2 piek krijgen. Dit is bij iedereen wat anders.

Je heb de kuur volgens gebruiksaanwijzing gedaan zonder verversingen en bijdoseren? Ook kool gefilterd?

Je vissen moeten ook weer even herstellen van de kuur. Zie je nieuwe gevallen ontstaan of zie je de verschijnsels bij de oude gevallen. Schimmel is niet meteen weg dit heeft even tijd nodig maar mag zich niet gaan uitbreiden op de vis.

Tracht nog wat foto s te plaatsen?

Is van al de vissen de ontlasting wit? Is het zeg maar een rolletje gevuld wit of zijn het lange doorzichtige witte draden? Kijk eens bij de vissen die zo poepen of je iets aan de koppen zie.
 
ik heb elke dag voor dat ik de kuur er in deed ververst 40 to 50%

de kool heb ik er uit gehaald

de kuur via de aanwijzingen

ik heb nu weer een nieuw geval hij ligt in de planten

zie er nu even geen poepen maar het was wat sliertjes dunner als normaal

aan het hoofd zie ik niks

15005589012101699538993.jpg
1500558952709682638401.jpg
 
Enige wat ik kan zeggen is dat er meer leden/aquarioten zijn die melding maken van zwakke mannelijke Guppen.
 
Ik bedoel; heb je na de omnipur weer gefilterd over kool en ben je na de kuur weer gaan meten en verversen. Na de omnipur kuur zijn je bacterieen in je filter gedood. Als je niet ververs lopen de waterwaardes te hoog op wat je vissen na een kuur echt niet kunnen gebruiken. Als je na de kuur nog niet heb ververst zou ik met spoed hiermee gaan beginnen.

Ik zou even wachten met een kuur flagelaten. Je hebt ze net een sterke kuur gegeven en moeten even aansterken. Nog een kuur er overheen ben ik bang dat ze dat niet aankunnen. Bij flagelaten eten ze ook niet meer en zie je gaten/kraters in de kop vallen.

De foto is van een gup en daar kan ik niets mee. Ik heb enige tijd geleden een hele ziekenboeg van me moeder in huis gehad maar een drama. Volgens mij zijn die vissen zo door gekweekt en zwak. Ik heb allerlei medicatie op ze geprobeerd maar 1 voor 1 gingen ze dood, misvormingen etc. Een paar hebben het overleeft maar daar waag ik me verder niet meer aan.

Wellicht dat iemand het topic volgt die meer met guppen heeft.
 
mijn platy's en zwaarddragers vertonen de zelfde symptomen maar die zijn al dood en al doorgespoeld

deze is nu sinds gister avond zo

ik heb me net een andere pomp gekocht een eheim pomp 700 liter per uur met verwarming

zou ik deze nu aansluiten of de vissen even rust geven
 
Dat is erg jammer van je overige visjes

Je heb nu dus een tweede filter gekocht dat is een mooie.

Meet de tempratuur van je aquarium. Ga vandaag 50 % water verversen en doe dezelfde tempratuur vers water erbij. De Eheim kun je erin zetten laat het oude filter gewoon mee draaien, niet schoonmaken. Zorg dat allebei de water uitlaten dezelfde kant opstromen. De eheim heeft een maandje nodig om in te draaien. De thermostaat van je nieuwe filter zet je op een half graadje meer dan je aquarium is en voer je langzaam om de dag of elke dag een half graadje op, totdat je de gewenste tempratuur heb.

Hou voor nu een maand aan dat je om de dag je water test en bij oplopende waardes verversen.

Ik weet niet wat je andere filter is maar 2 filters in je aquarium houden is wel handiger. Mocht je weer eens medicatie kuur erin doen dan laat je de Eheim op en emmer draaien tijdens de kuur, klein beetje voer af en toe dan blijft je filter bacterie intact. Na een kuur ga je het aquarium met draaiend filter, filteren over kool. Eheim er weer in dan heb je een ingedraaid filter.

Ook met schoonmaken hou je dan meer balans als je dit doe met minimaal een maand tussen de een en ander. Kan de schoongemaakte weer indraaien vangt de ander het op.

Wacht even met aankopen van. Ieuwe visjes totdat je problemen over zijn en je filters weer zijn ingedraaid. Na een maandje kun je dan langzamerhand wat visjes gaan toevoegen, heeft je filter even tijd om zich aan te passen aan de vervuiling. Dus 5 visjes week later weer 5 visjes etc. Niet in 1 keer 10 vissen.
 
oke ik ben vanmorgen wakker geworden waren de 2 visje dood

ik heb 50% water ververst en dat met de tempratuur heb ik ook gedaan mijn andere filter is 650 liter per uur dus ik filter nu 1350 liter per uur.

maar nu zie ik dat al weer 2 platy's deze bovenstaande symptomen vertonen dus ik krijg steeds nieuwe zieke vissen er bij en niet alleen guppys
 
Jeetje wat een drama zeg.

De omnipur als je deze volgens gebruiksaanwijzing heb gebruikt zou bacterieen, parasieten en schimmel geen probleem meer moeten zijn.

Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken zijn wormen.

Een goede optie zou een afstrijkje van een vis te maken. Misschien zit er ergens een koi dealer bij je in de buurt waar je een visje naar toe breng die kunnen onder de microscoop zien wat er aan de hand is. Vele doen dit gratis als je de medicatie bij hun koop.

Als het wormen zijn moet je wel beide filters mee laten draaien want bepaalde soorten leggen eitjes die veel later uitkomen. Na een kuur word het dan een maand lang veel werk, veel verversen.
 
ik moet zeggen ik heb maandag sera Costapur f gehaald maar tot nu toe lijkt het te werken. heb nu niet meer echt zieken vissen en eentje die zo aan het knijpen was met de vin doet dat af en toe nog maar wel al een stuk minder.

helaas moet ik wel er bij vermelden dat ik bij 1 platy witten stip heb ontdekt die heb ik nu in een ander bakje gezet en ben ik tegen stip aan het kuren
 
Goed om te lezen dat je vissen weer aan de beterde hand zijn. De costapur F is voor witte stip dus snap niet helemaal waarom je die apart heb gezet.
 
de kuur met Costa pur is klaar en nu 2 dagen later heeft die witte stip
dus vandaar heb ik hem appart gezet
 
Dat is wel heel raar want de costapur is tegen stip. Die zou dood moeten zijn na de kuur die je al gebruikt heb. Als je net klaar ben met de kuur en dag erna komt er stip op een vis, is er iets niet goed gegaan want normaal gesproken moet dat niet kunnen.
 
Nee is 2 a 3 dagen later dan de kuur maar ik snap het niet vandaar dat ik het vraag

en ik heb echt precies gedaan via bij sluiter
 
Het enige wat ik kan bedenken, dat het geen stip is. Op de foto die je heb gepost van die oranje vis met die stip op de kop waarvan je dacht dat het stip was is zeker geen stip.

Je heb nu al ESHA, EXIT, zout, omnipur, costapur gebruikt allemaal achter elkaar. Ik weet wel zeker dat het je vissen na al deze kuurtjes hun natuurlijke imuunsysteem niet heeft geholpen. Schimmel is niet zo weg na en kuurtje vooral als het bacterieel is. Vissen moeten na een kuurtje weer aansterken.

Te veel medicatie kan averechts gaan werken. Ze hebben geen weerstand en imuunsysteem meer over.

Kan even niet op een wat andere vergelijking komen, wellicht een beetje ontoepasselijk, maar bij mensen die chemo krijgen heb je ook gevallen dat de chemo de kanker opruimt maar dan gaan ze dood aan een long-onsteking omdat de chemo ze zo zwak en vatbaar maakt. De een kan nog wel de longontsteking hebben de ander niet.

Schimmels en parasieten weten meteen de zwakste vis te vinden. Gaat de vis dood dan spurt dat gespuis heel snel naar de volgende zwakste schakel.
 
het is nu echt witte stip is soort van zout achtige stip

maar vandaar de zwakke schakels ben ik nu naar andere bak aan het brengen
zo dat ik in mijn grote bak geen vissen meer hoef de belasten met kuren
 
Leesvoer voor je is van een dierenarts. De medicatie adviesen zou ik niet zo maar even erin kiepen hoor. Zitten wat sterke spulletjes bij. Ga dan eerst goed orienteren op internet hoe, wat etc.

Ichthyophthyrius multifi liis (Ich, witte stip)

Deze visparasiet is herkenbaar aan de witte bolletjes (stippen)

op de huid. Ichthyophthyrius komt voor bij alle vissoorten,

zowel in koud als in warm water. Warmwatervissen kunnen

bij grote aantallen parasieten massale sterfte vertonen.

Niet iedere vissoort is even gevoelig.

In het jonge stadium is de parasiet klein en bevindt zich in de

huid van de vis. Pas bij een grootte van 0,2 tot 1 millimeter

zijn de parasieten met het blote oog te zien. Ook kunnen de

kieuwen van de vis zijn aangetast zonder zichtbare stippen op

de huid. De ontwikkelingscyclus van de parasiet is sterk afhankelijk

van de watertemperatuur. Bij 28 graden Celcius

duurt de cyclus drie tot zeven dagen, bij 18 graden veertien

tot eenentwintig dagen. Een deel van de levenscyclus van

I. multifi liis speelt zich af onder de huid van de visgastheer.


De volwassen parasiet (0,2 tot 0,5 millimeter groot) heeft een

rond tot ovaalvormig lichaam dat rondom bedekt is met rijen

trilharen (ciliën), die zorgen voor een draaiende voortbeweging.

In het lichaam ligt verder een typische grote, licht gekleurde,

hoefi jzervormige kern, samen met meerdere vacuolen.

De parasiet ligt in de slijmhuid van de vis (epidermis),

waar hij zich voedt met celmateriaal van de gastheer. Door de

voortdurende draaiende beweging raakt de huid geïrriteerd

en vindt er extra slijmvorming plaats.

Als I. multifi liis volwassen is geworden (en dat kan al na vier


dagen het geval zijn), breekt hij door de huid van de vis heen

en verlaat zijn gastheer. De vrijzwemmende parasiet zwemt

vervolgens naar de bodem en hecht zich aan planten en

bodemmateriaal, waar hij zich inkapselt. In de parasiet vinden

nu meerdere celdelingen plaats. Op deze manier kunnen

in korte tijd veel ciliosporen (18 tot 22 micrometer) vrijkomen.

Deze sporen zwemmen naar een gastheervis, boren zich

door de huid en kapselen zich in. Als de sporen bij een watertemperatuur

van 24 tot 26 graden Celcius niet binnen 48 uur

een gastheer hebben gevonden, gaan zij dood. De vis reageert

op de inkapseling van de sporen met de vorming van extra

slijm. De cyclus is nu rond.

Alleen de vrijzwemmende parasieten zijn met medicijnen te

bestrijden. De andere vormen zijn in slijm ingekapseld of

kleven als een cyste aan planten en bodemmateriaal.

Tot de verschijnselen van een Ichthyopthyriusinfectie behoren:

– irritatie, jeuk en schuren;

– verdikte epidermis die extra slijm produceert, witte stippen;

– rafelige en samengeknepen vinnen;

– versnelde ademhaling door meer slijm op de kieuwlamellen;

– sloomheid: de vissen hangen bij de waterinstroomopening

of liggen op de bodem;

– secundaire bacteriële infecties, deze komen vaak voor.

Tegelijk met I. multifi liis kunnen ook andere huidparasieten

worden gevonden. Niet iedere witte stip is overigens I. multifi


liis
. Alleen door microscopisch onderzoek kunt u met zekerheid


de soort parasiet (of een combinatie van soorten) vaststellen.

Behandeling

Behandeling van witte stip is vooral in het beginstadium

effectief. Vissen die al ernstig zijn aangetast, vormen een infectiebron

voor de overige vissen en moeten uit het aquarium

of de vijver worden verwijderd. Vissen die een infectie over-

leven, blijken immuniteit te hebben opgebouwd. In de toekomst


zou een vaccin mogelijk bescherming kunnen geven

tegen I. multifi liis.


Om deze hardnekkige parasiet sneller kwijt te raken kunt u

de watertemperatuur met maximaal één tot twee graden per

dag verhogen tot 32 graden Celcius (als de vissen er tegen

kunnen). Op deze manier wordt de cyclusduur versneld. Gebruik

bij de medicamenteuze behandeling een behandelinterval

van vijf dagen bij een watertemperatuur boven 16 graden

Celcius, van zeven dagen bij 10 tot 16 graden en van veertien

dagen bij temperaturen onder 10 graden Celcius. Probeer het

water meer te laten stromen, zodat vrijzwemmende parasieten

zich minder makkelijk aan een gastheer kunnen vasthechten.

Zorg voor wat ruw materiaal waaraan de vissen de

slijmlaag met parasieten kunnen afwrijven. Omdat de parasiet

sterft als hij niet binnen 48 uur (bij 24 tot 26 graden) een

gastheer heeft gevonden, kunnen de vissen zeven dagen achtereen

iedere dag opnieuw in een schone bak worden overgezet.

Als medicijnen kunnen worden gebruikt:

– formaline: 0,2 tot 0,5 milliliter per liter (ml/l) water, gedurende

dertig tot zestig minuten;

– zout: 2 gram per liter (g/l) water gedurende tien uur (bij

kieuwbeschadiging), of 5 g/l over 24 tot 48 uur, of 20 g/l

gedurende twintig tot dertig minuten;

– chlooramine-T (Halamid-d®): bij een pH groter dan 8 is

de dosering 10 mg/l (’s morgens in vijver), bij een pH kleiner

dan 7 is deze 5 mg/l, drie maal om de drie dagen herhalen;

– FMC: 1 milliliter per 50 liter water, of 1 milliliter per

2 liter gedurende tien tot twintig minuten (extra beluchten

en het gedrag observeren).

Omdat alleen de vrijzwemmende parasieten worden aangepakt,

moet de behandeling worden herhaald. De frequentie

van herhalen is afhankelijk van de cyclusduur van de parasiet

en dus van de watertemperatuur.

Preventie


Om besmetting met deze parasiet te voorkomen, moet u

nieuwe vissen minimaal zeven tot veertien dagen in een

aparte quarantainebak houden en de huid regelmatig controleren.

Maak afkrabsels van huid en kieuwen om te zien of de

vissen vrijblijven van parasieten. Spoel nieuwe planten goed

af onder de kraan of desinfecteer ze met kaliumpermanganaat.

Probeer stress bij de vissen zoveel mogelijk te voorkomen,

omdat de vissen hierdoor verzwakken en veel gevoeliger

blijken te zijn voor parasieten, bacteriën, virussen en

schimmels.



 
oke ik heb geen medicatie toegedient of niks. ik heb de externe pomp nu al een weekje succes vol lopen samen met die andere pomp.

maar mijn platys leven nog wel maar knijpen nog steeds met de staart zo als hier boven is vermeld. de guppen zijn al allemaal dood dieren winkel wist het ook niet
 
Zonde om te lezen dat er een hoop vissen zijn gaan hemelen. Het indraaien van je filters duurt ong. een maand. Als je het oude filter niet heb schoongemaakt zal deze nu rond de twee weken aan het draaien zijn na de medicatie. Het is nu tijd voor de nitrietpiek of deze is zich aan het ontwikkelen.

Meet je nu zelf je waterwaardes? Hoe vaak ververs je nu in de week en hoeveel procent per keer?
 
oude pomp draait mee dus zal geen nitriet piek komen.
heb de oude pomp niet schoon gemaakt.

ik heb geen medicaties meer toegediend sinds 23-7 dus het is al bijna 2 maanden dat mijn bak zonder medicaties werkt en heb nu al zeker 2 weken mijn waterwaardes stabiel.

ik ververs nu 20 % van het water dit om dat ik met 10 % verversen de nitraat te hoog wordt.
sinds ik 20% doe blijft mijn water mooi stabiel. maar zelfs met het stabiele water knijpen de plaatjes nog met de vinnen. kan dit ook komen door de leeftijd?
 
hallo ik ben nu al een tijdje verder en heb nu mijn bak al een heel tijdje mooi stabiel zeker al anderhalve maand.

mijn guppen en platy's en zwaarddragers zijn toen der tijd allemaal gestorven. ik had alleen nog neon tetra's en roodkopzalmpjes en ancistrussen in mijn bak.

ik heb anderhalve week geleden platy's guppen en zwaarddragers van mijn vriendin gekregen (zij heeft zelf ook een aquarium)
ik heb deze vissen goed laten wennen ben ik zeker 2 uur mee bezig geweest. ze krijgen het zelfde voedsel etc en de waterwaardes zijn bijna het zelfde.
maar toch merk ik nu dat ik 1 zwaarddrager heb die op de grond ligt en 2 platy's

ph:7,1
nh3:0
no2:0
no3:25mg

ik zal nog even wat foto's posten
 
Hallo ik heb een vraagje ik heb 2 guppen deze zitten de hele tijd bovenin een hoekje 1tje bij de pomp en eentje schiet af en toe een keer heel snel heen en weer ik dacht eerst aan zuurstof te kort dus heb er een luchtpomp in gehangen maar dit lijkt niet te werken hebben jullie een idee?
 
Probeer zelf een nieuw topic te openen. Je zit nu in een oud topic, daar gaan niet zo veel mensen op reageren denk ik.
 

Terug
Bovenaan