Zieke guppy


R

Rianne20

Guest
Hallo,
Ik kwam net bij het aquarium kijken en zag een van de guppy's op haar zij op de bodem liggen, en ze reageerde niet op tikken op glas. Toen ik met het schepnetje ernaar toe ging zwom ze wel maar het leek of ze erg veel moeite had om naar boven te komen, ze zakte dan ook naar beneden. Kan ik hier nog iets aan doen, of is het einde nabij?
 
Kun je wat meer info geven en foto van de vis en aquarium.

 
IMG-20200113-WA0000.jpeg
het gaat om deze guppy, beetje ongelukkige foto wel maar ik heb geen andere.
De medebewoners zijn 10 x kardinaal tetra, 4 x gup (1 man en 3 vrouw), 2 platy en nog een stelletje platy baby's sinds zaterdag.
IMG_20200110_122001.jpg
de bak is 58 x 30 x 45. Hij staat nu bijna 2 maanden. De waterwaardes weet ik niet allemaal uit mijn hoofd, ben nu niet thuis maar deze weet ik nog:
pH 7.5
Kh 8
No3 20
No2 0
Po4 0.5
Gemeten met een druppeltest van colombo
Nadat ik de guppy's in de bak heb gedaan is er niets meer veranderd, behalve het bevallen van de platy. De vis is nieuw, sinds vrijdag, toen was ze al rustig en kon ik haar bijna oppakken. Ik heb er zelf nog niets aan gedaan maar ik denk zelf dat het de zwemblaas is
 
Ik heb niks zinnigs toe te voegen over je zieke vis, maar wel over je verwarming, als je ververst dan komtie droog te staan en brantie door (zelfs de stekker eruit trekken tijdens het verversen heeft geen nut want het verwarmingsspiraal is heet en dat koelt niet meteen af) en kun je beter de verwarming een stuk lager hangen
 
Ik heb niks zinnigs toe te voegen over je zieke vis, maar wel over je verwarming, als je ververst dan komtie droog te staan en brantie door (zelfs de stekker eruit trekken tijdens het verversen heeft geen nut want het verwarmingsspiraal is heet en dat koelt niet meteen af) en kun je beter de verwarming een stuk lager hangen
Dankjewel, dat ga ik doen :)
 
De vis oogt erg magertjes als ik het zo bekijk. Verder durf ik er niets over te zeggen. Staan die Anubia s niet met de wortelstok in de grond want dat mag niet met deze plant (even offtopic dus).
 
De vis oogt erg magertjes als ik het zo bekijk. Verder durf ik er niets over te zeggen. Staan die Anubia s niet met de wortelstok in de grond want dat mag niet met deze plant (even offtopic dus).
tropica-anubias-barteri-var-nana-in-pot.jpg
over de anubias, mag deze dan alleen met die 'draadjes' in de grond staan? Ik kan hem eventueel ook op hout binden( dit is een andere variant, maar deze heb ik ook en kon zo snel geen andere vinden)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Ongeacht de precieze oorzaak komt zoiets als dit normaal gesproken niet meer goed...
 
Ja dat ziet er wel erg zielig uit. Ik kan je ook niet zeggen wat hem zou kunnen mankeren. Ziet er verder vrij gaaf uit qua lichaam en vinnen etc.

Zwemblaas zie je vaak dat de vis juist gaat drijven. In het begin lijkt het net een ballon die omhoog getrokken word aan de staart. Ze kunnen dan moeilijk of niet meer de bodem bereiken.

Dat ze niet meer boven kunnen komen is vaak dat de vis geen kracht/energie meer heeft.

Als je nog iets wil doen zou je kunnen kijken om hem apart te zetten en wat zout toevoegen. Volgens mij kunnen guppen tegen zout en kan hem misschien helpen te herstellen. Daarbij is hij dan uit je aquarium waar zijn collega s nog zwemmen.

Anders uit zijn lijden verlossen. Het is ook zielig om hem dagen lang op de bodem te laten liggen lijden. Flesje kruidnagel olie halen en visje met wat water uit het aquarium halen en olie toevoegen dan slaapt hij in. Als je hem aanraak en kieuwen bewegen niet meer is hij dood. Als je sterke maag heb kop inslaan of met groot mes in 1 keer kop eraf.

Als hij uit je aquarium is even preventief wat vaker verversen en al waaierend boven je bodem afhevelen. Plantjes ook even uitwaaieren. Zieke/zwakke visjes bron van ellende en baby ellende op planten en bodem en met waaieren zweven deze zo het riool in.
 
Ja dat ziet er wel erg zielig uit. Ik kan je ook niet zeggen wat hem zou kunnen mankeren. Ziet er verder vrij gaaf uit qua lichaam en vinnen etc.

Zwemblaas zie je vaak dat de vis juist gaat drijven. In het begin lijkt het net een ballon die omhoog getrokken word aan de staart. Ze kunnen dan moeilijk of niet meer de bodem bereiken.

Dat ze niet meer boven kunnen komen is vaak dat de vis geen kracht/energie meer heeft.

Als je nog iets wil doen zou je kunnen kijken om hem apart te zetten en wat zout toevoegen. Volgens mij kunnen guppen tegen zout en kan hem misschien helpen te herstellen. Daarbij is hij dan uit je aquarium waar zijn collega s nog zwemmen.

Anders uit zijn lijden verlossen. Het is ook zielig om hem dagen lang op de bodem te laten liggen lijden. Flesje kruidnagel olie halen en visje met wat water uit het aquarium halen en olie toevoegen dan slaapt hij in. Als je hem aanraak en kieuwen bewegen niet meer is hij dood. Als je sterke maag heb kop inslaan of met groot mes in 1 keer kop eraf.

Als hij uit je aquarium is even preventief wat vaker verversen en al waaierend boven je bodem afhevelen. Plantjes ook even uitwaaieren. Zieke/zwakke visjes bron van ellende en baby ellende op planten en bodem en met waaieren zweven deze zo het riool in.
Ik heb hem inderdaad net apart gezet in een ondiep bakje en daarna water ververst uit het aquarium. Hij ligt heel stil maar af en toe gaat hij snel omhoog om lucht te happen.
 
Maak maar een emmer ofzo klaar met wat meer liters. Half aquarium water en half vers water op temperatuur zoals waar hij nu inzit. Een klein bakje vervuild heel snel. Doe je 2 gram zout per liter erbij en goed roeren met garde zodat oplost en visje erin. Een luchtpompje ofzo zou fijn wezen ivm zuurstof of klein filtertje als je dat in huis heb. Gaat niet om filterend vermogen maar dat er beweging is in water oppervlak.

Dan afwachten of hij opknapt.
 
Die Anubia mag inderdaad alleen met de dunne worteltjes in de grond of zoals je al zegt opbinden op steen of hout.
 
Ik vind net een half opgegeten kardinaal tetra, misschien heeft dat ermee te maken
 
Hij zit in het zoutbad maar laat zich gewoon meeslepen door de stroming van het filter. Een van de andere guppy's is erg ondervoed
15789317485193489357138403105121.jpg
deze ga ik in een kweekbakje zetten, hopend op verbetering
 
Hij zit in het zoutbad maar laat zich gewoon meeslepen door de stroming van het filter. Een van de andere guppy's is erg ondervoeddeze ga ik in een kweekbakje zetten, hopend op verbetering
Doe dat ajb niet, die bakjes zijn enorm stresvol voor d evissen, evenals het uitvangen, die drijfbakjes noem ik altijd sterfbakjes omdat de vis omdatie nergens kan schuilen en dicht onder d everlichting zit, enorm gestresseerd raakt daardoor en niet zal eten, dus beter is het de vis in de bak zelf te laten zwemmen
 
Doe dat ajb niet, die bakjes zijn enorm stresvol voor d evissen, evenals het uitvangen, die drijfbakjes noem ik altijd sterfbakjes omdat de vis omdatie nergens kan schuilen en dicht onder d everlichting zit, enorm gestresseerd raakt daardoor en niet zal eten, dus beter is het de vis in de bak zelf te laten zwemmen
Dankje! Dit wist ik niet
 
Probeer de uitlaat van zoutbad filter wat te temperen en naar boven richten. Zodat vis zo rustig mogelijk ligt. Gaat alleen om lucht voorziening. Als je filter niet kan stellen misschien even een stuk filterwatten op uitstroom zodat de vis zo min mogelijk stroming heeft.

Meer kun je niet doen. Als hij niet opknapt laat hem niet te lang lijden. Kijk hoe hij morgen is.

Succes
 
Vannacht is hij, ondanks schijnbaar goede reactie op het zoutbad, toch dood gegaan. Bedankt voor alle hulp:'(
 
Jammer maar zag er slecht uit. Soms gebeuren zulke nare dingen. Je heb in ieder geval je best gedaan :thumbs:
 
Guppen kunnen veel hebben, maar als ze eenmaal ziek zijn zie ik ze zelden weer opknappen.
Het zij zo.
Hoort er helaas ook bij.
Wij gaan dood, visjes ook.
 
Guppen kunnen veel hebben, maar als ze eenmaal ziek zijn zie ik ze zelden weer opknappen.
Het zij zo.
Hoort er helaas ook bij.
Wij gaan dood, visjes ook.
Dat is zeker waar, volgende keer zal ik er vast anders naar kijken en niet proberen te redden waarschijnlijk. Ook heb ik ervan geleerd om geen vissen meer bij de lokale dierenwinkel te kopen, hij staat niet erg goed aanschreven ook ;)
 

Terug
Bovenaan