Wat is er nieuw

Zieke maanvis, help!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rodi
  • Startdatum Startdatum
R

Rodi

Guest
Goedemorgen allen,

Een van mijn 3 maanvissen doet de afgelopen dagen erg vreemd, hij hangt steeds in een hoekje en nu hangt hij zelfs op de grond.
Waterwaardes zijn goed, ik heb gister en vandaag het water nogmaals voor 30% ververst en de CO2 lager gezet.

Hebben jullie enig idee wat er aan de hand is? Aan zijn kleurpatroon zie je niets en ziet er goed uit. hij ademt wel snel en zie dat zn vinnen iets gehavend zijn.

Betreft een RIO 125liter bak, met 3 'kleine' maanvissen en 10 neon vissen. Daarnaast zitten er ook 2 (1M/1V) apistogramma Nijssensi in.

Ik heb wat foto's toegevoegd.

Ik hoor graag jullie advies.

PS: ik ben nieuw op dit forum dus heb dat ik de goede categorie heb geselecteerd.

Groet,
Roy

Bijlagen

• IMG_4691.jpg
    IMG_4691.jpg
    162.8 KB · Weergaven: 231
  • IMG_4692.jpg
    IMG_4692.jpg
    186.2 KB · Weergaven: 196
  • IMG_4693.jpg
    IMG_4693.jpg
    116 KB · Weergaven: 215
Ik zou eens beginnen om de Co2 helemaal uit te zetten, daarbij is het slechts een 80 cm bak.
Sommige vragen heb je al beantwoord, maar graag voor de zekerheid deze nog even om een zo goed mogelijk beeld te hebben.

• Hoelang draait de bak ?
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
  • Hoelang heeft de vis het al ?
  • Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
  • Heb je een foto van de symptomen?

Je maanvis heeft hopeloze groeiachterstand, veel slechtere vissen heb ik nog niet gezien.
Kans is zeer groot dat de vis z'n lichaam eindelijk genoeg mishandeling gehad heeft en het nu aan het begeven is. Waarmee ik niet direct wil zeggen dat jij de vis mishandeld hebt, ik ken geen voorgeschiedenis.
(al zegt de grootte van het aquarium me weinig goeds)

• Hoelang draait de bak ? 4 maanden
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ? Testlab professional Colombo
NO3 (nitraat) 3
NO2 (nitriet) 0
GH (hardheid) 11
KH (carbonaat) 9
pH (zuurgraad) 7
CO2 27 (groen)
Temeratuur 25
PO4 (fosfaat) 0
NH3 (amonia) 0
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze. Intern filter wat geleverd is bij het aquarium alleen heb ik het iets veranderd en filtermedium toegevoegd.
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan? elke week
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ? Alleen een nieuwe plant, dat is het.
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk) Ademt snel, grote ogen, ligt continu op de bodem (ik voel me er echt rot over..)
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc) Heb geen medicijnen toegevoegd of gebruikt
  • Hoelang heeft de vis het al ? 3-4 dagen
  • Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ? 4-6 weken
  • Heb je een foto van de symptomen? Lastig zichtbaar..

Geloof me, ik wil het beste voor mn vissen en doe me best. maar mogelijk maak ik beginnersfouten..

de andere 2 maanvissen doen het prima, eten goed en vertonen deze verschijnselen niet.

Een Co2 van 27 is wel erg hoog, ik ben uit ondervinding geen voorstander van Co2 bij maanvissen,(hoewel ervaringen van anderen verschillen) dus ik zou dit even een dagje uit zetten.
Daarnaast kan je de verversingen wekelijks opschroeven naar 50%. mogelijk vandaag nog even tussendoor doen.

Dit is hoe een gezonde, goed opgegroeiede maanvis er moet uit zien. (let goed op de verhouding oog/lichaam)
Dit bereik je enkel door frequent te voeren (5-8x per dag) en evenwaardig te verversen (minimaal 3x per week 50%)
IMG_20200416_202842.jpg

Op dit moment voer ik één keer per dag, dit kan ik opschroeven natuurlijk en dan minder voeren.
Hebben jullie tips hoeveel voer per keer genoeg is?

Ik zal mijn waterverversing naar 2 x 50% per week brengen.

En rommelvis.. ik heb deze maanvissen voor 20€ per stuk bij een aquariumzaak gekocht..

Nog meer tips?

Dit bereik je enkel door frequent te voeren (5-8x per dag) en evenwaardig te verversen (minimaal 3x per week 50%)

Ik heb sinds een half jaar jonge Manen en die zijn nu dik 20cm schat ik zo en ze komen van Jos maar die adviseerde 4 maal per dag minimaal te voeren en 2x 50% te verversen. Momenteel ververs ik nog 1x 50% omdat ze nu al rond de 10 maanden zijn.

Hah V&V is niet zo van het zachtjes brengen van slecht nieuws maar hij heeft denk ik wel gelijk.

En rommelvis.. ik heb deze maanvissen voor 20€ per stuk bij een aquariumzaak gekocht..
Dan wordt het dure rommelvis. Ik ben ook van mening dat deze vis al vergroeid is en daar doe je helemaal niets aan. Ik weet niet of het zou helpen om nu ineens meer te gaan voeren, meer water verversen is wel altijd goed!

Geloof me, ik wil het beste voor mn vissen en doe me best. maar mogelijk maak ik beginnersfouten..

Ik wil dat gerust geloven. Maar het blijft triest voor die vis(sen).
Als je echt het beste wilt voor je dieren doe je er goed aan om eens in te lezen over maanvissen in het algemeen.( Voordat je ze koopt eigenlijk, maar soit, dat is nu te laat natuurlijk)
Sowieso zal je heel snel merken dat er niet echt iets is als "kleine" maanvissen en dat deze dieren een veel (maar echt veel!) grotere bak nodig hebben om in te leven.
Daarnaast zijn het ook groepsdieren dus die doe je geen plezier door ze maar met drie te houden.

De realiteit is nu eenmaal als volgt:
jouw bak is niet geschikt voor maanvissen (niet voor drie en niet voor meer). Totaal niet... Rio 125, is dat geen 80cm bakje inderdaad??
Dus als je ze niet wil mishandelen heb je helaas maar een paar opties:
1- Koop een grotere bak
2- Of breng de maanvissen terug naar de winkel (dan kan je hen ondertussen eens wijzen op het feit dat dergelijke vissen niet verkocht moeten worden aan mensen met ongeschikte bakken :deal:)

Ik heb sinds een half jaar jonge Manen en die zijn nu dik 20cm schat ik zo en ze komen van Jos maar die adviseerde 4 maal per dag minimaal te voeren en 2x 50% te verversen. Momenteel ververs ik nog 1x 50% omdat ze nu al rond de 10 maanden zijn.
Maanvissen groeien tot aan 18 maand oud.
Maar alles hangt af van de verhouding vis/aquarium. In een kweekbak waar er 80 in 450l water zitten zal je al meer moeten verversen dan in een gewone bezetting.

Ja dat is natuurlijk zo en de TS heeft ze niet ruim zitten dus dan is extra verversen geen overbodige luxe. Ik had het meer gezien als een algemene richtlijn wat je noemde ;))

Op dit moment voer ik één keer per dag, dit kan ik opschroeven natuurlijk en dan minder voeren.
Hebben jullie tips hoeveel voer per keer genoeg is?

Ik zal mijn waterverversing naar 2 x 50% per week brengen.

Nog meer tips?
Nu moet je er niet meer mee beginnen. De schade is geleden en kan je niet ongedaan maken.
De vissen op mijn foto verkocht ik aan 2,5€...
Zo zie je maar dat prijs niets zegt, het is maar wat de (onwetende) zot er voor geeft.

Hah V&V is niet zo van het zachtjes brengen van slecht nieuws maar hij heeft denk ik wel gelijk.

Maar goed dat je dit zegt want dat was me nog niet opgevallen;)). Het is in elk geval goed bedoeld en dat is ook niet onbelangrijk en soms is de realiteit niet leuk om te horen inderdaad.

Mmm allereerst bedankt voor de tips.

Ik snap dat er niets iets als kleine maanvissen bestaan, bedoel meer dat ik ze vrij klein gekocht heb.
En ik heb duidelijk gemeld aan de aquariumzaak dat ik een 125L bak heb en ook of sommige forums lees je dat een klein groepje maanvissen best kan.
Persoonlijk vind ik de mening van V&V niet heel fijn, maar duidelijk is het wel. Voel me nu alleen maar rotter.. :help:

Zojuist weer 50% ververst en zal vanaf heden gewoon 2x per week 50% aanhouden. Voor nu heb ik me handen blijkbaar vol aan deze bak. Had alleen een ander visbestand moeten kiezen.
jessicapilon, begrijp ik jou goed dat je verdeeld over 1 dag 4x voert maar in totaal je dus 1 blokje diepvriesvoer geeft.

Ik voer tot nu toe in zn totaliteit een half blokje diepvriesvoer en één schepje Dr. bassleer biofishfood per dag. alleen op één moment. Dus ik zal dit beter verdelen.

doen jullie bij elke waterwissel easy-life vloerbaar filtermedium toevoegen? Of is dat geldklopperij en luister ik teveel naar de aquariumspeciaalzaak..

Ik doe dat nooit en is zonde van je geld is mijn mening.

Voel me nu alleen maar rotter.

Dat moet je dus niet doen want hij bedoeld het goed en iedereen moet leren. Fouten hebben we allemaal gemaakt en daar hoef je je niet voor te schamen ;))

Jessicapilon bedoeld dat hij 4 blokjes voert, zelf voer ik ook 4 a 5x per dag en deed het 1e anderhalf jaar 2x 50% verversing per week, nu nog maar 1x nu ze volwassen zijn.

@jessicapilon, begrijp ik jou goed dat je verdeeld over 1 dag 4x voert maar in totaal je dus 1 blokje diepvriesvoer geeft.

Nee per keer voer ik 1 blokje op de 5 manen hoor.

Meen je niet.. dan voer ik dus ook nog eens te weinig..
je leest op internet zoveel horror verhalen dat je max 5 keer per week moet voeren, en je al snel te veel doet..

Ik zal me niet rotter voelen, maar wil het wel netjes oplossen. heb geen aquarium genomen om vissen de dood in te jagen.

Mmm allereerst bedankt voor de tips.

Ik snap dat er niets iets als kleine maanvissen bestaan, bedoel meer dat ik ze vrij klein gekocht heb.
En ik heb duidelijk gemeld aan de aquariumzaak dat ik een 125L bak heb en ook of sommige forums lees je dat een klein groepje maanvissen best kan.
Persoonlijk vind ik de mening van V&V niet heel fijn, maar duidelijk is het wel. Voel me nu alleen maar rotter.. :help:

Zojuist weer 50% ververst en zal vanaf heden gewoon 2x per week 50% aanhouden. Voor nu heb ik me handen blijkbaar vol aan deze bak. Had alleen een ander visbestand moeten kiezen.
jessicapilon, begrijp ik jou goed dat je verdeeld over 1 dag 4x voert maar in totaal je dus 1 blokje diepvriesvoer geeft.

Ik voer tot nu toe in zn totaliteit een half blokje diepvriesvoer en één schepje Dr. bassleer biofishfood per dag. alleen op één moment. Dus ik zal dit beter verdelen.
De fout ligt zeker niet volledig bij jou. De kans is zeer groot dat ze al een bepaalde hoeveelheid groeiachterstand hadden toen je ze kocht. Er zijn gewoon amper kwalitatieve (kweekvorm) maanvissen te vinden.
Maar fouten zijn er om uit te leren.
Ik heb ook alles moeten leren met vallen en opstaan.

• Leuk
Waarderingen: Rodi
Meen je niet.. dan voer ik dus ook nog eens te weinig..
je leest op internet zoveel horror verhalen dat je max 5 keer per week moet voeren, en je al snel te veel doet..

Ik zal me niet rotter voelen, maar wil het wel netjes oplossen. heb geen aquarium genomen om vissen de dood in te jagen.
Dat geld enkel voor volwassen dieren.
Jongen kan je niet frequent genoeg voeren (maar dan heeeel kleine beetjes)
Mijn jongen krijgen de eerste 2 maand van hun leven om het uur een portie eten, zolang er licht in de bak is (daglicht is ook licht)

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. als ik jullie kennis toch mag gebruiken 😉. Ik heb mijn verlichting ingesteld (Juwel helialux) en op de foto zie je hoe ik de tijden/kleuren nu heb verdeeld.
Hebben jullie daarin nog tips en tricks?

Ik heb gister de kleur Blauw en Groen omgewisseld, omdat groen vooral voor het menselijk oog fijn is maar algengroen versterkt. zo begrijp ik.
Blauw is wel nodig om de planten voller te krijgen en rood juist meer dat planten omhoog groeien?

Iemand ervaring hiermee?

Bijlagen

• IMG_4698.PNG
    IMG_4698.PNG
    458.7 KB · Weergaven: 105
Dit is hoe een gezonde, goed opgegroeiede maanvis er moet uit zien. (let goed op de verhouding oog/lichaam)
Dit bereik je enkel door frequent te voeren (5-8x per dag) en evenwaardig te verversen (minimaal 3x per week 50%)Bekijk bijlage 300791
Goedemorgen allen,

Een van mijn 3 maanvissen doet de afgelopen dagen erg vreemd, hij hangt steeds in een hoekje en nu hangt hij zelfs op de grond.
Waterwaardes zijn goed, ik heb gister en vandaag het water nogmaals voor 30% ververst en de CO2 lager gezet.

Hebben jullie enig idee wat er aan de hand is? Aan zijn kleurpatroon zie je niets en ziet er goed uit. hij ademt wel snel en zie dat zn vinnen iets gehavend zijn.

Betreft een RIO 125liter bak, met 3 'kleine' maanvissen en 10 neon vissen. Daarnaast zitten er ook 2 (1M/1V) apistogramma Nijssensi in.

Ik heb wat foto's toegevoegd.

Ik hoor graag jullie advies.

PS: ik ben nieuw op dit forum dus heb dat ik de goede categorie heb geselecteerd.

Groet,
Roy

Niet zo raar al ik hem bekijkt is het een Altum aan zijn neus te zien of een kweekvorm daarvan..deze kan je ook zo niet houden op een KH van 9 en GH van 12 dat is veel te hoog en buiten dat hij gaat het niet redden omdat zijn oog zo groot is tegen over zijn kop/lichaam dat deze een zeer grote groeiachterstand heeft opgelopen.
Gevolg hiervan is dat de vis niet meer wil gaan eten en zich afzonderd en ziektesymtonen gaat krijgen en vervolgens overlijd door de stress die het dier heeft.
60cm bakje is ook geen doen met maanvissen maar minstens een aquarium van 120x60x40 van c.a 240liter is geschikt voor 4-6 maanvissen te houden.
Dat hij snel ademt is van de stress dus als je water parameters zoals amonium/ammonia en nitriet niet meetbaar is kan het ook alleen maar stress zijn en daar gaan alle vissen van dood "stress"
Jammer en zonde maar je bent niet de eerste of de laatste die zulke fouten maken dus neem het je verder ook niet kwalijk als je verkeerde informatie hebt gekregen van een aquariumzaak of van anderen die het beweren dat je maanvissen in een 60cm bakje kan proppen.

Iets groter dan de 60cm Edje maar goed ook nog niet groot genoeg natuurlijk😉

oww.. ja oke Rio 125.. 80x50x40 Fautje bedankt :oopss: nee nog te krap , je kan een bewezen Koppel maanvissen in minimaal een Rio 180 houden dus laat staan 4 maanvissen.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. als ik jullie kennis toch mag gebruiken 😉. Ik heb mijn verlichting ingesteld (Juwel helialux) en op de foto zie je hoe ik de tijden/kleuren nu heb verdeeld.
Hebben jullie daarin nog tips en tricks?

Ik heb gister de kleur Blauw en Groen omgewisseld, omdat groen vooral voor het menselijk oog fijn is maar algengroen versterkt. zo begrijp ik.
Blauw is wel nodig om de planten voller te krijgen en rood juist meer dat planten omhoog groeien?

Iemand ervaring hiermee?
Dit is een vraag die je misschien beter bij verlichting kan stellen. Ik heb niet super veel verstand van de verlichting, maar ik kan je wel vertellen dat groen licht niet veel uithaalt voor planten. Planten zijn groen en weerkaatsen dus groen licht. Als iets rood is dan weerkaatst het rood licht, geel weerkaats geel etc etc. Nou als je planten groen zijn en dus groen licht weerkaatsen, dan nemen ze dit licht dus niet op. Rood en blauw licht zijn nuttiger voor je planten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan