Wat is er nieuw

Zieke neontetra's

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Elleoj
  • Startdatum Startdatum
E

Elleoj

Guest
Hoi allemaal,


Anderhalve maand terug heb ik mijn aquarium (60x30x40) opgestart. Na drie weken indraaien zijn er 5 neontetra's ingegaan, anderhalve week later aangevuld tot 14 stuks. 7 dagen later, afgelopen maandagochtend ontdekte ik witte stipjes op staartvin, rug en kieuwen bij verschillende visjes en ben ik gelijk naar de LFS gegaan voor EXIT en gestart met een kuur. Die leek aan te slaan. Woensdagavond kwam ik thuis na en nachtje logeren bij familie en ontdekte een dode vis. Helemaal verbleekt en naar mijn idee 'opengebarsten'. Ook had ik het idee dat er een visje met stippen rondzwom waarvan de staartvin verdwenen was. Na googlen kwam ik bij vinrot uit en ben gestart met Esha2000. Vanmorgen vond ik weer een dode vis en vanavond weer. Vandaag is de 5e dag dat ik exit gegeven heb (omdat de stippen nog niet verdwenen waren) en de 3e van de esha2000 kuur. Ik heb vandaag ook een grote waterwissel (40%) gedaan omdat het moest en daarna de medicatie toegevoegd. Sinds maandag filter ik ook niet meer over kool. Alle vissen hangen een beetje achterin de bak, ipv dat ze vrolijk rondzwemmen (wat ze deden). De witte stipjes lijken af te nemen, maar ongeveer de helft heeft ze nog.

Symptomen:

witte stipjes op vinnen en lijf
heftig ademen, de kieuwen gaan sneller dan normaal heen en weer
aangetaste staartvin, tot verdwenen staartvin bij dood.
de dode vissen hebben op de buik een (in verhouding tot de vis grote) bruinige uitpuilende bult
de dode vissen zijn lichtelijk krom

Ik heb (nog) geen set om waterwaarden te meten, dus die kan ik helaas niet geven. Komt wel bovenop m'n verlanglijstje nu.

Heeft iemand advies wat ik kan doen om 'm visjes te redden? Ik baal er ontzettend van en vind het naar dat ik ze niet lijk te kunnen helpen. 🙁 Ze waren heel actief en zwommen door de hele bak, nu hangen ze een beetje samen in een hoekje. Het gaat dus duidelijk niet goed, ook al heeft niet elke vis alle symptomen, sommigen lijken op 't oog gezond. Alle tips over hoe ik dit kan oplossen zijn welkom!
 
Kun je een foto plaatsen?
Esha gaat dit niet oplossen,grover geschut zal nodig zijn.
Baktopur of iets in die trant.
 
Dat klinkt niet goed.. :|

Foto van de nu meest zieke vis die ik kan zien en voorin de bak zwemt. Rest blijft achterin hangen, maar ze lijken in elk geval geen stipjes meer te hebben. Al zijn er twee op het oog gezonde visjes die langzaam weer door de bak beginnen te zwemmen.

neon%20tetra%20ziek%2028%20dec%202013.jpg



Ik heb het contrast en zo een beetje omhoog gegooid zodat het duidelijker is, dus de kleuren zijn wat bijzonder en het is een iphone foto. De staartvin is duidelijk aangetast, de vis heeft moeite met zwemmen en er zijn witte stippen te zien.
 
Ondanks dat er hier verder geen reacties meer gekomen zijn laat ik toch even weten hoe het verder gegaan is. Ik heb zaterdag 3 vissen preventief uit de bak gehaald omdat ze aangetaste vinnen hadden, de gefotografeerde vis was pak 'm beet 3 uur later al op sterven na dood. Sindsdien heb zijn er nog twee andere vissen overleden, wat het totaal op 8 (vd 14) brengt.

Het lijkt nu over te zijn en weer goed te gaan. Is er een methode om de bak te ontsmetten of iets dergelijks, of kan ik er vanuit gaan dat als ik nog een poosje wacht (bijv. als er 2 weken geen nieuwe sterfgevallen zijn geweest of zo?) en dan nieuwe vissen bijplaats deze niet dezelfde ziekten krijgen?
 
Ikzelf zou zeker wachten

behandelen van de bak zou kunnen ,maar waar tegen,

inzetten van vis zou eerst kleine hoeveelheid bijzetten

hoewel zie 4 dood

waterwaarden zou ik alvorens bijzetten willen meten


maar zie dat bovenaan je wenslijstje dit al staat

"Ik heb (nog) geen set om waterwaarden te meten, dus die kan ik helaas niet geven. Komt wel bovenop m'n verlanglijstje nu."


op de vis ziek ik inderdaad stip, en vinrot
 
En wat zou een goede wachtperiode zijn dan? 2 weken? maand?
 
thnx!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan