Zieke Pangio Kuhlii


P

Patrick.k

Guest
Hallo allemaal,

Eerder vanmorgen zag ik opeens een van mijn pangio met deze verwondingen.
Ik had hem al een paar dagen niet gezien (in tegenstelling tot zijn 3 soortgenoten) maar nu lag hij zwaar ademend met deze verwonding aan de zijkant van de bak.

Iemand een idee wat voor aandoening het is? En zo ja, kan ik daar nog het e.e.a. tegen doen? En is het mogelijk besmettelijk?
20190210_105612.jpg
 
Ik zal nog een keer mn best doen. Die kuhlii laten zich helaas nooit makkelijk vangen.
Had dat vanmorgen ook geprobeerd nadat ik de foto had gemaakt, maar zelfs ziek ontwijkt die kuhlii alles
 
Laat even een totaal foto van je aquarium zien, mischien zitten er scherpe rotsen/decoraties in. Zeg ook even welke andere dieren erin zitten, kan ook daaraan liggen.
 
Het is een 75 liter tank. Filter over carbon (geen natuurlijk filter voor zover ik weet). Er hangt links een CO2- pomp in die ik veelvuldig bij moet vullen. Middenvoor staat een zuurstofelement. vul ik af en toe zuurstof mee bij. Van zuurstoftekort heb ik nooit last.

Bewoners:
4 x pangio kuhlii
1 x cardina Japonica (Garnaal)
1 x otocinclus Affinis (algeneter)
4 x neon-tetra (waren er meer voor alle problemen
3 x roodkopzalm (zelfde als neon tetra)
2 x kubotai botia

In de tank staan een schip en een viertal planten, er liggen rechtsvoor een aantal stenen (souvenir van een vakantie naar lanzarote *liggen er al sinds het begin in), de temperatuur ligt op 24/25 graden.

Er ligt het e.e.a. aan vuil op dit moment in de tank. Schoonmaken stond voor vandaag op de planning maar door de problemen is dat tot nader order uitgesteld.
20190210_151035.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal nog een keer mn best doen. Die kuhlii laten zich helaas nooit makkelijk vangen.
Had dat vanmorgen ook geprobeerd nadat ik de foto had gemaakt, maar zelfs ziek ontwijkt die kuhlii alles

Het vangen van de Kuhlii blijft een lastige opdracht. Tot dusver is dat nog niet gelukt. Wil ook niet te veel stress veroorzaken, kan het met een betere foto niet eventueel worden verduidelijkt?
 
Het is een 75 liter tank. Filter over carbon (geen natuurlijk filter voor zover ik weet). Er hangt links een CO2- pomp in die ik veelvuldig bij moet vullen. Middenvoor staat een zuurstofelement. vul ik af en toe zuurstof mee bij. Van zuurstoftekort heb ik nooit last.
Waarom filter je over actief kool en heb je enig idee hoeveel co2 je toevoegt aan de bak dan en wat de waterwaarden zijn?
 
Waarom filter je over actief kool en heb je enig idee hoeveel co2 je toevoegt aan de bak dan en wat de waterwaarden zijn?
Ik filter over actief kool omdat dat filter toen meegeleverd werd met het aquarium. Heb daar eigenlijk verder niet over nagedacht. Zou ik daar een ander filter voor moeten kiezen?

Hoeveel CO2 ik toevoeg weet ik oprecht ook niet. Heb ook geen systeem waarbij ik dat ook kan meten. Meestal vul ik de houder (links in het aquarium) om de dag. Ging er niet van uit dat dat een probleem op zou leveren. Hangt er al sinds de kerst in. Op dat moment waren de problemen die toen speelden al aanwezig. Die zijn daarna wel opgelost.
Waterwaarden laat ik morgen testen. Daar heb ik zelf geen goede middelen voor. Ik heb meetstrips, maar volgens mij zijn die niet goed meer.
 
Ik filter over actief kool omdat dat filter toen meegeleverd werd met het aquarium. Heb daar eigenlijk verder niet over nagedacht. Zou ik daar een ander filter voor moeten kiezen?.
Zit er een spons in het filter met kool of zit er enkel actief kool in het bakje?
 
Zit er een spons in het filter met kool of zit er enkel actief kool in het bakje?

Er zit wel een spons in. De spons is in het midden open, daar zit het actieve kool in. Op de foto is rechts de spons in het filter ook zichtbaar.
 
Ik twijfelde ff maar ontdek net dat als je op de foto klikt de boel groter wordt en het dan goed te zien is idd :stom::daisy:
Zit het kool er allang in of vernieuw je het steeds?
 
Ik heb 2 filterelementen. Die wissel ik eens in de zoveel tijd af. Dus de actieve kool wisselt ook mee. Heb nog nooit nieuwe gekocht, geen idee ook hoe oud het is.
De bak is sowieso bijna in zijn geheel 2e hands. Op het CO2-pompje en een deel van de vissen/planten na, is alles al ouder, maar toch al zeker een jaar of 2 in deze samenstelling, met wat mutaties tussendoor.
 
Dan zal inmiddels het kool niet meer actief zijn,is beter ook om enkel kool te gebruiken na een medicijnkuur bv.
Beste kan je de spons na een tijdje als de circulatie minder wordt een beetje uitknijpen want heel de boel moet zich weer opnieuw ontwikkelen als je steeds wisselt.
Zal niet direct de oorzaak van de problemen zijn maar kan wel van invloed zijn namelijk.
 
Dan zal inmiddels het kool niet meer actief zijn,is beter ook om enkel kool te gebruiken na een medicijnkuur bv.
Beste kan je de spons na een tijdje als de circulatie minder wordt een beetje uitknijpen want heel de boel moet zich weer opnieuw ontwikkelen als je steeds wisselt.
Zal niet direct de oorzaak van de problemen zijn maar kan wel van invloed zijn namelijk.

Ik vervang de spons ook zeer zeker niet vaak, denk dat die in het ergste geval halfjaarlijks vervangen wordt. Heb daar nog nooit last van gehad.
 
20190210_173912.jpg
20190210_173859.jpg

Ik heb de kuhlii kunnen vangen en (in het aquarium zelf) kunnen isoleren. Een oud afzetbakje lijkt me daar prima voor geschikt.
De verwondingen zijn lastig te xien, die zitten vooral op de buik. (Zie de oudere foto). Op de foto van zijn rechterkant genomen is halverwege wel een stuk van de aandoening zichtbaar.
Ik zal zodadelijk ter vergelijking een foto sturen van een van de gezonde kuhlii.

20190210_173838.jpg
 
Veel betere foto's van de schade krijg ik denk ik niet meer.
20190210_180139.jpg
20190210_175921.jpg
 
Het heeft niet meer mogen baten. Hier een tweetal foto's die de beschadigingen denk ik heel duidelijk weergeven.

Voor zover ik zie is dit iets incidenteels, maar als iemand anders een andere mening is toegedaan hoor ik dat graag.
Ik kan alleen niet met zekerheid zeggen wat de oorzaak is. Het lijkt mij alsof deze is aangevallen, maar dat vind ik heel vreemd omdat zoiets nog nooit eerder is voorgekomen en de andere vissen daar zeker ook niet de types voor zijn.
Graag hoor ik hier meer over. Voor deze is het helaas te laat.
20190210_185125.jpg
20190210_185128.jpg
 
Het is een 75 liter tank. Filter over carbon (geen natuurlijk filter voor zover ik weet). Er hangt links een CO2- pomp in die ik veelvuldig bij moet vullen. Middenvoor staat een zuurstofelement. vul ik af en toe zuurstof mee bij. Van zuurstoftekort heb ik nooit last.

Bewoners:
4 x pangio kuhlii
1 x cardina Japonica (Garnaal)
1 x otocinclus Affinis (algeneter)
4 x neon-tetra (waren er meer voor alle problemen
3 x roodkopzalm (zelfde als neon tetra)
2 x kubotai botia

In de tank staan een schip en een viertal planten, er liggen rechtsvoor een aantal stenen (souvenir van een vakantie naar lanzarote *liggen er al sinds het begin in), de temperatuur ligt op 24/25 graden.

Er ligt het e.e.a. aan vuil op dit moment in de tank. Schoonmaken stond voor vandaag op de planning maar door de problemen is dat tot nader order uitgesteld.
Bekijk bijlage 267916
Jammer dat de vis het niet heef gered.

Een paar ideeën:
Heb je de binnenkant van het schip geïnspecteerd voor scherpe randen?
De kuhli lijkt inderdaad aangevreten. Ik heb gelezen dat kubotai botia aggresief kunnen zijn wanneer ze op zichzelf zijn. Mischien zijn ze met te weinig?
 
Spons hoef je nooit te vervangen alleen wat uitknijpen als de stroming minder wordt. Dat kool kun je vervangen voor (mini)siporax, past maar klein beetje van in maar beter iets dan niets.
 
der op een trauma dan een ziekte of parasiet, kuhlii's staan bekend om zichzelf vast te zwemmen in kleine openingen zoals in en uitlaat van de filter, achter achterwand etc. Waarschijnlijk dat je hem daardoor enkele dagen, niet gezien hebt.
Verder heeft het isolement niet echt goed gedaan, de kuhlii's zijn algemeen schuchter en verstoppen zich graag, in zo'n doorschijnbare bakje heeft hij stress, en samen met de verwonding kan dit de doodsoorzaak zijn.
 
Tjonge. Zet er eens een goed filter bij.
Extender.

Wat je nu hebt is gewoon kolder. Die heb ik ook, om tijdelijk even bij te springen.

Maar voor 70 liter zou je hier aan moeten denken.
EHEIM-ECCO-2034-NIEUW-EHEIM-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg


Eheim-buitenfilter-2213-EHEIM-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg
 
Het is een 75 liter tank. Filter over carbon (geen natuurlijk filter voor zover ik weet). Er hangt links een CO2- pomp in die ik veelvuldig bij moet vullen. Middenvoor staat een zuurstofelement. vul ik af en toe zuurstof mee bij. Van zuurstoftekort heb ik nooit last.

Bewoners:
4 x pangio kuhlii
1 x cardina Japonica (Garnaal)
1 x otocinclus Affinis (algeneter)
4 x neon-tetra (waren er meer voor alle problemen
3 x roodkopzalm (zelfde als neon tetra)
2 x kubotai botia

In de tank staan een schip en een viertal planten, er liggen rechtsvoor een aantal stenen (souvenir van een vakantie naar lanzarote *liggen er al sinds het begin in), de temperatuur ligt op 24/25 graden.

Er ligt het e.e.a. aan vuil op dit moment in de tank. Schoonmaken stond voor vandaag op de planning maar door de problemen is dat tot nader order uitgesteld.
Bekijk bijlage 267916



Hier was de bak ook erg stoffig.

En Co2 , voor wat? Zuurstofplanten erin.

Heb je geen co2 nodig.

Hoe is de bodem onderr de zandlaag?
 
Ik denk dat ik het wel met Bertus eens ben over dat filter en ik zie ook erg veel vuil en/of alg.
Dat zou niet mogen als je CO2 toevoegt toch?

wel naar dat je vis dood is, ik ben er ook net een verloren. :(
 
Jammer dat de vis het niet heef gered.

Een paar ideeën:
Heb je de binnenkant van het schip geïnspecteerd voor scherpe randen?
De kuhli lijkt inderdaad aangevreten. Ik heb gelezen dat kubotai botia aggresief kunnen zijn wanneer ze op zichzelf zijn. Mischien zijn ze met te weinig?

Ik zal dat even controleren. De kubotai botia zijn met 2. Dat zijn ze al heel lang. Ik weet niet of dat een issue is?

@Apisto: dat is inderdaad een verkeerde inschatting geweest. Had ik eigenlijk eerder in moeten (kunnen) zien.

@quistero en @Bertus : ik zal dat meenemen als ik voor een nieuw filter ga kijken. Voorlopig hou ik hier nog even aan vast, simpelweg omdat ik daar niet aan toe gs komen op korte termijn.

@Bertus: De CO2-toevoeging was omdat ik ladt had van baardalg (en andere soorten alg). De CO2 schommelde te veel en daardoor ontstond te veel algen.
Er ligt geen andere bodem onder de zandlaag. Daar had ik eigenlijk meer over na moeten denken, maar dat mort ik een keer van de zomer veranderen zodra ik daar over een langere periode de tijd voor kan nemen.
Dat de bak stoffig was, daar ben ik me van bewust. Ik was voornemens om vandaag schoon te maken. Door de zieke kuhlii heb ik dat uitgesteld. Ik ga morgen de bak een stuk schoonmaken.
 
De buik van mij Kuhli ziet er ook erg naar uit. Rood en gezwollen. Alsof die kan open barsten.. Ik heb mijn kuhlies al 8 jaar in hetzelfde aquarium ook. Niets veranderd aan pomp oid...

Is er hier iemand die verstand heeft vanvoorkomende ziektes bij kuhlies? Op internet kan ik niets vinden..

Ik denk dat ik hem ga invriezen. Het ziet er pijnlijk uit en ik kon hem ook zo vangen. Wil de kuhli niet langer laten lijden..
Of heeft iemand een betere tip?
 

Bijlagen

  • DSC_0054.JPG
    DSC_0054.JPG
    152.8 KB · Weergaven: 105
Ik denk dat ik hem ga invriezen.
Dit is niet echt een goede manier van euthaniseren. Beter om in 1 keer te doden door hoofd in te slaan of af te hakken/snijden.
Kruidnagelolie gebruiken kan ook.
Vis ziet er idd slecht uit, heeft zo te zien ook een grote wond.
 
Dit is niet echt een goede manier van euthaniseren. Beter om in 1 keer te doden door hoofd in te slaan of af te hakken/snijden.
Kruidnagelolie gebruiken kan ook.
Vis ziet er idd slecht uit, heeft zo te zien ook een grote wond.
Ik heb idd gelezen dat invriezen niet humaan is.. En heb kruidnagel olie gekocht.. Ik twijfel alleen nu of die misschien zwanger is. Aangezien ik door de buik ook een groene streep zie (eitjes), maar dat die ze misschien niet kwijt kan. 'Ze' is nog goed op kleur en zwemt soms fanatiek heen en weer voor het glas.

Weet iemand hoelang een kuhli zwanger is? Kan ook dit nergens terug vinden op internet.

Dank voor jullie reacties in ieder geval :)
 
Ik heb idd gelezen dat invriezen niet humaan is.. En heb kruidnagel olie gekocht.. Ik twijfel alleen nu of die misschien zwanger is. Aangezien ik door de buik ook een groene streep zie (eitjes), maar dat die ze misschien niet kwijt kan. 'Ze' is nog goed op kleur en zwemt soms fanatiek heen en weer voor het glas.

Weet iemand hoelang een kuhli zwanger is? Kan ook dit nergens terug vinden op internet.

Dank voor jullie reacties in ieder geval :)
Kuhlis leggen eieren, dus zwanger raken kunnen ze niet. Eieren kunnen wel verstenen, zoals nog wel eens bij goudvissen voor kan komen. Of dit hetzelfde is durf ik niet te zeggen
 
Ik heb idd gelezen dat invriezen niet humaan is.. En heb kruidnagel olie gekocht.. Ik twijfel alleen nu of die misschien zwanger is. Aangezien ik door de buik ook een groene streep zie (eitjes), maar dat die ze misschien niet kwijt kan. 'Ze' is nog goed op kleur en zwemt soms fanatiek heen en weer voor het glas.

Weet iemand hoelang een kuhli zwanger is? Kan ook dit nergens terug vinden op internet.

Dank voor jullie reacties in ieder geval :)
Hij mist een stuk buik... Al zou die eitjes hebben zou die op den duur doodgaan. Bovendien kweken Kuhlii's alleen in heel zacht en zuur water.
 
Dank voor de reacties. De foto is een beetje ongelukkig. Het lijkt inderdaad dat er een stuk uit de buik mist, maar dit is (gelukkig) niet zo. De kuhli is nog steeds mooi op kleur, maar ik denk toch dat ik de kuhli laat inslapen gezien de verdikking rode buik.
 

Terug
Bovenaan