Wat is er nieuw

Zieke Signaalstrepen / Moenkhausia Costae

• Onderwerp starter Onderwerp starter Signaalstreep
  • Startdatum Startdatum
S

Signaalstreep

Guest
Hallo,

Ik ben de trotse bezitter van een paar aquaria.
In een van mijn 70 liter aquariums heb ik 14 Signaalstreep tetra's (Moenkhausia Costae) zitten met 1 L128 (jonkie) en fungeert als quarantaine bak. Er zitten verders nog paar opgroeiende ancistrussen in die nu 3 a 4 maandjes oud zijn. Had deze gemist met uitvangen voordat ik de bak gereed maakte voor quarantaine. De Signaalstrepen scholen heel dicht op elkaar en ook nog eens mooi samen met de roodkopzalmen in mijn grotere bak en ik wou wat uitbreiding van de school.

Heb ze nu 2 a 3 maanden in quarantaine zitten en merk dat er twee exemplaren iets ongebruikelijks vertonen. Eentje begon ongeveer 2 a 3 weken terug bij de rechter kieuw uitstekend weefsel te vertonen. Een andere begon een zwarte vertekening op zijn lijf te tonen.
Heb een kuur met Esha 2000 gedaan maar dat had geen effect, vervolgens tweede kuur. Het weefsel word echter alleen maar groter en vertoont het nu ook het begin ervan aan de andere zijde. De zwarte vlek bij de ander is onveranderd.

Hebben jullie een idee wat dit is en hoe ik het kan verhelpen? Wil voorkomen om een ziekte in mijn hoofdaquarium te krijgen en weet niet of het besmettelijk is voor de anderen.

Aquarium is 70 liter, verschoon iedere week ongeveer 25 liter.
Temperatuur is 25 graden
Waterwaarden zijn No2 = 0 / No3 is lichtroze zal rond de 10 zijn. Verders de Gh rond de 8 / Ph ongeveer 7.6 / Kh rond de 6.

Bijlagen

• IMG_7470.jpg
    IMG_7470.jpg
    126.9 KB · Weergaven: 145
  • IMG_7474.jpg
    IMG_7474.jpg
    143.9 KB · Weergaven: 140
Waarom eigenlijk zo lang in quarantaine?

Het is helaas zeer moeilijk om op deze foto's goed details te zien.
Zwarte verkleuringen zoals de foto's tonen zijn vrij ongebruikelijk. Misschien dat iemand anders er bekend mee is, maar ik heb het niet eerder op deze manier gezien.

Verder qua gedrag geen gekke dingen? Alles zwemt en eet nog goed?

Denk niet dat verder gebruik van Esha2000 zin heeft als de eerste ronde al niets uithaalde.

Je zou denken dat ze te krap zitten in die 70 literbak en dat ze daardoor stress ervaren en dat ze daarom die symptomen hebben.
Overigens is esha2000 helaas al lang niet meer zo effectief als 20 jaar geleden door het veelvuldige (meestal foutief) gebruik ervan door aquarialiefhebbers waardoor haast alles resistent is geworden daarvoor, kun je beter bactopur plus gebruiken

Mijn ouders hadden zout water en zo van huis uit meegekregen, doe altijd minimaal 3 maanden. Ben erg gehecht aan mijn vissen dus altijd wat voorzichtig met toevoegingen.
Heb even ingezoomd dan zie je het misschien beter, eerste paar seconden degene met de zwarte waas en op het eind zie je de bolling bij de kieuwen.

Het is voor mij ook de eerste keer. Heb dit soort al een aantal jaren en dit nog nooit gezien.

Ze zwemmen normaal, scholen goed zodat het lastig fotograferen is en eten alles, Ze zijn echt geweldige eters, iedere dag doe ik artemia eitjes / pekelkreeftjes uitkomen en voer dat onder de jonkies. Wat over is verdeel ik over de bakken wanneer ik artemia aan deze vissen voer dan zijn ze wild enthousiast echt fantastisch om te zien.

Bijlagen

• IMG_7485.MOV
    26.6 MB
Dank voor de feedback, ze zijn bestemd voor mijn 2 meter bak en dacht dat een paar maandjes in de quarantaine bak ze geen kwaad zal doen.

Ik gebruik ook inderdaad Esha al voor heel wat jaartjes. Bij mijn locale dierenwinkel hebben ze tegenwoordig alleen medicijnen van JBL zoals Ektolfluid, Nedol, Oodinol en punktol
Online zie ik alleen baktopur en niet bactopur plus. Baktopur is zowel als vloeistof als in tablet beschikbaar is, welke is het handigst? Dat is beiden van Sera.

Ja bedoelde bactopur direct (was in de war met een ander medicijn) zelf gebruik ik de tabletvorm, ik los dat dan op in warm water (lost het beter in op dan in koud water)

Heb er eentje online besteld bij een webwinkel. Zal over een weekje laten weten of het geholpen heeft.

Bedankt!

Graag gedaan, ben wel benieuwd naar het resultaat

Kijk eens in de kieuwen als ze openen. De binnen kant hoort roze tot rood te wezen. Als het zwart is dan zal het ws. necrose wezen. Afstervend weefsel. Kijken of ze de kieuwen beide tegelijk gebruiken openen/sluiten en niet eentje dicht houden. Kijken of er slijmdraden te zien zijn.

Zwart weefsel zie je ook bij ammonia burn. NH3/4 veel te hoog maar meestal niet op de plekken die jij aangeef maar is ook necrose.

Zie je ook nog iets aan gedrag bijv. dat ze veel voor de filter uitlaat hangen of bovenin naar lucht happen of schuur over bodem of voorwerpen.

Als kieuwen zwart zijn van binnen weet ik niet of de vis het gaat redden. Kieuwen zijn erg belangrijk voor ze en weet niet of ze dit kunnen herstellen. De bactopur zal eventuele infectie bestrijden maar alles even goed in de gaten houden want de veroorzaker wellicht niet. Bij afwijkend gedrag van de kieuwen denken aan kieuwworm.

Kijk ook bij de gezonde naar de kieuwen. en afwijkend gedrag.

Bij de bactopur behandeling flinke verversing voor aanvang en goed beluchten en geen licht!! Licht breekt goedje af. Waterwaardes in de gaten houden, kan je filter bacterieen om zeep helpen. Optie is om de 2 in aparte bak te behandelen en regelmatig verversen en bij doseren. Ben ook benieuwd of ze opknappen.

Succes 👍

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan