zieke sluijerstaart

  • Onderwerp starter Recentelijkevissenmoeder
  • Startdatum

R

Recentelijkevissenmoeder

Guest
Hallo!

Ik heb nu denk ik zo'n 4 weken een nieuw visje. Het is een sluierstaart. Hiervoor had ik al 2 andere vissen; een goudvis en een sluierstaart.
Het nieuwe visje is een stuk kleiner dan de andere twee.

Ik heb het idee dat het visje nu erg ziek is. Zijn kleur is van bruin naar donker bruin verandert, er zitten vlekjes op zijn schubben en zijn rugvin staat niet meer recht op.
Hij hangt vooral veel aan het oppervlak en zit daar stil tussen een plant. Ook heb ik het idee dat zijn kieuwen wat roder zijn geworden van binnen. Ook heb ik het idee dat hij niet meer zo soepel zwemt en een beetje schuin hangt.
Hij reageert ook niet echt meer op voer.

Mijn andere vissen lijken nergens last van te hebben en zwemmen gewoon actief rond. Wel zwemmen ze veel bij elkaar terwijl het andere visje veel alleen zit. Dit is al zo sinds dat hij erbij gekomen is.

Ik heb een luchtpompje in het water en ververs minimaal 1x per week 40% van al het water.

Ik zou echt niet weten wat er aan de hand is en wil er heel graag iets aan doen!

Zou het misschien kunnen dat de stroming van het pompje te hard is?

Ik hoop dat iemand weet wat het is en me kan helpen, zodat ik het visje snel kan helpen en hij niet dood gaat!
 
IMG_6738.JPG
IMG_6739.JPG
IMG_6740.JPG
IMG_6743.JPG


IMG_6740.JPG
 
Wat vervelend.. hoe groot is je aquarium en zit er wel een filterpomp op? De fotos zijn erg donker, lastig om te zien
 
Dankjewel voor je snelle reactie!

Het aquarium is 40cm lang bij 25 breed cm bij 25 cm hoog

Ik kan helaas geen lichtere foto's maken omdat het al avond is.

Ik heb het pompje op de foto! Kan het zijn dat ik misschien de spons erin moet vervangen ?


Nogmaals, het opvallendste is dat mijn andere 2 vissen nergens last van hebben.

IMG_6741.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij z'n kiew lijkt wel helemaal open te liggen op de laatste foto?
Kun je ajb duidelijkere foto maken met wat meer licht?
 
Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben! Ik heb even gekeken. Beide kanten zijn rood, maar eentje is een stuk roder. Ook lijkt dit te kant te zijn waar hij moeilijker zwemt!

Ik kom van boven geen duidelijke foto maken, vandaar dat ik het heb getekend. Het lijkt ook een beetje opgezwollen te zijn

IMG_6755.JPG


IMG_6758.JPG


IMG_6763.JPG
 
Okay! heb je enig idee wat ik kan doen tegen de kieuwwond?

Toen ik mijn visje kreeg was hij een stuk lichter en soort van goudbruin... nu lijkt zijn huid helemaal donkerbruin te worden
 
Het is belangrijk om goed te achterhalen wat er precies aan de hand is... er zijn tal van soorten medicatie maar allen een andere werking...
Is de kiew er af of staat hij gewoon heel ver open?
Zijn de vlekjes op de huid waar je het over hebt kleine witte stipjes of slijmerige vlekken of?
 
De kieuw staat gewoon heel ver open. Het lijkt of erachter een wond zit. Het is in ieder geval erg rood en de kieuw staat veel verder naar buiten dan de andere kieuw.

Ik denk niet echt dat het vlekjes te noemen zijn. Het is meer dat de kleur van zijn huid gewoon verandert is over de tijd.
 
Ik zou dan in eerste instantie voor een antibacterieel middel gaan. Bijvoorbeeld 'baktopur direct' of 'jbl furanol'
Heb je een redelijke lfs in de buurt dat je het gelijk morgen kan halen?
 
Je zou hem evt ook nog even een zoutbadje kunnen geven
Zit de ander kiew helemaal dicht of gewoon minder ver open?
 
Ik woon in Tilburg, op internet staat wel dat er een aquariumzaak is, maar geen idee of die goed is.

Wat houdt een zoutbadje precies in ?

Sorry voor alle vragen, Ik heb niet echt ervaring met vissen.
 
Je zou ze morgenvroeg even kunnen bellen en vragen of ze een van deze middelen hebben.
Het is juist goed dat je veel vragen stelt, daar is het forum voor :thumbs:
Jammer dat er verder nog niemand heeft gereageerd, tis altijd fijn als er meerdere mensen hun mening over laten gaan...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ga ik dat doen!
Bedankt in ieder geval!
 
Is het slim om nog een zuurstof bruisteentje of iets anders met vitamine te kopen?
 
Bruinsteentje heb je al toch? Zou deze lekker aan laten staan. Ik hoop dat het goed komt met je visje...
 
Ik ga morgen de winkel bellen en hem een zoutbad geven.
Ik denk dat ik hem ook even apart ga zetten.
Ik ga vragen naar die middelen die je zei. Ik lees alleen op dit forum dat veel mensen ook
Esha 2000 gebruiken bij soortgelijke dingen. Weet niet of dat ook goed is?

Ik ga ook maar kijken naar een grotere bak. Maar neem aan dat ik die niet direct kan gebruiken?
 
Esha 2000 vinden veel mensen achterhaald, omdat de bacteriën op vissen al resistent zijn geworden door de vele jaren (Esha bestaat al heeeel lang) Ik had vroeger ook zo'n kleine bak, en twee van mijn sluierstaarten zijn daarin overleden aan een soortgelijk iets. Eerst werden ze sloom, dan hingen ze op de bodem of aan het oppervlak, en vervolgens waren ze zo ziek dat ze onderaan het filter vast werden gezogen. Dit kan ook best een teken zijn van zwemblaasproblemen, omdat jou vis ook zo veel ligt en aan het oppervlak zit en scheef zwemt....... De infectie bij mijn vissen kwam toen van binnenuit de buik, terwijl ik altijd Esha in de bak deed.

Om dit soort narigheid te voorkomen moet je inderdaad een veel groetere bak kopen. Dus minimaal 50 liter per vis. Heb je er dan drie? Dan zou ik bijvoorbeeld een meterbak van +/- 180L nemen. Je kan deze bak niet gelijk in gebruik nemen ja, eerst moet hij een paar weken opstarten. Ik heb nu ook drie sluierstaarten in een Juwel Rio 180, kijk maar eens in mijn foto-album
(hier beneden in de handtekening)
 
Dankjewel voor je reactie !

Okay. Maar als ik nu een nieuwe bak ga kopen moet ik dus eerst een paar weken wachten?

Ik gok niet dat mijn visje dat nu overleeft. Heb je misschien tips wat nu het beste is om te doen?
 
Ik zie nu dat hij een dun sliertje wit spul uit zich heeft hangen in plaats van zijn normale ontlasting!
 
Verder lijkt zijn rechter kieuwtje ook nog steeds verder open te staan dan de ander.
Over het algemeen ziet hij er nog slechter uit dan gister vandaar dat ik er bang ben dat het snel nog meer achteruit gaat en ik wil natuurlijk niet dat hij dood gaat!

Valt er aan het witte sliertje iets af te leiden?
 
Dankjewel voor je reactie !

Okay. Maar als ik nu een nieuwe bak ga kopen moet ik dus eerst een paar weken wachten?

Ik gok niet dat mijn visje dat nu overleeft. Heb je misschien tips wat nu het beste is om te doen?

Jep, je zal een paar weken moeten wachten. Ik vrees ook niet dat je visje het zal overleven....... Om onnodig leed te voorkomen
is het misschien het beste om je visje van zijn lijden te verlossen. Er is nog kans dat hij het overleeft, lees dit maar eens: https://www.visaquarium.nl/weetje/zwemblaas-probleem

Maar anders moet je maar naar een dierenwinkel en wat kruindnagelolie halen en even overleggen of zij misschien denken dat hij het zal overleven.
 
Verder lijkt zijn rechter kieuwtje ook nog steeds verder open te staan dan de ander.
Over het algemeen ziet hij er nog slechter uit dan gister vandaar dat ik er bang ben dat het snel nog meer achteruit gaat en ik wil natuurlijk niet dat hij dood gaat!

Valt er aan het witte sliertje iets af te leiden?

Niet dat ik weet....
 
Zoals ik gister al zei zou ik proberen zsm baktopur direct of jbl furanol proberen te krijgen en sowieso nu maar even flink verversen en evt een zoutbad geven...
 
Witte sliertjes zouden kunnen wijzen op wormen of flagellaten, maar kan ook gewoon ontlasting zijn, (misschien dat het voer ook wittig is)
 
Ik ben naar een vak winkel geweest en zij vertelde me dit:

Na het filmpje gezien te hebben ben ik van mening dat je vis (enorme) last heeft van wormen. Gezien de vale waas over de vis, de ingevallen kop/nek net achter de kop en de witte dunne langdradige ontlasting, de rode kieuwen en het schommelende zwemgedrag.

Ik hoop dat het nog niet te laat is want het ziet er best wel heftig uit.

Behandelen met een ontwormmiddel als gDex of Lernex


Ik heb gdex gehaald en ga dat nu gebruiken.

Is het slim om mijn visje nu ook nog een zoutbad te geven of is dit juist niet verstandig?

Ook lees ik in de bijsluiter dat het slim is om ook eSha optima of eShan PRO-PHYLL te gebruiken, is dit aan te raden?
 
Super dat je nu de oorzaak weet! Gelukkig is het geen zwemblaasinfectie zeg! Nu moet je wel snel handelen idd, ik zou de vis maar niet apart doen voor het geval dat je andere vissen ook wormen hebben.
 
Medicijn is inmiddels toegevoegd. Visje zit inmiddels helemaal opgevouwen tussen de planten. Hoop toch op een doorbraak!
 
Zou zelf eerder aan een bacteriële infectie denken, maar ben ook geen expert...
Waarom waren ze zo zeker van wormen, door het sliertje uit de aars? En de kieuwen dan?
Kieuwworm zou wel kunnen, maar dan houden ze meestal een kieuw dicht en ik geloof ook niet dat het dan zo mega ontstoken raakt...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gok ook dat dit uiteindelijk niet het juiste is geweest. Hij ligt nu alleen nog maar op de bodem en probeert wel te zwemmen maar komt bijna tot niet vooruit. Heel sneu.

Weet nu niet meer zo goed wat ik moet doen
 
Waar heb je de medicatie in gedaan? in het aquarium met de andere vissen?

De zieke vis

Ik denk dat je het beste even de vis in een aparte bak kan zetten met 100 % vers water en een luchtpompje. Wel opletten dat het water altijd dezelfde tempratuur is als waar hij uit komt. Morgen de Bactyfec gaan halen zoals loaches al aangaf. Die kieuw is onstoken en moet eerst wat genezen. Het zou door kieuwwormen kunnen komen maar je kan niet alles tegelijk behandelen. Je moet eerst het ergste behandelen. Morgen doe je weer zo veel mogelijk schoon water in de bak met de bactyfec. Iedere dag schoon water geven en een nieuwe dosis bactyfec. stel je doet hem in een emmer van 10 liter en je gaat elke dag 9 liter verschonen dan moet je elke dag voor 9 liter bactyfec bijvoegen.

Geef hem alleen diepvries doperwten te eten voor een dag of 4. Doperwten In bakje, beetje water en 30 sec. in magnetron. Velletje eraf halen en even klein snijden. De witte sliert poep kan zijn dat de vis last heeft van een verstopping in de darmen, dit geeft problemen met zwemmen. teveel lucht/gas in de darmen. Je mag al je vissen meerdere keren per dag voeren. Ook je gezonde vissen zullen gek zijn op doperwten.

Na de kuur ga je de vis minimaal een weekje iedere dag in schoon water zetten en laten bijkomen. Aankijken hoe het dan gaat.

Nooit zomaar zoutbadjes gaan geven in combinatie met medicatie. Veel medicatie kuren gaan niet samen met zout!

Je aquarium

Zoals al gezegd is het te klein en ik denk dat je deze niet heb ingedraaid. Dit betekend dat je hier ook elke dag zoveel mogelijk vers water in moet doen en even niet je filter grondig gaan schoonmaken. Je vissen poepen erg veel en geven groeihormonen af wat je water vergiftigd.
Hou deze vissen even goed in de gaten want veel ziektes zijn besmettelijk en je heb kans dat de andere zijn besmet.

Even naar het koud water gedeelte gaan en lezen hoe je goudvissen/sluierstaarten moet verzorgen. Voor nu is het belangrijkste dat je ze veel schoon water geef.

Ik zal voor je duimen dat je visje er nog bovenop komt!!
 

Terug
Bovenaan