zieke sluijerstaart

  • Onderwerp starter Recentelijkevissenmoeder
  • Startdatum

Hallo Michelle,
Dankjewel voor je reactie!

De man uit de aquarium speciaalzaak was er bijna zeker van dat het ging om wormen; omdat vissen dan blijkbaar een kieuwdichtzetten en de andere groot openzetten.


Ik heb nu geen aparte bak, dus die zal ik nog moeten kopen. Bovendien is deze bak dan niet ingedraaid, dus ik weet niet zo goed hoe ik dat zou moeten doen.

De vissen zitten nu voor de tweede dag op een wormenkuurtje. Moet ik hier dan gewoon mee stoppen en beginnen met de bactyfec?
Als ik nu het water ga verversen is namelijk ook een deel van het kuurtje wat er nu inzit weg.



Dus eigenlijk de belangrijkste punten:
- Moet ik nu een nieuwe bak kopen en hem daar inzetten zonder dat deze is ingedraaid?
- Kan ik stoppen met dit kuurtje en gewoon verder gaan met die nieuwe?

Groet,
Guus
 
Hij zit momenteel in een aparte bakje in de grote bak.

Dit omdat het leek alsof hij steeds naar boven wilde zwemmen maar dit niet lukte. Nu hangt ie tenminste boven in de bak

IMG_6809.JPG
 
Het wormenmiddel gaat niet tegen de ontsteking werken inderdaad..
Ik weet niet of bactyfec sterk genoeg zal zijn in dit stadium, zou zelf voor de jbl furanol of Sera bactopur direct gaan met nifurpirinol als werkZame stof.
Je kan evt een emmer vullen met vers water en een luchtpompje voor de zieke vis en hem daar behandelen.
 
Okay! Kan ik hem dan gewoon uit het water halen waar nu de gDex inzit? En hem dan in een emmer zetten met nieuw water en direct dat nieuwe medicijn? Of moet ik daar even mee wachten?
 
Ondanks alles is hij helaas net overleden.

Iedereen in ieder geval heel erg bedankt voor alle hulp!
 
Heb je het medicijn al in huis?
Ik zou hem eerst even een uurtje in vers schoon water laten zitten in de emmer en dan eventueel even emmer half leeg gooien en schoon water weer erbij en dan medicijn erin met luchtpompje(!)
Denk er om dat je de emmer met redelijke gelijke temperatuur als het aquariumwater vult, om een temperatuur shock te voorkomen.
Als de vis erg onrustig is in de emmer, even de bovenkant deels afdekken zodat het donker wordt.
Voorzichtig uitvangen om nog ergere beschadiging te voorkomen.
 
Ondanks alles is hij helaas net overleden.

Iedereen in ieder geval heel erg bedankt voor alle hulp!
ach wat jammer... :eek:
zou dan nu maar de bak even voor de helft verversen voor de zekerheid en gaan kijken voor een meter bakje oid voor de andere visjes.
Schroom de volgende keer niet om (eerder)hulp te vragen, daar is het forum voor.
Bij winkels valt de kennis mbt ziekten vaak erg tegen, daar zieke vissen vaker 'uitgeselecteerd' ipv behandeld worden..
(Stuur de fotos van je zieke vis 'voor de grap' maar eens naar 5 verschillende speciaalzaken, durf te wedden dat je 5 verschillende antwoorden krijgt, plus als tip een middel wat ze in hun winkel hebben staan)

hier op het forum zijn heel veel verschillende mensen die hun gedachten erover kunnen laten gaan, waardoor de kans veel groter is om tot een diagnose en behandeling te komen
:engel:
 
Dat is erg jammer van je visje maar hij zag er ook niet best uit. Je hebt je best gedaan!

Nu de rest toch al in de wormen medicatie zitten zou ik die er even in laten want als het inderdaad kieuwwormen was heb je kans dat de rest ook is besmet.

Hoeveel goudvissen heb je nu in het aquarium en op hoeveel liter zitten ze?

Goudvissen hebben heel veel schoon water nodig omdat ze erg vervuilen en groeihormonen aanmaken. Deze uitstoot maakt je water giftig. Dat in combinatie met de medicatie kan het heel beroerd maken voor je vissen.

Ik redt het nooit om een gehele kuurweek af te maken zonder een verversing tussendoor terwijl ik 80 liter per sluier heb. Na een dag of 4 lopen bij mij de waterwaardes erg hoog op zodat ik moet verversen.

Het is beter om ze vers water te geven en weer bij doseren van de medicatie dan een week te wachten.

Na de kuur zo veel mogelijk verversen en ga je filteren over kool om de medicatieresten eruit te filteren.

Na dit allemaal te hebben gedaan zal je een week of 3 a 4 weer schommelende waterwaardes krijgen omdat de medicatie veel bacteriën uit je filter heeft gedood. Goudvissen betekend heel veel vers water.
 
Ik heb nu nog 2 vissen. Een goudvis en een telescoopoog sluierstaart.

Ik heb ze goed in de gaten gehouden maar ben toch bang dat ze misschien ook ziek zijn. Maar misschien ben ik ook achter alles iets aan het zoeken. Ik hou ze in ieder geval goed in de gaten

Ze zitten nu in een bak van 40cm X 24,5cm X 25cm

Ik had voor de medicatie het kool uit mijn filter gehaald.

Verder is mijn filterspons aan vervanging toe. Kan ik wel gewoon een nieuwe spons met in mijn filter plaatsen? Er zitten dan namelijk geen bacteriën meer in, dus ik weet niet of het handig is.

Groet,
Guus
 
Verder is mijn filterspons aan vervanging toe. Kan ik wel gewoon een nieuwe spons met in mijn filter plaatsen? Er zitten dan namelijk geen bacteriën meer in, dus ik weet niet of het handig is.

Groet,
Guus


Het beste is om misschien de filterspons even ietsje af te spoelen, en daarna in het aquarium te leggen. Dan blijven de bacterien wel in je bak, maar vormen zich nieuwe in de nieuwe spons. Na een paar dagen kun je hem wel weghalen.

Maar ga je nog een grotere bak kopen? Voor je vissen is dat echt nodig......
 
Hi Guus,

Hier is geen tactisch verhaal voor. Ze hebben denk ik max 20 liter water. Goudvissen zijn taaie rakkers maar als je zo zo hou worden ze ziek, zwak en misselijk en gaan ze dood.

Ik begrijp dat je dit geen goed nieuws vind maar het is niet anders.

Wat je op kort termijn kan doen is even bij een bouwmarkt een grote speciekuip of bij action een hele grote curverbox halen. Kosten rond een tientje. Hoe meer water erin past, des te beter. Dit is niet zo mooi gezicht maar daar doen je goudvissen het beter in dan in je aquariumpje. Filtertje, plantjes en zuurstof pompje erbij en zwemmen maar. Ze hebben geen bodem nodig. Bodem even bekijken als er geen scherpe plastic puntjes zitten.

Je zal ze telkens moeten voorzien van vers water. In jouw geval des te meer des te beter. Niet denken aan bacterie opbouw in je water want dat geld bij goudvissen niet. In jouw geval al helemaal niet. De bacterie opbouw moet in je filter gebeuren. Pas als je filter te weinig waterstroming geeft ga je alleen de sponsje wat uitknijpen in water.

Je pak een maatbeker of steelpannetje of wat dan ook en vang je de visjes met water en al. Aquarium leeg gooien en vers water van de zelfde tempratuur erin. Pannetje vis erin en klaar.

Als je dat heb geregeld en je visjes zitten in een lekkere plons vers water dan moet je bij jezelf te raden gaan.

De enkelstaart goudvis kan je niet in een aquarium houden. Deze worden erg groot en zwemmen snel. Je zal voor hem een plaatsje in een vijver moeten vinden. Misschien heeft er iemand in de buurt een vijver?

De sluierstaart heeft een groot aquarium nodig en veel verzorging. Kijk eens bij het goudvissen gedeelte hier op het forum. Een sluierstaart is een sociale vis en heeft gezelschap nodig dus een aquarium van 50 liter is geen optie.

De sluierstaart zou ook in een vijver kunnen. Even wachten tot het wat warmer is.

Wat andere kleinere visjes in je aquarium?

Het is een lastige keuze maar je bent echt niet de enige die in deze situatie heeft gezeten. Ik heb ook in het begin 4 sluiertjes in 65 liter gehad en dat ging niet goed. Dan moet je keuzes maken.

Om je een indruk te geven. De eerste foto is december 2015. 4 in 65 liter.

De onderste foto is een jaar later. De visjes zijn nu 25 cm. 1 is overleden en heb er 2 kleinere nieuwe bij gekocht.

IMG_0009.JPG
IMG_0009.JPG
IMG_0263.JPG
 
Dankjewel voor je reactie!

Ik ga opzoek naar wat nieuws voor ze.



Momenteel denk ik wel dat ze allebei ook ziek zijn geworden. De sluierstaart hangt af en toe een beetje scheef en is iets minder actief. De goudvis zwemt soms ineens erg schokkerig en als een speer door het water. Soms crosst hij hierbij ook heel even door de steentjes op de bodem. Ik ga nu het water weer verversen, de oude spons erin leggen en de nieuwe filter erin zetten.

Wormen kan ik denk ik sowieso uitsluiten want daarvoor hebben ze medicatie gehad.
 
Volgens mij heeft het weinig zin om te adviseren want ik heb het idee dat je toch niks met de antwoorden doet...
 
Juist wel. Alleen kan ik niet alles direct doen. Ik ben een student en heb niet heel veel geld. Als ik niks met de antwoorden zou doen waarom zou ik dan uberhaupt de moeite doen om dit allemaal te delen. Ik hoor alleen van allerlei kanten iets anders en ik kan niet ruiken wie er uiteindelijk het beste advies heeft. Ik ben al opzoek naar een nieuwe bak en heb mijn familie al gevraagd of ik ze in hun vijver mag plaatsen. Maar dat zijn geen dingen die ik binnen 24 uur kan regelen omdat ik het ook heel druk heb met andere dingen en ik er al zo hard mijn best voor probeer te doen. Ook ga ik niet zomaar nieuwe medicijnen in de bak gooien als er net een ander kuurtje inzit, want ik lees overal dat je absoluut altijd je kuurtje moet afmaken.Ik probeer mijn best te doen en ik heb deze vis ook omdat ze eerst in een nog kleinere kom zaten en ik dat te sneu vond.

Maar ik ben geen expert en ik heb het allemaal nog niet meegemaakt. Ik probeer ontzettend mijn best te doen voor de visjes met de dingen die ik nu kan.

Dat er dan zoiets gezegd wordt vind ik dan erg vervelend.
 
Het is ook wel lastig als je er niets van weet en je verschillende reacties krijg.

Ik zal toch nog een poging wagen omdat anders de visjes dood zullen gaan.

Op dit moment moet je je niet druk maken over je filter! Normaal duurt het 3 a 4 weken om een ingedraaid aquarium en filter te hebben. Dit is indraaien zonder vis. Je krijg eerst ammonium dit zet zich om in nitriet etc.

Jouw visjes geven uit hun kieuwen ammoniak af en groeihormonen. Groeihormonen geven andere vissen niet af dus tropische aquariums zitten niet met dit probleem. Daarbij komt dat jouw visjes mega veel poepen wat ook voor vervuiling zorgt. Jouw filtertje kan dat nooit verwerken. Al laat je hem een jaar indraaien. Je moet het verhaal van bacterieopbouw even vergeten dat is er niet en gaat ook nooit lukken in 20 liter met 2 goudvissen.

Alle vissen,ook tropisch gaan schuren over de bodem als er teveel ammoniak in het water zit. Ze zitten in zwaar vergiftigd water.

Geen 30 of 50 procent verversen ivm bacteriën maar het liefst 100 %

Het enige wat je met je kleine aquarium kan doen is zorgen dat ze elke dag vers water krijgen, je filtertje met de uitstroom op het wateroppervlak laten blazen zodat je bovenin golfjes zie want diT geeft extra zuurstof. Ga je te koud of te warm vers water geven worden ze ook ziek want daar kunnen ze niet tegen.

Op deze wijze kunnen ze het even uithouden, geen weken, maar als je verder niets doe dan laat je ze in feite alleen maar langer lijden.

Haal nu gewoon bij action een curverbox en zet te hier in dan kunnen ze het wel een paar maandjes overleven mits je regelmatig ververs. Dan kunnen ze als het wat warmer is in een vijver want dat kan nu nog niet. Is nog te koud.
 
IMG_0373.JPG
IMG_0374.JPG
Ik heb wat guppen van me moeder staan. Curverbox 65 liter action dacht 8 euro, filtertje erin zodat hij bovenin golfjes maakt en een luchtsteentje. Hier zit een kacheltje bij in maar die heb jij niet nodig.
 
Ik ga morgen de curvebox halen.

De vissen kunnen vanaf mei in een vijver. Tot dan zal ik zo vaak mogelijk het water verversen. Bedankt !
 
Dat is goed nieuws!

Je zal zien dat ze binnen enkele dagen dat ze in de curverbox zitten zienderogen gaan opknappen en weer actiever worden.

Weet niet of je weet hoe je ze voer maar je mag ze meerdere malen per dag kleine beetjes eten geven want goudvissen hebben geen maag.

Diepvries erwtjes even in heet water, velletje eraf halen, zijn ze verzot op. Daar kan je ze tam mee maken. Als je je hand met een erwtje in het water stop komen ze hem op een gegeven moment zelf uit je hand halen. Niet meteen hoor, moeten ze eerst wennen aan de erwtjes. Ze hebben geen tanden voorin hun bek dus je hoef niet bang te zijn dat ze bijten.

Succes met je visjes en laat weer eens weten hoe het met ze is!

Je aquariumpje goed schoon spoelen met goed wArm water als hij leeg is en laat hem even een paar dagen drogen zodat eventuele ziektekiemen dood gaan. Open een nieuw topic bij samenstelling visbestand en vraag naar ideeen voor je aquarium. Dan kom je niet weer te zitten met visjes die er eigenlijk niet in kunnen. Ik heb niet veel verstand van kleine visjes maar je zult genoeg ideeen krijgen van andere.
 

Terug
Bovenaan