Wat is er nieuw

Zieke telescoopoog sluierstaart.

lou

Member
Lid geworden
31 augustus 2024
Leeftijd
24
Goedemiddag!
Ik hoop dat iemand me kan helpen met dit probleem....
Zo'n 1.5 maand geleden heb ik de sluierstaart van mijn broer overgenomen omdat hun er niet goed voor zorgde. Hij zat dan ook in een veel te klein aquarium zonder plantjes of iets. Ik heb toen een 60 liter aquarium gekocht met zandbodem en wat mooie plantjes. Helaas kreeg hij al vrij snel een grote wond op z'n zij, witte stipjes op zn kieuwen en voorste vinnen. De grote wond is uiteindelijk weggegaan door esha 2000 te gebruiken, maar op een of andere manier gaan de stipjes niet weg....
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Bijlagen

• 20240831_141159.jpg
    20240831_141159.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 29
  • 20240831_141203.jpg
    20240831_141203.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 29
  • 20240831_141123.mp4
    46.3 MB
Nobel van je om hem (?) wat meer ruimte te geven.
Je weet waarschijnlijk wel dat goudvissen (dus ook sluierstaarten) vissen zijn die gezelschap willen van soortgenoten?

Even terug naar je probleem:
Hoe lang draait je bak al?
Wanneer heb je hem er in gedaan?
Wat voor filter heb je?
Hoe vaak maak je het filter schoon en hoe doe je dat?
Hoe vaak ververs je het water?
Test je je water op op nitriet en ammoniak?

• Leuk
Waarderingen: F.
Wat een leukerd. Ik gok op paaipukkels als ze rond de kieuwen zitten en als over het hele lijf zitten iets van witte stip.
Als noodoplossing: wissel veel water. Als je het water schoon houdt, is dat al een goede eerste stap.

• Leuk
Waarderingen: F.
Niets aan de hand, die witte stippen zijn paaipukkels. 🙂 Dat betekent dat je een mannetje hebt.

Edit: al durf ik niet te zeggen of de wittige dingen bovenop de kop en her en der op het lijf, ook onschuldig zijn. Ik zou dat even aankijken.

Niets aan de hand, die witte stippen zijn paaipukkels. 🙂 Dat betekent dat je een mannetje hebt.

Edit: al durf ik niet te zeggen of de wittige dingen bovenop de kop en her en der op het lijf, ook onschuldig zijn.
Dat was precies mijn twijfel.

Bedankt voor je reactie!
Ik kwam er idd achter toen ik het nieuwe aquarium had aangeschaft dat ze graag gezelschap hebben. Helaas is dit aquarium dan weer te klein voor 2, dus moet nog even sparen haha.
Ik heb de bak gekocht toen ik tijdens hun vakantie op het huis paste, dat was in juni...
Ik had me nog niet erg goed ingelezen en de vis er meteen ingedaan (wel met bacto turbo).
De filter die erin zit is de superfish aqua flow 100. Ik maak de filter elke week schoon door kort onder de kraan te spoelen. (Heb gelezen dat dit beter in het aquarium water schoongemaakt kan worden). Ik heb nu ook de zwarte korrels eruit ivm de medicatie. Het water ververs ik wekelijks, ongeveer 1/3.
Ik test ongeveer 2x in de week het water met van die teststrips.

Eigenlijk is de bak ook te klein voor 1 maar goed het is veel beter dan het oude onderkomen.

Bedankt voor jullie reacties!
Op de rest van z'n lichaam zit verder niks, dus ik denk dat het idd paaipukkels zijn...
Ik ga nu sparen voor een groter aquarium zodat ik er 1 bij kan kopen.😊

Soms kun je op Marktplaats voor weinig geld een leuke bak kopen.

Je filter is knudde, je aquariummaat niet geschikt en je goudvis is een sociaal dier dat niet alleen gehouden dient te worden.

Doe jezelf een plezier breng die lieve schat naar de vissenopvang waar die de zorg en ruimte krijgt die die nodig heeft. Of naar een vissenwinkel die ook tweedehands vissen aanneemt. Het is ook voor jezelf geen plezier om constant een zieke vis te hebben, terwijl je voor alle omstandigheden hebt gezorgd. Google maar eens op epistylis.

Neem je verantwoordelijkheid voor dat dier en verdiep je in wat die nodig heeft en koop of een grotere bak met beter filter en doe er minimaal 2 goudvissen erbij en rekening houden met (eerste goudvis 100 liter daarna elke extra goudvis 50 liter per vis). Of koop een paar guppen.

Ik denk dat wat vriendelijker en genuanceerder reageren ook mogelijk moet zijn. De topicstarter doet duidelijk zijn/haar best om er iets van te maken. Dan vind ik een vissenpolitie-reactie niet helemaal op z'n plaats...

Bedankt voor je reactie!
Ik kwam er idd achter toen ik het nieuwe aquarium had aangeschaft dat ze graag gezelschap hebben. Helaas is dit aquarium dan weer te klein voor 2, dus moet nog even sparen haha.
Ik heb de bak gekocht toen ik tijdens hun vakantie op het huis paste, dat was in juni...
Ik had me nog niet erg goed ingelezen en de vis er meteen ingedaan (wel met bacto turbo).
De filter die erin zit is de superfish aqua flow 100. Ik maak de filter elke week schoon door kort onder de kraan te spoelen. (Heb gelezen dat dit beter in het aquarium water schoongemaakt kan worden). Ik heb nu ook de zwarte korrels eruit ivm de medicatie. Het water ververs ik wekelijks, ongeveer 1/3.
Ik test ongeveer 2x in de week het water met van die teststrips.

Schattige vis! de witte stippen op de kieuwen en voorste vinnen zijn paaipukkels
het filter zou ik niet wekelijks uitspoelen, daar groeien nuttige bacteriën die je zo verwijdert. Alleen uitspoelen als de uitstroom minder wordt.

• Leuk
Waarderingen: lou
Ik denk dat wat vriendelijker en genuanceerder reageren ook mogelijk moet zijn. De topicstarter doet duidelijk zijn/haar best om er iets van te maken. Dan vind ik een vissenpolitie-reactie niet helemaal op z'n plaats...
Niet helemaal? Helemaal niet.
Altijd goed om het hele topic te lezen, zodat je de context kent voordat je reageert.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan