Zieke vis?


M

Michelle Van Poorten

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb sinds dit weekend 2 nieuwe visjes, een "gewone" sluierstaart en een telescoopoog sluierstaart. Nu doet deze laatste erg vreemd, en ik vrees dat hij ziek is. Al sinds ik hem uit het zakje (waar ze inzitten als je hen meeneemt uit de winkel) wou halen, lag hij daar maar zonder te bewegen. Ik dacht eerst dat hij dood was, maar toen zag ik hem knipperen en een beetje bewegen, dus heb ik hem gehouden. Ik dacht dat dit wel zou beteren en dat hij zich gewoon nog even moest aanpassen. Maar nu beweegt hij nog steeds amper .. Hij ligt daar hele dagen op de bodem en heel soms zwemt hij eens naar een ander hoekje. De eerste dag heb ik hem apart gezet om hem eten te geven, toen at hij alles op. Maar vandaag probeerde ik het opnieuw en hij eet niks .. Ik vind het super zielig om hem zo te zien. Een vriendin van mij is bijna zeker dat hij ziek is en dood zal gaan en adviseerde mij om hem zo snel mogelijk apart te zetten, weg van mijn andere sluierstaarten omdat hij ze zou kunnen besmetten. Dit heb ik vandaag dan ook gedaan, hij zit nu apart maar doet nog steeds niet veel en eet niet..

Heeft iemand een idee wat ik kan doen? Is mijn vis echt ziek of kan hij hier nog doorkomen? Ik heb echt medelijden met hem maar ik weet niet wat ik moet doen.. Alvast bedankt!
 
Heb je wat meer gegevens, bakmaat, filtering, hoe heb je de vis overwent naar de nieuwe bak?
Mogelijk was de vis al niet goed toen je hem meenam of veel last gehad van stress.
 
Heb je wat meer gegevens, bakmaat, filtering, hoe heb je de vis overwent naar de nieuwe bak?

Er kan 16 liter water in de bak en heb een kleine filter erin geplaatst. Heb hem meegekregen uit de winkel in zo'n zakje met water, je weet wel, waar ze lucht in doen. En dan heb ik hem met een visnetje gewoon in mijn bak gezet. Ik maak de bak ook vaak proper, en houd ook een deel van het oude water omdat ik gehoord heb dat dit belangrijk is. Ik doe ook conditioneringsmiddel in het water. Mijn andere vissen zijn gezond en heel actief.. Ik weet niet wat er fout gelopen is..
 
Wat er precies is misgegaan weet ik niet, wat ik wel weet is dat de bak ruim te klein is voor sluierstaarten.
Lees dit artikel eens.. https://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/sluierstaarten.pdf

Oké dat wist ik niet, dacht dat ze wel genoeg ruimte hadden omdat het maar kleine visjes zijn. Bedankt! Ik schaf meteen een grotere bak aan dan. Zou het kunnen dat mijn vis daardoor zo vreemd doet? Doordat hij niet genoeg ruimte heeft? Want de anderen hebben er blijkbaar geen last van..
 
Blijft lastig te zeggen, mogelijk het temperatuur verschil tussen het water in de zak en in dat bakje en ook de grootte van de bak.
Heb je de vissen bij een aquariumspeciaalzaak gekocht of in een tuincentrum?
 
Blijft lastig te zeggen, mogelijk het temperatuur verschil tussen het water in de zak en in dat bakje en ook de grootte van de bak.
Heb je de vissen bij een aquariumspeciaalzaak gekocht of in een tuincentrum?

Zal kijken welk effect het heeft als ik hen in een grotere bak zet.. Heb ze in een aquariumspeciaalzaak gekocht, dus ik snap niet goed dat ie ziek zou zijn.. Want de andere twee komen uit een tuincentrum en zij zijn vanaf het begin heel actief en gezond, dus het zou me verwonderen dat het daaraan ligt?
 
Dat heeft er niets mee te maken, ik was nieuwsgierig ;)k

Ach zo haha! Goed, ik zou hen willen terugbrengen maar de aquariumspeciaalzaak is nu nog een week met vakantie.. Beetje lastig.. Zal zo snel mogelijk proberen om die nieuwe bak te laten indraaien en hen daar in te plaatsen. Ik merk ook nu op dat mijn vis zijn staart minder haartjes heeft dan voorheen.. Zijn staart was toen ik hem kocht super mooi en vol, maar nu lijkt hij een beetje misvormd.. Hij kan ook niet meer zo goed zwemmen, als hij dat al doet..
 
Voorlopig veel water wisselen op de zelfde temperatuur, schoonwater met veel zuurstof is hun enige redding op dit moment.
 
Voorlopig veel water wisselen op de zelfde temperatuur, schoonwater met veel zuurstof is hun enige redding op dit moment.

Oké bedankt, doe ik zeker! En wat doe ik ondertussen met de telescoopoog? Laat ik hem apart zitten? Zou niet willen dat mijn andere visjes besmet worden moest hij toch ziek blijken te zijn..
 
Oké bedankt, doe ik zeker! En wat doe ik ondertussen met de telescoopoog? Laat ik hem apart zitten? Zou niet willen dat mijn andere visjes besmet worden moest hij toch ziek blijken te zijn..
Er zullen straks nog wel meer reacties komen, dus laten we even afwachten.
 
Heb ze in een aquariumspeciaalzaak gekocht
Zou als het even kan deze zaak voortaan links laten liggen dan ga ik er even van uit dat de zaak niet gevraagd heeft wat voor bak maat je hebt
Want 16 liter water das mooi voor een flinke bos bloemen maar vissen horen hier niet in thuis :sorry::'(
 
Zou als het even kan deze zaak voortaan links laten liggen dan ga ik er even van uit dat de zaak niet gevraagd heeft wat voor bak maat je hebt
Want 16 liter water das mooi voor een flinke bos bloemen maar vissen horen hier niet in thuis :sorry::'(

Ze hebben het wel gevraagd, maar toen ik zei dat het kleine visjes waren zeiden ze dat het best kon.. Ik wist het echt niet en voel me al schuldig, heb al een nieuwe bak besteld..
Maar naast die bak, wat zou ik doen met de vis die vreemd doet? Vind het zo zielig.. :(k
 

Terug
Bovenaan