Ziekte in bak?


M

marjodeparjo

Guest
Sinds een paar maanden heb ik een 60 liter aquarium en heb aan het begin vrij snel 4 kleine algeneters erin gedaan. Volgens de winkel zou dit geen enkel probleem zijn maar nav een vorig topic van mezelf ben ik erachter gekomen dat dat laatste helemaal niet goed was omdat het water dan nog helemaal geen goede waardes heeft. Ik heb toen op advies van hier regelmatig het water ververst maar inmiddels zijn afgelopen weken 3 van de algeneters dood gegaan.
Ik heb inmiddels het water uitgebreid laten testen en het water bleek in orde te zijn, normale waardes. De winkel gaf aan dat het niet anders kan dan dat er een ziekte in de bak moet zitten en dat ik de enige overgebleven algeneter naar de winkel kan brengen zodat zij deze kunnen bekijken en zo erachter kunnen komen wat er voor ziekte in de bak zit, omdat zij meer aan de vis kunnen zien dan ik. Ik zie idd niks raars eraan, geen stip of gekke kleur of rare vorm, hij is ook zelfs gegroeid. Is dit echt zo dat zij meer aan de vis kunnen zien dan ik? En wat als zij ook niks zien? Wat zou de oplossing dan kunnen zijn? Ik wil er uiteindelijk garnalen in doen maar zolang er iets niet goed is ga ik dat niet doen. Daarnaast vind ik het persoonlijk wel een beetje raar dat als er een ziekte in de bak zou zitten dat de waterwaardes wel goed zijn of zou dat gewoon kunnen?
Tevens heb ik een slakkenplaag in m'n bak, kleine mini slakjes die overal zitten, wat kan ik daaraan doen?
 
Plaats een foto van de vis en 1 van totaal aquarium. Wat geef je ze te eten?

Wellicht niet genoeg algen te eten omdat je een vrij nieuw aquarium heb.

Als water goed is kan je wel een ziekte in de bak hebben. Dit staat los van water. Wel worden ze ziek van slecht water. Als je de vis kan mee brengen hebben ze ws een microscoop zodat ze kunnen checken op parasieten/wormen. Sommige ziektes zie je niet onder een microscoop. Dan letten op rafelige vinnenstaarten, oogjes die meer uit de kop komen en nog wat meer.
 
Wat voor algeneters heb je gekocht? Een probleem wat ik vaak zie is dat nieuwe aquaristen leuke otocinclus algeneters kopen en die het niet lang volhouden. Dit komt meestal omdat deze beestjes gewoon niet genoeg voedsel kunnen vinden in een nieuw opgezet aquarium. Idealiter voeg je die vissen pas toe na een half jaar. Het hoeft dan ook geen ziekte te zijn al kan het natuurlijk wel.

Je 'water waardes' hebben niet veel met een ziekte te maken. Een ziekte kan worden veroorzaakt door een bacterie of je vis kan dood gaan aan een infectie van bijvoorbeeld een parasiet. Dit is niet te zien door de water waardes te meten.

Slakjes kun je meestal wel vangen door een stuk komkommer in je aquarium te plaatsen in een glazen potje die open op z'n zijkant ligt. Zodra alle slakken erop duiken haal je het potje naar boven. Ook kun je ze bestrijden met de anatome helena slak (slaketende slak) maar dit is vaak een langzaam proces en niet genoeg om een plaag uit te roeien. Ook is er medicatie beschikbaar zoals Flubenol.
 
Ok dan ga ik met de vis naar de zaak :) Ik heb de otocinclus inderdaad. Ik geef ze vlokvoer, en daarvoor korrelvoer maar dat beland op de grond en wordt wit en er wordt niet naar omgekeken dus die geef ik eigenlijk niet meer.
Hier een foto van m'n aquarium, de algeneter krijg ik er nog niet op, die is 9 van de 10x verstopt. De achterste plantjes groeien als gekken en die heb ik laatst gekortwiekt omdat die over de hele bak woekerden met bruine takjes wat ik er niet fraai vond uit zien.
 

Bijlagen

  • 20190801_202816.jpg
    20190801_202816.jpg
    41.9 KB · Weergaven: 63
Bedankt voor de tip van de komkommer! Die ga ik meteen proberen.
 
Je oto zal die komkommer ook wel lekker vinden gok ik zo. Je hoeft hem niet perse terug te brengen want ik vrees dat de aquariumwinkel de vis alleen met het oog zal bekijken en ook niets zal vinden. Microscopisch onderzoek gaat waarschijnlijk iets te ver. Regelmatig bijvoeren met groente en wellicht een algen wafertje als voer. Al moet vlokvoer (verkrummeld) ook wel gegeten worden door de oto.
 
Ik ben bang dat je oto's zijn verhongerd.
 
Ik ben bang dat je oto's zijn verhongerd.

Door het vlokvoer wat ze niet genoeg opnamen of plantjes of? Ik geef wel regelmatig het voer.
 
Je oto zal die komkommer ook wel lekker vinden gok ik zo. Je hoeft hem niet perse terug te brengen want ik vrees dat de aquariumwinkel de vis alleen met het oog zal bekijken en ook niets zal vinden. Microscopisch onderzoek gaat waarschijnlijk iets te ver. Regelmatig bijvoeren met groente en wellicht een algen wafertje als voer. Al moet vlokvoer (verkrummeld) ook wel gegeten worden door de oto.

Hm ok. Maar hoe weet ik dat het veilig genoeg is voor nieuwe vissen/garnalen? Behalve deze in leven te houden natuurlijk, maar zegt dat genoeg? Omdat je aangeeft dat zij pas na 6 maanden in een aquarium kunnen. Ik wil er geen andere vissen in doen alleen om te testen
 
Tsja daar is helaas geen zekerheid op te geven. Ik ken geen aquarium zaak die een oto gaat onderzoeken op ziektes maar als zij aangeven dit te willen doen en jij vindt dat prettig dan kan het geen kwaad natuurlijk.

Persoonlijk zou ik de oto nu houden, die 6 maanden zeg ik omdat ze het gewoon veel makkelijker doen in een aquarium die al behoorlijk wat biofilm en alg heeft opgebouwd voor voeding. Maar nu je dit weet kun je natuurlijk gericht voeren met groenvoer, een oto is een groenvoer eter. Gaat het een paar weken goed dan koop je een klein groepje garnalen en weer minimaal een week afwachten, en zo verder.
 
Je was gewon te snel met die vissen inzetten. er was geen alg, geen komkommer, niks.
Nu je het weet kan je later wat zelfde bij zetten.
 
Door het vlokvoer wat ze niet genoeg opnamen of plantjes of? Ik geef wel regelmatig het voer.
Oto's zijn aufwuchs eters. Soort van combinatie van biofilm/alg en alles wat daar in leeft. Standaard vlokvoer is niet het soort voedsel dat ze eten.
Dus bijvoeren met komkommer, courgette, spinazie, paprika, sla. Repashy soilent green. Hier eten ze ook van catappablad.
 
Ik zal de overgebleven vis beter gaan voeren met hetgeen jullie aangeven, dank voor de tips. Eten ze ook brandnetelbladeren? Die heb ik toevallig al in huis voor de toekomstige garnalen.
 
Eten ze ook brandnetelbladeren?
Geef hier ook wel eens brandnetel aan de garnalen maar kan me zo niet herinneren dat de oto's er van eten.
Als je ook garnalen gaat nemen raad ik sowieso aan om er catappablad in te doen, eten garnalen ook van. Andere bladeren zoals beuk, eik, walnoot kan ook.
 
Geef hier ook wel eens brandnetel aan de garnalen maar kan me zo niet herinneren dat de oto's er van eten.
Even een aanvulling: heb momenteel verse brandnetel in de bak en er zit een oto bij te eten.
 

Terug
Bovenaan