Wat is er nieuw

Ziekte in de bak na nieuwe vissen. Veel doden.

• Onderwerp starter Onderwerp starter GertJan28589
  • Startdatum Startdatum
G

GertJan28589

Guest
Goedendag aquarianen!

Ik ben op dit moment dringend op zoek naar goed advies. Sinds enkele dagen blijven er vissen sterven in mijn bak, en met een behoorlijk tempo. Eerst dacht ik aan bekrot (witte zweren rond de bek), maar inmiddels hebben de vissen ook grote witte plekken en/of aangetaste vinnen. Voor ze doodgaan zwemmen ze vaak wat draaiend of onderste boven rond. En liggen dan nog wat plat op de bodem te wachten op het einde.ook voor de vissen dus gewoon een nare tijd.

Allereerst mijn aquarium. Het is een 180 liter bak (juwel rio 180) en draait nu bijna 1.5 jaar zonder problemen. Er zit een eheim proffessional 3 buiten filter op de bak. Uiteraard verwarmd (25 graden) en met de juiste lampen erin (1 standaard en 1 planten lamp). Ik heb verschillende planten erin, totaal 11 stuks. Voor de bak goed gevuld. Weinig last van algen verder.

Kwa vissen, er zitten 2 maanvissen in. Een stuk of 15 rode minors en 15 roodkopzalmen. Ik heb er 10 garnalen in en 2 l nummers. Verder 4 coridora's en 3 haaivinbarbelen (nieuw).

Wellicht dat de afgelopen weken wat met de huidige staat te maken hebben. Hier even een kleine beschrijving.

Een kleine 4 weken geleden heb ik 2 planten met elkaar verwisseld. Dit bracht mijn voedingsbodem behoorlijk door het hele aquarium heen. Daarna heb ik direct het water voor 1/3e ververst. Een kleine week later, nu dus 3 weken geleden, liep mijn filter daardoor vast. Ik heb meteen het filter beperkt schoongemaakt (alleen het hoognodige vuil eruit, niets afgespoeld en opnieuw gevuld met water uit het aquarium) uiteraard rekening houdend met de bacterieen in het filter.

De 3 haaivin barbelen zijn er samen met 3 regenboogzalmen afgelopen maandag in gezet, en direct hierna begonnen de problemen. De 3 regenboogzalmen zijn er inmiddels niet meer.

Kwa waterwaardes zit ik goed, alleen de no3 zit tegen de 50mg aan, dus "iets" te hoog. De kh waarde is 3 maar dit is altijd zo geweest, het water hier is erg zacht. Alle andere waardes zijn oke. (sera test box volledig getest)

Wat ik al gedaan heb? Ik heb er medicijn in gegooid. Dit was een antibiotica, met extra werking voor vinrot, bekrot, schimmels en paracieten.. Dus bijna alles. Weet zo niet precies meer welk merk.het was een blauw goedje. Mijn filter bevat geen materialen die het medicijn kunnen filteren. De speciaalzaak gaf aan geen water te verversen om zo de rust in de bak te bewaren. Dit is dus niet gedaan.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, als dit zo doorgaat dan blijft er weinig over van de bak. Mocht je meer info nodig hebben dan kan ik die uiteraard nog geven🙂

Alvast bedankt!

Poeh heftig, ik weet niet wat het is maar hoop echt dat iemand anders dat wel weet, ik wil je hiermee gewoon zeggen:

Hoop dat het goedkomt, het leed van de vissen aan te moeten zien, en niet weten wat te doen lijk me schrikbarend.

De stappen die je wel al hebt ondernomen, waren vrijwel snel en direct, netjes dus. Vraag me alleen af wat dat blauwe goedje nou is, ik weet er vrijwel niets over, waar gehaald, hoeveel koste het, etc?

Hmmm,kan maar 1`ding op basis van de informatie bedenken.
Vissen bij gezet,tollen witte plekken----kruisbesmetting.
Veelvuldig waterverversen,om de bacteriedruk laag te houden.
Baktopur direct van Sera evt. Maar dan moet het wel baceterieel zijn. Evt vistbc gaat dit niet helpen.

Kun je toch de waarden posten en achterhalen welk middel je al hebt gebruikt??
Het zou handig zijn als je ook een paar foto s post want zonder foto is een ziekte heel moeilijk te beoordelen denk ik.
Kijk anders ook eens op de site: Bassleer.com
Daar vind je veel ziekten met foto en behandeling.

Blauw middeltje ... methyleen blauw bevattend dus ...

Dit is dus geen antibiotica .... en alleen antibiotica gaat je helpen in deze kruisbesmetting.

Mij valt iedere keer toch op dat een lfs veel minder kennis van ziekte heeft als men aan zou mogen nemen.
Het commerci�le aspect voert de boventoon.
Antibiotica is receptplichtig op een paar uitzonderingen na en de meeste lfs hebben het niet in de schappen staan.
Om dat toch een middeltje te verkopen krijg je dus medicijnen die het water zo mooi blauw of groen maken.
En dan roepen dat het antibiotica is.

Ik ken maar 2 kleuren antibiotica die voor vissen gebruikt worden en dat is geel en wit.
Waarvan alleen de gele het water licht verkleuren.

Wellicht is het verstandig om voor de TS de medicatie te benoemen zodat deze weet wat hij kan kopen hiervoor.
Ook Alex heeft al medicatie genoemd maar wellicht is er iets anders. Ik ben er ook niet zo in thuis hoor.

Goedenmorgen iedereen,

wauw wat een hoop reacties al. Super bedankt! Het is inderdaad behoorlijk frustrerend om niet te weten wat te doen. Heb wel een medisch handboek aquariumvissen hier liggen, maar ook daar zie ik toch in dat iedere situatie weer anders is, wordt ik in dit geval dus niet heel veel wijzer van. Ik heb net even wat foto's gemaakt en deze staan hieronder.

Allereerst het middel wat ik gebruikt heb. Ik begrijp al van meerdere mensen hierboven dat dit wellicht geen antobioticum is? Het gaat om JBL Ektolfluid plus 125
1.png

Verder hieronder wat foto's van de vissen. De eerste is het meest schrikbarend. Ja geloof het of niet, dit is een neon-tetra
5.png

Op de minor zie je achterop een zwart/witte plek ongeveer half zo groot als de vis zelf. Dit lijkt mij schimmel.
3.png

Dit zijn plekken die ik tijdens het foto maken zag, die zaten er gister avond nog niet. In dit geval op de corydoras. Je ziet ze vooral goed op de plek tussen de achtervin en het lijf.
4.png

En als laatste een plek op de maanvis. Het is een glimmende plek ten hoogte van zijn kieuwen.
2.png

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties!! ik hoop dat ik met de foto's genoeg heb kunnen laten zien om een beter beeld te scheppen. Hoop dat ik wat wijzer kan gaan worden!

Geen ab 🙂 jbl heeft geen vergunning om ab te verkopen dus hebben zij hun ab (furanol) van de markt gehaald.

Bactopur direct van sera
HS AQUA ANTI-BACTI

zijn 2 ab soorten die bij de lfs te krijgen zouden moeten zijn.

methyleen blauw wordt ook voor eitjes gebruikt ,tegen schimmelen,toch?

Ok ga ik dat morgen ff halen. Iemand nog een idee wat het nou kan zijn kwa ziekte? En wat zou de oorzaak kunnen zijn?

GertJan28589 zei:
Ok ga ik dat morgen ff halen. Iemand nog een idee wat het nou kan zijn kwa ziekte? En wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Zoals eerder vermeld ik denk een kruisbesmetting. Te veel bacteri�druk.

Het lijkt me ook een bacteri�le besmeting, te behandelen met Sera Baktopur bijv. met een flinke waterverversing ervoor en erna.
Oorzaken kunnen vervuilt water zijn, door bijv voedingsbodem en teveel vis. Sommige vissen worden t� groot voor je bak, wat ook weer stress kan veroorzaken..

panchax zei:
Sommige vissen worden t� groot voor je bak, wat ook weer stress kan veroorzaken..

Klopt. Voor bv de Maanvissen en vooral de Haaivinbarbelen is je bak te klein. Als de ellende voorbij is zou ik je in ieder geval willen aanraden om daar een ander tehuis voor te zoeken

Ik ken inderdaad de discussie van een te kleine bak... Echter zegt de een bij maanvis minimaal 1 meter, de ander 1.20, houdt het goed in de gaten. Zodra het gedrag inderdaad veranderd dan zullen ze weg moeten. Maar dit is natuurlijk off-topic.

Kleine update: ik kom net thuis, heb na vanmorgen 12uur weer 6 dode vissen eruit moeten halen. En een van de garnalen is op dit moment aan het bevallen, weet niet of dit toekomst waardig zal zijn.

Verder wat denken jullie.. Water verversen of de rust in de bak laten? En heeft het voor nu nut om de gezond lijkende vissen apart te gaan zetten?

Nee dat is niet off-topic, je vraagt toch om een oorzaak?
Maanvissen worden toch groot en zijn scholenvissen, minimale bakmaat wordt dan 1,50 meter per +/- 5 Manen. Houden van rust in de bak en je zet er dan ook nog zwemlustige Regenboogvissen en Haaivinbarbelen bij, dat levert stress bij ze op en worden dan vatbaarder voor ziektes.
Grote vissen leveren ook meer vervuiling op..

Verder denk ik, als je je vissen niet dood wil laten gaan, toch waterverversen en een medicijn gebruiken.

Als de garnalen er wel in leven,mankeert het water niets.
Garnalen gaan meestal het eerst.
Is gewoon stress.

@panchax, inderdaad zo had ik de link nog niet gelegd. Excuus. Ik lees nu net op internet inderdaad per 6 maanvissen minimaal 1.20/1.50 . Toen ik de maanvissen kocht hebben meerdere winkels mij verteld dat het geen probleem was, heb er toen 5 gekocht. Ook in een aquarium handboek wat ik via bol heb gekocht werd per 5 ongeveer 1 meter aangegeven. Jammer dat dit achteraf toch niet goed voor de vissen blijkt te zijn. Toch maar gaan kijken naar een oplossing als de bak weer stabiel is.

Re: Ziekte in de bak na nieuwe vissen. Veel doden.

meter kan prima ..... alleen dan wel 100x50x50 minimaal en dan verder niks erbij.

Aquarium houden is niet zwart/wit

@Bertus
Als de garnalen er wel in leven,mankeert het water niets.
Garnalen gaan meestal het eerst.
Is gewoon stress.

Kruisbesmetting gaat over op soortgelijke dieren.
Een garnaal hoeft dus niet vatbaar te zijn voor de bacterie die de ziekte over brengt.

Dus een explosie van jonge gezonde garnalen is wel degelijk mogelijk terwijl de vissen massaal het loodje leggen.

@TS voor nu zou ik lekker het medicijn erin laten zitten tot je de juiste medicijnen hebt (AB).

Dan flink verversen en de nieuwe juiste medicijnen toedienen volgens gebruiksaanwijzing.

Wel ff licht uitdoen, licht breekt antibiotica af.

Re: Ziekte in de bak na nieuwe vissen. Veel doden.

panchax zei:
Nee dat is niet off-topic, je vraagt toch om een oorzaak?

Is op dit moment wel off-topic omdat direct de vissen dood gaan door een kruisbesmetting.
Dat de vissen krap behuisd zijn is wel waar, maar niet de directe oorzaak van deze vissterfte.

Zo, en nu weer snel mijn mond houden 😀 wilde eigenlijk helemaal niet reageren.
Gebeurt te vaak dat goed bedoeld advies helaas negatief terug gekaatst word.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan