Ziekte in de bak?


L

Liesseling

Guest
Maar wat?

meerdere galaxys met kromme rug

163991liessling_0_82_20150314_204827.jpg


en de gourami met een gat in der bovenvin en plekken op de zijkant

278224liessling_0_82_20150314_205053.jpg


898277liessling_0_82_20150314_205100.jpg


helaas geen hele duidelijke fotos.

maar begin een beetje depri te worden, t ging allemaal goed en nu in 1 x hoop vissen verdwenen en deze vissen die er niet goed uit zien.
 
Wat is de temperatuur van het water? Google eens op vis tbc en vergelijk met deze situatie.
 
24/25 graden
 
Had idd op tbc gegoogled maar weet t niet zeker
 
Hmmm kromme rug KAN een bacterie of verkeerde voeding zijn. Ook de plekken op de goerami kan een bacterie zijn.Wacht ff wat anderen denken.
 
Ik voer : gewoon vlokken, van die kleine balletjes voer wat meteen zakt, algentabletten, diepvries voer (verschillende voor tropische bak) en levend voer.
 
mijn bak staat op 24/25 graden, en het enige wat ik er bij gebruik is een lage dosis easy carbo
 
Liesseling zei:
Ik voer : gewoon vlokken, van die kleine balletjes voer wat meteen zakt, algentabletten, diepvries voer (verschillende voor tropische bak) en levend voer.
Afwisselend genoeg dus.
 
Ja dacht ik ook haha, en soms verse groente zoals komkommer
 
Ik neig toch sterk naar TBC.
 
Is daar wat aan te doen?
 
Helaas niet,ik hoop dat ik fout zit. Maar pas ook zelf op met handen in het water. Heb je iets van antie bacterieel medicatie in huis?
 
dettol? :p
 
Voor de vissen heb ik niks in huis trouwens, wat zou ik moeten hebben, esha 2000 ofzo?
 
Als je bijvoorbeeld bactopur direct in huis had,had je dat kunnen proberen. Ik denk dat het een moeilijk verhaal wordt,eens zien wat anderen denken is de optie.
 
Thanks. Hopelijk weet iemand anders het zeker...
 
Is het bij de gourami niet het Iridovirus ? Dan krijg je ook van dit soort wonden.
 
Volgens mij lijjt dat er wel heel erg op idd
 
Heb het ook al 2x gehad met de Colisa lalia, helaas gewoon hele slechte kwaliteit in de handel.....
 
Gezien het om de lalius gaat: iridovorus eerste verdachte.
Redelijk behapbaar leesvoer: Megalocytivirus Infections in Fish, with Emphasis on Ornamental Species

Problemen met galaxy's zijn er ook te over. Veel problemen mee, weinig duidelijkheid.
Als je gaat googlen, Engelstalige common name voor het visje is Celestial Pearl Danio ook af en toe afgekort tot CPD.

Problemen op hetzelfde moment ontstaan/geconstateerd?

~ Ivo
 
de lalius had al langer een raar vlekje op de vin dan dat de galaxys gek eruit zagen, maar moet zeggen dat ik super druk ben geweest en een aantal dagen niet echt opgelet heb.
 
Visjes euthanaseren. Dit is niet behandelbaar.

Met de galaxys hebben veel meer mensen dergelijke problemen. Ook bij mij kregen ze soortgelijke dingen. Ik denk dat het viraal is, maar op het Amerikaanse forum werd ook het vermoeden uitgesproken van vis-tbc.

Nu is dat ook hetgene dat jarenlang bij de Lalius werd vermoed (heb zelfs een boek waar dat in staat), maar dit bleek veelal het gevreesde Iridovirus te zijn, dat soortgelijke wonden ed veroorzaakt.

In beide gevallen : euthanaseren, de overlbijvende visjes goed in de gaten houden en als het doorzet de hele bak leeg, ontsmetten en opnieuw beginnen.

Groet,
Aad
 
Bedankt voor de info. De lalius heb ik gister geeuthaniseerd. de kromme galaxys zie ik niet meer, ik gok dat ze ergens dood liggen maar heb ze nog niet gevonden.
 
Misschien is het op meerdere plekken op het forum al eens besproken, maar omdat ik regelmatig bij forummers lees over ineens opduikende ziekten in soms al lang draaiende aquaria vroeg ik me af in hoeverre besmetting via levend en diepriesvoer hiervan op invloed kan zijn?

En wat is de meerwaarde van levend voer (behalve misschien voor soorten die echt niet zonder kunnen) met zoveel keuze in verschillende soorten droogvoer tegenwoordig? Mijn (weliswaar niet veeleisende) visjes lijken prima gezond, gelukkig en eetlustig met uitsluitend droogvoer.
 
Interessante gedachte...
 
Oke ik heb even gegoogled en ik zie dat de kromme rug bij de vissen (mijn dario heeft nu ook een kromme rug) waarschijnlijk een kwestie van Vitamine C tekort is. Waar zit dat dan veel in bij visvoer? Want ik geef volgens mij best gevarieerd eten.
 
Ik heb een hele school vuurneons gehad waarvan er 1 een kromme rug kreeg, needless to say aten ze allemaal hetzelfde. Ik dacht zelf meer aan een genetisch defect. Onze 'kromme' outlived them all trouwens :)
 
Ben naar aanleiding van dit onderwerp toch ook nog wel benieuwd naar de mogelijke samenhang tussen met name levend voer en de introductie van ziekten in een aquarium. Iemand hier ervaring of kennis van?
 
Ja maar nu zijn het de galaxy EN 1 zebra dario
 
Iemand een idee over de kromme rug en vitamine C gebrek? waar zit vitamine C in?
 
Een kromme rug kan allerlei oorzaken hebben : genetisch, bacterieel, viraal, voeding, etc etc...
Als je je vissen gewoon gevarieerd voert, houdt de bak / het water schoon dan dek je daar dus het overgrote deel mee af.

Dat geldt overigens voor heel veel ziekten en symptomen (Columnaris, Buikwaterzucht e.d.
Je hebt slechts een deel zelf in de hand, maar een niet te drukke bak, gevarieerd eten, een dieet dat op de vis is toegesneden, waterverversingen, filtrage e.d. doet een heleboel.

Ik denk niet dat het hier een specifiek gebrek is en al helemaal niet vitamine C. De vitamine behoefte bij dieren ligt zo en zo anders.

Groet,
Aad
 
Iemand op een ander forum denkt dat het ondervoeding is, op 1 of andere manier dat ze niet genoeg binnenkrijgen...
 
Liesseling zei:
Iemand op een ander forum denkt dat het ondervoeding is, op 1 of andere manier dat ze niet genoeg binnenkrijgen...

Sorry maar dat is echt larie in mijn ogen.
Zoals eerder gezegd werden sommige van mn Galaxys graatmager, andere zwollen juist op, rare witte stipjes (geen witte stip), vreemde rode vlekken etc etc... Mijn zoon en hier op het forum meerdere mensen hebben dezelfde problemen gehad.
Op een Amerikaans forum (Fishlore) werd het vermoeden van vis-tbc bij Galaxys uitgesproken.

E�n ding kan ik je zeggen : Mijn vissen krijgen gevarieerd en zat te eten. Door een verkeerd dieet zou het immuunsysteem kunnen wel kunnen verminderen waardoor ze dus gevoelig worden voor virussen, bacterien, schimmels etc..

Weinig / spaarzaam voeren is daarbij nog beter dan teveel.
 
Oke, maar als ik terug denk lijkt het begonnen te zijn toen de zebradanios erin kwamen, en die zijn wel veeeel sneller en drukker dan de galaxys, vandaar dat het mij wel heel logisch leek. Maar nu is dus ook 1 danio krom...
 

Terug
Bovenaan