Wat is er nieuw

Ziekte/tekort graag uw mening

• Onderwerp starter Onderwerp starter dutchyNL
  • Startdatum Startdatum
D

dutchyNL

Guest
�Welke planten betreft het?
laten we het voor nu even op twee planten houden maar heb het idee dat 60% van de soorten er last van hebben die erin staan.

�Hoe lang staan je planten al in het aquarium? En hoe lang heb je het probleem al?
de meeste tussen de 12 en 6 maanden, 1 plant 3 weken

�Kan je een foto plaatsen waarop het probleem zichtbaar is?
komen eraan!!

�Welke voedingsproducten gebruik je en hoeveel voeg je wekelijks toe? Heb je een bemestingsplan?
zitten leembollen in, plus een voedingsbodem.

�Heb je een voedingsbodem? Zo ja, hoe oud is deze?
nog geen jaar oud, (bijna scheelt een klein maandje)

�Voeg je kleibollen toe bij de plantenwortels?
telt leem ook?

�Gebruik je CO2 als bemesting?
nope

�Hoe groot is je aquarium?
juwel vision 450. dus 450L

�Welke verlichting hangt boven je aquarium en hoe lang brandt deze?
2 units, een start om 11 uur stopt om 19:00 de ander start om 15:00 en stopt om 00:00

�Heb je ook algen? Zo ja, welke?
thank god nee, niet meer sinds ik het boven genoemde lichtschema toe pas. (3-4 maanden)

�Wat zijn je waterwaarden?
KH 5
Ph 7,5/8,0
de rest zullen we nooit weten, moet nog even investeren in een goede volledige test set.

�Wat is de temperatuur van het water?
25C

�Hoe vaak ververs je het water en hoeveel? En welk type water voeg je toe (kraanwater, regenwater of osmosewater)?
kreenwater 1x in de 3 weken, beetje de helft soms iets meer soms iets minder ligt eraan hoe ik de kleur van het water vind.

�Hoe is de stroming in je aquarium (sterkte en plekken met stilstaand water)?
staat niks stil, ik zeg medium kwa stroming.
-------------------------------------------------------------
zo dat officeele gedoe uit de weg dames en heren aanschouw de horror DE FOTOS !!!

566624dutchynl_0_82_onbekend_volledig.jpg

deze plant was 3 weken geleden toen ik hem kocht zo groen als het maar kan,uiteraard verwachte ik een terugslag maar dit is wel heel extreem het is tevens een moederplant, ik gok op een zwaardplant, maar als er iemand is die het beter weet hoor ik het graag.

768515dutchynl_0_82_blad__groen_2.jpg

dit is hoe de bladeren eruit zien, er komen gaten in, het type gat wat erin komt, is niet een oorzaak van een vis die het als een hapje ziet.
Er zitten op sommige stengels bruine vlekken, het beste hoe ik het kan omschrijven is in een tuin kunnen sommige planten zoals rozen of jonge eikenbomen (roest krijgen) en dat bestrijd je met zwavel, zo ziet het er een beetje uit.
tevens, kleuren de nerven rustigjes aan ook bruin.

121894dutchynl_0_82_blad_groen.jpg

zelfde blad.

732614dutchynl_0_82_bladeren.jpg

zelfde blad, daarna krijgen we fase 2, en dan fase 3.
fase 2 is volgens mij wat er aan de hand is.
fase 3, is denk ik een blad wat simpelweg een resultaat van de terugslag is van het arriveren in een nieuw/ander aquarium.

773797dutchynl_0_82_onbekend_stek.jpg

Zoals ik al aangaf de plant is een moederplant toen ik hem kocht en dit is een stek er van, prachtig stekje, doet het gelukkig nog goed alleen de vlekken tonen hier ook al op.

115944dutchynl_0_82_knol_blad.jpg

ik heb er ook een knol in staan die helaas ook tekenen begint te geven van dit probleem.
hij hoort mooi donker groen te zijn en dat zijn de meeste bladeren nog wel maar het process zit er al in.
--------------------------------------------------------------
dat was de horror show.
exuus voor de typ fouten, taal is niet me beste kant 😉

buiten dat, bezit ik al 12 jaar aquaria en heb al me hele leven met vissen te maken voornamelijk koi karpers maar goed ik denk meld het er even bij zodat jullie weten dat het niet om een beginner gaat.
ik ben een beetje ten einde raad dus ik probeer het hier.

mijn gok is (K) kalium te kort dus.
alvast bedankt, hoor graag van de mensen hier.

Tip:
De meeste aquariumzaken testen gratis de waarden voor je als je hierom vraagt. Je hebt ook weinig co2 denk ik zo.
Tussen de 0 en de 5 mg lees ik. Afhankelijk van de werkelijke ph.

Een overzicht met tekorten staat hier:
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... chijnselen

jessicapilon zei:
Tip:
De meeste aquariumzaken testen gratis de waarden voor je als je hierom vraagt. Je hebt ook weinig co2 denk ik zo.

ja maar een aquariumzaak test toch niks meer dan je ph waarde en je kh waarde?

hoe kom je op het idee van te weinig co2? puur om het feit dat ik geen toevoeging heb, of heb je het tabel gebruikt van de ph waardes? ergens anders lees ik namelijk weer dat dat tabel minder accuraat is dan men zou willen.

en wat zou de eigenlijke c02 waarde moeten zijn?

heb me al een beetje in de co2 wereld verdiept sinds ik deze bak heb, maar de prijzen voor de instellaties zijn me net eventjes te duur.

Top trouwens van de snelle reactie bedankt

Zeker horror foto's!

De co2 kan je berekenen in een tabel met de ph en kh maar weet zelf ook het fijne hier niet van.
Andere waarden zoals Nitraat (NO3) en Fosfaat (PO4) zijn ook heel belangrijk om te weten want dat wordt gebruikt door de planten.

Het lijkt me toch handig als je de soortnamen van je planten die het slecht doen doorgeeft. De mededeling hoeveel procent van je planten het slecht doet is een aardig weetje, maar verder beperkt bruikbaar.

Welke soort is de plant die er net nieuw in staat?

Doen hele planten het slecht? Of gaat het om enkele bladeren?

~ Ivo

Als blad los laat en en kleine gaatjes in het blad duid alsgoed is op een KH2PO4 (fosfaat) tekort.

dank jullie dank jullie 🙂

nitraat en fosfaat, tja toch maar eens naar de zaak om eens te laten testen.

de planten soorten tjaaaaaaaaaaaaaa, kan uiteraard een poging wagen.

de plant van de grote bladeren en het stekje is voor mij onbekend tenzij het een zwaardplant op anabolen is.
dan hebben we tevens nog:

Microsorium pteropus latifolia: doet het goed naar mijn mening, hier en daar zijn plekjes maar dat hoort erbij, geeft veel stekjes dus das een goed teken.

Crinum calamistratum: doet het goed, groeit als een gek.

Aponogeton ulvaceus: het snoeien is denk ik fout gegaan hij probeerd op te komen maar zit weinig schot in. (erg jammer pracht plant)

Aponogeton boivinianus: de meeste bladeren zijn nog donker groen niks aan te zien doet het goed maar zoals op een van de foto's te zien is, klopt er iets niet. (ik noem het fase 1)

Nomaphila siamensis parvifolia: zit op zijn bloem te wachten maar dat heeft die geweigerd vorige maand. (wel een poging gedaan met zijn steel maar dat was alles wat ik kreeg)

Lilaeopsis: me bodem bedekker, die heeft het ook naar zijn zin doet wat die moet doen.

Nymphaea red: grote bladeren met paarse vlekken erop, dus naar mijn mening in orde.

Anubias Barteri: deze doet het slecht, bijna geen blad aan, maar blijft wel groeien al wel erg erg langszaam.

Sagittaria teres (of iets in die richting kwa soort): doet het, maar begint te worstelen, de bladeren zijn aan het verkleuren.

vallisneria gigantea: heeft er ook niet veel zin meer in, maar daarin tegen wel bezig met stekken.

buiten dat nog een handvol andere planten waar ik de namen helaas niet van weet.
had ik het maar opgeschreven maarja zo leert men.

hoop dat dit wat meer inzicht geeft

dutchyNL zei:
jessicapilon zei:
Tip:

ja maar een aquariumzaak test toch niks meer dan je ph waarde en je kh waarde?

hoe kom je op het idee van te weinig co2? puur om het feit dat ik geen toevoeging heb, of heb je het tabel gebruikt van de ph waardes? ergens anders lees ik namelijk weer dat dat tabel minder accuraat is dan men zou willen.

en wat zou de eigenlijke c02 waarde moeten zijn?

heb me al een beetje in de co2 wereld verdiept sinds ik deze bak heb, maar de prijzen voor de instellaties zijn me net eventjes te duur.

Top trouwens van de snelle reactie bedankt

Als je co2 wil of moet gebruiken kun je ook aan bio co2 denken.

Zo dramatisch klinkt dat helemaal niet! 😉

Even kort op een paar dingen ingaan:

Aponogeton ulvaceus: het snoeien is denk ik fout gegaan hij probeerd op te komen maar zit weinig schot in. (erg jammer pracht plant)
Hoe heb je gesnoeid? Misschien is dan te bevestigen of te ontkrachten dat je het verkeerd hebt aangepakt.

Aponogeton boivinianus: de meeste bladeren zijn nog donker groen niks aan te zien doet het goed maar zoals op een van de foto's te zien is, klopt er iets niet. (ik noem het fase 1)
Wees je ervan bewust dat planten allerlei mechanismes hebben. Kan best dat voeding uit dat ene blad wordt teruggetrokken t.b.v. de andere bladeren. Als dat zo is: niets aan de hand.

Nomaphila siamensis parvifolia: zit op zijn bloem te wachten maar dat heeft die geweigerd vorige maand. (wel een poging gedaan met zijn steel maar dat was alles wat ik kreeg)
Zie jij die bloem als doorslaggevend voor het wel of niet gezond zijn?

Anubias Barteri: deze doet het slecht, bijna geen blad aan, maar blijft wel groeien al wel erg erg langszaam.
Het is een langzame groeier, dus dat is geen teken dat 'ie het slecht doet. Hoe lang heb je deze? Bij aanschaf uit een winkel zitten er vaak maar een beperkt aantal bladeren aan, dus ook dat is mogelijk geen slecht teken.

vallisneria gigantea: heeft er ook niet veel zin meer in, maar daarin tegen wel bezig met stekken.
Een plant waarmee je geduld moet hebben. Sterft vaak eerst flink af alvorens aan te slaan. Stekken is een goed teken.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Zo dramatisch klinkt dat helemaal niet! 😉

SNIP

~ Ivo

ff makkelijker zo dan een lap tekst 😉

1: tja vlakbij de bol weggehaald, de bladeren die geel werden en richting snot vorming gingen dan.

2: kan, en das een goeie theorie, maar naar mijn mening haalt een plant meestal zijn voeding als die zichzelf canabaliseert eerst uit de randen en zo werkt die naar binnen, patroon wat hier gebeurd is meer willekeurig.

3: nee de bloem is zeker niet de doorslag (wel jammer dat die niet opkwam) maar het is meer het idee ivm het totaal plaatje.

4: bijna een jaar heb ik de plant al, zaten een paar flinke bladeren in, en hij probeert het wel, maar de bladeren redden het gewoon weg niet, de twee die er nu nog op zitten een daar van is helft groen helft bruin, das dan een blad, het andere blad doet het nog.

5: hij groeide eerst als een gek, en nu eigenlijk een totale stop, al is dat niet ongekend in de planten wereld aangezien ze dan juist gaan stekken en extra wortelen.

6: dank je een second/third/fourth opinion is altijd welkom

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan