Zijkanten van het aquarium glas dicht plakken


Cankreeft

Member
Lid geworden
28 januari 2022
Berichten
24
Leeftijd
23
Hallo, ik heb een juwel 240 met bloedvlektetras, zwarte tetras en wat zebra danios, en wat me is opgevallen is dat bijna al mijn vissen tegen het glas aan zwemmen, omdat ze waarschijnlijk hun reflectie zien, en persoonlijk vind ik het niet echt leuk om te zien hoe mijn vissen telkens tegen het glas aan botsen, dus dacht ik van om het af te dichten met iets, zodat de reflectie niet meer te zien is. Heeft iemand enig idee wat ik kan gebruiken?
 
Gew.oon doen, zou ik zeggen.
Ik heb daar zwart knutselkarton voor gebruikt.
Maar plaatjes triplex/piepschuim/plastic kan ook.
Bijkomend voordeel: geen daglicht meer vanaf de zijkant en daardoor minder kans op algen.

Bevalt het niet, haal je het weer weg.
 
Gaat het met een zwarte achtergrond niet juist meer spiegelen?
 
Als het mat is niet volgens mij en daarom zou ik schoolbordverf gebruiken. Gaat er ook prima af als het goed is.
 
Ik heb voor mn achterwand van juwel een rol mat zwart papier gebruikt. T bestaat ook in (donker)blauw en met diverse plaatjes.

Mijn vissen zwommen de eerste dagen wel eens tegen de zij ruit, maar dat stopte na een paar dagen. Denk een kwestie van wennen :).
 
Ik heb voor mn achterwand van juwel een rol mat zwart papier gebruikt. T bestaat ook in (donker)blauw en met diverse plaatjes.

Mijn vissen zwommen de eerste dagen wel eens tegen de zij ruit, maar dat stopte na een paar dagen. Denk een kwestie van wennen :).
Hallo, super bedankt voor het reageren, persoonlijk zit het me gewoon dwars als mijn visjes last krijgen van hun reflectie, dus lijkt het me beter om het toch dicht te plakken 😁
 
Ter info alle genoemde oplossing dienen aan de buitenzijde aangebracht te worden ;)
 
Ter info alle genoemde oplossing dienen aan de buitenzijde aangebracht te worden ;)
Super bedankt voor het reageren! Maar helpt dat wel? Want volgens mij zien de visjes nog steeds hun reflectie, maar niet de dingen buiten het aquarium.
Ter info alle genoemde oplossing dienen aan de buitenzijde aangebracht te worden ;)
 
Gaat het met een zwarte achtergrond niet juist meer spiegelen?
Daar dacht ik inderdaad ook wel een beetje aan. Weet jij toevallig een ander oplossing om dit te voorkomen?
 
Ik heb er geen ervaring mee maar zou zeggen probeer het eens en dan zie je het snel genoeg. Volgens mij is schoolbordverf makkelijk weer weg te halen.
 
Daar dacht ik inderdaad ook wel een beetje aan. Weet jij toevallig een ander oplossing om dit te voorkomen?
Nee, meestal stoppen vissen vanzelf met dit gedrag
 
Super bedankt voor het reageren! Maar helpt dat wel? Want volgens mij zien de visjes nog steeds hun reflectie, maar niet de dingen buiten het aquarium.
Wat John zegt proberen maar je kan ook een stuk zwart karton gebruiken.
Haal nog makkelijker weg;)
Wel vreemd gedrag van je vissen trouwens
Missien een oplossing om wat planten voor de zijruiten te plaatsen (binnenzijde) zodat het zicht veld onderbroken wordt.
 
Ik heb ook wel eens gelezen dat het mogelijk is dat je waterwaarden niet op orde zijn (veel amoniak/amonium of nitriet?) waardoor je vissen willen vluchten. Wat in een glazenbak natuurlijk niet kan. Maar, zoals eerder aangegeven, meestal stopt dit gedrag na een aantal dagen (iig bij mij).
 
Wat John zegt proberen maar je kan ook een stuk zwart karton gebruiken.
Haal nog makkelijker weg;)
Wel vreemd gedrag van je vissen trouwens
Missien een oplossing om wat planten voor de zijruiten te plaatsen (binnenzijde) zodat het zicht veld onderbroken
Bedankt voor het reageren! Planten heb ik geprobeerd maar lukte helaas ook niet, is er misschien iets wat ik in het binnenzijde kan plakken?
 
Ik heb ook wel eens gelezen dat het mogelijk is dat je waterwaarden niet op orde zijn (veel amoniak/amonium of nitriet?) waardoor je vissen willen vluchten. Wat in een glazenbak natuurlijk niet kan. Maar, zoals eerder aangegeven, meestal stopt dit gedrag na een aantal dagen (iig bij mij).
De waterwaardes zijn goed, ik test het water elke 2 weken en het ziet er tot nu toe geweldig uit! Dat is het probleem waarschijnlijk niet. Ik heb de visjes inmiddels al 3 maanden en ze blijven maar de tijd tegen het glas aan zwemmen, vooral als het aquarium licht uitstaat
 
toch een door vragen is het een bepaalt soort dat het doet
zelf heb ik hier bloedvlektetras zitten en die zijn erg rustig trekken hun baantjes in de 250 zonder enig probleem.
zebra danios, zijn wat actiever maar ook geen last van
zwarte tetras zijn mij onbekend kan het visje wel maar niet zelf gehad.
water waarden zijn goed zeg je waar test je mee
co2 /kh verhouding goed
stroming niet te hard zodat vlucht gedrag ontstaat.
 
toch een door vragen is het een bepaalt soort dat het doet
zelf heb ik hier bloedvlektetras zitten en die zijn erg rustig trekken hun baantjes in de 250 zonder enig probleem.
zebra danios, zijn wat actiever maar ook geen last van
zwarte tetras zijn mij onbekend kan het visje wel maar niet zelf gehad.
water waarden zijn goed zeg je waar test je mee
co2 /kh verhouding goed
stroming niet te hard zodat vlucht gedrag ontstaat.
Ik test het water trouwens met de JBL Testset Combi Plus NH4! En het tegen het glas aan zwemmen is bij elke vis gebeurt die ik tot nu toe heb gehad, net zoals wilde voorntjes, corydoras (5 stuks) en kardinaal tetras en etc
 
Er bestaat ook matzwart papier/folie trouwens. Volgens mij doe je alles behalve een "sierwand" buiten de bak.
Dat lijkt me oprecht een geweldig idee, het feit dat mat niet terug reflecteert maakt het beter!
 
Misschien een idee om eens een bakje ergens anders in het huis neer te zetten gewoon eens kijken of het gedrag daar dan ook plaats vind.
 
Misschien een idee om eens een bakje ergens anders in het huis neer te zetten gewoon eens kijken of het gedrag daar dan ook plaats vind.
Het aquarium is op meerdere plekken gezet in het verleden, jammer genoeg heeft het ook weinig positieve effect gehad op mijn vissen.
 
Misschien een filmpje ervan maken en dat hier eens delen, kan me nl niet voorstellen dat ze door reflectie tegen het glas zwemmen, dan zou de vis in dit geval dus tegen zichzelf aan zwemmen, en het glas reflecteert niet. Er moet iets anders aan de hand zijn
 

Terug
Bovenaan