zijn alle slakken even nuttig?


D

DaisyK

Guest
Hallo alkemaal!

Binnenkort start ik met een garnalenbakje... Nu zit ij erover te denken daar ook een paar plakjes bij te doen... Ik heb het artikel in dit forum gelezen over slakken en weet nu dat ze behalve leuk, ook erg nuttig zijn... Vuil opruimen, de bodem luchtig houden enz.

Nu vroeg ik mij af of dit voor alle slakken geld... ik vind zelf appelslakken wel leuk vanwege de kleurtjes maar heb verder weinig verstand van alle soorten...

Mijn vraag of eigenlijk vragen zijn nu: gaan alle slakken goed samen met garnalen en... Zijn alle soorten slakken even nuttig?
 
Elke slak is nuttig op z'n eigen manier en is maar net met welke bedoeling je ze in je bakje wil hebben.
Je kan slakken nemen puur voor de sier vanwege hun kleur en vorm bv maar is heel persoonlijk want ieder heeft z'n eigen smaak wat dat betreft natuurlijk.

Appelslakken zijn idd vaak mooi van kleur maar zijn door hun fikse formaat flinke poepers wat voor sommige mensen weer een nadeel is.
Als je bv een slak zoekt om de bodem luchtig te houden zou je een torenslak moeten nemen want die zitten graag in de bodem.

In principe kunnen alle slakken wel in combinatie met garnalen maar niet alle slakken hebben dezelfde eisen aan waterwaarden.

Sommige slakken hebben heel warm water nodig of een hoge ph en andere soorten slakken juist weer niet dus dat is een belangrijk punt om rekening mee te houden voor je ze aanschaft.

Is natuurlijk nog een heleboel meer info om aan je te vertellen maar nu weet je al ietsje meer ;)
 
Dank je wel! Misschien dan toch geen appelslakken... Ik vind alle slakken wel leuk om te zien... Belangrijk vind ik vooral dat ze goed bij de garnaaltjes kunnen... misschien dat de "plagen" slakjes zelfs wel wat zijn... Ga dit onderdeel van het forum eens goed in de gaten houden voor ik een definitieve keus maak :)
 
Een lage KH, pH en GH zijn juist fijn voor veel garnalen en als je de populatie in de hand houdt is er al helemaal geen probleem.

Ik heb slakjes in alle bakken en dat fenomeen doet zich hier niet voor. Of je een slakkenplaag krijgt of niet heb je zelf in de hand.

Als je zoveel slakken hebt dat dit dermate invloed heeft op je waardes heb je dat voornamelijk aan jezelf te danken gok ik.
 
Ik heb torenslakjes, poelslakjes en posthoornslakjes. Als je wil mag je er wat meenemen als je de garnaaltjes komt halen :)
 
Haha jij bent wel erg vrijgevig! Ik vroeg het omdat ik dacht misschien als ij van te voren dezelfde slakjes erin zet als die jij hebt voelen de garnaaltjes zich gelijk meer thuis... Misschien slaat die gedachte nergens op hoor, maarja ik kan nog niet denken als garnaal ;-P maar meestal is het fijn iets "bekends" te hebben dacht ik.
 
Ik geloof niet dat de garnaaltjes dat wat schelen ;)
Het zijn hele simpele diertjes, volgens mij kunnen ze niet eens denken (en dat is niet negatief of denigrerend bedoeld).

In 1 van m'n bakken heb ik een tijd veel moeten voeren. Toen is de slakkenpopulatie explosief gestegen. Nu voer ik al een paar maanden wat minder en de populatie wordt steeds kleiner, maar ik heb er nog meer dan genoeg.
 
Ok, maar garnalen kunnen toch ook stress krijgen? Dus ik dacht dat ze ddaarom wel beetje konden denken of in ieder geval soort besef hebben van hun omgeving...
 
Ze kunnen zeker gestrest raken, maar dit is vooral instinctief denk ik. Daar komt geen denken aan te pas al zullen ze zich vast en zeker niet prettig voelen op zo'n moment.

Vind het trouwens wel heel tof dat je zo bezig bent om het je garnaaltjes naar de zin te maken. Ik geef ze met een gerust hart aan je af :).
 
Aaah lief <3 ja ik vind wel dat als je dieren neemt, hoe groot if klein ook, je er goed voor moet zijn... Ik zou me heeel rot voelen als ik naar 1 van mijn dieren zou kijken met het idee van: je had beter ergens anders kunnen zitten.
 
@daisyK: Je bent , ook als beginner, al heel goed bezig! Zo kun je echt genieten van je dieren!
@ Jones: Ik wilde niemand kopschuw maken, maar wel even een ander beeld schetsen ,wat er zomaar kan gebeuren in een goeddraaiende bak met visjes, garnaaltjes en andere beesies.

Je gok dat het ligt aan te veel voeren is niet geheel waar, wel is waar dat ik ten tijde van de plaag, een vrij groot visbestand had, die poepen veel en dat lusten idd de slakjes weer.

Greetzz Bigsmoke
 
Ik had het niet per se over teveel voeren. Een te groot visbestand kan inderdaad ook een oorzaak zijn, net als achterstallig onderhoud (veel rottende blaadjes e.d.). Either way, als je duizenden slakjes hebt in een bak van het formaat zoals beschreven in dat topic heb je wel ergens een steekje laten vallen (net zoals in die bak van mij waar ik een tijd veel heb moeten voeren i.v.m. opgroeiende vis). Neem je deze oorzaak/oorzaken weg dan vermindert de populatie weer.
 

Terug
Bovenaan