Wat is er nieuw

zijn deze water waardes goed?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter BertD
  • Startdatum Startdatum
B

BertD

Guest
Beste Allen,

Ik lees redelijk wat over PO4 en een ieder heeft een andere normering.
JBL druppel set die ik hanteer geeft aan dat de PO4 onder de 0.5 moet zijn.
Als ik het Redfield tabel lees is deze weer goed dan val het in de gele vlak, verklaard niet de draad alg die wel minder wordt.

Mijn waardes zijn het volgende:
Ph = 6,95
Nh = <0.05
NO2 = <0,1
NO3 = 15
Kh = 7
PO4 = 1,2

Moet ik hier iets aan veranderen, of zijn de waardes gewoon goed?
 
Met de no3 en po4 is niks mee en dat van 0,5 snap ik niet. Met de EI doseer je al wekelijks 2 mg.
 
Met de no3 en po4 is niks mee en dat van 0,5 snap ik niet. Met de EI doseer je al wekelijks 2 mg.

Bedankt, JBL zegt het volgende:
Wij adviseren om in vijvers naar een waarde van minder dan 0,05 mg/l te streven. Uit de limnologie (zoetwaterkunde) is bekend dat noemenswaardige algengroei niet voorkomt bij een duurzaam (gedurende het hele jaar aangehouden) fosfaatgehalte von minder dan 0,035 mg/l. Idealiter zou het niet mogelijk moeten zijn om het fosfaatgehalte van vijverwater met deze test aan te tonen (dat betekent namelijk dat het minder dan 0,05 mg/l bedraagt). Zorg er in dit verband vooral voor dat kunstmest van het omliggende gazon of plantenmest niet in de vijver terechtkomt.

https://www.jbl.de/?lang=nl&mod=products&func=detail&id=3017


En ja het gaat om een aquarium alleen daar spreken ze niet over ook op het kaartje is 0.5 groen en daarna niet meer.

Als ik onderstaande link gebruik en mijn waardes in vul zegt hij dat de fosfaat te hoog is met 1.2
http://www.aquariumhobby.nl/zoetwater/calculators/redfielduitslag.html

 
Het hangt er ook vanaf welke methode je wilt gebruiken. Ik geloof dat de RR uitgaat van 16 : 1 (NO3 : PO4). Bij de EI streeft men naar 10 : 1 (beter 20 : 2).
Een en ander hangt ook af van je CO2, verlichting en overige elementen.
Dus de RR zegt op dit moment dat je verhouding niet klopt, de EI zit aardig in de buurt.
Dus wil je de EI volgen is er eigenlijk niets mis met deze waardes.
Die NH4 en NO2 waren die meetbaar aanwezig? Zo ja zou ik daar eerst iets aan doen.

Groeten Leopard
 
Het hangt er ook vanaf welke methode je wilt gebruiken. Ik geloof dat de RR uitgaat van 16 : 1 (NO3 : PO4). Bij de EI streeft men naar 10 : 1 (beter 20 : 2).
Een en ander hangt ook af van je CO2, verlichting en overige elementen.
Dus de RR zegt op dit moment dat je verhouding niet klopt, de EI zit aardig in de buurt.
Dus wil je de EI volgen is er eigenlijk niets mis met deze waardes.
Die NH4 en NO2 waren die meetbaar aanwezig? Zo ja zou ik daar eerst iets aan doen.

Groeten Leopard

Niet meetbaar volgens de kleuren ze waren lichter dan de kaart aangaf..
RR zegt volgens deze site http://www.aquariumhobby.nl/zoetwater/calculators/redfield.html
Ook dat ik goed zit
 
het verschilt natuurlijk ook wel per bak hoeveel PO4 EN NO3 je wilt hebben.. weet niet waar ze bij bijvoorbeeld JBL vanuit gaan.

bij planten bakken mag het gerust een hoge waarden hebben. bij malawi/tanganyika bakken het liefst beide 0.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan