Wat is er nieuw

zijn er hobby kwekers in Deventer?

Sativa

New member
Lid geworden
27 januari 2025
Leeftijd
67
Hallo mensen.
Ik woon in Deventer en ben benieuwd of er in Deventer ook mensen zijn die visjes kweken? zou het leuk vinden om met ze in contact te komen.
Misschien eens kijken of ff te kletsen over onze mooie hobby.

ook een vraagje waar ik mee zit waar halen jullie het Osmose water? Mijn oude kweek opstelling (35jaar oud en ohh ja spaanplaat moet ik nog even vervangen) weer vrijgemaakt voor dit doel, maar is te klein voor aanschaf osmose apparaat. Hoop maandag glas te regelen voor wat bakjes.
WhatsApp Image 2025-02-02 at 12.32.48.jpeg

Waarom is dat te klein voor een osmose apparaat? Zo duur zijn die toch niet? Zeker als je niet al te veel osmose water nodig hebt…

Wat ga je eigenlijk kweken dat je osmose nodig hebt?

Osmosewater kan je vaak bij winkels kopen die ook zeewater hebben. Wat dan in de buurt zit valt tegen vanaf Deventer. Sommige halen het bij glazenwassersbedrijven maar daar zit vaak geen DI filter achter. Ik zou er gewoon zelf eentje kopen . Ze zijn vaak in de aanbieding voor enkele tientjes en dan ben je niet van anderen afhankelijk.

Blijft de vraag: heb je echt osmosewater nodig?
Ik zie in een ander topic dat je maanvissen, goerami's, betta's, levendbarenden hebt gekweekt (uit mijn hoofd). Hebben die dat nodig?

Gewoon op safe te gaan, misschien een kweekje opzetten voor bvb corydora, goerami's ,Blauwe ramiz. Maar he ik wil gewoon weer een beetje met kweken bezig zijn, en ben zeker geen profi, vroeger was ik er bedreven in nu, veel zal en moet ik weer veel opnieuw uitvinden. Tijden zijn ook wat veranderd huhu

Dan zou ik beginnen zonder osmosewater, lukt het, prima. Lukt het niet, dan kun je het altijd nog aanschaffen. Afgezien daarvan zijn er veel soorten vissen die het prima op leidingwater doen. Mar ook ik ben geen officiële kweker.

Let op dat zulke tappunten vaak geen DI filter gebruiken.
Ik heb er geen verstand van, scheikunde was niet het vak waar ik veel van snapte. Waarom is een DI filter nodig voor aquariumwater?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan