Zijn het aantal liters/uur van een externe filter door de fabrikant gegeven wel correct?

tuinkabouter

AquaForum Donateur
Lid geworden
18 jan 2010
Leeftijd
30
voor mij zijn ze even correct als de verbruikscijfers van een auto... ;)
Maar dat geeft niet, daarom reken ik altijd minimaal 5x inhoud per uur als ik een filter koop/ aanraad.
Is vaak ook wel het meest gangbare en is vaak ook nog goed betaalbaar

Lid geworden
9 jan 2011
Als je bij een normaal, dus niet overbezette bak, een buitenfilter plaats dan hou ik min of meer de volgende regel aan. Overbezette bak is zoiezo een ander probleem.

filter van 1800 liter per uur. delen door 2 voor compensatie van opvoerhoogte en toevoegen filtermedium.
Dan delen door 3 om het aantal doorvoeren per uur te garanderen. Dus uiteindelijk delen door totaal 6.

Maar iedereen heeft er een andere mening over. En ook andere ervaringen. Maar dit is hoe ik het zou doen als je alleen naar de doorvoer kijkt.
1800 liter filter = 300 liter water. bij een zoetwater bak.

Veel beter is het om te kijken, zoals hierboven ook al is aangegeven, naar het volume wat het filter heeft voor het filtermedium. Als het filter 3 x zoveel filtermedia kan bevatten en maar 1 keer per uur de doorvoer heeft van het watervolume zal ik zelf daar voor kiezen. Om maar eens een voorbeeld te noemen.
Maar ik ben er een tijdje uit geweest dus wellicht zijn de inzichten inmiddels veranderd :)

tuinkabouter

AquaForum Donateur
Lid geworden
18 jan 2010
Leeftijd
30
Als je bij een normaal, dus niet overbezette bak, een buitenfilter plaats dan hou ik min of meer de volgende regel aan. Overbezette bak is zoiezo een ander probleem.

filter van 1800 liter per uur. delen door 2 voor compensatie van opvoerhoogte en toevoegen filtermedium.
Dan delen door 3 om het aantal doorvoeren per uur te garanderen. Dus uiteindelijk delen door totaal 6.

Maar iedereen heeft er een andere mening over. En ook andere ervaringen. Maar dit is hoe ik het zou doen als je alleen naar de doorvoer kijkt.

Veel beter is het om te kijken, zoals hierboven ook al is aangegeven, naar het volume wat het filter heeft voor het filtermedium. Als het filter 3 x zoveel filtermedia kan bevatten en maar 1 keer per uur de doorvoer heeft van het watervolume zal ik zelf daar voor kiezen. Om maar eens een voorbeeld te noemen.
Maar ik ben er een tijdje uit geweest dus wellicht zijn de inzichten inmiddels veranderd :)
Is deels zo, je wilt natuurlijk een bepaalde hoeveelheid water in contact brengen met een bepaalde hoeveelheid media.
Maar je hebt je stroming ook nodig voor gas uitwisseling en transport van afval stoffen

Lid geworden
20 aug 2019
Leeftijd
51

De opvoerhoogte is alleen relevant als je met een bioloog werkt.
Je moet natuurlijk je filter geen 20m van je bak af zetten, dan krijg je stromingsverliezen.

Ik denk eerder dat je filters moet vergelijken op basis van het vermogen.
Als je filters met een vermogen van ca 20W met elkaar vergelijkt, dan zie je grote verschillen in opgegeven debiet.

Voorbeeldje:
JBL 1502: 20W - 1400 l/h
Eheim Experience 350: 24W - 1050l/h

Het principe van de pomp is al eeuwen oud, en dat de JBL dan ineens zo veel meer rendement zou hebben dat die met 20% minder vermogen ineens 40% meer kan verpompen geloof ik gewoon niet.

Lid geworden
28 mei 2014
Leeftijd
68
Website
aquaforum.nl
De opvoerhoogte is alleen relevant als je met een bioloog werkt.
Je moet natuurlijk je filter geen 20m van je bak af zetten, dan krijg je stromingsverliezen.

Ik denk eerder dat je filters moet vergelijken op basis van het vermogen.
Als je filters met een vermogen van ca 20W met elkaar vergelijkt, dan zie je grote verschillen in opgegeven debiet.

Voorbeeldje:
JBL 1502: 20W - 1400 l/h
Eheim Experience 350: 24W - 1050l/h

Het principe van de pomp is al eeuwen oud, en dat de JBL dan ineens zo veel meer rendement zou hebben dat die met 20% minder vermogen ineens 40% meer kan verpompen geloof ik gewoon niet.
Toch blijkt de JBL 1502 hier wel aan te voldoen. (Ik heb er een) Ook de JBL 902 die ik ook heb voldoet wel aan de bruto waarden. Uiteraard ligt het met de nettowaarde anders. De Eheim 350 heb ik niet en kan daar dus ook niet over oordelen.

Lid geworden
12 jun 2019
Bij een potfilter, omdat het een gesloten (druk) systeem is, zal de zwaartekracht je een heel eind helpen en het waterniveau in je leidingen zal hierdoor automatisch ter hoogte van je instroom komen. De rest heb je dan de pomp voor nodig. De echte opvoerhoogte in deze system is dan ook het verschil tussen de ingang (die meestal onderin je bak zit) en de uitgang die meestal boven in je bak zit. Die is bij een potfilter dus inderdaad minder interessant dan bij een bioloog waar je vaak te maken hebt met een veel groter verschil.

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Toch blijkt de JBL 1502 hier wel aan te voldoen. (Ik heb er een) Ook de JBL 902 die ik ook heb voldoet wel aan de bruto waarden. Uiteraard ligt het met de nettowaarde anders. De Eheim 350 heb ik niet en kan daar dus ook niet over oordelen.
Uit het topic van ik dacht Jan Fokke bleek dat ze bij lange na niet halen wat is aangegeven. De 701 bijvoorbeeld doet lang geen 700 liter met nieuw filtermateriaal maar iets van rond de 400 meende ik en dan wordt dat nog minder als de filters vervuilen. Jan liet een overzichtje zien waar dat door JBL werd aangegeven en dat was mij ook niet bekend.

EDIT; het even nagezocht en bruto (dus leeg) zal de opgegeven hoeveelheid wellicht kloppen maar met schone sponzen e.d. zie je dat je al de helft kwijt bent laat staan dat het filter ook na verloop van tijd nogeens vervuilt:

Bei 1,50 m Schlauchlänge und Betrieb mit den mitgelieferten Filtermassen ergibt sich im Neuzustand oder nach Reinigung etwa folgende Leistung: CP e402: 200 – 250 l/h CP e702: 350 – 400 l/h CP e902: 380 – 450 l/h CP e1502: 800 – 900 l/h CP e1902: 1100 – 1200 l/h Wenn diese Werte um ca. 50 % nachlassen, sollten Filtermaterialien und Schläuche gereinigt werden.

Dus de 902 is gevuld voor hooguit 450 liter goed en daarvan moet je nog een groot deel aftrekken wanneer het zn werk gaat doen.

Laatst bewerkt:
Lid geworden
20 aug 2019
Leeftijd
51
Dat lijkt me niet. opvoerhoogte is wel degelijk een factor. de pomp weet toch niet of je het een bioloog noemt of een drukfilter ? opvoerhoogte is opvoerhoogte
De uitleg is:

Bij een bioloog is de overdruk aan de ingang van de pomp = 0 Bar, en voor het water stroomt moet dat water ca 1,2m omhoog, wab 0,12 Bar is.

Bij een potfilter, krijg je al een druk van 0,12 Bar aan de ingang van je pomp, en dat is net voldoende om het water terug tot aan de wateroppervlakte van je bak te krijgen.

Als je de pomp van een bioloog stil legt, dan zakt het water terug tot op de waterspiegel van je bioloog.
En bij een bioloog verlies je de energie van het water wat terugstroomt van het aquarium naar de bioloog.

Bovenaan