Zijn mijn appelslakken dood?


A

An-Sofie

Guest
Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum!

Al een jaar heb ik een aquarium met vissen, waarvan er nog twee overblijven. Zaterdag kocht ik een aantal waterslakken om terug wat leven in mijn aquarium te brengen: 4 appelslakken, 4 posthoorn slakken en een paar van die kleine met een torentje erop. Nu, Bob (één van de appelslakken) ligt al een paar dagen op zijn zij op de bodem. Hij hangt nogal uit zijn schelp en ik heb niet echt het gevoel dat hij weerstand biedt als ik zijn lichaam lichtjes aanraak. Mijn andere drie appelslakken (Irma, Blue en Dave) drijven dan al 3 dagen en hangen ook een beetje uit hun huisje (hoewel ze wel terugtrekken). Er hangt soms wel een wit wolkje aan hun lichaam.

Kunnen ze doodgaan van aan het lijfje te zitten of wat denken jullie? Ik voel me zo een slechte slakkenhouder :(
Bob stinkt niet. Dus ik weet echt niet wat ik moet denken.

PS. ik heb echt hele kleine vissen (chinese danio's) dus ik denk niet dat het daarom is.

Kan iemand mij helpen?


Veel liefs,
An-Sofie
 
Heb je een foto? Ik zou denken dat als het lijf eruit hangt dat het niet goed is maar een foto zegt meer. Soms moet je enkele dagen wachten alvorens een Appelslak aan de wandel gaat maar dat zitten ze vaak in de schelp getrokken.
 
Heb je een foto? Ik zou denken dat als het lijf eruit hangt dat het niet goed is maar een foto zegt meer. Soms moet je enkele dagen wachten alvorens een Appelslak aan de wandel gaat maar dat zitten ze vaak in de schelp getrokken.

Hier zijn de foto's. :) -> de laatste gele (Bob) trekt niet terug denk ik. Die zinkt ook naar de bodem. De rest drijft en reageert wel (buiten bij Blue, de blauwe, kan ik het moeilijk inschatten) volgens mij maar ze zien er zo blubby uit, toen ik ze net had toen gingen ze meteen op de wandel en zagen ze er zo gezond uit.

17814012_10154134259821157_823276605_n.jpg


17757882_10154134259826157_749415418_n.jpg


17792312_10154134259851157_1423580778_n.jpg


17807122_10154134259906157_1361754092_n.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ze zich niet terugtrekken dan is dat vreemd maar je zal snel genoeg het kunnen ruiken als ze dood zijn.
 
Bij de ena laatste lijkt het alsof er een stuk schelp af is gebroken maar ik ben daar niet zker van. Preceis boven je duim dus. Ik zou het even afwachten en dagelijks anders even controleren want als er toch een dood zou zijn dan kun je rotting beter voorkomen. Zoals ik al zei ruik je het heel snel.
 
Bij de ena laatste lijkt het alsof er een stuk schelp af is gebroken maar ik ben daar niet zker van. Preceis boven je duim dus. Ik zou het even afwachten en dagelijks anders even controleren want als er toch een dood zou zijn dan kun je rotting beter voorkomen. Zoals ik al zei ruik je het heel snel.

Hartelijk bedankt voor je hulp. Ik wist dus niet of het normaal was of ze uit hun huisje kwamen terwijl ze "rusten". Ik hou het in de gaten en ga regelmatig ruiken :)
 
Ik herken dat ook niet zo moet ik zeggen en vandaar dat je het beste even dagelijks kan ruiken. Zolang ze wel bewegen leven ze natuurlijk maar als ze helemaal niet reageren bij het aanraken dan vind ik dat niet echt goed klinken.
Er veel aan doen kun je denk ik niet.
 
Ik zou ze gewoon op een rustig plekje leggen , dit omdat je vissen ze ook nog niet gewent zijn . Mochten ze dan hun voelsprieten uitdoen , zullen de vissen even gaan kijken of die "wormpjes" kunnen eten ;) . En dan zal het appeltje zich weer even terug trekken in zijn huis . Voor de rest echt niet elke dag eraan ruiken ! Laat ze gewoon even met rust want elke keer als je ze dus aan gaat raken / optillen zullen zich terug trekken . Je zou eventueel een stukje komkommer bij ze in de buurt kunnen leggen .
En dan eventueel om de dag even ruiken , begin wel een stukje van je neus af en dan elke keer een klein stukje verder bij je neus . Geloof me als ze dood weet je het gelijk :sorry:.
Even voor de duidelijkheid :daisy: die kleine slakken met "dat" torentje erop ? zoals je schreef .....mag hopen dat dat geen helena's zijn ....maar gewoon puntslakjes ..
 
Ik denk dat als ze al een aantal dagen onberoerd liggen en je geen teken van leven ziet jena enige dagen er best aan kan en moet ruiken want als de slak al aan het ontbinden is dan krijg je veel vervuiling in de bak. Normaliter doe je dat inderdaad niet maar bij sterke aanwijzingen dat het niet goed gaat met de slak zou ik niet wachten tot hij half verrot in de bak ligt. Ik heb zelf nog nooit Appels gehad die niet bewogen maar wel het lichaam uit het huis hadden.
 
@Natasja1971 Hoi Natasja, dankjewel voor jouw reactie. Denk je dat ik de appelslakjes even in een andere bak zet of gewoon laat? Ik heb het even opgezocht en die kleintjes zijn gewone witte puntslakjes :) toch bedankt om het even te vragen! @jessicapilon de slak op de bodem heeft duidelijk nog geen geur dus ik ga ze even laten liggen en dan maar overmorgen nog eens ruiken. Ik vind het allemaal heel beangstigend wel...
 
Wat gek zeg..... Bij mij gingen ze gelijk aan de wandel en in no-time hebben ze al eitjes gelegd. Is je bak toevallig heel erg nieuw? Dan kunnen ze verhongeren omdat ze nog niet genoeg eten kunnen vinden
 
Ze eten ook wel etensresten dacht ik. Ik heb eigenlijk nooit niet veel algen gehad maar daaraan is nog geen Appel dood gegaan.
 
@blackmoor de bak draait in juni een jaar, dus hij is zeker niet nieuw en zit vol met algen. Ik heb wel geen waterverwarming en de bak staat langs mijn raam. Heb mijn radiator aangezet om te kijken of het aan de warmte ligt. Ik geef de twee chinese danio's ook meer dan genoeg eten en er liggen stukjes komkommer in sinds gisteren. :)
 
Komkommer zijn ze gek op, een dikke plak aan een lange sate stok er een nacht in dan zit er zo een gat in gevreten.
Ik doe een plak van 2 cm met schil in heet water van de kraan tot 2 keer even heet en dan naar 5 min in de bak nou dan komen ze wel.
Heb je trouwens wel een thermometer in de bak hangen?

Alle slakken komen er op af hoor.
 
@herman46 dan zullen ze hopelijk snel aanvallen! En nee, mijn zus heeft er wel eentje in haar aquarium. Zou ik even meten voor de zekerheid?
 
@herman het water is 21 à 21,5 graden. Ik heb net gezien dat de slak die 3 dagen op de grond lag, zich beweegt! Misschien moet ik wat meer geduld hebben.
 
Vraagje: zag je de slakken vollop rondlopen toen je ze kocht? Vaak worden zwakke slakken aangeboden. Daarom koop ik enkel slakken als ze volop bewegen (en er niet te veel broeders en zussen voor pampus ligge
 
@tropicalis ze waren heel levendig toen ze nog in hun vervoerzak zaten dus ik denk niet dat het daaraan ligt. Ook in mijn aquarium waren ze eerst levendig (nitriet, temperatuur en PH zijn in orde dus dat kan het ook niet zijn). Ik ga ze nog even tijd geven en dan zie ik wel! Ik hoop dat de drijvende slakken wel snel terug naar beneden komen. één van de slakjes is ondertussen komkommer aan het eten terwijl ik eerst dacht dat hij het slecht deed, ik probeer me nog even in te houden. :)
 
. Ik heb zelf nog nooit Appels gehad die niet bewogen maar wel het lichaam uit het huis hadden.

Ik heb honderden appeltjes gehad en dit is niets vreemd hoor , vaak hebben ze het dan even niet naar hun zin , kan door andere waardes komen , kan dat hij is beschadigt en zich aan het herstellen is ....ook drijvende appeltjes is niet vreemd daar ze natuurlijk ook een long hebben en dus echt kunnen drijven .

@Natasja1971 Hoi Natasja, dankjewel voor jouw reactie. Denk je dat ik de appelslakjes even in een andere bak zet of gewoon laat? Ik heb het even opgezocht en die kleintjes zijn gewone witte puntslakjes :) toch bedankt om het even te vragen!.

Wat ik al zei , laat ze lekker met rust , en qua vervuiling als ze dood zijn ja kan indd erg zijn voor de bak .....helemaal als het een kleine bak is maar is de bak wat groter zal het echt zo'n vaart niet lopen ...

En indd hoe lager de temp van de bak , hoe trager de appeltjes zullen wezen . Hier staan alle bakken altijd rond de 23 gr ....
Gun ze even wat zijn , ze zijn zoooooooooo leuk :iloveyou:
 
Maar hadden die dan ook het lijf uit de schelp? Ik heb ze ook gehad die dagen niet bewogen maar die zaten veilig in de schelp teruggetrokken.
 
Maar hadden die dan ook het lijf uit de schelp? Ik heb ze ook gehad die dagen niet bewogen maar die zaten veilig in de schelp teruggetrokken.

Ja hoor , vaak zie je dat als ze eigenlijk weer "terug" in de "bewoonde wereld gaan komen" haha . En daarbij een volwassen appeltje kan zijn schep niet meer volledig sluiten .
Dus juist dan beter ze met rust te laten .....vaak zie je wel als hij dood is , dan staat de klep veel verder open om het zo te zeggen en vaak liggen ze dan echt op hun zij ....en je ziet het dan ook aan de kleur ...ze zijn dan een stuk witter ...
 
OK, hier heb ik ze alleen met afgesloten huis gezien maar die waren bij de aankoop ook niet volwassen inderdaad.
 
Hoi Natasja bedankt voor je inbreng,nu ben ik een stuk wijzer geworden .ik denk dat ik te snel mijn (dode) appelslakken heb weg gedaan.
 
Hoi Natasja bedankt voor je inbreng,nu ben ik een stuk wijzer geworden .ik denk dat ik te snel mijn (dode) appelslakken heb weg gedaan.

Graag gedaan , ik ben bang dat u niet de enige bent :oops: , als ik zo mensen een beetje kan gerust stellen doe ik het graag voor de appeltjes :iloveyou: . Mensen worden ook te vaak bang gemaakt voor de vervuiling als ze dood zijn . En tuurlijk in een bak van 20 lt zal dat echt mega invloed hebben ......mijn mening is dan ook zo i zo dat in zo'n bakje geen appeltjes thuis horen . Maar ja 10 mensen , 10 meningen uiteraard .
 
@Natasja1971 de bruine appelslak (Dave) is ondertussen gezonken. Er drijft er nog maar eentje. Ik ga het rustig in de gaten houden. :)
 

Terug
Bovenaan