Wat is er nieuw

Zin of onzin: luchtslangetje op filteruitlaat

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
Vandaag de luchtslangetjes op de uitlaten van mijn Aquael Pat Mini's in mijn Cubes 30L geplaatst. Waarom ? Geen idee...waarschijnlijk gewoon "omdat het kan" .

Inmiddels staan de slangetjes alweer dicht. Het maakt me te veel herrie en de vuurtjes waren ineens nergens meer te bekennen (inmiddels gelukkig wel weer).

Toen kwam bij mij ook de vraag omhoog: waarom doe ik dit eigenlijk. Al mijn bakken zijn voorzien van oxidators dus voldoende zuurstof is op die manier gewaarborgd.

Wat voegen die luchtslangetjes dan nog toe ?
 
Zoiets vervangt een luchtpomp.
Dergelijke systemen bevorderen gasuitwisseling tussen het aquarium en de ruimte waarin hij staat.

Dat kan zijn om zuurstof toe te voegen, maar in een aquarium zonder co2 bemesting zal het ook de co2 reguleren.
Een beplante bak zonder co2 bemesting heeft meestal minder co2 in het water dan de ruimte waarin hij staat. Dus zal je in die situaties co2 toevoegen met een luchtpompje.

Het kan ook bevorderlijk zijn om eventuele ammonium en chloorgassen te verdrijven. Maar dan denk ik dat we over peulschillen bezig zijn.
 
JurgenD zei:
Maar dan denk ik dat we over peulschillen bezig zijn.

Heeft dit betrekking op het ammonium en chloorgas of op je hele reactie ?

Maar jij gebruik van slangetjes op de uitstroom of bruisstenen ?
 
Venturi's zijn zeer gebruikelijk bij koivijvers. Het is een goedkope en makkelijke manier om extra lucht te mengen met het water. Zeker met warme zomers en stevige visbezetting is het geen overbodige luxe. Luchtpompen met bruisstenen zie je daar bijna niet, omdat die op zo'n formaat enorm prijzig zouden zijn.

Een venturi maakt herrie, meer dan de gemiddelde luchtpomp. Ik heb het hier ook geprobeerd op de bak maar ben weer snel terug gegaan naar de ouderwetse bruissteen.

Zin of onzin is maar net of jij het nodig vindt om extra lucht de bak in te blazen. Of je dat dan via een luchtpomp of venturi doet maakt niet uit.
 
Niwla zei:
JurgenD zei:
Maar dan denk ik dat we over peulschillen bezig zijn.

Heeft dit betrekking op het ammonium en chloorgas of op je hele reactie ?

Maar jij gebruik van slangetjes op de uitstroom of bruisstenen ?

Vooral op het chloorgas en het ammonium.
Gezien ik co2 bemest kan ik een luchtpomp of dergelijk best vermijden. 🙂
Mocht ik geen co2 bemesten zou ik zeker een of andere vorm gebruiken ja.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Ja hoop file duurder erg lang
      Terug
      Bovenaan