Wat is er nieuw

ZO-Azië biotoop, nieuwe bak

Grumble

Member
Lid geworden
17 januari 2022
Leeftijd
37
Goedemiddag aquariumliefhebbers,

Inmiddels heb ik alweer zo'n 4 jaar een ZO-Azië biotoop draaien in een Rio 180. Door wat herindelingen in huis, gaan deze vissen waarschijnlijk verhuizen. Mogelijk gaat dezelfde bak naar boven, maar de kans is groot dat ze verhuizen naar een nieuw hoekaquarium. Afhankelijk van de ruimte een Trigon 190 of 350. Hoe dan ook: ik ben wat aan het oriënteren. En laat me graag informeren en inspireren door jullie ervaringsdeskundigen!

Het visbestand is momenteel als volgt:
  • 2x Trichopodus Trichopterus
  • 9x Puntius Padamya
  • 1x Epalzeorhynchus frenatus
  • 5x Botia Sidthimunki
  • 5x Garra Flavatra
Naar mijn idee een mooie bezetting voor een meterbak. Maar ik hoor graag jullie visie. En ideeën voor aanvullingen als een groter hoekaquarium meer ruimte biedt.

In de woonkamer (waar nu de Azië-bak staat), komt er waarschijnlijk een nieuwe (grotere) bak van 1.40 of 1.50. Deze wil ik gaan gebruiken om een Zuid-Amerikaanse biotoop met een koppel/groepje middelgrote cichliden als blikvangers. Het liefst gecombineerd met bijpassende (scholen/groeps)vissen die in de biotoop passen. Nu ik geen grote kenner ben van ZA-biotopen, hoor ik graag jullie ideëen hiervoor. En ook wat slim is qua ruimte in de bak. Ik vind het belangrijk dat de vissen voldoende ruimte hebben in de bak.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ideëen!

• Leuk
Waarderingen: Drup
Eerste is een mooi Azië bestand. Ik zou dit bestand mogelijk wat meer uitbreiden mbt de school Puntius Padamya, naar bv 15-17 of misschien zelfs nog iets groter afhankelijk van je nieuwe hoekaquarium.

Voor je nieuwe ZA bak is de keuze vrij groot. Vind zelf een koppel/trio Andinoacara pulcher electric blue altijd wel een echte knaller, ook een vis die je intresse altijd wel wekt door zijn interactie. Maar dat zeg ik, er is nog veel meer keuze. Ook mbt een scholenvis. Een mooie school Tetra's van 1 soort is altijd ook waanzinnig om te zien. Voor op de bodem een mooi schooltje Cory's van 1 soort en je schiet al lekker op 😉.

Maar er zullen nog wel meer tips komen 😊.

Gr. Ed

Bedankt voor jouw reactie Ed. Uitbreiden van de odessabarbelen lijkt me een mooie optie als daar de ruimte ook voor is. Ze zijn prachtig op kleur maar ook wel druktemakers en flinke zwemmers.

Is toevoeging van een extra vrouwtje blauwe spat een idee? Mannetje is behoorlijk dominant, al houdt de vrouw zich door de vele schuilplaatsen wel goed momenteel.

Toevoegen van een vrouwtjes blauwe spat zou kunnen idd. En mooi dat je voldoende schuilplaatsen hebt 👍.

Gr. Ed

Zijn er nog meer kenners van met name Zuid-Amerikaanse biotopen die mij een stapje verder kunnen helpen met mogelijke opties? 🙂

Voor mijn toekomstige Zuid-Amerikaanse bak zit ik te kijken naar de opties om discussen te houden. Een lang gekoesterde droom, maar nooit de ruimte gehad om dat te doen. Als aquarium oriënteer ik me nu op de Aquatlantis Sublime (150x50x70) of de Eheim Incpiria 530 (160x60x65). In de ruimte waar de bak komt te staan, is 160 eigenlijk nét te breed. Qua afmetingen lijkt de Aquatlantis dan ook het beste te passen.

Nu is mijn vraag: is dit ook een formaat bak waarin ik discussen met voldoende ruimte kan houden? Als dat niet zo is, kies ik namelijk voor een visbestand waar de bewoners volledig tot hun recht komen. Ik lees verschillende uitgangspunten (50 liter per vis, minimale lengte/hoogtes). Door de bomen zie ik het bos niet meer. Wat is jullie visie/ervaring?

Ik zou discussen pas bij een groter formaat houden. Twee meter of groter.

Alleen discussen, tsja... Je moet ervan houden. Maar als het je droom is, dan zou ik nog even wachten tot je een grotere bak hebt en een groepje wildkleur kan houden.

Update, want er is inmiddels een nieuw aquarium besteld. Mijn huidige Azië-bestand gaat naar boven verhuizen en komt terecht in een Aquatlantis Sublime (100x50x60). Deze zitten nu in een Rio 180 (100x40x50), dus er komt iets meer ruimte. Mijn huidige visbestand:
  • 2x Trichopodus Trichopterus
  • 9x Puntius Padamya
  • 1x Epalzeorhynchus frenatus
  • 5x Botia Sidthimunki
  • 5x Garra Flavatra
Is er in de nieuwe bak volgens jullie ruimte om dit bestand nog wat uit te breiden? Zo ja, hebben jullie suggesties of tips?

Op termijn (eind dit jaar) komt er beneden dan een nieuwe bak van 1.50x50, en dat zal dan een Z-Amerikaanse biotoop gaan worden. Maar eerst dus mijn Azië-biotoop opnieuw opbouwen en verhuizen 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan