ZO-Azië biotoop van MaestroCygni


MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Berichten
4,113
Leeftijd
22
Locatie
Appingedam, (Groningen)
Eindelijk!
Na 3 maanden draaien heb ik ongeveer de waardes die ik wilde hebben.
Op dit moment is het bestand:
3x Trichopsis pumila (ik vermoed 1m/2v, en ik wil als het mogelijk is de groep uitbreiden tot 5-7)
6x H. amandae (ik weet het, het zij ZA vissen, deze worden als het mogelijk is geruild door 16 Boraras brigittae)

Binnenkort wat meer planten bestellen en wat hout verplaatsen, op dit moment is het nog niet 100% naar mijn smaak.
De bak:
gRvCivdBRZwqHF4N97CZ5dHkDa6ooSJU.jpeg


2 van de Trichopsis (Nog in de 50cm bak):
gRvCivdBRZwqHF4N97CZ5dHkDa6ooSJU.jpeg


Verder moet het water wat meer kleuren.
Er komt ook plakfolie aan de achterkant :p

Binnenkort meer foto's! Met een betere camera...
 
Om eerlijk te zijn.... Ik ook.
er komt sowieso nog een stuk spiderwood, en een paar plantjes (ik denk Pogostemon erectus en javavarens)
 
Ik denk dat de Hyphessobrycon amandae blijven en dat ik het voor de rest WEL op Zo-Azi� houd.
Ik zal ook 6 Hyphessobrycon amandae erbij kopen. En een paar Pangio semicincta.
En ik wil wat garnalen erbij, het liefst hommelgarnalen, maar ik zal eerst een stuk of 10 vuurtjes erin doen, om te kijken of ze worden opgegeten door de dwergknorren. Hommelgarnalen zijn mij nou net te duur om visvoer te worden.
 
Net 6 pangio's (volgens mij zijn het of kuhlii's of semicincta's) gehaald, zal zo ff een foto plaatsen. verder heb ik er een rode lotus bij (ik hoop op drijfbladeren en dat de pumila's een nest kunnen maken) en heb ik de verlichting vervangen door led. En ja, ik moet nog mijn ruiten schoonmaken. Zal niet veel meer aan het bestand veranderen, naast het feit dat ik dit weekend naar Frits kuiper ga om nog 6 amandae's en een paar planten te halen. Ik wil ook is een keer plakfolie halen. Foto's volgen nog...
 
Zoals jullie misschien kunnen zien heb ik een stuk zwart karton tegen de achterkandlt geplakt, en ik heb de standaard verlichting door led vervangen. Ik noet zeggen dat de visjes het wel fijner vinden dan het vorige licht. Ik had gisteren nog even de standard verlichting aangezet en ik merkte dat ze zo snel mogelijk verstopten.
 
Ik zie dat je hetzelfde bodemmateriaal gebruikt als ik.
Ik heb mijn "kuhlies" nu in een Aqua 40 zitten tijdelijk.
In de nieuwe 70 liter bak ga ik een open deel maken met zandbodem zodat ze kunnen graven.
Ideeetje voor jouw aquarium?
 
Wat ik ook heb gezien is dat ze een hap zand nemen en weer door de kieuwen "uitspugen", dus het zand is vast wel fijn genoeg.
 
Nou, het bestand wat nog over is:
6x Pangio xxx (soort nog te bepalen)
6x Hypessobrycon amandae
En er komen citroengarnalen oid erin.
 
MaestroCygni zei:
Nou, het bestand wat nog over is:
6x Pangio xxx (soort nog te bepalen)
6x Hypessobrycon amandae
En er komen citroengarnalen oid erin.

Wel rekening houden met de Citroengarnalen dat ze veel verstopplekken hebben ivm de andere bewoners. De meeste jongen zullen namelijk snel worden opgegeten door de vissen. Vaak is het handiger om dan Vuurtjes te nemen omdat die wat sneller kweken.
 
Oh, had de reacties niet gezien!
De bak wordt dichter beplant, met crypto's en javavarens, en er is al veel mos, en mijn bodem is vol met bladeren en stukjes spiderwood.
Verstopplekken genoeg lijkt mij.

Heb net bij de LFS choco goerami's gezien, en oh wat zijn ze mooi. Ze kwamen van een klant die ze niet meer wilde omdat ze ruzie maakten met zijn/haar betta's, het was een bewezen koppel en was wat harder water gewend. Ik zit er echt over na te denken om de koppel te nemen, aangezien ze moeilijk te houden zijn. Mijn bak draait op een ph van 6.9. Bij de vorige eigenaar zaten ze op 7.2 ph en bij de winkel op 7.0. Ik zal elke dag gaan kijken hoe ze het doen daar voordat ik ze meeneem, ik wil 1: zorgen dat ze goed eten en 2: 100% weten dat ze die ph al gewend zijn...
 
Ik ga de choco's denk ik halen, of het nou deze zijn (zou geweldig zijn, aangezien het al een koppel is) of andere die ik zou moeten bestellen. Wil eerst in de bak wat meer versttopplekken maken voor de choco's.
 
MaestroCygni zei:
(...) het was een bewezen koppel en was wat harder water gewend(...)
Iets is pas een bewezen koppel als het jongen heeft gehad. En laat dat nu met hard(er) water en deze soort best een erg sterk verhaal zijn.
'gewend' zijn aan een bepaalde pH is ��n, maar eitjes van een uitgesproken zacht, zuur water soort die uitkomen in water met die pH (en zeer vermoedelijk bijbehorende hoge(re) KH, GH en geleidbaarheid)
...
eerst zien dan geloven, het klinkt al met al helaas meer als een verkooppraatje dan als het eerlijke verhaal.

Je laat zelf ook al enige scepsis blijken.
 
Mascha&Ivo zei:
MaestroCygni zei:
(...) het was een bewezen koppel en was wat harder water gewend(...)
Iets is pas een bewezen koppel als het jongen heeft gehad. En laat dat nu met hard(er) water en deze soort best een erg sterk verhaal zijn.
'gewend' zijn aan een bepaalde pH is ��n, maar eitjes van een uitgesproken zacht, zuur water soort die uitkomen in water met die pH (en zeer vermoedelijk bijbehorende hoge(re) KH, GH en geleidbaarheid)
...
eerst zien dan geloven, het klinkt al met al helaas meer als een verkooppraatje dan als het eerlijke verhaal.

Je laat zelf ook al enige scepsis blijken.
Tja, of het zo is weet ik natuurlijk niet.

Dat werd mij in ieder geval verteld. Dat het een koppel was, en dat die koppel al een paar maanden bij iemand was die ze op een hogere ph had. Nu zijn ze volgens de eigenaar van de winkel al een paar dagen bij hem, en het lijkt goed te gaan.


Wat ik al zei, ik wil ze een paar dagen lang gaan "bezoeken" om te kijken of het gedrag normaal is (nou ja, zo normaal als het in een winkel kan zijn, met meerdere soorten in 1 bak...) en of ze niet mager worden.
Voor zover ik kan zie op foto's, waren het wel 1 man en 1 vrouw.

Sowieso wil ik mijn ph een stuk lager hebben, rond de 6-6.5.
 
Vandaag ben ik weer naar de winkel gegaan. De choco's doen het goed, zijn inderdaad man en vrouw en ze zijn totaal niet schuw, wat me echt verbaasde. Ik heb ze ook zien eten, dezelfde pellets als ik heb. Ik denk dat ik ze vrijdag meeneem.
 
Ja, het zijn echt prachtige dieren.
Ik kan ook niet wachten om ze op te halen.
Ze zijn trouwens nog vrij klein, zo'n 3-4 centimeter.
Maar, om eerlijk te zijn, denk ik dat mijn bak wel geschikt voor hun, ik moet zoals ik al zei wat neer verstop plekken voor hun maken, maar waardes zijn al wat beter. Heb zo'n 12 liter ververst met osmose water.
 
Aangezien ik met spoed een week weg moet, heb ik de choco's niet gehaald. Na de meivakantie zal ik langzaam de ph/kh/gh laten zakken en dat pas choco's halen. De LFS kan ze altijd bestellen.
 
Of ik heb er bruine Rio 125 besteld waar de choco's in komen :D
Of ik annuleerde toen de bestelling omdat het geen slim idee was aangezien ik geld had voor de bak zelf, maar niet voor filtratie, decoratie, en vissen...

Ik dacht al dat ik een topic had, maar ik wist niet precies waar. Het (vis- en planten) bestand is nog steeds Aziatisch, met nog 2 vuurtetra's, die nu rond de twee jaar bij mij zijn.

Fauna:
1x Trichogaster chuna
6x Rasbora pauciperforata
5x Pangio semicincta
2x Hyphessobrycon amandae

Flora:
Javamos
Vallisneria
Cryptocoryne bullosa
Cryptocoryne becketti
Rode tijgerlotus
Pistia Stratiotes
Veel draadalg

IMG_20171002_211546.jpg
IMG_20171002_211802.jpg


 
Ik zit te denken om de Honinggoerami aan iemand te geven die een vrouwtje heeft, en dan de ph in deze bak te verlagen tot ong. 6, om op het vivarium een groepje chocolade goeramies te halen. Ruinemans heeft nu Selatanensis choco's, en dat zijn de mooiste, maar ik kan niet op tijd de ph verlagen... Dus dan worden het waarschijnlijk de normale choco's, die ook prachtig zijn.
 
Ik zit te denken om de Honinggoerami aan iemand te geven die een vrouwtje heeft, en dan de ph in deze bak te verlagen tot ong. 6, om op het vivarium een groepje chocolade goeramies te halen. Ruinemans heeft nu Selatanensis choco's, en dat zijn de mooiste, maar ik kan niet op tijd de ph verlagen... Dus dan worden het waarschijnlijk de normale choco's, die ook prachtig zijn.
Utaka heeft 9 van de 10 keer de selatanensis zitten, dus er is altijd wel aan te komen :)
 

Terug
Bovenaan