Zoemend geluid filter


Jemaills

New member
Lid geworden
2 maart 2022
Berichten
2
Leeftijd
28
Hi all,

Sinds kort heb ik mijn eerste bak gekocht, dit is een Qubiq 60L Pro met de afmetingen 40x40x50. Dit is een compleet pakket dus filter ook bijgeleverd.
Nou had ik deze ingericht en gevuld en de eerste dagen ging het goed. Echter nu na een week komt er een hard brommend/zoemend geluid vanaf de filter en ik kan niet plaatsen wat het precies is.
Het lijkt erop dat ik niet bij het motortje kan komen omdat deze vast zit in een soort zwart blokje, heb het gevoel dat als ik deze lostrek dat het stuk gaat.

Ook heb ik gekeken of de kabel ergens tegenaan zit waardoor het geluid veroorzaakt of dat de filter tegen het glas aan hangt, dit is beide niet het geval.

Misschien lijkt het in het filmpje niet zo maar het geluid is storend zodra ik thuis op de bank zit helaas..

Zou het kunnen komen doordat de filter in de hoek hangt en de glazen het geluid versterken?

Aangezien dit mijn eerste aquarium is, is alle hulp welkom.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Video 2022-03-02 at 20.08.03.mp4
    5.6 MB
Vaak moet een filter wel even indraaien maar ja dan bevreemd het mij dat je dit eerst niet hoorde. Ik ken het filter verder niet en anders zou ik ermee teruggaan want je hebt garantie.
 
Zou kunnen dat er wat lucht in de pomp zit. Trek de stekker er eens uit, laat de pomp een paar minuten staan, en zet hem dan weer aan. Herhaal dit desnoods een paar keer. Laat dan de pomp weer normaal draaien. Kan zijn dat het geluid dan na een poosje verdwijnt.
 
Bedankt voor jullie reacties. De filter draait inderdaad nog net een week dus zal het even aankijken hoe hij na een aantal dagen weer klinkt. En zal ook even controleren of er wat lucht in zit!
 
Ben benieuwd hoe het uiteindelijk met je pomp is gegaan. Heb je het geluid weggekregen?
Wij hebben op dit moment namelijk zelfde "probleem".....
 
Jammer dat de TS niet het vervolg post.
 
Het filter die met de superfish qubiq 60 meegeleverd is. Volgens mij filtercartridge qubiq 60 van superfish
 
Het filter die met de superfish qubiq 60 meegeleverd is. Volgens mij filtercartridge qubiq 60 van superfish
Dat snap ik maar welk type zit daarbij of heb je anders een foto?
 
Ja ik zie hem en ken het systeem niet maar zo te zien is dat een dichte behuizing.
Ik zou ermee naar de verkoper gaan want je hebt garantie.
 
Dat ben ik met je eens maar ik ken het systeem met die behuizing niet dus of die eruit kan of dat er iets anders in kan dat weet ik niet. Beetje vergelijkbaar met de Home denk ik want die heeft ook zo n fijne behuizing.
 
Heb het idee dat het compartiment de pomp is en daarin dus het filter. Heb het filter net nog onder water volgeknepen met water ivm evt lucht maar dat was het ook niet. Het maakt gewoon behoorlijk wat herrie.....misschien kan ik proberen nog het er volledig uit te halen en dan te kijken maar is gewoon raar....waarom maakt hij zoveel geluid.

Ik kan verder geen naam van de pomp vinden ofzo
 

Bijlagen

  • 16883920090227188271372813494619.jpg
    16883920090227188271372813494619.jpg
    187.2 KB · Weergaven: 47
  • 16883920701526397778290629753459.jpg
    16883920701526397778290629753459.jpg
    68.5 KB · Weergaven: 47
  • 1688392091328232345219210048492.jpg
    1688392091328232345219210048492.jpg
    129.5 KB · Weergaven: 46
  • 16883921492176045395606929221454.jpg
    16883921492176045395606929221454.jpg
    123.9 KB · Weergaven: 46
Als we een ander filter zouden willen doen, welke zouden jullie adviseren?
 
Kun je hem zonder filter aan zetten? Als er toch lucht in zit heb je misschien kans deze zonder weerstand eruit te krijgen.
 
Als we een ander filter zouden willen doen, welke zouden jullie adviseren?
Ik zou als het kan en je het wil voor een buitenfilter gaan op 60 liter zoals bv een Eheim 2211 of een JBL 402.
 
Het liefst een binnenfilter denk ik, daar evt adviezen voor? Alles komt namelijk op een tafel te staan, niet de mogelijkheid echt om het ergens in te zetten. Tenzij andere tips om het goed weg te zetten voor kleine kinderen
 
Als je geen aquariumkastje hebt of iets met deurtjes dan kan het oppassen zijn met kids. Ook als ze de deurtjes kunnen openen is het nog oppassen geblazen.
 
Oke dan wordt het denk ik geen buitenfilter. Tips dan voor goede binnenfilter?
 
Hi all,

Sinds kort heb ik mijn eerste bak gekocht, dit is een Qubiq 60L Pro met de afmetingen 40x40x50. Dit is een compleet pakket dus filter ook bijgeleverd.
Nou had ik deze ingericht en gevuld en de eerste dagen ging het goed. Echter nu na een week komt er een hard brommend/zoemend geluid vanaf de filter en ik kan niet plaatsen wat het precies is.
Het lijkt erop dat ik niet bij het motortje kan komen omdat deze vast zit in een soort zwart blokje, heb het gevoel dat als ik deze lostrek dat het stuk gaat.

Ook heb ik gekeken of de kabel ergens tegenaan zit waardoor het geluid veroorzaakt of dat de filter tegen het glas aan hangt, dit is beide niet het geval.

Misschien lijkt het in het filmpje niet zo maar het geluid is storend zodra ik thuis op de bank zit helaas..

Zou het kunnen komen doordat de filter in de hoek hangt en de glazen het geluid versterken?

Aangezien dit mijn eerste aquarium is, is alle hulp welkom.
Een aquarium maakt altijd geluid daar kun je zelf minder van maken of het gaandeweg accepteren.
 
Niet het aquarium maakt geluid maar de techniek ;) maar in de regel zal een 60cm met binnenfilter niet hoorbaar moeten zijn.
 
Een aquarium maakt altijd geluid daar kun je zelf minder van maken of het gaandeweg accepteren.

Mn vorig aquarium maakte geen geluid en mn nieuwe wel, daarom mijn vraag :)
 
Mn vorig aquarium maakte geen geluid en mn nieuwe wel, daarom mijn vraag :)
Het klinkt flauw maar niet de bak maar de filter zorgt daarvoor. Het kan resonantie zijn maar in dit geval wellicht ook het motortje.
Als je die uitzet dan zal het geluid weg zijn dus dat geeft al aan waar het wegkomt. Zit hij goed gemonteerd?
 
Ik heb ook de SF cube 30pro gehad. Werd ook gek van het gezoem, heb het nooit weggekregen en toen maar een interne SF Aquaflow 100 gekocht. Niet duur en vele malen stiller (maar nog steeds niet zo stil als de Juwel pomp die ik nu heb).

Mijn cube is toen naar een vriend gegaan, die had welgeteld 10 min. gebrom, paar keer stekker erin en eruit om de lucht uit de pomp te forceren en opeens was die stil. Hij kan dus wel stil! maar hoe is de vraag.
 
Persoonlijk vindt ik als binnenfilter de Eheim powerball erg gemakkelijk en goed.
 
Het klinkt flauw maar niet de bak maar de filter zorgt daarvoor. Het kan resonantie zijn maar in dit geval wellicht ook het motortje.
Als je die uitzet dan zal het geluid weg zijn dus dat geeft al aan waar het wegkomt. Zit hij goed gemonteerd?
Oh klinkt niet flauw hoor, alleen maar fijn dat er meegedacht wordt en uitleg krijg etc. Ben nieuw in houden van aquarium dus nog niet zoveel kennis. Tips en adviezen etc zijn meer dan welkom :D

Ik heb ook de SF cube 30pro gehad. Werd ook gek van het gezoem, heb het nooit weggekregen en toen maar een interne SF Aquaflow 100 gekocht. Niet duur en vele malen stiller (maar nog steeds niet zo stil als de Juwel pomp die ik nu heb).

Mijn cube is toen naar een vriend gegaan, die had welgeteld 10 min. gebrom, paar keer stekker erin en eruit om de lucht uit de pomp te forceren en opeens was die stil. Hij kan dus wel stil! maar hoe is de vraag.
Oh dan ga ik dat ook nog eens proberen, paar keer aan en uit zetten. En anders gewoon andere pomp erin als ik idd oorzaak niet kan achterhalen

Persoonlijk vindt ik als binnenfilter de Eheim powerball erg gemakkelijk en goed.
Ga ik eens naar kijken net als de andere pompen die werden doorgegeven. Zoveel keus
 

Terug
Bovenaan