[zoetwater aquarium] Welke verlichting heeft jullie voorkeur?

Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
5,105
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Hallo beste forumleden, goedemorgen.

Welke voorkeur hebben jullie qua verlichting van een zoetwater bak qua merk? En is het dan T5 of led verlichting?
 
Ik heb altijd T5 gebruikt en dat beviel prima. Nu heb ik in 2 bakken (dure) led en met een dimmer is dat prima te doen. Wel denk ik dat veel goedkope led van mindere kwaliteit is en wellicht niet een goed kleurenspectrum heeft.
 
ik heb jarenlang de juwel helialux gebruikt die goed voldeed, nu ben ik sinds een maand of vier overgestapt naar ledverlichting van ledaquaristik die kun je na eigen inzicht samenstellen niet de goedkoopste maar ben er uitermate tevreden over
 
Ik weet wat je kan laten groeien onder T5- lampen en zou een bestaande bak (nooit) niet ombouwen naar leds.
Maar een volledig nieuwe verlichting zou ik leds verkiezen , enkel er is veel meer kaf dan koren op de aquarium led markt.
 
Gewoon standaard led-balken in de woonkamerstelling, gekocht op een veiling, in de vissenkamer hebben we ledverlichting van ome ali
 
DIY.
Echt de meeste lumen per euro, ook de CRI is vrij hoog (niet dat hoger dan 80 interessant is voor onze hobby) en niet te vergeten is de Lm/W vaak gunstiger dan de “merk” balken
 
Ben zelf heel te vrede over zowel T5 als de Daytime Matrix led verlichting
Met de standaard juwel led buizen was ik minder blij binnen notime groentesoep in de bak.
 
:juggle:

Cri vind ik net wel belangrijk en lever liever wat lumen/watt ervoor in.
 
Ik gebruik led verlichting van Daytime matrix. en ben geheel tevreden.
Het is echt kwaliteit verlichting en het grote voordeel is dat je heel eenvoudig je verlichting kan veranderen of uitbreiden door een extra module in de balk te plaatsen.
De modules zijn verkrijgbaar in verschillende wit tinten , eventueel icm rood en blauw.
De balk is meestal eenvoudig in de lichtkap te integreren en is te programmeren met de tc 420/421
 
:juggle:

Cri vind ik net wel belangrijk en lever liever wat lumen/watt ervoor in.
CRI hoger dan 90?
Alles boven de 80 is voldoende voor de planten is mij verteld.
Daarboven ga je het verschil denk ik niet echt merken gezien je water ook niet altijd 100% helder is of een tintje heeft.
 
Voor de planten maakt de precieze CRI waarschijnlijk niet heel veel uit nee, maar je hebt natuurlijk ook nog de belevingswaarde van mooi te onderscheiden kleuren.

Zelf heb ik het momenteel heel simpel, met een 32W/6000K schuurlamp/werklamp van een euro of 40 boven de grote bak. Maar over die CRI: ik moet zeggen dat ik wel een beetje schrok van de slechte kleurweergave (t.o.v. de vorige lamp), toen ik hem net geïnstalleerd had. Alsof er onevenredig veel groen in zit wat door de andere kleuren heen loopt, heel gek. En toch heeft dat ding een CRI van 80 of zo. Maar goed, alles went.

In m'n Rio 240 is de verlichtig met in totaal 7 watt ook minimaal. Voor de vissen is dat denk ik fijner, en het scheelt mij gedoe in het onderhoud...

Met de standaard juwel led buizen was ik minder blij binnen notime groentesoep in de bak
Leuk verwoord. Er komt inderdaad een beste bak licht uit de meegeleverde buizen. Het zou me niets verbazen als Juwel op de een of andere manier baat heeft bij een "gezonde" markt van CO2-installaties, plantenvoeding, anti-algenmiddelen.... of simpelweg dat ze de nieuwe klant op de allereerste plaats een strak verlichte bak willen geven. Een juweel in de kamer.....
 
heb zelf een combinatie van t5 en led
 
CRI hoger dan 90?
Alles boven de 80 is voldoende voor de planten is mij verteld.
Daarboven ga je het verschil denk ik niet echt merken gezien je water ook niet altijd 100% helder is of een tintje heeft.
Liefst +95
Juist planten doen meestal niet zo moeilijk , toch houden ze van een breed lichtspectrum .
Volledig juist water niet 100% helder ,de groene tint van het glas en toch merkten sommige bezoekende aquarianen in de pre corona ook een verschil .
 
Wij hebben in de grote bak en combinatie van jmb balken en chinese led.

De garnalen bak draait helemaal op chinese ledstrips. (wel in een behuizing)
 
Terug
Bovenaan