Zogenaamde "Ei methode". Hoe moet het?


S

Sokonomi

Guest
Hallo natte/groene duimen!

Mijn britse vriend is razend enthousiast over de zogenaamde Ei Methode (Estimative Index).
Dat werkt door twee flessen zelf aan te maken, genaamd micro en macro.

Macro :
  • 4tsp Potassium Nitrate
  • 1tsp Potassium Phosphate
  • 6tsp Magnesium Sulphate
  • 500ml Water
Micro :
  • 1tsp Chelated Trace Elements
  • 500ml Water
En dat geef je dan per fles afwisselend (maandag macro, dinsdag micro, etz.) 3x per week, 1ml per 5 liter.
Op zondag 'reset' je de tank met een 50% water verversing.


Erg betaalbaar en je planten groeien er kneiter goed van zonder dat je omkomt van de algen.
Hij besteld zijn spul als set ergens online, echter kan ik deze populaire mest methode niet echt terug vinden in nederland.

Ik heb de containers en autodoser al onderweg om dit mooi te automatiseren,
maar een dealer vinden voor al de benodigde stoffen blijkt nog een uitdaging..
Aquaplantsonline.nl heb ik iemand al wel zien noemen,
maar als ik daar ga zoeken vind ik eigenlijk geen van die poeders terug.
Weet iemand een webwinkel die deze poeders (allemaal) verkoopt?

Groetjes,
- Sven
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aha! Alles mooi op rij, behalve de sporen elementen dan.
Als alternatief is daar de tenso cocktail, zo te zien heeft die wat rijkere samenstelling met oa. ijzer en calcium.

Kan ik dit dan gebruiken als "Chelated Trace Elements" in het flesje micro?

Op de pagina van die cocktail staat namelijk weer een ander receptuur,
het lijkt erop dat je dat dan wekelijks 1ml per 10L moet gebruiken?
 
Dit is een goede calculator.
Met heel veel rekenopties en ook een zeer ruim bestand "Ingrediënten" (compounds). Ook profito staat er bvb tussen.

https://rotalabutterfly.com/nutrient-calculator.php

Als alternatief is daar de tenso cocktail,
Kan ik dit dan gebruiken als "Chelated Trace Elements" in het flesje micro?

Tenso is de vervanging van de CSM+B. Maar om compleet te zijn kan je er best ook MgSO4.7H2O en kalium aan toevoegen dacht ik.
Ik heb de Tenso zelf nog niet gebruikt.
 
Volgens mij heb ik het net ook ergens aangegeven maar ik hoop dat de doseerpompen werken want ik heb altijd na het oplossen toch wat poeder residu op de bodem liggen van de flessen met oplossing en de csm moet ik eerst altijd goed schudden.
 
Dit is een goede calculator.
Met heel veel rekenopties en ook een zeer ruim bestand "Ingrediënten" (compounds). Ook profito staat er bvb tussen.

https://rotalabutterfly.com/nutrient-calculator.php
Dat zijn ontzettend veel compound opties! :eek:

Tenso is de vervanging van de CSM+B. Maar om compleet te zijn kan je er best ook MgSO4.7H2O en kalium aan toevoegen dacht ik.
Ik heb de Tenso zelf nog niet gebruikt.
Magnesium sulfaat is toch al een bestanddeel van het macro compound? En daar zit ook al kalium nitraat en kalium fosfaat bij?

Ik begrijp dat het voor iedere tank verschillend zal zijn, dus mijn tank is als volgt;
Kleine verwarmde tank van 70 liter, heeft CO2, en ongeveer 20 watt aan verlichting (Novolux 8w en wat LED strips om bij te kleuren).
Bewoond door 8 modderkruipers, 1 steenkruiper, 8 danios, een of twee honing guramis, en dan nog wat garnaaltjes.
Planten zijn een paar ludwigias, haargras half bedekt, twee of drie kleine anubias, en een Bucephalandra Red op hout.
Alles staat op een dennerle 9-in-1 plantenbodem (onder het substraat).

Er zitten wat rode plantjes in, dus daar moet ijzer in denk ik.
Valt hier een compound op samen te stellen die niet te moeilijk is en in een autodoser kan?
Dit is wat die engelse vriend mij aanraad.

Volgens mij heb ik het net ook ergens aangegeven maar ik hoop dat de doseerpompen werken want ik heb altijd na het oplossen toch wat poeder residu op de bodem liggen van de flessen met oplossing en de csm moet ik eerst altijd goed schudden.
Bezinksel kan een probleem geven, maar ik heb mensen gezien die zon autodoser gebruiken voor hun Ei methode, dus het moet kunnen denk ik? :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In de kaliumnitraat en kaliumfosfaat zit geen magnesium en bij de Tenso moet je dat dus bijdoseren. Beide net genoemde stoffen bevatten in de regel wel voldoende kalium.
Zover ik weet zit er in de Tenso meer ijzer dan in de oude csm dus ik zou even afwachten of je nog apart ijzer moet doseren.
 
Maar in de Ei methode in de beginpost staat toch al '6tsp Magnesium Sulfaat' als ingredient voor de Macro compound?
Moet dat dan ook nog bij de Micro compound, samen met de tenso cocktail die het CSM vervangt?
 
Ja je kan het erg ingewikkeld maken maar normaal doseren we hier bij de EI vaak enkel kaliumnitraat en kaliumfosfaat en sporen. Nu de csm niet meer verkrijgbaar is gebruikt men vaak Tenso en daarbij moet je wel magnesium nog toevoegen omdat dit niet meer in de Tenso zit. Verder hangt het ook af van welke planten je hebt en wat er in je kraanwater zit of je nog extra stoffen als ijzer toe moet voegen maar met gemiddelde planten is dat vaak niet nodig. Geen bak is gelijk en soms moet je dan wat bijsturen.
 
Hmm, ok dan.
Dus er moet ook magnesium bij de micro fles, ook al zit dat al bij de macro.
Hoeveel wordt er dan meestal bij gedaan?
 
Volgens mij staat de hoeveelheid wel op de site vermeld toch als je Tenso gebruikt?
 
Dit staat er al op de site:

Maak makkelijk uw eigen plantenvoeding met onderstaande mix (als je met de EI al kaliumfosfaat en kaliumnitraat gebruikt dan voeg je al voldoende kalium toe en is extra niet nodig en ik zou dan de Tenso aanmaken met 66gr Magnesium zoals is te lezen)
 
En dat samen vormt dan de "micro" compound die past bij het macro compound in de begin post?
Ik heb een vermoeden dat dit dan een dubbele dosis oplevert, maar goed..
 
Je moet het schepjes verhaal een beetje laten varen..
Hier in de metrische landen gebruiken we gewoon grammen en liters enzo.
 
Ja dat volumetrisch meten van poeder werkt zowieso nooit goed,
je kunt het opluchten of samendrukken, dan heb je hetzelfde volume maar verschillende massa.
Op gewicht is in dat geval altijd precies.

Maar waar het mij om gaat is dat deze methode van twee containers pakt.
De receptuur die ik had, is als volgd;

Macro :
  • 4 delen Kalium Nitraat
  • 1 deel Kalium Fosfaat
  • 6 delen Magnesium Sulfaat
Micro :
  • 1 deel CSM+B
Beide oplossen in een eigen fles met 500ml water, en toedienen aan 1ml per 5L.
Macro toedienen op maandag, woensdag, en vrijdag.
Micro toedienen op dinsdag, donderdag, en zaterdag.
Op zondag niks, maar 20 tot 50% water verversen om het te "resetten".
MAAR... de CSM+B is er niet meer en wordt vervangen met de Tenso Cocktail.
Alleen nu wordt er gezegd dat er bij die cocktail OOK weer magnesium en kalium sulfaat bij moet.
Is dat tenso mengel soms een alles-in-één oplossing ofzo? Of moet het echt zo;

Macro :
  • 4 delen Kalium Nitraat
  • 1 deel Kalium Fosfaat
  • 6 delen Magnesium Sulfaat
Micro :
  • 66gr Magnesiumsulfaat (MgSO4)
  • 28gr Kaliumsulfaat (K2SO4)
  • 32gr Tenso Cocktail (1 zakje)

Ik heb een sterk vermoeden dat er nu twee recepturen door elkaar lopen eigenlijk..
 
Hier vind je een handige stap voor stap beschrijving voor het aanmaken van de voeding (macro en micro) met behulp van de Rotala calculator.
Dan wordt het helemaal kinderspel!
;)

https://www.advancedplantedtank.com/dry-aquarium-fertilizers.html



MAAR... de CSM+B is er niet meer en wordt vervangen met de Tenso Cocktail.
Alleen nu wordt er gezegd dat er bij die cocktail OOK weer magnesium en kalium sulfaat bij moet.
Is dat tenso mengel soms een alles-in-één oplossing ofzo?

Je kan in de resultaten van de calculator bvb zien hoeveel K je al toevoegt via KNO3 en onderaan zie je ook de resultaten van je dosis in vergelijking met EI.

Ik zou eens moeten kijken maar Tenso staat ook tussen de compounds dacht ik.
Dus als je dat ingeeft als compound kan je in de resultaten rechts zien hoeveel je van alles al toevoegt en hoeveel je dan eventueel nog te kort hebt van welke stof.
Maar de K en de Mg kan je toevoegen aan je macro-oplossing, hé.

Je moet zelf een beetje bepalen hoeveel flesjes je wilt, wanneer je bepaalde stoffen apart wil kunnen sturen dan maak je die in een aparte fles aan bvb.
 
Ik denk echt dat je het nu te moeilijk maakt en ik zou de losse poeders dan kopen bij aquariumbemesting en dan de aanbevolen hoeveelheid poeder aanhouden. Dan doe je 4 gram kaliumfosfaat op 500ml en 83 gram kaliumnitraat op 500ml. Dan is een toevoeging van 20 ml per 100 liter gelijk aan zo n 20/2 mg.

Voor wat betreft de sporen zou ik dan de Tenso nemen en daarbij de aanbevolen magnesium nemen. Kalium zit al voldoende in de kaliumnitraat en kaliumfosfaat.
 
Valt hier een compound op samen te stellen die niet te moeilijk is en in een autodoser kan?
Dit is wat die engelse vriend mij aanraad.

Dat had ik gemist eigenlijk...

Dat lijkt me wel oké, ja.
Is een beetje vergelijkbaar met de EI starterkit die je ook op planted box vindt denk ik?

handige stap voor stap beschrijving voor het aanmaken van de voeding
Dan wordt het helemaal kinderspel!

Ik denk echt dat je het nu te moeilijk maakt

:D
;)

Maar je hebt een punt hoor:
Eén en ander hangt ook samen met je plantenbestand, je verlichting, je ververswater, je verversregime én natuurlijk met je verwachtingen.
Dus stel jezelf eerst de vraag: Is het de bedoeling om "high tech" te gaan, met veel licht, vol 'high light' planten en alles erop en eraan of is het doel een plantenbak met goede plantengroei?
Afhankelijk van je antwoord kan je bepalen hoe je de voeding aanpakt.
 
De calculator hoest wat op, maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik daar nou mee moet.

HGHJwl8.png


Ik weet niet waar hij zijn dosing targets vandaan haalt in die tutorial.


Ik heb het autodosing systeem zo samengesteld dat het straks met twee potten van 500ml moet werken.
Dat is, zoals de tutorial zegt, omdat fosfaat makkelijk aan ijzer bind, dus dat moet je apart houden.

De Macro fles zou dan fosfaat en nitraat moeten hebben.
De Micro fles zou dan magnesium en tenso cocktail moeten hebben.
Klopt dit? De hoeveelheden is dan een tweede.

Wat voor tank het wordt had ik al een keer gepost.
Kleine verwarmde tank van 70 liter, heeft CO2, en ongeveer 20 watt aan verlichting (Novolux 8w en wat LED strips om bij te kleuren).
Bewoond door 8 modderkruipers, 1 steenkruiper, 8 danios, een of twee honing guramis, en dan nog wat garnaaltjes.
Planten zijn een paar ludwigias, haargras half bedekt, twee of drie kleine anubias, en een Bucephalandra Red op hout.
Ik wil dan eigenlijk ook nog een wat langere plant op de achtergrond, maar weet nog niet goed welke daarbij past.
Alles staat op een dennerle 9-in-1 plantenbodem (onder het substraat).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De Macro fles zou dan fosfaat en nitraat moeten hebben.
De Micro fles zou dan magnesium en tenso cocktail moeten hebben.
Klopt dit? De hoeveelheden is dan een tweede.

Lijkt me wel en ik heb de nitraat en fosfaat ook in 1 fles zitten .
 
Wat voor tank het wordt had ik al een keer gepost.

Als ik je plannen zie dan moet je het niet te ingewikkeld maken inderdaad.
Haargras is misschien een beetje het buitenbeentje qua lichtvereiste (co2 behoefte)... Je gaat geen CO2 toedienen (of heb ik dat ook gemist? :mad:)?

Hou er ook rekening mee dat je wekelijks 50% dient te verversen als je EI doseringen hanteert. EI is eigenlijk vooral voor bakken met veel planten/veel snelgroeiers dus met het plantenbestand dat jij voor ogen hebt is het meer dan voldoende, bijna overkill zelfs.

Ik weet niet waar hij zijn dosing targets vandaan haalt in die tutorial.

Hij heeft zijn eigen targets gezet, voor zijn bakken/zijn manier.
Ik bedoelde niet zozeer dat je zijn targets dient te volgen, het was meer als handleiding bij het aanmaken, omdat hij ook met twee flessen werkt.
Als targets kan je de standaard EI volgen, dan zit je safe.

Ik heb het autodosing systeem zo samengesteld dat het straks met twee potten van 500ml moet werken.

Nitraat, fosfaat, Kalium en magnesium kan je in één fles aanmaken.
En de micro's in de tweede fles. Voor zover ik weet kan je desnoods Mg(en/of K) ook in je micro's doen...
 
Ik denk dat ik eens wat leesbrilletjes uit moet delen. :D
Er komt bij mij een fijne CO2 toeter in, dus met lowlight plantjes moet ik wel het een en ander voor elkaar krijgen.

Wat ik gelezen heb, moet de verversing tussen 20 en 50% zijn, aanvankelijk van wat er in de bak zit.
Als ik daar twee goeie emmers uit trek zit ik aan 30%, das wel genoeg toch?

En met Ei is het vooral noodzaak om ijzer en fosfaat uit elkaar te houden, want dat zorgt voor binding en bezinking.

Het enige wat nog een beetje zwak is, is de verlichting; een standaard 8w novolux LED buis, en nog 10w extra aan IP67 RGB LED strips.
De hele boel zit aan een LED controller om er wat mooie zons-op/ondergang en maanlicht mee te creëren.
Om 8 uur smorgens komt de zon in een half uurtje op, rond een uur of 6 savonds zakt hij in een half uurtje weer weg,
en dan heeft de boel nog tot 12 uur een bleek maanlichtje, dan gaat het uit tot de volgende dag.
Daar kan mee geschoven worden als dat nodig is, gaat toch automatisch. ;)

Ik heb het even op getrommeld, als ik met de tenso cocktail ga werken,
moet ik het met de calculator zo uitkienen dat ik op het volgende uitkom;

Typical Ei values will be;
Nitrate (NO3) 20ppm (parts per million) per week
Potassium (K) 30ppm per week
Phosphate (PO4) 3ppm per week
Magnesium (Mg) 10ppm per week
Iron (Fe) 0.5ppm per week

Werkt die calculator ook op ppm per week?
En hoe reken ik dat eigenlijk uit met die afwisselende Ei dosering?
Ik snap ook niet wat een aantal dingen op die calculator nou eigenlijk doen.
Dose size.. is dat hoeveel er per week in gaat?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat ik eens wat leesbrilletjes uit moet delen. :D

Sorry, nu zie ik het staan ja.
Maar het staat daar wel een beetje verborgen... :br::engel::sorry:

Zoals je aangeeft is de verlichting aan de zwakke kant dus ook vandaar mijn uitspraak inzake het naaldgras.

Werkt die calculator ook op ppm per week?

Nee, niet op die manier denk ik.
Maar wel op ppm per dosis dus het is aan jou om dat "om te zetten".

Dus als je dan bvb kiest voor "dose to reach a target" kan je ofwel

- 7ppm nitraat, 10ppm Kalium; 1ppm fosfaat en 3(,33) ppm magnesium invoeren als target.
Dan geeft elke dosis dus een derde van je weektotaal. Door dat dan drie keer te doseren zit je aan je weektargets...
- Of je geeft je weektargets in als "target" en dan verdeel je gewoon die dosis over de verschillende keren dat je doseert... :juggle:
 
Werkt die calculator ook op ppm per week?
Dit is hoe ik hem invul, aan de hand van de hoeveelheid poeder (opgelost in 500 ml) en de dosis size zie je dan wat je toevoegt
EI.jpg

Vervolgens kun je OF de hoeveelheid poeder OF de dosis size aanpassen om de uitkomst te beïnvloeden
 
Haargras valt toch wel mee met licht? Ik haal mijn plantbehoeftes op via tropica.
Daar staat dat de Elocharis Parvula een zogenaamde "low light" plant is.
Leuk tapijt plantje dat het doet zonder een dikke kessel lamp. ;)
Daarom stond ie op mijn lijstje.

Ik begrijp niet wat die 'Dose size' nou eigenlijk doet.
Is dat gewoon hoeveel oplossing ik wil injecteren per keer?

Stel ik wil met de macro fles steeds 10ml doseren, dus 30ml in totaal per week.
Dan is mijn dose size 10ml, en mijn NO3 doel 7ppm.
Ik voer dat in, laat hem zijn ding doen, en in een fles met 500ml water moet er dan 28.53 gram kalium Nitraat in? Doe ik dat goed?
Dan weet ik alleen niet wat ik dan met de losse kalium moet, want dat kun je niet kiezen in de calculator.
 
Uitgaande van die 15 ml op 70 liter is dat dus zoals ik al eerder schreef 20 ml per 100 liter. Daar heb ik de calculator niet voor nodig;). Ik maak het aan aan de hand van de hoeveelheid die op het zakje worden genoemd en dat geeft hetzelfde resultaat zeg maar.
 
@jessicapilon
Pfff, ik vind het moeilijk om hier nog een touw aan vast te knopen..
Dus gewoon zon zak tenso mix in een bus met 500ml osmosewater,
66 gram Magnesiumsulfaat en 28 gram kaliumsulfaat erin, schudden, en klaar is mijn micro?
Die dosering snap ik ook niet; 4ml per 100L, hoe vaak?

En hoe sluit ik dat dan aan op mijn macro bus?
Zoals het eruit ziet zorgt die micro dosering al voor 1.01ppm kalium,
moet ik er dan voor zorgen dat ik met mijn macro mix op 29ppm kalium uit kom voor het totaalplaatje?
 
Zoals het eruit ziet zorgt die micro dosering al voor 1.01ppm kalium,
moet ik er dan voor zorgen dat ik met mijn macro mix op 29ppm kalium uit kom voor het totaalplaatje?
Ja, maar 30 ppm kalium is wel veel, 20 ppm lijkt mij voldoende
 
Kaliumsulfaat lijkt me niet nodig omdat je al kaliumnitraat en kaliumfosfaat toevoegt. Doe gewoon wat op het zakje Tenso staat verder maar dan zonder de kalium.
Neem een fles van 500 ml en doe daar 83 gram kaliumnitraat in en 8 gr kaliumfosfaat en dan voeg je 20 ml toe op elke 100 liter. Dan doseer je 20/2 mg per liter conform de EI.
Zo los ik het al jaren op en het komt niet op een halve gram aan want of je nu 20 of 21 mg toevoegt maakt weinig uit. De EI is heel simpel dus probeer het voor jezelf niet te moeilijk te maken.
 
Stel ik wil met de macro fles steeds 10ml doseren, dus 30ml in totaal per week.
Dan is mijn dose size 10ml, en mijn NO3 doel 7ppm.
Ik voer dat in, laat hem zijn ding doen, en in een fles met 500ml water moet er dan 28.53 gram kalium Nitraat in? Doe ik dat goed?
Dan weet ik alleen niet wat ik dan met de losse kalium moet, want dat kun je niet kiezen in de calculator.

Ik kom op 39,95?
Ergens doe ik iets anders blijkbaar?

Schermafbeelding 2019-04-08 om 16.16.02.png




Dan zie je dat je dosis 7 ppm nitraat en ook 4,41 K toevoegt.
Vervolgens doe je hetzelfde voor PO4

Schermafbeelding 2019-04-08 om 16.20.45.png


Dan heb je dus al 4,41 plus 0,82K per dosis in de oplossing. Je wou 30 per week dus 10ppm per dosis. en je hebt er al ongeveer 5ppm door de KNO3. Dus je wil nog 5ppm K per dosis/

Dus in dat geval doe je het volgende.
Voor K selecteer je K2SO4. Dan heb je dit onderstaand resultaat

Schermafbeelding 2019-04-08 om 16.32.36.png



Ik heb het nu maar snel gedaan dus het is onder voorbehoud maar dat ik het idee alleszins.
Hopelijk is dat duidelijker?
 
Haha, ik zie dat net bij K de screenshot te klein is.
Bij deze:

Schermafbeelding 2019-04-08 om 16.35.37.png
 
Wat een gedoe zeg zo n calculator. Als je het doet zoals op het zakje staat is het een hele simpele rekensom hoeveel milliliter je toe moet dienen.
 

Terug
Bovenaan