Wat is er nieuw

Zonlicht icm algen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Karin
  • Startdatum Startdatum
K

Karin

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en ik zit te kijken om een juwel Rio 180 aquarium aan te schaffen.
Hij zal in mijn woonkamer aan de noordzijde van kamer dichtbij een lichtkoepel (melkglas dus niet volledig transparant). Daarom zal het in een lichte ruimte staan. Op een andere plek kan het niet staan.

Ik ben een beetje bang voor de hoeveelheid algen. Moet ik bij zo'n lichte ruimte de verlichting minder aanzetten (of zelfs uit in de zomer?) Of moet aquarium verlichting toch 8 uur aanblijven? Of hebben jullie andere tips om algen weg te houden op zo'n locatie?
Ik wil namelijk niet dagelijks een grote schoonmaak doen, maar gewoon wekelijks een klein uurtje bezig zijn met verversen, filter schoonmaken en bak schoonmaken.

Groetjes,
Karin

Co2 toevoegen, dan is (indirect) zonlicht niet echt een probleem.

Als je geen CO2 tovoegt, zou ik hem echt proberen zoveel mogelijk bij zonlicht vandaan te houden, zodat je volledige controle hebt via je eigen kunstmatige verlichting.

Ik verwacht ook niet echt problemen met een lichte kamer zolang er maar geen bak zonlicht invalt. Met zonlicht zal de vraag naar voeding toenemen en dan kun je ongewild tekorten krijgen met algen als gevolg.

Daar kom je alleen proefondervindelijk achter, en mogelijk zal je door een teveel aan licht je plantvoeding moeten aanpassen.
mijn bak staat op het zuiden dus veel licht van het raam daartegen over en geen probleem mee.

Bedankt voor de antwoorden! Ben nu wel een beetje gerust gesteld. Ik ga de aquarium kopen en nadenken over de inrichting

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan