Wat is er nieuw

Zou dit goed gaan?

• Onderwerp starter Onderwerp starter TerminalNL
  • Startdatum Startdatum
T

TerminalNL

Guest
Sinds een kleine 2 maanden na heel wat jaren weer gestart met een aquarium. Een jewel rio120. Leuk ingericht en het een en ander aan vissen er in, maar ik heb het idee dat er meer uit te halen is.

Wat er nu in zit,

3x aymonieri algeneter
5x sumatraan barbeel
16x kardinaal tetra
En een stuk of wat vuur garnaaltjes, ergens tussen de 5 en 33, zijn amper weer te vinden omdat ze zich in de planten verstoppen.

Nu hoor ik veel dat de barbelen een slechte keus waren omdat ze de rest zouden aanvreten ( dankjewel intratuin apeldoorn voor het advies, not ) maar tot nu toe zitten ze vooraal achter elkaar aan en ik denk af en toe een garnaal. Nu zou ik graag een iets grotere groep hebben, blijft dat dan zo of worden ze juist agresiever naar de andere toe?

De kardinalen vermaken zich prima, iets te goed want scholen doen ze eigenlijk amper. Hoogstens een paar minuten als de verlichting uit gaat en de nachfverlichting inschakeld.

Wat zou ik er eventueel nog bij kunnen doen? Heb geen kienhout in de bak, wel een flink aantal stenen en veel planten dus beschutting genoeg.

Bij sumatranen geld hoe meer je er hebt hoe veiliger. Een grote groep is vooral onderling aan het spelen, zijn ze met te weinig dan gaan ze zich vervelen en anderen lastig vallen.

En dat die garnalen zich niet laten zien??? Tja, wat wil je. worden ze gelijk opgegeten?

Ik denk dat de combi met de garnalen ook niet zo n goede keus is geweest. Jammer dat je zoals zo vaak gebeurt niet echt een goed advies hebt gehad.
Zoals Bertus ook al aangeeft is het dan wel begrijpelijk dat de garnalen zich blijven verstoppen.

Garnalen zul je een apart bakje voor moeten regelen, of anders uitsterfbeleid voeren.. als ze zich nog voortplanten zal het jongbroed geen kans hebben.

De garnalen heb ik inmiddels afgeschreven, ik zag vanmorgen toen ik beneden kwam de 5 barbeeltkes gezellig samen een garnaal verorberen. Helaas niet echt een succes, vond het wel een leuke toevoeging voor de bak.
Binnenkort er maar een paar bij halen, barbeeltjes, en eens zien hoe dat gaat. Al laten ze nu de kardinalen nu ook gewoon met rust.

Maar er echt nog wat bij stoppen qua vissen is geen goed plan begrijp ik?
Slakken heb ik totaal niks mee, dus dat is geen optie.

TerminalNL zei:
Wat er nu in zit,

3x aymonieri algeneter
Bedoel je die? https://nl.wikipedia.org/wiki/Siamese_algeneter
Die passen ook niet.

Die beesten worden 25cm en kunnen agressief worden, zwemmen heel graag en je mag ze niet met platte vissen (maanvissen, discus) hebben.
Ik zou ze niet onder 1,50m houden.

Daarom heb ik ze niet graag.

Ik moest vorig jaar 1 algeneter opnemen omdat mijn geburen er 2 voor hun 10l-bakje kochtten.
De verkoper...
Het beestje werd gek in die kleine bak en begonnen op internet te zoeken en kwamen dan aan mij vraagen of ik die niet kan opnemen.
Enkele maanden ging het goed, maar 1 keer heb ik gezien dat hij zich aan de maanvis wilde vastzuigen.
Dan zijn er ineens 11 vissen doodgegaan (misschien te veel bemesting) en 2 van de 3 Crossocheilus siamensis zijn doodgegaan.
De Crossocheilus werd de hele tijd gepest en aymonieri algeneter zocht een nieuw thuis.

Liever otocinclus, die blijven kleiner, zijn niet agressiv en gaan ook.

Zijn echt aymonieri algeneters, lijken er verdacht veel op maar als ik zo lees online zijn ze wel wat vriendschapelijker. Hebben het ook goed naar hun zin, hangen wat aan het glas of stennen en zoeken rust tussen of op de planten. Zouden met 15cm wel wat aan de grote kant worden, maar mocht dat zo zijn gaan we opzoek naar een ander adresje als ik deze bak nog heb dan.

Die je aanhaalt vind helaas weer niet echt mooi, zou ik eerder voor een kleinere meerval achtige willen gaan.

Heb er inderdaad al grotere dan 15cm gezien.
Niet echt agressief maar ook niet vriendschappelijk, maar zwom de hele tijd. Misschien ist het dit wat me noemen?
Hij pastte niet echt in mijn bak, ik heb zuidamerikaans bestand (buiten de Crossocheilus) en kwa bestand en temperatuur er niet helemaal inpast.
Heb een keer gezien dat hij zich aan een maanvis wilde vastzuigen.

Otocinclus zijn meervallen en ze lijken inderdaad wel heer hard op die siamese algeneters.

Wat vind je van coydoras?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan