Wat is er nieuw

Zou dit groene alg kunnen zijn?

Lovain

Well-known member
Lid geworden
11 oktober 2020
Berichten
96
Leeftijd
34
Hi allen,

Ik heb het vermoeden dat ik groene alg in mijn aquarium heb. Op diverse plekken is het erg waarschijnlijk, zo zijn de ruiten groen uitgeslagen. Daarnaast heb ik ook algen op beplanting. Zou dit ook groene alg zijn? Of heb ik hier last van iets anders? Hopelijk zijn de foto's duidelijk genoeg. Ik heb nu geen foto van de ruit toegevoegd, enkel van de beplanting.

Alvast dank!

Lovain
 

Bijlagen

  • 20210220 Groene alg 1.jpeg
    20210220 Groene alg 1.jpeg
    192.1 KB · Weergaven: 139
  • 20210220 Groene alg 2.jpeg
    20210220 Groene alg 2.jpeg
    210.9 KB · Weergaven: 140
  • 20210220 Groene alg 3.jpeg
    20210220 Groene alg 3.jpeg
    198.4 KB · Weergaven: 137
Foto 2 en 3 is voor mij duidelijk : blauw alg
 
Ik denk hetzelfde te zien als John hierboven! :petjeaf:

Er is op de website van Corné enorm veel informatie te vinden over algen en het voorkomen/bestrijden hiervan: https://www.tspt.nl/planten/alg.html
Op die pagina zijn de mogelijke oorzaken duidelijk omschreven en worden ook eventuele oplossingen aangedragen. Het is belangrijk te weten dat er ergens een tekort is opgetreden naar alle waarschijnlijkheid. Dit tekort zou je dus kunnen aanvullen waardoor de bak beter in balans komt.
 
Hoelang draait de bak en wat voeg je toe en weet je de waterwaarden? Welke filtratie gebruik je?
 
Waterwaardes kh,ph,no3 en po4?
Hoelang verlicht en hoeveel watt?
 
Zéér informatieve website, @Hoogheid ! Ga ik even goed naar kijken.
@Koirac De foto's hebben inderdaad een ietwat ongelukkige hoek, het blauwe is van de achterwand 🙂. Gelukkig zijn dat geen algen (als ik internet mag geloven is dat een echt fikse klus...).

Vanochtend vers van de pers de waterwaardes gemeten met de Colombo druppeltest:
  • Nitraat (NO3): 20 :: Nitriet (NO2): 0 :: Amoniak (NH3): 0 :: Phosmaat (PO4): 1 a 2, zat er wat tussenin :: PH 7.1 (PH-meter) :: KH 8 :: KG 9
Qua techniek/overige info:
  • Afmetingen 150x50x50 (~300 a 320l)
  • Filter Mechanisch: SunSun HW-603 (enkel als voorfilter)
  • Filter Biologisch: Cleansys Pro 1400 [2x 1.5kg Siporax & 2x Aquaclay]
  • Temperatuur 24 graden
  • CO2 set
  • EASY LED 2.0 2x 72W, op dit moment op 55% ingesteld, verlichting 8.5u
  • De bak draait sinds november 2020, voor het laatst eind december 2020 vissen toegevoegd.
  • Ik voeg sinds 2 weken de all-in-one van Plantedbox toe. Hiervoor had ik andere voeding (en toen had ik al last van de algen);

Ik ververs sinds januari iedere 1 a 1.5wk 50% van het water. Daarnaast maak ik de mechanische filter om de 3 weken schoon. Punt waar het wel goed mis gegaan is, ik was totaal vergeten de biologische filter schoon te maken. Afgelopen dinsdag gedaan, voor het eerst (oeps...). Mogelijk dat dat de oorzaak geweest is. Deze ga ik nu ook regelmatiger checken. Voor de rest voeg ik geen middeltjes toe.

Indien wenselijk kan ik nog wat betere foto's maken 🙂.
 
Laatst bewerkt:
Filters zoveel mogelijk met rust laten, pas schoonmaken als de stroming minder wordt. Je verstoord met schoonmaken juiste de filtratie balans. ;))
 
Is de circulatie ook goed in de bak?
Ik denk van wel ja. Ik heb een spraybar over zo goed als de hele lengte, waarbij ik in het midden geen gaatjes heb voor de uitstroom. Dat deel staat ook geen beplanting. Er zijn wel wat deadspots achter decoratie, maar er ligt niet heel veel troep.

Wat ik nu ga proberen, is om de verlichting iets omlaag te brengen qua duur. Van 8.5u naar 8u.
 
Ik lees dat je de beschikking hebt over een CO2 toevoeging. In dat geval is het aan te raden om je lichtintensiteit, gedurende ca. 8 uur, aan te passen aan de lichtvraag van je plantenkeus. Zodra dit vast staat gaan je planten een optimale groei vertonen en kan je de bemestingsvraag, waaronder ook CO2, aanpassen aan die groei. Op die manier kan je algengroei voorkomen. Dit omdat je een vast punt, je lichtintensiteit, in je bak hebt waarvan je weet dat ze juist is. Mochten er problemen ontstaat zijn die altijd te wijten aan je bemesting. De eventueel opkomende algensoort verteld je dan precies waar het aan schort. Waar er een tekort is. Je werkt dan via het Gouden Driehoek principe.
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Ik zou nog een 2tal weken niets veranderen (buiten beetje de alg plukken) om je nieuwe voeding een kans te geven
 
je schrijft dat je je filter hebt schoon gemaakt.
de alg is er sinds die tijd?
heb je alleen schoongemaakt of ongeveer de hele inhoud van het filter in de kliko gegooid?
 
"...heb je alleen schoongemaakt of ongeveer de hele inhoud van het filter in de kliko gegooid?"
Subtiel hoor dat "de hele inhoud van het filter in de kliko gegooid?". :DD Maar goed, een te grote schoonmaak kan inderdaad tot desastreuze gevolgen lijden.
 
je schrijft dat je je filter hebt schoon gemaakt.
de alg is er sinds die tijd?
heb je alleen schoongemaakt of ongeveer de hele inhoud van het filter in de kliko gegooid?
Hehehe, nice. Ik heb het enkel schoongemaakt en niks vervangen. Qua bacteriehuishouding zou het niet een te extreme impact mogen hebben 🙂. De alg is er al een langere tijd, overigens. Denk zo'n 2 a 3 weken, van minimaal naar steeds meer. Dus dat staat er los van.

Ik lees dat je de beschikking hebt over een CO2 toevoeging. In dat geval is het aan te raden om je lichtintensiteit, gedurende ca. 8 uur, aan te passen aan de lichtvraag van je plantenkeus. Zodra dit vast staat gaan je planten een optimale groei vertonen en kan je de bemestingsvraag, waaronder ook CO2, aanpassen aan die groei. Op die manier kan je algengroei voorkomen. Dit omdat je een vast punt, je lichtintensiteit, in je bak hebt waarvan je weet dat ze juist is. Mochten er problemen ontstaat zijn die altijd te wijten aan je bemesting. De eventueel opkomende algensoort verteld je dan precies waar het aan schort. Waar er een tekort is. Je werkt dan via het Gouden Driehoek principe.
Bekijk bijlage 319824
'The million dollar question' is dan uiteraard hoeveel licht mijn planten nodig hebben. Mijn planten groeien goed, echt niks op aan te merken. Ik heb al mijn planten gekocht bij APO en daar specifiek enkel beplanting uitgekozen die 'normaal' of 'weinig/normaal' nodig heeft. Alles zou dus wel goed afgestemd op elkaar moeten zijn. Vooralsnog heb ik dit geïnterpreteerd als zijnde 55% intensiteit (van 2x74 watt) en ~8u. Is er een trucje om te bepalen hoeveel ze nodig hebben? Mogelijk juist nog meer dimmen om te kijken wat dat voor impact heeft?

Ik zou nog een 2tal weken niets veranderen (buiten beetje de alg plukken) om je nieuwe voeding een kans te geven
Hopelijk is dit met wat geluk de gouden oplossing 🙂. Mocht dit niet werken, dan heb ik weinig meer om 'aan te sleutelen'. Mogelijk minder voeden, maar weet niet of dat veel zoden aan de dijk zal zetten.
 
Hopelijk is dit met wat geluk de gouden oplossing 🙂. Mocht dit niet werken, dan heb ik weinig meer om 'aan te sleutelen'. Mogelijk minder voeden, maar weet niet of dat veel zoden aan de dijk zal zetten.
Je kan nog aan veel sleutelen maar je alg lijkt me een NPK tekot/probleem en deze zit normaal in voldoende mate in je nieuwe AIO plantenvoeding
 
Hehehe, nice. Ik heb het enkel schoongemaakt en niks vervangen. Qua bacteriehuishouding zou het niet een te extreme impact mogen hebben 🙂. De alg is er al een langere tijd, overigens. Denk zo'n 2 a 3 weken, van minimaal naar steeds meer. Dus dat staat er los van.


'The million dollar question' is dan uiteraard hoeveel licht mijn planten nodig hebben. Mijn planten groeien goed, echt niks op aan te merken. Ik heb al mijn planten gekocht bij APO en daar specifiek enkel beplanting uitgekozen die 'normaal' of 'weinig/normaal' nodig heeft. Alles zou dus wel goed afgestemd op elkaar moeten zijn. Vooralsnog heb ik dit geïnterpreteerd als zijnde 55% intensiteit (van 2x74 watt) en ~8u. Is er een trucje om te bepalen hoeveel ze nodig hebben? Mogelijk juist nog meer dimmen om te kijken wat dat voor impact heeft?


Hopelijk is dit met wat geluk de gouden oplossing 🙂. Mocht dit niet werken, dan heb ik weinig meer om 'aan te sleutelen'. Mogelijk minder voeden, maar weet niet of dat veel zoden aan de dijk zal zetten.
Sterk verlicht aquarium ongeveer 50 lumen per liter. Gemiddeld verlicht aquarium 35 lumen per liter. Zwak verlichte bak 20 lumen per liter. Dit zijn globale waardes waar je ongeveer vanuit kan gaan. Om te bepalen welke intensiteit jouw planten nodig hebben googel je op online aquariumplant aanbieders, Zij vertellen bij elke soort wat de vraag voor optimale groei is.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan